1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بوتاکس چیست؟

شروع موضوع توسط ATENA ‏10/10/11 در انجمن مقالات پزشکی

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/11
    ارسال ها:
    16,093
    تشکر شده:
    5,232
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    ؟؟
    [h=2][/h]
    [​IMG]
    این روش امروز در درمان لك و جوان‌سازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد كه به آن تكنیك درمارولینگ (استفاده از رول‌هایی روی پوست)‌ می‌گویند.
    پزشكان مزوتراپی را توصیه نمی‌كنند
    [​IMG]

    شاید كلمه مزوتراپی را شما هم شنیده باشید. این روزها در هر محفلی كه صحبت از درمان ریزش مو و كارهای زیبایی پوست و چاقی و لاغری به میان می‌آید از روش مزوتراپی و محاسن این روش جدید گفته می‌شود. برخی پزشكان نیز در این بازار داغ دست به تبلیغات گسترده زده و با پیشنهاد مزوتراپی به عنوان یك تكنیك برتر با جواب‌دهی بالا، بسیاری را به مطب‌های خود برای رفع مشكلات زیبایی یا حتی درمان بیماری‌ها كشانده‌اند، اما آیا این روش جدید درمانی می‌تواند جایگزین روش‌های قدیمی شود؟ و آیا اساسا تبلیغات این افراد صحت دارد؟


    و بالاخره مزوتراپی در درمان چه بیماری‌هایی و برای چه گروه از افراد می‌تواند كاربرد داشته باشد؟
    مزوتراپی یك روش درمانی كاملا جدید و پیشرفته است كه روز به روز به حیطه عملكرد درمانی آن افزوده می‌شود. این روش به دلیل پاسخ‌دهی بسیار سریع‌تر نسبت به دیگر روش‌های درمانی مثل داروهای خوراكی و كم‌بودن عوارض آن به دلیل مصرف بسیار اندك دارو و اثرات كاملا موضعی آن، روز به روز مورد استقبال بیشتر از سوی مردم و پزشكان قرار گرفته است.
    این تكنیك برای اولین‌بار سال 1952 میلادی در فرانسه توسط دكتر مایكل پیستور ابداع شد. در آن زمان از داروهای گیاهی و ویتامین‌ها برای تقویت شرایط پوستی به كمك تكنیك مزوتراپی استفاده می‌شد. 10 سال بعد اولین انجمن مزوتراپی در دنیا شكل گرفت و از آن تاریخ به بعد این تكنیك پیشرفت‌های بسیاری كرد و مزوتراپی مدرن كه امروز از آن استفاده می‌شود به وجود آمد. در سال 2000 برای اولین بار این تكنیك توسط خبرنگاران بخش علمی و پزشكی به كشور آمریكا وارد شد و بعد از آن در سال 2005 مزوتراپی كم‌كم در دیگر كشورها مورد توجه و استقبال قرار گرفت. كشور ما نیز جزو كشورهایی بود كه تكنیك مزوتراپی در سال 2005 به آن وارد شد و بسرعت در همه شاخه‌ها پیشرفت و رشد كرد و مورد استفاده قرار گرفت.


    مزوتراپی چیست؟
    مزوتراپی در حقیقت استفاده از دوزهای كم دارو با تزریق‌های مكرر، در ناحیه مورد نظر است. مزوتراپی یك روش بدون درد و بدون نیاز به بی‌حسی است و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد.
    یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت‌های خود بپردازید. در سال‌های گذشته 2‌شاخه جدید از مزوتراپی نیز به این فناوری اضافه شد كه شامل مزوتراپی خشك و مزوتراپی بدون سوزن است.

    در مزوتراپی خشك با سوزن‌های ظریف از دارو استفاده نمی‌شود بلكه سوزن به تنهایی به كار می‌رود. در این روش سوزن‌های ظریفی در بافت فرو می‌كنندكه باعث تحریك فرآیندهایی می‌شود كه به ترمیم كمك می‌كنند البته این مورد با طب سوزنی كاملا متفاوت است. در طب سوزنی از سوزن‌های بلند و تك‌تك در نقاط خاصی استفاده می‌شود كه ممكن است به ناحیه تحت درمان ربطی نداشته باشد، مثل درمان تیروئید توسط طب سوزنی كه ممكن است سوزن در ناحیه دیگر مثل مچ دست زده شود یا برای لاغری، سوزن به گوش زده شود ولی در مزوتراپی خشك مثلا برای كسی كه ریزش مو دارد از غلتك‌هایی كه پر از سون‌های ریز است روی ناحیه سر استفاده می‌كنند به این صورت كه غلتك را می‌چرخانند و زخم‌های ریزی كه در آن ناحیه ایجاد می‌شود، باعث تحریك فرآیندهای ترمیمی و بهبود شرایط خواهد شد.
    [​IMG]


    این روش امروز در درمان لك و جوان‌سازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد كه به آن تكنیك درمارولینگ (استفاده از رول‌هایی روی پوست)‌ می‌گویند.
    اما در مزوتراپی بدون سوزن از امواج RF برای جذب مواد توسط پوست كمك می‌گیرند و بدون استفاده از سوزن مواد به بافت نفوذ داده می‌شود.


    روشی برای درمان موضعی بیماری‌ها
    مزوتراپی در واقع یك تكنیك و روش استفاده از داروست كه برای درمان موضعی ابداع شده و برای درمان بیماری‌های عمومی و كل بدن به كار نمی‌رود. با توجه به محل مورد درمان و داروی خاص موارد استفاده آن با توجه به نتایج موثر و عوارض ناچیز مزوتراپی تاكنون كاربردهای متعددی برای این تكنیك شناخته شده و روز به روز به كاربردهای آن اضافه می‌شود.

    بیشترین كاربرد مزوتراپی هم‌اكنون در شاخه زیبایی است در حالی كه می‌تواند در همه شاخه‌ها مثل ارتوپدی (تزریق دارو به مفصل)‌ یا در درمان بیماری سالك (در گذشته آنتی‌بیوتیك در محل سالك تزریق می‌شد) كاربرد داشته باشد‌ ولی امروز بیشترین كاربرد آن در درمان ریزش مو، جوان‌سازی صورت و درمان چاقی موضعی و بیماری عفونی است.

