1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

جلوگیری از آب آوردن شکم بعد از جراحی شکم

شروع موضوع توسط HadiFereydoun ‏8/2/21 در انجمن تازه های پزشکی

Tags:
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏19/1/21
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    تجمع مایع در بدن و یا سروما چیست و به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ تجمع آب در بدن یکی از عوارضات احتمالی برخی از عمل‌های جراحی مانند جراحی لاغری شکم است که به آن سروما نیز گفته می‌شود. این مایع پس از جراحی به دلایلی چون آسیب به بافت‌ها طی جراحی به وجود می‌آید و قابل درمان است.

    اگر جراحی شکم مانند لیپوماتیک انجام دهید ممکن است سرومای خفیفی را تجربه کنید که جای نگرانی وجود ندارد چراکه این مایع طی چند روز پس از عمل جذب بدن می‌شود. اما اگر سروما بزرگ و دردناک‌تر شود چه راهی برای درمان آن وجود دارد؟

    عمل‌های جراحی شکم و عوارضات آن‌ها
    [​IMG]

    یکی از راه‌های رسیدن به تناسب اندام و حذف چربی‌های اضافه بدن، جراحی شکم است. برای اینکه بتوانید با کمک جراحی به تناسب اندام برسید، روش‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال لیپوماتیک و لیپوساکشن دو مورد از عمل‌های جراحی لاغری شکم هستند.

    عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم نیز روشی برای حذف پوست‌های اضافه و چربی است که در بدن تجمع پیدا کرده‌اند. در هر یک از این روش‌های جراحی شکم، با ایجاد برش‌هایی بر روی پوست، چربی‌های اضافه از بدن خارج می‌شود. لیپوساکشن را به عنوان سنتی‌ترین روش چربی کشی می‌شناسیم در میان روش‌های جراحی لاغری، لیپوماتیک را می‌توان جدیدترین روش دانست. اما انجام روش‌های جراحی چه عوارضاتی در پی دارد؟

    عوارض عمل‌های جراحی تهاجمی
    عمل‌های جراحی شکم مانند لیپوماتیک شکم یا ابدومینوپلاستی با وجود بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته، باز هم عوارضاتی احتمالی خواهند داشت. به عنوان مثال تجمع مایع در بدن و یا سروما یکی از عوارض‌هایی است که ممکن است بعد از برخی از این روش‌ها وجود داشته باشد. تجمع مایع و یا سروما چیست و چه راهکاری برای رفع آن وجود دارد؟

    علت تجمع مایع پس از عمل جراحی شکم چیست؟
    [​IMG]

    همان‌طور که گفتیم یکی از عوارضات احتمالی انجام عمل‌های لاغری، تجمع مایع در بدن است که به آن سروما گفته می‌شود. علت ایجاد این مایع چیست و آیا خطری فرد را تهدید می‌کند؟

    سروما به تجمع مایع آب گونه‌‌ای گفته می‌شود که معمولا پس از برخی از عمل‌های جراحی مانند جراحی شکم در بدن بیمار ایجاد می‌شود. این مایع شفاف، دارای مایعی زرد رنگ متمایل به سفید است. وجود سروما در بدن پس از عمل جراحی، باعث برآمدگی پوست می‌شود.

    اما چه علت‌هایی باعث تجمع مایع در بدن می‌شود؟‌ احتمال زیادی وجود دارد که این مایع پس از جراحی پستان، جراحی شکم و جراحی‌های ترمیمی مشاهده شود. برخی از مواقع نیز سرما به دلایلی چون جراحت بروز می‌کند.

    در چه عمل‌های جراحی سروما بروز می‌کند؟
    همان‌طور که گفتیم یکی از عوارض‌های احتمالی ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک و یا لیپوساکشن تجمع آب در بدن است. بنابراین می‌توان گفت سروما به طور ویژه‌ای پس از عمل جراحی شکم احتمال بروز دارد. اما علاوه بر جراحی شکم، در موارد دیگری این مایع آب گونه شفاف ممکن است ایجاد شود.

