1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

موتور جستجوگر ملی آغاز به کار کرد مرورگر در راه است

شروع موضوع توسط m naizar ‏10/3/21 در انجمن فناوری

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,334
    تشکر شده:
    99,343
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    موتور جستجوگر ملی آغاز به کار کرد مرورگر در راه است
    [​IMG]


    همراه اول ۱۷ اسفندماه از موتور جست وجوی بومی «ذره بین» رونمایی کرد. به گزارش ایسنا ، همراه اول در حاشیه ی افتتاح «مرکز مانیتورینگ پلتفرم های دیجیتال» از جستجوگری رونمایی کرد که پروژه ی آن از چند ماه گذشته آغاز شده بود. البته ظاهرا همراه اول قصد دارد یک مرورگر هم راه اندازی کند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی درمورد این موتور جست وجو گفت:

    این موتور جست وجو از قابلیت های محلی بسیار خوبی برخوردار است و امیدواریم بتواند بخش بزرگی از نیازهای مردم را بهتر از مرورگرها خارجی تامین کند.

    این جستجوگر اکنون در استورهای ایرانی قابل دانلود است و در توضیحات آن نوشته شده: «‏‏ذره بین یک سوپروب گرد رایگان فارسی است که جست وجو و گشت وگذار در دنیای بی انتهای اینترنت را آسان می کند.» ازجمله ویژگی هایی که برای این جستجوگر ذکر شده، این است که هزینه ی اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین برای وب سایت های ایرانی نیم بها و برای وب سایت های بین المللی، تمام بها است. این هزینه با فعال سازی بسته های هدیه ذره بین رایگان است.

    همچنین گفته شده که تماشای ویدئوها در شبکه‏ های اجتماعی و وب سایت ‏های دیگر، در تب ویدئوی ذره بین، همیشه با ترافیک نیم بها محاسبه می‏ شود. از دیگر ویژگی هایی که برای این جستجوگر ذکر شده باید به موارد زیر اشاره کرد:

    ‏زبان ذره بین فارسی است.

    ذره بین امکان جست وجو و دسترسی طبقه بندی شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می کند.

    جست وجو در ذره بین، ساده ا ست و نیاز به هیچ تخصصی ندارد.

    سرعت جست وجو و رسیدن به نتیجه دل خواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک!

    شباهت نتایج جستجوی ذره بین با گوگل
    براساس بررسی های زومیت ، نتایج ذره بین شباهت بسیار زیادی به نتایج گوگل دارند. برای مثال، درصورت تایپ کردن عبارتی در فیلد جستجوی ذره بین متوجه می شویم که کلیدواژه های پیشنهادی (Suggestions) شباهت بسیار زیادی به پیشنهادهای گوگل دارند و در بسیاری از موارد، تنها ترتیب آن ها فرق می کند.

    [​IMG]

    [​IMG]

    به عنوان مثالی دیگر، با جستجوی عبارت «استارلینک»، ترتیب نتایج نتایج نمایش داده شده در گوگل و ذره بین به این صورت است:

    1. صفحه ی ویکی پدیای استارلینک
    2. مقاله ی استارلینک در زومیت
    3. سایت استارلینک
    4. خبرگزاری مهر
    5. انتخاب
    6. ایسنا
    7. ایسنا
    8. ایرنا
    9. دنیای اقتصاد
    [​IMG]

    [​IMG]

    عبارات پیشنهادی نمایش داده شده در انتهای صفحات جست وجو نیز تقریبا یکسان است:

    [​IMG]

    [​IMG]

    جستجوی تصاویر
    با نگاهی به قسمت جستجوی تصاویر نیز متوجه می شویم تصاویر به نمایش درآمده در ذره بین تقریبا همان تصاویر به نمایش درآمده در جستجوی تصاویر گوگل و از منابع دقیقا یکسان هستند و تنها ترتیب نمایش آن ها فرق می کند.

    [​IMG]

    [​IMG]

    همچنین کلیدواژه های پیشنهادی در قسمت بالای جستجوی تصاویر گوگل و ذره بین نیز عینا یکسان است.

    نکته ی جالب دیگری که هنگام بررسی جستجوی تصاویر ذره بین متوجه می شویم این است که پیش نمایش عکس ها (Thumbnail تصاویر) دقیقا مانند تصاویر گوگل روی سایت gstatic.com میزبانی می شوند.

    gstatic.com دامنه ای متعلق به گوگل است. گوگل برای بهبود عملکرد موتور جستجویش و کاهش زمان لودکردن نتایج، محتوای استاتیک (مانند کدهای جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر) را روی دامنه های مختلف قرار می دهد و از طریق CDNهایی که ازلحاظ جغرافیایی به کاربر نزدیک تر هستند ارائه می دهد.

    [​IMG]



    پیش نمایش (Thumbnail) تصاویر موتور جستجوی ذره بین روی دامنه ی gstatic.com متعلق به گوگل میزبانی می شوند

    جایی که شباهت ها به پایان می رسد
    به نظر می رسد در مواردی که ذره بین نمی تواند از نتایج جستجوی گوگل ایده یا کمک بگیرد، شباهت ها به پایان می رسد و مرتبط و مفید بودن نتایج به نمایش درآمده به طرز قابل توجهی افت می کند. برای مثال با رفتن به زبانه های «بازار»، «آوا» و «فیلم و سریال» و جستجوی کلیدواژه های خاص، نتایج نامرتبطی نمایش داده می شود.

