1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

"آفانتازیا" بیماری نادری که شاید از وجود آن بیخبرید

شروع موضوع توسط m naizar ‏22/1/21 در انجمن اطلاعات بیماری

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,878
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    "آفانتازیا" بیماری نادری که شاید از وجود آن بیخبرید
    [​IMG]

    به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، اگر از شما خواسته شود که تصویری از اتاق نشیمن مادربزرگ و خود مادربزرگتان را از روی حافظه بکشید، آیا می توانید این کار را انجام دهید؟ برای بیشتر افراد، جزئیات خاص به راحتی تجسم می شوند مانند یک پیانو در گوشه ای از اتاق، یک گلدان کنار پنجره و فنجان روی میز قهوه. اما برای دیگران، چنین کاری تقریبا غیرممکن است. این افراد یک بیماری نادر به نام آفانتازیا دارند که از بازآفرینی آسان تصاویر در ذهن آن ها جلوگیری می کند؛ در واقع ممکن است اصطلاح «چشم ذهن» برای آن ها بی معنی باشد.

    ویلما بینبریج، استادیار روانشناسی در دانشگاه شیکاگو که به تازگی تحقیق در مورد این بیماری را آغاز کرده، گفت: برخی از افراد مبتلا به آفانتازیا گزارش کرده اند که معنی اصطلاح «شمردن گوسفند» قبل از خواب را نمی دانند که می تواند مادرزادی بوده یا از طریق ضربه حاصل شده باشد. آن ها تصور می کردند که این فقط یک بیان است و تا بزرگسالی هرگز درک نکرده بودند که افراد دیگر می توانند گوسفندان را بدون دیدن آن ها تجسم کنند.

    یک متخصص علوم اعصاب ادراک و حافظه تصمیم گرفت به طور آزمایشی تفاوت بین افراد آفانتازیک و کسانی که تصاویر معمولی در دست دارند در یک مجموعه خاص از وظایف حافظه بصری بسنجد؛ هدف از این کار توصیف بهتر آفانتازیا بود.

    برای این مطالعه که در مجله کورتکس منتشر شد، این متخصص و همکارانش عکس های سه اتاق را به ده ها نفر با تصاویر معمولی و محدود نشان دادند، آن ها سپس از شرکت کنندگان در هر دو گروه خواستند اتاق ها را بکشند، یک بار از روی حافظه و یک بار دیگر هنگام مشاهده عکس به عنوان مرجع.

    تفاوت در آزمایش حافظه چشمگیر بود؛ افراد با تصویر معمولی برجسته ترین اشیاء را در اتاق با مقدار کمی از جزئیات مانند رنگ و عناصر اصلی طراحی، ترسیم کردند؛ افراد مبتلا به آفانتازیا اما کار سخت تری داشتند، آن ها می توانستند چند شیء را در اتاق قرار دهند، اما نقاشی های آن ها اغلب ساده تر بود و بعضی اوقات به توصیف نوشتاری بسنده می کردند. به عنوان مثال برخی به جای ترسیم پنجره ها، کلمه «پنجره» را نوشتند.

    در حالی که مبتلایان به آفانتازیا فاقد تصاویر بصری هستند، اما به نظر می رسد حافظه فضایی دست نخورده ای دارند که از تصاویر متمایز است و ممکن است به طور متفاوتی ذخیره شود؛ به عنوان مثال افرادی که نابینای مادرزادی هستند، هنوز هم می توانند چیدمان یک اتاق آشنا را توصیف کنند.

    به همین ترتیب، افراد مبتلا به آفانتازی می توانستند اشیایی را که به خاطر می سپارند، بیشتر اوقات در مکان صحیح اتاق قرار دهند، درست مثل کسانی که تصاویر معمولی دارند، حتی اگر بسیاری از جزئیات را به خاطر نمی آورند؛ و جای تعجب است، حتی اگر افراد مبتلا به آفانتازیا در مجموع اشیاء کمتری را به خاطر می آورند، اشتباهات کمتری نیز مرتکب می شوند؛ آن ها از اشیایی که در هیچ یک از اتاق ها نبوده اند هیچ خاطره غلطی ایجاد نکرده اند و اشیاء را در مکان صحیح قرار داده اند.

    این متخصص گفت: یک توضیح احتمالی می تواند این باشد که، چون افراد آفانتازیک در این کار مشکل دارند، آن ها به استراتژی های دیگری مانند کدگذاری کلامی فضا تکیه می کنند. بازنمایی های کلامی و سایر استراتژی های جبرانی آن ها ممکن است در پرهیز از خاطرات نادرست، آن ها را بهبود بخشد. در مقابل، افراد با تصاویر معمولی در مجموع چهارده اشتباه مرتکب شدند و مرتبا اشیایی را که در عکس ها نبوده اند، ترسیم می کردند. در یک نمونه فردی حتی پیانویی را در داخل اتاق نشیمنی کشید که فقط شامل یک شومینه، صندلی و کاناپه بود که به گفته متخصصان این می تواند به این دلیل باشد که آن ها خاطرات بصری خود را از اتاق های دیگر بازآفرینی می کنند، کاری که افراد مبتلا به آفانتازیا نمی توانند انجام دهند.

    این در حالی است که وقتی از آن ها خواسته شد به سادگی عکس ها را کپی کنند، هر دو گروه بدون هیچ اشتباهی بیشتر اشیاء را ترسیم کردند، و به یک اندازه امتیاز گرفتند، این نشان می دهد که تفاوت واقعی و خاص در حافظه است نه توانایی هنری یا تلاش.

    بیشتر بخوانید

    آفانتازیا اخیرا به عنوان یک پدیده روانشناختی شناخته شده است که بر اساس اظهارات متخصصان شناخت آن تا حدودی به دلیل افراد مشهوری است که داوطلب شرکت در این آزمایش شدند.
     
    erteash از این پست تشکر کرده است.