    بازگشت دوباره موهای ریخته شده
    در درمان ریزش مو به وسیله این تكنیك، دارویی كه بیمار باید به صورت خوراكی مصرف كند، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیكول‌های مو تزریق می‌شود.
    در ریزش موی هورمونی و ریزش موی آقایان چون عامل این بیماری برای همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. در این افراد از روش مزوتراپی به عنوان روش كمكی در كنار دیگر روش‌های درمانی می‌توان كمك گرفت ولی در ریزش مو ناشی از رژیم طولانی مدت یا اعمال جراحی كه جذب دارو مختل می‌شود (مثل جراحی روده كه بخشی از روده را از مسیر جذب خارج می‌كنند و به همین علت بعد از مدتی دچار كمبود ویتامین به علت عدم جذب می‌شوند و از راه خوراكی قابل جبران نیست)‌ مزوتراپی می‌تواند به این دسته از بیماران كمك بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو بكند چون علت به وجود آورنده ریزش مو قابل درمان است.


    [​IMG]
    جایگزینی برای لیپوساكشن
    مزوتراپی در زمینه تناسب اندام به عنوان جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی مثل لیپوساكشن می‌تواند به كار برود. با مزوتراپی می‌توان چربی شكم، چربی‌های موضعی كنار ران و پهلو و غبغب را از بین برد. با كشف دارویی كه حل‌كننده چربی است محققان متوجه شدند با تزریق آن در بافت چربی، چربی حل می‌شود و از بین می‌رود ولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوزهای زیاد از این ماده استفاده شود كه بالطبع عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت بنابراین فقط در نواحی كوچك باید مصرف شود. معمولا افراد چاق به دنبال روش‌هایی آسان و بی‌زحمت برای كاهش وزن هستند. این روش تاثیر غیرمعقول و معجزه‌آسا برای كاهش وزن ندارد بلكه یك تاثیر منطقی و محدود دارد.

    مساله بسیار مهم در كاهش وزن به روش مزوتراپی این است كه بیمار باید شاخص توده بدنی (BMI) زیر 30 داشته باشد تا بتواند از مزوتراپی در زمان چاقی موضعی استفاده كند چنانچه این عدد زیر 25 باشد، یعنی فرد وزن طبیعی دارد و نیازی به رژیم غذایی ندارد و اگر این عدد بین 25 و 30 باشد بیمار باید در كنار رژیم غذایی از روش مزوتراپی استفاده كند.
    در كاهش چربی به كمك این روش كوچك‌كردن غبغب معمولا بهتر از دیگر نقاط بدن جواب می‌دهد. باتوجه به نوع كاربرد مزوتراپی در درمان، مدت زمان لازم برای مشاهده آثار درمان فرق می‌كند، مثلا در ریزش موی مردانه معمولا با شروع درمان مزوتراپی در كنار دیگر روش‌های درمانی پس از 6 ـ 5 ماه نتایج قابل مشاهده خواهد بود كه این نتایج شامل رویش موی جدید نیست در واقع در درجه اول نقش پیشگیری از ریزش مو را دارد و در حدود 30 ـ 20 درصد روی روند استحكام مو، رشد مو و حالت‌گیری مو تاثیر خواهد داشت. همچنین می‌تواند چربی زیاد موی افراد را كاهش دهد.
    نتایج درمان در افرادی كه ریزش موی آنها ناشی از رژیم‌‌های غیراصولی و سخت است، ماندگار خواهد بود، چون علت ریزش مو برطرف شده ولی چنانچه این ریزش بر اثر عواملی باشد كه همیشه با بیمار باشد و از بین نرود باید تا آخر عمر از روش مزوتراپی استفاده كند تا ریزش مو شروع نشود، مثل ریزش موی هورمونی.
    در كاهش چربی‌های اضافه بدن معمولا آثار درمانی بعد از حدود 10 ـ 5 جلسه قابل مشاهده خواهد بود و نتایج درمانی در كاهش وزن تا زمانی باقی خواهد ماند كه فرد رژیم غذایی خود را ادامه دهد.

    [​IMG]
    كاربرد مزوتراپی در شاخه‌های مختلف پزشكی
    امروزه مزوتراپی علاوه بر كاربرد زیبایی در كلینیك‌های درد و پزشكی ـ ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد در بخش ورزشی برای برگرداندن هرچه سریع‌تر ورزشكار به میدان ورزش از این تكنیك استفاده می‌كنند، مثل آسیب‌هایی كه در عضلات و تاندون ورزشكار به وجود می‌آید.

    پزشك با تزریق دارو در نواحی آسیب‌دیده به ورزشكار كمك می‌كند تا هرچه زودتر بهبود یافته و فعالیت‌های ورزشی‌اش را از سر گیرد.
    مزوتراپی در بیماران روماتیسمی و عفونی با تزریق دارو در محل به بهبود هرچه سریع‌تر بیمار كمك زیادی می‌كند. در ضایعات عروقی نیز از این شیوه می‌توان استفاده كرد.
    اخیرا در كشورهای اروپایی و آمریكایی در كلینیك‌های ترك سیگار از تكنیك مزوتراپی استفاده می‌كنند و از موادی كه بتوان جایگزین نیكوتین كرد، كمك می‌گیرند.
    در بیماری‌های پوستی مثل ریزش موی سكه‌ای، كورتون را در ناحیه مورد نظر تزریق می‌كنند و باعث رویش مجدد مو در آن قسمت می‌شوند. همچنین مزوتراپی برای جوان‌سازی پوست و درمان ترك‌های ناشی از حاملگی و درمان لك كاربرد دارد. اما با همه كاربردهای فراوانی كه ذكر شد در هیچ‌كدام از آنها نباید انتظار اثر معجزه‌آسا و غیرمعقول از مزوتراپی داشت. مزوتراپی تنها یك روش كمك‌درمانی محسوب می‌شود.
    [​IMG]

    راهی برای طراوت و شادابی پوست
    علاوه بر تاثیر عوامل جوی مثل نور خورشید، تغذیه، سن و ارث در بروز چین و چروك صورت نقش مهمی دارند. با افزایش سن میزان كلاژن پوست به طور طبیعی كاهش پیدا می‌كند
    و همین امر باعث چروك و شكستگی پوست صورت می‌شود. در این وضعیت شاید شما به فكر استفاده از كرم‌ها و لوسیون‌های ضدچروك یا درمان‌های موضعی بیفتید، اما این كرم‌ها قادر به كم‌كردن عمق چروك‌ها نیستند و فقط می‌توانند از بروز چروك‌های جدید جلوگیری كنند.