    برخی از عمل‌هایی که ریسک سروما را افزایش می‌دهند عبارتند از: درمان هرنیا و یا فتق، ماستکتومی یا جراحی سینه، ابدومینوپلاستی، جراحی‌هایی که بیمار ساعت طولانی را بیهوش می‌ماند، جراحی‌هایی که طی آن بخش زیادی از بافت‌های بدن آسیب می‌بینند و همچنین مواقعی که بیمار سابقه سرومای قبلی داشته باشد.

    از همین‌رو می‌توان گفت از آنجایی که در جراحی شکم بافت‌های چربی و گاهی اوقات بافت‌های مجاور آسیب می‌بینند، احتمال تجمع مایع در بدن نیز بیشتر می‌شود.

    تجمع آب در بدن چه عوارضی دارد؟
    آبسه و عفونت دو مورد از عوارض‌های سروما به شمار می‌روند. اگر پس از جراحی شکم علائم عفونت زخم را مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که سروما به یک آبسه تبدیل شده باشد.

    در چنین مواقعی برخی از افراد اقدام به درمان‌های خانگی برای این آبسه‌ها می‌کنند در صورتی که برای درمان آن‌ها به تشخیص مستقیم پزشک نیاز است و باید حتما بعد از مشاهده آبسه به پزشک مراجعه کنید.

    یکی‌دیگر از عوارض تجمع مایع در بدن، عفونت است. اگر سروما درمان نشود ممکن است این عفونت وارد خون شود و ورود عفونت به خون باعث وخامت حال بیمار می‌شود. این عوارض‌ها خود را با چه علائمی نشان می‌دهند؟

    در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید
    [​IMG]

    در پاسخ به سوال افرادی که می‌پرسند چگونه سروما را تشخیص دهیم، باید بگوییم که لازم است در صورت مشاهده علائم زیر به کلینیک دکتر پروانه منصوری مراجعه کنید تا تجمع این مایع در بدن درمان شود.

    علائمی چون افرایش درد، افزایش تپش قلب، مشاهده ترشحات سفید و یا خونی، تب بالا، بالا رفتن حرارت پوست اطراف سروما و افزایش تورم و برآمدگی پوست علائمی هستند که شما را از وجود مایع در بدن آگاه می‌کنند.

    هر چند پیش آمدن مشکلات حاد و یا عوارض بلند مدت سروما پس از عمل جراحی شکم نادر است و این مایع معمولا از بین می‌رود، اما از آنجایی که مسئله مهمی است لازم است در صورت مشاده علائم بالا برای درمان اقدام کنید تا مشکل حادتری بروز نکند.

    سروما چگونه درمان می‌شود؟
    همان‌طور که گفتیم معمولا بروز مشکلات حاد ناشی از تجمع مایع در بدن پس از عمل جراحی شکم نادر است. به هر حال ممکن است پس از جراحی شکم، سرومای خفیف بروز کند که نیاز به درمان پزشکی ندارد؛ چراکه بدن طی چندین روز پس از عمل این مایع را جذب می‌کند.

    در صورتی که درد ناشی از سروما اذیت کننده است می‌توانید از مسکن برای کاهش درد استفاده کنید. اما در مواقعی که سایز سروما رفته رفته بزرگ‌تر شده و نواحی اطرافش دردناک‌تر می‌شود، ممکن است پزشک از تیوب‌هایی برای تخلیه این مایع استفاده کند.

    در برخی از عمل‌های جراحی ممکن است تا بهبودی کامل تا چندین بار نیاز به تخلیه سروما وجود داشته باشد. اما در برخی از جراحی‌ها نیز با یکبار تخلیه این مایع، به طور کامل بهبود می‌یابد.

    جمع‌بندی
    یکی از عوارضات احتمالی جراحی شکم و یا پیکر تراشی، تجمع آب در بدن است که باعث برآمدگی پوست می‌شود. احتمال ایجاد سروما و یا مایع در بدن در برخی از عمل‌های جراحی مانند جراحی سینه، شکم و یا فتق بیشتر است.

    بروز سرومای خفیف پس از این جراحی‌ها طبیعی بوده و نیازی به درمان پزشکی ندارد. اما اگر تجمع مایع در بدن باعث بروز آبسه و یا عفونت شود باید برای تخلیه سروما به پزشک مراجعه کنید.
    منبع : کلینیک بیتا
    https://bita.clinic/abdominal-dehydration-after-surgery/