    [​IMG]

    جستجوی عبارت استارلینک در بخش بازار موتور جستجوی ذره بین

    طی سال های اخیر، باز هم شاهد معرفی چند موتور جست وجوی ایرانی ازجمله یوز و پارسی جو بودیم که متاسفانه به هیچ عنوان نتوانسته بودند نتایج قابل قبولی به کاربران شان ارائه کنند. مشکل آنجا است که موتورهای جست وجو یکی از پیچیده ترین ساختارهای نرم افزاری و زیرساختی دنیا را طلب می کنند. دسترسی به منابع در حوزه های متنوع، نیاز به موتور جستجوگری با الگوریتم های دقیق، پیشرفته و بسیار پیچیده دارد تا بتواند جزئی ترین موارد مربوطه میان اطلاعات در سطح گسترده ی اینترنت را یافته، طبقه بندی و رتبه بندی کرده و به سرعت در اختیار کاربر قرار دهد.

    علاوه بر الگوریتم پیشرفته، فرایند ایندکس کردن میلیاردها صفحه ی وب نیازمند منابع سخت افزاری قدرتمند و بسیار گران قیمت است. حتی اگر بتوان از پسِ توسعه ی الگوریتم سرچ و تهیه ی منابع سخت افزاری برآمد، به مبحث بسیار پراهمیت ترتیب نمایش نتایج یا الگوریتم سورت کردن می رسیم. مرتبط بودن نتایج به نمایش درآمده در گوگل حاصل تجربه ای نزدیک به دو دهه ای و استفاده از اطلاعات ارزشمند واردشده توسط کاربران است. جای تعجب نیست که بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ فناوری در سطح جهانی نیز به این نتیجه رسیده اند که در حیطه ی جست وجو، «بازاختراع چرخ» کار عاقلانه ای نیست . بیشتر جایگزین های فعلی موتور جست وجوی گوگل در سطح جهانی نیز عمومیت گوگل را ندارند و تمرکز خود را روی جست وجوی نوعی خاص از محتوا قرار داده اند.

    حتی مایکروسافت با پشتوانه ی عظیم مالی و دانش فنی، نتوانسته است سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کند و بنا بر آخرین آمارها، گوگل بیش از ۹۰ درصد سهم بازار جست وجوی آنلاین را به خود اختصاص داده است . چین موتور جستجوی بومی بایدو (Baidu) و روسیه موتور جستجوی بومی یاندکس (Yandex) را راه اندازی کرده اند. بایدو بیش از ۶۰ درصد سهم بازار جستجوی آنلاین چین را به خود اختصاص داده است و بیش از نیمی از کاربران اینترنت کشور روسیه از یاندکس استفاده می کنند. کشورهای کره و چک نیز هر یک موتورهای بومی خود را دارند. دو سرویس بومی ناور (Naver) و داوم (Daum) در کره ی جنوبی توانسته اند درمجموع ۳۷ درصد از سهم بازار را به دست بیاورند.

    ساخت موتور جست وجوی یوز تا سال ۹۳، حدود ۷ میلیارد تومان هزینه در بر داشت
    آن گونه که نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات پیشین گفته بود ساخت موتور جست وجوی یوز تا سال ۹۳، حدود ۷ میلیارد تومان روی دست وزارتخانه خرج گذاشت و وزارت ارتباطات قصد داشت ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر روی موتورهای جست وجوی بومی سرمایه گذاری کند.


    ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی از جستجوگر ذره بین، با اشاره به نقش این جستجوگر در تحقق نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور، از پیگیری برای استفاده ی سرویس های بومی از مزیت های سرزمینی سخن گفت تا این پلتفرم ها بتوانند سرویس بهتری نسبت به مشابه های خارجی خود ارائه دهند. فیروزآبادی اضافه کرد که اگر جستجوگر ذره بین بتواند تعداد بالایی کاربر ایرانی جذب کند، امکانی برای کاربران فراهم می شود تا بتوانند با یک بار ورود به اپلیکیشن، کارهای مختلف روزانه ی خود در پلتفرم ها را انجام دهند. فیروزآبادی گفت:

    هماهنگی های لازم بین دستگاهی را فراهم می آوریم تا کاربران با هر یک بار ورود، بتوانند تمامی کارهای روزانه را روی بستر مذکور اعم از امور بانکی، بورسی و اداری انجام دهند. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب کار دیجیتال راه انداخته اند را دچار اذیت می کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن های مختلف و محیط های مختلف کاری وارد می شوند و برای این کار از نام های کاربری و رمز عبورشان استفاده می کنند، اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد و امضای آن معتبر است و می توانید با مراجعه به بانک و پست و کارهای اداری که یک شهروند در طول روز در حوزه های مختلف دارد، با همان امضای اولیه انجام شود.

    دبیر شورای عالی فضای مجازی در همین راستا تاکید کرد که این کار در ادامه ی نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین دستگاهی هستیم. او همچنین گفت: «ما به دنبال این هستیم که اپلیکیشن های ایرانی، در حوزه ی پیام رسان ها، vodها، مرورگرها، موتورهای جست وجو از مزیت های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم.»

    تجربیات خود از موتورهای جستجوی بومی را با ما در میان بگذارید.

     
    Anoosh و mj12 از این پست تشکر کرده اند.