    برای رفع این چروك‌ها یا باید عمل جراحی كرد كه یك عمل تهاجمی با عوارض خاص خود است یا این‌كه از روش مزوتراپی كه یك عمل غیرتهاجمی است، استفاده كرد.
    البته در كنار مزوتراپی باید از سایر روش‌ها مانند میكرودرم ابرژین (لایه‌برداری مكانیكی ظریف)‌ و بوتاكس نیز بهره برد.
    درمان‌های تركیبی در رفع چروك‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. برای درمان چروك‌های پیشانی و كنار چشم‌ها (مناطقی كه حركت عضلانی ضروری نیست)‌ می‌توان از بوتاكس استفاده كرد تا از پیشرفت آنها جلوگیری كرد و بعد با مزوتراپی به كشیدگی پوست و رفع چین و چروك‌ها كمك كرد.
    برخی داروهایی كه به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند از: انواع آمینواسیدها، ویتامین‌ها (به طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)‌، آنتی‌اكسیدان‌های ضدپیری و اسید هیالورونیك. به عنوان مثال برای فردی كه به دلیل آكنه، پوستی ناصاف و پر از فرورفتگی دارد، ابتدا از روش میكرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست)‌، مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شكل سلول‌های جدید تولید شده و سلول‌های قدیمی به صورت لایه‌ای مرده با روش میكرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.

    عوارض ناشی از مزوتراپی
    تمام روش‌های درمانی دارای عوارض جانبی هستند. شایع‌ترین عارضه برای مزوتراپی، عارضه حساسیت نسبت به داروی مورد استفاده است به‌طور كلی عوارض ناشی از مزوتراپی به 2‌دسته كوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند.

    برخی عوارض بعد از مدت كوتاهی برطرف می‌شود و معمولا پایدار نیستند و خطری جدی محسوب نمی‌شود. بعداز انجام مزوتراپی ممكن است این علائم در شما به وجود آید: ورم، قرمزی، خارش، كبودی، سرگیجه، احساس كسالت، درد و حتی عفونت در محل تزریق. البته عفونت در صورتی به وجود می‌آید كه تزریق در محیطی كاملا استریل و با ابزار صحیح و ضدعفونی شده انجام نگیرد.
    از دیگر عوارض می‌توان به ایجاد اسكار (گوشت اضافه یا جای زخم)‌ مادام‌العمر در افرادی كه استعداد تشكیل گوشت اضافه دارند، اشاره كرد؟ ولی به طور كلی عوارض عمومی مزوتراپی نادر است، چون اساس درمان استفاده از دوزهای كم داروست.

    انجام مزوتراپی تخصص می‌‌خواهد
    كسی كه عمل مزوتراپی را انجام می‌دهد حتما باید پزشك باشد و باید دوره خاص و تخصص این عمل را گذرانده باشد. اخیرا مشاهده شده كه افراد غیرمتخصص در این رشته وارد شده‌اند و به دلیل نداشتن اطلاعات كافی باعث بروز مشكلات بسیاری برای مراجعان خود شده‌اند و همچنین داروهایی كه در مزوتراپی مصرف می‌شود باید داروهایی باشد كه مورد تایید وزارت بهداشت بوده و استاندارد باشد و پزشك حتما باید به تاریخ انقضای آنها توجه كند.

    بیماران بعد از عمل مزوتراپی باید مواردی را رعایت كنند از آن جمله فرد بعد از عمل مزوتراپی تا 24 ساعت از شنا كردن بپرهیزد و چنانچه مزوتراپی در ناحیه صورت انجام شده حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده كند.
    با مشاهده هر گونه عارضه‌ای باید به پزشك خود مراجعه كند كه شایع‌ترین عوارض پس از مزوتراپی واكنش‌های آلرژیك و حساسیتی است. پزشكانی كه از این شیوه درمانی استفاده می‌كنند حتما باید پاسخ و واكنش به درمان را در بیمار بررسی كنند و چنانچه فردی نتیجه مطلوب را از مزوتراپی نگیرد، نباید درمان را ادامه دهد.
    پزشك معالج قبل از شروع درمان باید از سوابق بیماری یا احتمالا سابقه حساسیت در فرد مطلع شود و برای اطمینان از عدم حساسیت بیمار به داروی مورد استفاده، تست پوستی انجام دهد. برای برخی داروها این تست اجباری است و چنانچه التهاب ناشی از مزوتراپی در جلسه گذشته هنوز برطرف نشده باید جلسه درمانی بعدی به تعویق بیفتد تا كاملا التهاب از بین برود.


    [​IMG]
    گروه‌های زیر نباید از مزوتراپی استفاده كنند
    1 ـ خانم‌های باردار
    2 ـ بیماران قلبی ـ عروقی
    3 ـ افرادی كه دچار سرطان‌های پیشرفته هستند
    4 ـ كسانی كه دارای سوابق آلرژی
    و حساسیت به داروهای خاص هستند
    5 ـ افرادی كه در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است)
    6 ـ افراد دیابتی بخصوص آنهایی كه دیابت كنترل نشده دارند ( زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممكن است دچار عفونت‌های شدید شوند)
    7 ـ افرادی كه دارای بیماری نوروپاتی هستند
    8 ـ اشخاصی كه دچار بیماری پسوزیاریس (صدف)‌ هستند


    منبع:jamejamonline.ir - دكتر فریال فانیان
     
    5 نفر از این پست تشکر کرده اند.
  2. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : جدید ترین روش زیبایی پوست با آمپول(مزوتراپی)+ عکس

    مزوتراپی آخرین راه چاره و چاره سازترین روش برای از بین بردن سلولیت ها و از بین بردن چاقی های موضعی است .
     
    2 نفر از این پست تشکر کرده اند.
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/11
    ارسال ها:
    16,093
    تشکر شده:
    5,232
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    ؟؟
    پاسخ : جدید ترین روش زیبایی پوست با آمپول(مزوتراپی)+ عکس

    ب قول ....واقعا پرستو؟؟؟:tongue0013:
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پوست و مو| از تزریق بوتاکس تقلبی خودداری کنید

    یک متخصص پوست و مو، بوتاکس را بهترین روش برای حذف خطوط ناشی از انقباض عضلات صورت دانست، اما نسبت به وجود بوتاکس های تقلبی در بازار هشدار داد و گفت:«متاسفانه برخی از افراد از مارک های تقلبی بوتاکس که اکثرا چینی هستند برای تزریق استفاده می کنند که هم از نظر خاصیت پایین بوده و مقدار دوز لازم را ندارد و در برخی موارد حتی ناخالصی هایی دارد که بعد از تزریق فرد دچار شوک می شود.»
    [HR][/HR] [​IMG]
    دکتر محمد رضوانی ، متخصص پوست و مو در مورد تزریق بوتاکس می گوید:
    «بوتاکس بهترین روش برای حذف خطوط (چین و چروک پوست) ناشی از انقباض عضلات صورت است که به پر رونق ترین عمل زیبایی صورت تبدیل شده است و درصد ایمنی بالایی دارد و در صورتی که توسط متخصصین انجام بگیرد درصد عوارض ناخواسته آن پایین می آید.

