1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دستگاه حضور و غیاب کارتی و کارت حضور و غیاب

شروع موضوع توسط dastgahvorodokhoroj ‏8/2/21 در انجمن فناوری اطلاعات

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/20
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    حرفه:
    دانشجو
    دستگاه کنترل تردد کارتی، یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های حضور و غیاب در کشور است.
    عملکرد این دستگاه بدین صورت است که: کارتی برای کارمند صادر می‌شود و اطلاعات شخصی کارمند در آن کارت حضور و غیاب ذخیره می‌گردد.
    در بعضی از سازمان‌ها با چاپ نام و سمت کارمند بر روی این کارت، از این کارت به عنوان کارت شناسایی افراد در سازمان استفاده می‌شود!

    پس از ثبت اطلاعات کارمند بر روی کارت، کارمند برای ثبت زمان ورود و خروج خود کافی است هر زمان که به اداره وارد می‌شود و یا قصد خروج از اداره را دارد؛ با قرار دادن کارت بر روی دستگاه، تردد خود را ثبت کند.
    مدیر سازمان نیز از طریق نرم‌افزار حضور و غیاب نصب شده بر روی سیستم خود، می‌تواند وضعیت تردد کارکنان را زیر نظر بگیرد و بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشد.
    در اینجا پیشنهاد می‎کنیم که سری به صفحه‎ی «اکسس کنترل» بزنید تا اطلاعاتتان در این زمینه کامل‎تر شود و تصمیم گیری برای انتخاب دستگاه مناسب برایتان راحت‎تر شود.
    جالب است بدانید دستگاه‌ حضور و غیاب، فرآیند محاسبه‌ی حقوق و دستمزد را برای حسابداران شرکت‌ها بسیار آسان کرد و خطای این مجموعه محاسبات را به شدت کاهش داد. همچنین این دستگاه به عنوان نسلی از اولین دستگاه‌های حضور و غیاب در کشور، توانست رضایت شغلی کارمندان را نیز برانگیزد. زیرا تمامی ساعات اضافه‌کار و تشویقی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت و هیچ موردی از قلم نمی‌افتاد.
    بنابراین استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی، انگیزه‌ای مضاعف برای کارمندان سخت‌کوش و متعهد ایجاد کرد. البته در مقابل هم کارمندانی بودند که از روی کار آمدن این دستگاه‌ها به شدت ناراضی بودند.
    زیرا از این به بعد ساخت و پاخت کردن آن‌ها با مسئولین حراست فایده‌ای نداشت و نمی‌توانستند در ساعات کاری از سازمان خود خارج شوند.
    البته بگذریم از این‌که این نارضایتی زیاد به طول نینجامید و این کارمندان خبره (!) راه‌های تقلب فراوانی برای این دستگاه پیدا کردند!
    شاید به دلیل صورت گرفتن همین تقلب‌هاست که این دستگاه‌های حضور و غیاب، امروزه دیگر طرفدار چندانی ندارد.
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏23/12/21
    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    دستگاه‌های کارت ساعت،‌ اولین نسل از دستگاه‌های ثبت تردد به صورت دیجیتال و مکانیزه هستند. دستگاه‌های کارتی ابتدا از فناوری‌های بارکدی و نوار مغناطیسی استفاده می‌کردند.
    این فناوری عملکرد بسیار ساده‌ و سرعت شناسایی بالایی داره و از قیمت پائینتری نسبت به راهکارهای بیومتریک برخوردارهست . با این حال امکان گم شدن و یا سرقت و سوء استفاده از کارت وجود دارد. برای رفع مشکل سوء ‌استفاده از کارت (ثبت تردد با کارت همکاران) در برخی از دستگاه‌های کارتی، یک دوربین ‌داخلی درون دستگاه تعبیه شده است. این دوربین حین ثبت تردد، یک عکس از کاربر مربوطه ثبت و در حافظه دستگاه ذخیره می‌کند. به این شکل میشه از ثبت کارت غیر قانونی پرسنل آگاه شد.