1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بتن مسلح چیست؟

شروع موضوع توسط sani03 ‏14/2/21 در انجمن مهندسی معماری

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    بتن مسلح ، بتنی است که در آن ، فولاد به گونه ای جاسازی شده است که ، دو ماده با هم در نیروهای مقاومت عمل می کنند. بتن ساده ، در برابر تنش های کششی و برشی ناشی از باد ، زلزله ، ارتعاشات و سایر نیروها ، ضعیف است. بنابراین ، در بیشتر کاربردهای سازه ای ، نامناسب است. در بتن مسلح ، مقاومت کششی فولاد و مقاومت فشاری بتن ، با هم کار می کنند تا به آنها اجازه دهند این تنش ها را در دهانه های قابل توجهی کنترل کنند.

    اختراع بتن مسلح در قرن نوزدهم ، انقلابی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرد و بتن به عنوان یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی در جهان ، تبدیل شد. بتن دارای مقاومت فشاری بالایی است. بدین معنی که می توان بارهای سنگین زیادی را روی آن گذاشت. بدون این که شکسته شود یا از خود ضعف نشان دهد.

    فولاد ، به روشی متفاوت ، محکم است و دارای مقاومت کششی بالایی است. بنابراین ، می تواند در برابر نیروهای جانبی عظیمی که مواد دیگر را از هم جدا می کند ، مقاومت کند. اگر میله های فولادی را درون بتن قرار دهید ، یک بتن مسلح دارید. یک ماده ساختمانی بسیار قابل اعتماد که بهترین عناصر هر دو ماده را ترکیب می کند.

    بتن مسلح کجاها استفاده می شود؟

    بتن مسلح ، برای ساخت و ساز در مقیاس وسیع ، مانند پلها ، سدها ، اسکله ها ، ساختمان های بلند و استادیوم ها استفاده می شود. این ماده معمولا ، در ساخت و ساز های داخلی ، برای پایه ها و پایه های خانه های کوچک استفاده می شود. این مقاومت فشاری و کششی ، به معنای مقاومت در برابر وزن خانه ایست که ، بر روی آن ساخته می شود و نیروهای وارد شده بر وزن خانه را کنترل می کند.

    در اینجا دلایل استفاده گسترده از بتن مسلح را ذکر می کنیم. یک بتن آرمه ، مقاومت بالایی در برابر آتش و آب و هوا دارد. بتن مسلح ، همه کاره است و می تواند تقریبا به هر شکلی که برای ساخت و ساز لازم باشد شکل بگیرد. بتن مسلح ، هزینه نگهداری کمی دارد. علاوه بر این ، در برابر آب و هوا های گوناگون و شرایط رطوبتی مقاوم است. به همین دلیل ، انتخاب مناسبی برای سدها ، اسکله ها و پایه هاست. بتن مسلح نسبت به سازه های فلزی معادل ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است و هنگام احداث یک سازه بزرگ ، به نیروی کار ماهر کمتری نیاز دارد.

    مزایا و معایب بتن مسلح

    هنگام استفاده از بتن مسلح ، معایب بالقوه کمی وجود دارد و برای به حداقل رساندن آن ها هر اقدامی انجام می شود. بیشتر آنها فقط برای ساختن سازه های بزرگ اعمال می شوند. اما در اینجا موارد معدودی وجود دارد که ممکن است مورد توجه باشد.

    هنگام استفاده از بتن مسلح ، نسبت مقاومت در برابر فشار ، باید کاملا در نظر گرفته شود. ستون هایی که با استفاده از بتن مسلح ساخته شده اند ، دارای استحکام بالاتری نسبت به همتایان فولادی خود هستند. جمع شدگی بتن می تواند ترک های ایجاد کند که از نظر سازه ای مشکلی ندارند ، اما از نظر زیبایی ناخوشایند هستند. علاوه بر موارد ذکر شده ، تصفیه هوا برای جلوگیری از جذب زیاد آب از بتن ، یک ضرورت است.

    بتن مسلح به وضوح ، در مقایسه با سایر مواد ، دارای مزیت است. ماهیت متنوع ، مقرون به صرفه و کار کردن آسان ، به این معنی است که ، هر تامین کننده بتن با کیفیت ، دانش و تجربه ی کار با این مواد ترکیبی را دارد. هنگام ساخت سازه که نیاز به مقاومت در برابر زمان دارد ، نباید با انتخاب نامناسب بتن ریسک کرد. مطمئن باشید بتن مسلح مناسب ترین انتخاب است.

    مقاومت بتن مسلح

    همانطور که گفتیم بتن مسلح یک ترکیب همه کاره و یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و سازهای مدرن به شمار می رود. بتن یک ماده نسبتا شکننده است که تحت فشار قوی است و کشش کمتری دارد. بتن ساده و غیر مسلح ، برای بسیاری از سازه ها نامناسب است. زیرا از نظر مقاومت ، در برابر تنش های ناشی از ارتعاشات باد و غیره نسبتاً ضعیف عمل می کند. برای افزایش مقاومت کلی آن می توان میله های فولادی ، سیم ها و کابل ها را در بتن قرار داد. این تقویت کننده که غالبا به میلگرد معروف است ، در برابر نیروهای کششی مقاومت می کند. با تشکیل یک پیوند محکم به یکدیگر ، این دو ماده قادر به مقاومت در برابر نیروهای مختلف اعمال شده هستند و به طور موثر به عنوان یک عنصر ساختاری واحد عمل می کنند.