    البته نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که محل انتخاب شده برای تزریق، محل مناسبی برای تزریق بوتاکس است یا خیر.

    تزریق بوتاکس در موارد زیبایی محدودیت سنی ندارد و بسته به محل مناسب تزریق و چین و چروک های صورت این کار انجام می شود و باید گفت بهترین محل برای تزریق بوتاکس خطوط اخمی در پیشانی و خطوط پنجه کلاغی که از کنار چشم به سمت بیرون است می باشد.

    تزریق بوتاکس در جاهای دیگر صورت می تواند برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند و در صورتی که تزریق به روش صحیح انجام نگیرد، چهره فرد حالت مصنوعی به خود گرفته و بهت زده و یا خیره شده به نظر می رسد و یا دچار افتادگی پلک و بالا رفتن بیش از حد گوشه ابروها می شود.

    ماندگاری بوتاکس بین یک تا سه سال است، اما معمولا بیش از شش ماه ماندگاری دارد. برخی افراد گمان می کنند بعد از تزریق بوتاکس بیشتر از قبل دچار افتادگی عضلات و چین و چروک صورت می شوند، در صورتی که این مسئله ربطی به تزریق بوتاکس ندارد، بلکه گذشت زمان در بروز چین و چروک ها موثر است.
    بوتاکس اصل (دیسپورت) در داروخانه ها موجود و با نسخه پزشک قابل تهیه است


    بی تاثیر بودن تزریق بوتاکس در برخی افراد دلایل گوناگونی دارد، اما می توان گفت یکی از دلایل آن نامرغوب بودن بوتاکس است و متاسفانه برخی از افراد از مارک های تقلبی که اکثرا چینی هستند، برای تزریق استفاده می کنند که هم از نظر خاصیت پایین بوده و مقدار دوز لازم را ندارد و هم اینکه در برخی موارد، حتی ناخالصی هایی دارد که بعد از تزریق فرد دچار شوک می شود، چرا که به طور قاچاق وارد شده و در زنجیره سرمایی مناسبی قرار نگرفته و در نتیجه دارو اثر خود را از دست داده و یا اثراتش کمتر شده است.
    برخی عوارضی که داروی تقلبی یا عدم مهارت پزشک، احتمال آنها را افزایش می دهد عبارتند از : واکنش های حساسیتی، انحراف چشم و دوبینی، افتادگی پلک، افتادگی ابرو، ابروی شیطانی و ... .

    داروی بوتاکس در چهار ساعت اول اثر دارد و در صورتی که این دارو در همان روز تزریق نشود و برای تزریق های بعدی نگه داشته شود، اثرات خود را از دست داده و در نتیجه فرد پس از تزریق، تغییری را مشاهده نمی کند که معمولا این کار توسط افراد غیرمتخصص انجام می گیرد.

    از دیگر دلایل بی تاثیر بودن تزریق بوتاکس در رفع چین و چروک های صورت، ساخته شدن آنتی بادی توسط بدن فرد علیه بوتاکس است که در این صورت بلافاصله داروی تزریق شده نابود می شود و این افراد از تزریق بوتاکس نفعی نمی برند.»

    یک راه ساده برای تشخیص بوتاکس اصل از تقلبی
    بوتاکس های اصل (دیسپورت) در ایران از طریق مجاری قانونی و مشخص و مورد تایید وزارت بهداشت وارد می شود و لذا فروش آن در داروخانه ها بلا مانع است، ولی بوتاکس های تقلبی قاچاق بوده و مورد تایید هیچ ارگانی نیستند. لذا داروخانه ها هم مجاز به فروش آنها نبوده و معمولا درداروخانه یافت نمی شوند، بلکه مخفیانه به برخی پزشکان یا آرایشگران فروخته می شوند. حال این حرف ها چه ربطی به مصرف کننده دارد؟

    بسیار ساده است. اگر از پزشک خود بخواهید که بوتاکس را نسخه کند تا خودتان آن را تهیه نمایید، پزشکی که بوتاکس تقلبی مصرف می کند از این کار سرباز می زند و برای این کار خود بهانه های مختلفی می آورد، مثلا می گوید «این دارو کمیاب است و من به سختی آن را فراهم کرده ام» ، یا «این دارو در ایران نیست و خودم شخصا آن را از کانادا وارد کرده ام» ، یا « این دارو مخصوص من از دوبی وارد شده و در داروخانه ها پیدا نمی شود » و ده ها بهانه مشابه دیگر.

    بوتاکس اصل (دیسپورت) در داروخانه ها موجود و با نسخه پزشک قابل تهیه است.

    دیسپورت موجود در بازار ایران 500 واحدی است که معمولا به طور تقریبی برای محو چین و چروک های صورت سه نفر کفایت می کند.

    به یاد داشته باشید خطر پزشک ناوارد به هیچ وجه کمتر از داروی تقلبی نیست و در واقع مهارت پزشک است که در کنار داروی اصل، سلامت و رضایت افراد را تامین می کند.

    منبع: تبیان


     
  5. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏22/6/14
    ارسال ها:
    123
    تشکر شده:
    76
    امتیاز دستاورد:
    28
    7 توصیه قبل از اولین بوتاکس


    [​IMG]
    بعد از تزریق شما باید همچنان 10 دقیقه‌ای منتظر بمانید تا بوتاکس تزریق شده توسط ماهیچه‌ها جذب شود.

    شاید از کسانی باشید که تا به حال سوزن بوتاکس به پوست‌تان نخورده باشد بنابراین اصلا بعید نیست اگر اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشید. در این صورت این مطلب را از دست ندهید.

    اگر جزو آن دسته آدم‌هایی هستید که این روزها آینه با شما زیادی رو راست شده و خط و خطوط صورت‌تان را بیشتر از قبل به روی‌تان می‌آورد، چه تقصیر، پای عبور سال‌ها باشد و چه دست ژنتیک و خلاصه به هر دلیل موجه و غیرموجهی بدون شک به فکر رفع و رجوع این مشکل ظاهری افتاده‌اید، پس در همین راستا کاملا طبیعی است که اولین گزینه موردنظرتان استفاده از بوتاکس باشد. شاید از کسانی باشید که تا به حال سوزن بوتاکس به پوست‌تان نخورده باشد بنابراین اصلا بعید نیست اگر اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشید. در این صورت این مطلب را از دست ندهید به‌خصوص اگر عزم جزمی برای استفاده از بوتاکس دارید این ویکی پدیای مختصر و مفید را که توسط دکتر آرتور پری تهیه شده، بخوانید و با آگاهی بیشتری اقدام کنید.

    یک هفته پیش از تزریق باید بدانید
    برای تزریق بوتاکس درست مانند خیلی از عمل‌های جراحی دیگر نباید پیش از اقدام به تزریق از داروی خاصی استفاده کنید. در این زمینه بهتر است قبل از اقدام و در صورتی‌که داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید حتما درباره نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید. استفاده همزمان از برخی داروها و پشت سر آن تزریق بوتاکس ممکن است سبب کبودی ناحیه‌ای شود که تزریق در آن قسمت انجام شده است پس حتما در گام اول در این باره تايید پزشک خود را بگیرید. درواقع در چنین مواقعی فهرستی از داروها وجود دارد که شما باید قبل از تزریق بوتاکس از مصرف آنها خودداری کنید. این فهرست را از پزشک خود بخواهید یا دست‌کم شفاهی با او در این باره مشورت کنید. اگر باردار هستید به هیچ عنوان نباید از بوتاکس استفاده کنید. همچنین افرادی که از بیماری‌های عضلانی رنج می‌برند به‌خصوص بیماری‌های اعصاب عضلانی باید درباره استفاده از تزریقات بوتاکس بسیار احتیاط کنند و چه بسا اصلا سراغ چنین تزریقی نروند. باز هم مشاوره با پزشک می‌تواند بهترین گزینه برای تصمیم‌گیری درباره این مسئله باشد.

    یک ساعت قبل از تزریق این کرم را بزنید
    وقتی از سلامت جسم خود برای تزریق بوتاکس مطمئن شدید باید برای تزریق بوتاکس به صورت خود آماده باشید. البته تصور قضیه شاید کمی ترسناک باشد اما در طول تزریق این ترس از بین خواهد رفت. در عین حال برای اینکه درد و مشکلی را احساس نکنید شاید تصمیم بگیرید از کرم‌هایی استفاده کنید که صورت شما را بی‌حس کنند. انواع این کر‌م‌ها در داروخانه‌های معتبر موجود هستند اما باز هم باید با مشورت پزشک کرم مورد تايید وی را تهیه کنید. معمولا در استفاده از این کرم‌ها نباید صرفه‌جویی کنید و درواقع باید لایه ضخیمی از کرم را روی پوست خود بمالید. البته نباید اجازه بدهید کرم روی صورت شما خشک شود، بنابراین پیش از تزریق باید زمان را کاملا کنترل کنید. برای جلوگیری از خشک شدن کرم روی پوست صورت‌تان می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید و کیسه را روی سطح پوست بچسبانید به این ترتیب کرم بی‌حس کننده صورت شما هم خشک نخواهد شد و برای تزریق در بهترین حالت باقی خواهد ماند. در عین حال فراموش نکنید که این کرم‌ها باید یک ساعت قبل از تزریق روی سطح پوست مالیده شود تا در زمان تزریق آن‌طور که باید و شاید پوست شما را بی‌حس کرده باشد. بهترین حالت ممکن این است که یک ساعت پیش از تزریق بوتاکس به کلینیک یا مطب پزشک خود بروید و همان‌جا کرم را روی سطح پوست بمالید و زمان باقیمانده تا تزریق را به مطالعه بپردازید و آرامش خود را هم به این طریق بالا ببرید.

    درد کمتر، تزریق بهتر
    یک ساعت گذشته و حالا شما آماده تزریق هستید. پزشکان در این مرحله معمولا کرم روی صورت شما را که حالا دیگر تقریبا پوست‌تان را بی‌حس کرده با الکل پاک می‌کنند. بهتر است بعد از پاک کردن صورت برای محکم‌کاری و به حداقل رساندن درد مقداری کیسه یخ روی سطح پوست استفاده شود در این صورت دردی که حالا به واسطه بی‌حسی صورت کمتر شده باز هم کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه این کار با انقباض رگ‌های خونی مانع از کوفتگی و کبودی بعد از تزریق خواهد شد.

    وقتی دکتر شما متبحر باشد
    پزشک بوتاکس را تزریق می‌کند. نقاطی که تزریق در آنها انجام شده بوتاکس را مستقیم به ماهیچه‌ها منتقل می‌کنند. فاصله محل‌های تزریق بوتاکس بسیار حائزاهمیت است. اگر این فاصله‌ها در تزریق پیشانی بیش از حد کم باشد، ممکن است تا ماهیچه‌های چشم بسط پیدا کرده و سبب دوبینی و مشکلات این چنینی شود، بنابراین پیش از تزریق از اینکه یک پزشک ماهر این کار را برای شما انجام می‌دهد مطمئن شوید چون در این‌صورت مهارت او مانع از بروز هر مشکلی خواهد شد. درواقع تزریق صحیح بوتاکس یک هنر است. در شرایطی که برخی بیماران به از کار افتادن کامل ماهیچه‌ها براثر تزریق بوتاکس احتیاج دارند برخی دیگر فقط نیاز به کمی ضعف ماهیچه‌ای خواهند داشت که این مهم با تشخیص پزشک محقق می‌شود. پزشکان می‌توانند با تشخیص صحیح فقط قسمتی از ماهیچه‌ها را که احتیاج دارند، تزریق کنند نه همه آن موضع خاص را. به عنوان مثال اگر یک طرف صورت ماهیچه‌های قوی‌تری داشت، می‌توانند با تزریق بوتاکس به آن قسمت خاص نتیجه بهتری را برای مراجعه‌‌کنندگان رقم بزنند. مهم این است که تزریق بوتاکس توسط پزشک متبحر انجام شود تا با چنین تشخیص‌های بجایی بهترین نتیجه ممکن به دست بیاید.

    پرس‌وجو از پزشک آرام‌تان می‌کند
    نتیجه نهایی در تزریق بوتاکس به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا یکی از این عوامل می‌تواند مقدار دوز بوتاکسی باشد که تزریق شده است. درواقع دلیل تزریق یا تعداد آن مهم نیست بلکه مهم میزان واحدی است که تزریق شده، بنابراین اگر این مسائل برای شما حائزاهمیت است، می‌توانید به راحتی درباره آنها با پزشک خود صحبت کنید و از ماجرا آگاه شوید.