    بتن مسلح پیش ساخته چیست؟

    در بتن مسلح پیش ساخته ، از فرم های فولادی محکم ، برای احاطه کردن هر آنچه که شکل نهاییست ، استفاده می شود. میله های فولادی در این فرم ها ، در سوراخ های مطابق قرار می گیرند و مهره های خاصی نیز روی انتهای این میله ها قرار می گیرد. با سفت کردن مهره ها ، میله ها در حالت کششی زیادی قرار می گیرند. سپس بتن در فرم ها ریخته می شود و اجازه می یابد تا سفت شود. اثر خالص این است که ، میله های فولادی پیش ساخته ، به طور دائم در حال فشرده سازی کل قطعه بتن هستند. از این رو ، بتن در یک حالت فشرده سازی دائمی قرار دارد.

    بتن مسلح پیش ساخته ، این امکان را می دهد تا تنش های مهندسی از پیش تعیین شده در اعضای بتن قرار بگیرند و تنش هایی را که هنگام بارگیری ایجاد می شوند ، خنثی کنند. در بتن مسلح معمولی ، تنش ها توسط آرماتور های فولادی حمل می شود. در حالی که بتن های پیش ساخته ، بارهای ناشی از تنش های القایی را در کل عنصر سازه تحمل می کند. همین خاصیت باعث می شود تا نسبت به بتن معمولی در برابر ضربه و لرزش ، مقاومت بیشتری داشته باشند و بتوانند سازه های نازک و طولانی با مناطق مقطع بسیار کوچکتر برای پشتیبانی از بارهای معادل آن ایجاد کنند.

    بتن مسلح ، بسیار مقاوم است و به نگهداری کمی نیاز دارد. جرم حرارتی خوبی دارد و در برابر آتش مقاوم است. میلگرد به طور کلی از آهن قراضه صددرصد بازیافتی ساخته می شود و در مرحله تخریب بتن و میلگرد ، قابلیت جدا شدن دارند تا بتوان فولاد را بازیافت کرد.

    ساختمان های بتنی ، مزایای ایمنی بسیاری نسبت به سازه های اسکلت فلزی دارند. در مقایسه با فولاد ، بتن می تواند درجه حرارت بسیار بالا را برای مدت طولانی تحمل کند و محافظتی عالی در برابر انفجار را ارائه دهد. ساخت بتن نیز بسیار سریع است. وقتی زمان به معنای پول است ، این امر آن را به گزینه ای جذاب تبدیل می کند.

    شرکت های بسیاری در این حوزه فعالیت دارند و تعمیرات بتنی را ارائه می دهند که بسیار سریع تر ، ساده تر و ارزان تر از سایر تعمیرات سازه های فلزی است. از طرف دیگر ، فولاد از نظر هزینه به طور کلی گزینه ارزانتری است. در بحث طراحی ساختمان هم ، فولاد گزینه های بسیار بیشتری را به معماران ارائه می دهد. نسبت مقاومت به وزن فولاد ، از هر ماده ساختمانی دیگر که مقرون به صرفه است ، بیشتر است. فولاد ظاهر زیبایی ایجاد می کند که ممکن است بتن هرگز قادر به انجام آن نباشد.

    نقص های ساختمانی در سازه های بتن مسلح

    بتن به عنوان ماده ای بسیار متنوع و قابل اطمینان شناخته شده است. اما برخی از اشتباهات ساختمانی و سهل انگاری در ساخت و ساز می تواند منجر به ایجاد نقص در یک سازه بتنی شود. این نقص در سازه های بتنی ، می تواند به دلیل ضعف در ساخت و ساز ، کنترل کیفیت پایین یا به دلیل طراحی و جزئیات ضعیف سازه باشد.

    انواع متداول نقص در سازه های بتنی عبارتند از: لانه زنبوری ، خرابی فرم یا عدم انطباق قالب ، نقص ناشی از خطاهای بعدی بتن ، ترک های انقباضی ، نقص ناشی از ضعیف قرار دادن تقویت کننده های لانه زنبوری و سنگی.

    جیپ های لانه زنبوری و سنگی در سطح بتن ظاهر می شوند که در اثر خالی شدن ملات سیمان ، در فضاهای اطراف و در میان سنگدانه های درشت حفره ها باقی می مانند. علت جیب های سنگین ، به دلیل کنترل کیفیت پایین هنگام اختلاط است. تراکم زیاد و بیش از حد بتن ، فاصله ناکافی بین میله ها و محتوای کم سیمان یا طراحی نامناسب مخلوط می تواند این مشکل را ایجاد کند.

    کلیپ های لانه زنبوری و سنگین ، می توانند دوام را کاهش دهند. زیرا این تقویت کننده ها را ، در معرض محیط قرار می دهند که ممکن است مقاومت مقاطع بتنی را کاهش دهد. لانه زنبوری منجر به خراب شدن بیشتر بتن در اثر چرخه های انجماد و ذوب می شود. زیرا رطوبت می تواند به راحتی در مناطق لانه زنبوری نفوذ کند. برای جلوگیری از خراب شدن بیشتر سطح بتن باید لانه زنبوری شدید ترمیم شود.