    بعد از تزریق باید بدانید
    بعد از تزریق شما باید همچنان 10 دقیقه‌ای منتظر بمانید تا بوتاکس تزریق شده توسط ماهیچه‌ها جذب شود. بعد از اینکه پس از تزریق 10 تا 15 دقیقه دیگر هم در مطب یا کلینیک پزشک منتظر ماندید تا ماهیچه‌ها بوتاکس را جذب خود کنند، می‌توانید به منزل بروید. در منزل می‌توانید خیلی راحت آشپزی کنید، کتاب بخوانید، قهوه‌ای درست و نوش‌جان کنید و برنامه دلخواه‌تان را از نظر بگذرانید و برای 2 ساعت آینده هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید. بوتاکس در این فاصله زمانی به ماهیچه‌های شما پیوند خورده و دیگر نمی‌تواند به نقاط دیگری بسط و گسترش پیدا کند. خانم‌ها حتی بعد از این دو ساعت می‌توانند در مناطقی که تزریق روی آنها انجام شده آرایش سبکی کنند و چه‌بسا به کارهای روزمره‌شان بپردازند بدون اینکه نگرانی بابت چیزی داشته باشند. هر چند در مورد آرایش هم بهتر است بعد از پرس و جو از پزشک خود با فراغ بال بیشتری اقدام کنید و از هر نظر خیال‌تان آسوده باشد، اما در عین حال یک نکته را فراموش نکنید؛ در روزی که بوتاکس تزریق کرده‌اید به هیچ عنوان ورزش نکنید. در این زمینه بهتر است محتاط باشید. البته همان یک روز کافی است اما به هر حال کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. اگر دنبال بهترین نتیجه هستید در این موارد دقیق و جدی باشید.

    بوتاکس اول، دوم و...
    اولین اثرگذاری بوتاکس در فاصله‌ زمانی بین 2 تا 6 ماه طول خواهد کشید. خب این ماندگاری بین افراد مختلف متفاوت است. درواقع برای کسانی‌که اولین تزریق را تجربه می‌کنند نکته قابل اهمیت زمان تزریق بعدی است. باید در این زمینه کاملا آگاهانه عمل شود، چون زمان تزریق بعدی باید وقتی اتفاق بیفتد که تزریق اول تاثیر خود را از دست داده باشد. شما به مرور زمان متوجه خواهید شد که هر تزریق چند ماه برای‌تان جواب خواهد داد. البته نباید برای تزریق دوم آنقدر صبر کنید تا تاثیر اولین بوتاکس کاملا از بین برود. زمانی كه بوتاکس اول ضعیف شده و اثرات تزریق کم‌کم در حال از بین رفتن است باید برای تزریق بعدی اقدام کنید. درواقع هدف از تزریق بوتاکس این است که ماهیچه‌ها از کار کردن باز داشته شوند و قرار بر این است که ماهیچه‌ها کشته شوند نه اینکه دوباره بازسازی شوند. بعد از 2 سال تزریق در فاصله‌های زمانی مشخص، ماهیچه‌ها دیرتر از سابق خودشان را ریکاوری می‌کنند و بعد از آن اصلا بعید نیست فاصله‌های زمانی تزریق‌های بوتاکس افراد به فواصل 2 ساله تبدیل شود.


     
    2 نفر از این پست تشکر کرده اند.
  6. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    مزوتراپی به خلاقیت دکتر Michel Pistor و در سال ۱۹۵۲ ابداع شد. مزوتراپی کاربردهای متعددی دارد مانند کاهش وزن، تقویت مو، کاهش سایز و… در مزوتراپی مقدار مشخصی دارو به وسیله ی سوزنی که باریک تر از مو است وارد ناحیه مزودرم پوست می شود و در آنجا یکسری فعل و انفعالات شیمیایی انجام می شود که در نهایت منجربه ۹۳ درصد موفقیت در درمان می شود.

    [​IMG]

    مزوتراپی یک درمان غیر جراحی در حیطه پزشکی زیبایی ست و در حقیقت استفاده از دوزهای کم دارو با تزریق‌های مکرر، در ناحیه مورد نظر است. داروهای مورد استفاده در مزوتراپی شامل داروهای هومیوپاتی، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها می باشد. گلوله های دارویی بسیار کوچک به طور مستقیم به داخل مزودرم (لایه میانی پوست) وارد می شود. این لایه از پوست دارای خواص بسیار ویژه درمانی می باشد. مزوتراپی می تواند برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، جوان سازی و درمان چاقی موضعی استفاده شود. مزوتراپی یک روش بدون درد و بدون نیاز به بی‌حسی است و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد. یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت‌های خود بپردازید.

    بیش از ۵۰ سال است که قریب به ۱۵۰۰۰ پزشک در سراسر دنیا این روش را برای کاهش وزن عمومی ، کاهش سایز ،کاهش سلولیت ، تقویت مو ، برطرف کردن اسکار و درمان چروکهای ظریف روی بیماران مختلف به کار برده اند . همچنین مزوتراپی قادر است ناهمواری ها یا برجستگی های بدن که پس از لیپوساکشن (Liposuction) ایجاد می شود را به راحتی و بدون هیچ گونه درد و یا ناراحتی از بین برد . امروزه مزوتراپی مورد تأیید آکادمی پزشکی فرانسه (French Academy of Medicine) و چهارده کشور اروپایی و آمریکای جنوبی می باشد . دکتر Shapico از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون بیش از ۱۰۰۰ بیمار را در آمریکا با مزوتراپی درمان کرده و نتایج بدست آمده حاکی از %۹۰-۹۳ موفقیت است . روش این کار بدین صورت است که داروهای مختلف (بسته به کاری که بخواهیم انجام بدهیم) توسط یک سوزن ظریف (به ظریفی یک تار مژه) بدون هیچ گونه درد و یا سوزش به داخل مزودرم (mesoderm) یا لایه چربی و بافت همبند زیر پوست تزریق می شود . در تکنیک multi-pricking چندین تزریق کوتاه و سریع در یک ناحیه از پوست انجام می شود تجربه نشان داده است که درد ناشی از تزریق کمتر از یک نیشگون آرام و بسیار کوتاه مدت است . موادی که برای تزریق انتخاب می شوند بسته به مشکل اولیه بیمار متفاوت است . تمامی این مواد ساخت کارخانجات داروسازی معتبر آمریکا مورد تأیید FDA می باشند . مزوتراپی برای کاهش وزن : در این روش داروهایی که به داخل مزودرم تزریق می شوند چربی تجمع یافته زیر پوست را ذوب می کند و سلولهای چربی لایه همیپودرم را چروکیده و کوچک می سازند به دنبال این امر چربی حل می شود و از راه کبد متابولیزه می گردد . با این روش می توان حدود ۰٫۵ کیلوگرم چربی را در هفته ذوب کرد . برای حصول بهترین نتیجه نواحی بازو ، کمر ، باسن ، پشت و ساق پا تحت درمان قرار می گیرد پس از چند جلسه درمان به فاصله دو الی چهار هفته ، به طور متوسط اندازه کل بدن ۲ سایز کم می شود . اندازه دور کمر ، باسن و رانها معمولا پس از چهار هفته شروع به کاهش پیدا می کند و پس از ده هفته ۱۰-۵ سانتی متر کم می شود. مزوتراپی برای درمان سلولیت (cellulitis) : سلولیت اصطلاحا به نمای پوست پرتغالی و یا ناهموار پوست گفته می شود که در ناحیه باسن و ران بسیاری از خانمها ایجاد می شود . علت این حالت ایجاد نوارهای سفتی است که پوست را به سمت عمق می کشند و چربی لابلای آنها بدام می افتد . مزوتراپی می تواند نوارهای بافت همبند را تخریب کند و چربی لابلای آنها را حل کرده ، نمای صاف ویکدستی در پوست ایجاد کند . همچنین مزوتراپی جریان خون و لنف را در بدن بهبود می بخشد . چند جلسه درمان به فاصله چند هفته مورد نیاز است . پس از جلسه چهارم پوست صافتر و یکنواخت تر می شود و در پایان جلسات درمانی علاوه بر اصلاح ظاهر پوست سایر محل مورد درمان نیز ۱۰-۵ سانتی متر کم می شود . مزوتراپی برای لاغری موضعی(Mesolipo) : مزوتراپی روشی بدون درد و عارضه و بهترین جایگزین برای لیپوساکشن است .به روشی که توضیح داده شد چربی وسلولیت از موضع تحت درمان پاکسازی می شود . نتایج درمان پس از جلسه دوم مشهود می شود و پس از چند جلسه درمان سایز دور کمر ، باسن ، ران ، ناحیه چانه (غبغب) یا پشت به اندازه ۱۲-۵ سانتی متر کم می شود . مزوتراپی برای کاهش اندازه سینه به کار نمی رود . انتخاب نوع دارو برای تزریق بعهده پزشک متخصص می باشد. مزوتراپی برای اصلاح ناهمواری پوست پس از لیپوساکشن : بسیاری از بیماران پس از لیپوساکشن دچار فرورفتگی ها و برجستگی هایی در پوست می شوند که ظاهر بدی برای بیمار ایجاد می کند . با مزوتراپی می توان به خوبی بافت اسکار تشکیل شده زیر پوست را حل کرد تا سطح پوست هموار و یکنواخت شود. مزوتراپی برای جوانسازی پوست (Mesolift) : ] با افزایش سن و اثرات تجمعی آفتاب روی پوست ، بتدریج کلاژن موجود در پوست تحلیل می رود . این امر سبب شل شدن و افتادگی پوست و ایجاد چروکهای ظریف در سطح پوست می شود . با مزوتراپی ماده ای بنام هیالورونیک اسید توسط سوزن بسیار ظریف در چندین نقطه نزدیک به هم در پوست تزریق می شود . هیالورونیک اسید جزو ساختمان طبیعی پوست است و به راحتی در لابلای اجزاء دیگر پوست قرار می گیرد ، بدون اینکه هیچ واکنشی ایجاد کند و به این ترتیب جای الیاف کلاژن تخریب شده را پر می کند تا پوست شاداب و سفت تر شود و چروکهای سطحی کاملاً محو گردند . اغلب برای حصول بهترین نتیجه ۷ جلسه درمان مورد نیاز است .

    [​IMG]

    مزوتراپی روشی برای درمان موضعی بیماری‌ها

    مزوتراپی در واقع یک تکنیک و روش استفاده از داروست که برای درمان موضعی ابداع شده و برای درمان بیماری‌های عمومی و کل بدن به کار نمی‌رود. با توجه به محل مورد درمان و داروی خاص موارد استفاده آن با توجه به نتایج موثر و عوارض ناچیز مزوتراپی تاکنون کاربردهای متعددی برای این تکنیک شناخته شده و روز به روز به کاربردهای آن اضافه می‌شود.

    بیشترین کاربرد مزوتراپی هم‌اکنون در شاخه زیبایی است در حالی که می‌تواند در همه شاخه‌ها مثل ارتوپدی (تزریق دارو به مفصل)‌ یا در درمان بیماری سالک (در گذشته آنتی‌بیوتیک در محل سالک تزریق می‌شد) کاربرد داشته باشد‌ ولی امروز بیشترین کاربرد آن در درمان ریزش مو، جوان‌سازی صورت و درمان چاقی موضعی و بیماری عفونی است.

    بازگشت دوباره موهای ریخته شده

    [​IMG]

    در درمان ریزش مو به وسیله این تکنیک، دارویی که بیمار باید به صورت خوراکی مصرف کند، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیکول‌های مو تزریق می‌شود. در ریزش موی هورمونی و ریزش موی آقایان چون عامل این بیماری برای همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. در این افراد از روش مزوتراپی به عنوان روش کمکی در کنار دیگر روش‌های درمانی می‌توان کمک گرفت ولی در ریزش مو ناشی از رژیم طولانی مدت یا اعمال جراحی که جذب دارو مختل می‌شود (مثل جراحی روده که بخشی از روده را از مسیر جذب خارج می‌کنند و به همین علت بعد از مدتی دچار کمبود ویتامین به علت عدم جذب می‌شوند و از راه خوراکی قابل جبران نیست)‌ مزوتراپی می‌تواند به این دسته از بیماران کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو بکند چون علت به وجود آورنده ریزش مو قابل درمان است.

    [​IMG]

    جایگزینی برای لیپوساکشن

    مزوتراپی در زمینه تناسب اندام به عنوان جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی مثل لیپوساکشن می‌تواند به کار برود. با مزوتراپی می‌توان چربی شکم، چربی‌های موضعی کنار ران و پهلو و غبغب را از بین برد. با کشف دارویی که حل‌کننده چربی است محققان متوجه شدند با تزریق آن در بافت چربی، چربی حل می‌شود و از بین می‌رود ولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوزهای زیاد از این ماده استفاده شود که بالطبع عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت بنابراین فقط در نواحی کوچک باید مصرف شود. معمولا افراد چاق به دنبال روش‌هایی آسان و بی‌زحمت برای کاهش وزن هستند. این روش تاثیر غیرمعقول و معجزه‌آسا برای کاهش وزن ندارد بلکه یک تاثیر منطقی و محدود دارد.

    مساله بسیار مهم در کاهش وزن به روش مزوتراپی این است که بیمار باید شاخص توده بدنی (BMI) زیر ۳۰ داشته باشد تا بتواند از مزوتراپی در زمان چاقی موضعی استفاده کند چنانچه این عدد زیر ۲۵ باشد، یعنی فرد وزن طبیعی دارد و نیازی به رژیم غذایی ندارد و اگر این عدد بین ۲۵ و ۳۰ باشد بیمار باید در کنار رژیم غذایی از روش مزوتراپی استفاده کند.

    [​IMG]

    در کاهش چربی به کمک این روش کوچک‌کردن غبغب معمولا بهتر از دیگر نقاط بدن جواب می‌دهد. باتوجه به نوع کاربرد مزوتراپی در درمان، مدت زمان لازم برای مشاهده آثار درمان فرق می‌کند، مثلا در ریزش موی مردانه معمولا با شروع درمان مزوتراپی در کنار دیگر روش‌های درمانی پس از ۶ ـ ۵ ماه نتایج قابل مشاهده خواهد بود که این نتایج شامل رویش موی جدید نیست در واقع در درجه اول نقش پیشگیری از ریزش مو را دارد و در حدود ۳۰ ـ ۲۰ درصد روی روند استحکام مو، رشد مو و حالت‌گیری مو تاثیر خواهد داشت. همچنین می‌تواند چربی زیاد موی افراد را کاهش دهد.

    نتایج درمان در افرادی که ریزش موی آنها ناشی از رژیم‌‌های غیراصولی و سخت است، ماندگار خواهد بود، چون علت ریزش مو برطرف شده ولی چنانچه این ریزش بر اثر عواملی باشد که همیشه با بیمار باشد و از بین نرود باید تا آخر عمر از روش مزوتراپی استفاده کند تا ریزش مو شروع نشود، مثل ریزش موی هورمونی.

    [​IMG]

    در کاهش چربی‌های اضافه بدن معمولا آثار درمانی بعد از حدود ۱۰ ـ ۵ جلسه قابل مشاهده خواهد بود و نتایج درمانی در کاهش وزن تا زمانی باقی خواهد ماند که فرد رژیم غذایی خود را ادامه دهد.

    کاربرد مزوتراپی در شاخه‌های مختلف پزشکی

    امروزه مزوتراپی علاوه بر کاربرد زیبایی در کلینیک‌های درد و پزشکی ـ ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد در بخش ورزشی برای برگرداندن هرچه سریع‌تر ورزشکار به میدان ورزش از این تکنیک استفاده می‌کنند، مثل آسیب‌هایی که در عضلات و تاندون ورزشکار به وجود می‌آید.

    پزشک با تزریق دارو در نواحی آسیب‌دیده به ورزشکار کمک می‌کند تا هرچه زودتر بهبود یافته و فعالیت‌های ورزشی‌اش را از سر گیرد.

    مزوتراپی در بیماران روماتیسمی و عفونی با تزریق دارو در محل به بهبود هرچه سریع‌تر بیمار کمک زیادی می‌کند. در ضایعات عروقی نیز از این شیوه می‌توان استفاده کرد.

    اخیرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی در کلینیک‌های ترک سیگار از تکنیک مزوتراپی استفاده می‌کنند و از موادی که بتوان جایگزین نیکوتین کرد، کمک می‌گیرند.

    در بیماری‌های پوستی مثل ریزش موی سکه‌ای، کورتون را در ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند و باعث رویش مجدد مو در آن قسمت می‌شوند. همچنین مزوتراپی برای جوان‌سازی پوست و درمان ترک‌های ناشی از حاملگی و درمان لک کاربرد دارد. اما با همه کاربردهای فراوانی که ذکر شد در هیچ‌کدام از آنها نباید انتظار اثر معجزه‌آسا و غیرمعقول از مزوتراپی داشت. مزوتراپی تنها یک روش کمک‌درمانی محسوب می‌شود.

    [​IMG]

    راهی برای طراوت و شادابی پوست

    علاوه بر تاثیر عوامل جوی مثل نور خورشید، تغذیه، سن و ارث در بروز چین و چروک صورت نقش مهمی دارند. با افزایش سن میزان کلاژن پوست به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث چروک و شکستگی پوست صورت می‌شود. در این وضعیت شاید شما به فکر استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های ضدچروک یا درمان‌های موضعی بیفتید، اما این کرم‌ها قادر به کم‌کردن عمق چروک‌ها نیستند و فقط می‌توانند از بروز چروک‌های جدید جلوگیری کنند.

    برای رفع این چروک‌ها یا باید عمل جراحی کرد که یک عمل تهاجمی با عوارض خاص خود است یا این‌که از روش مزوتراپی که یک عمل غیرتهاجمی است، استفاده کرد.

    البته در کنار مزوتراپی باید از سایر روش‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف)‌ و بوتاکس نیز بهره برد.

    درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست)‌ می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت آنها جلوگیری کرد و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین و چروک‌ها کمک کرد.

    برخی داروهایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند از: انواع آمینواسیدها، ویتامین‌ها (به طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)‌، آنتی‌اکسیدان‌های ضدپیری و اسید هیالورونیک. به عنوان مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی ناصاف و پر از فرورفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست)‌، مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده و سلول‌های قدیمی به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.

    عوارض ناشی از مزوتراپی

    تمام روش‌های درمانی دارای عوارض جانبی هستند. شایع‌ترین عارضه برای مزوتراپی، عارضه حساسیت نسبت به داروی مورد استفاده است به‌طور کلی عوارض ناشی از مزوتراپی به ۲‌دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند.

    برخی عوارض بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود و معمولا پایدار نیستند و خطری جدی محسوب نمی‌شود. بعداز انجام مزوتراپی ممکن است این علائم در شما به وجود آید: ورم، قرمزی، خارش، کبودی، سرگیجه، احساس کسالت، درد و حتی عفونت در محل تزریق. البته عفونت در صورتی به وجود می‌آید که تزریق در محیطی کاملا استریل و با ابزار صحیح و ضدعفونی شده انجام نگیرد.

    از دیگر عوارض می‌توان به ایجاد اسکار (گوشت اضافه یا جای زخم)‌ مادام‌العمر در افرادی که استعداد تشکیل گوشت اضافه دارند، اشاره کرد؟ ولی به طور کلی عوارض عمومی مزوتراپی نادر است، چون اساس درمان استفاده از دوزهای کم داروست.

    انجام مزوتراپی تخصص می‌‌خواهد

    [​IMG]

    کسی که عمل مزوتراپی را انجام می‌دهد حتما باید پزشک باشد و باید دوره خاص و تخصص این عمل را گذرانده باشد. اخیرا مشاهده شده که افراد غیرمتخصص در این رشته وارد شده‌اند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی باعث بروز مشکلات بسیاری برای مراجعان خود شده‌اند و همچنین داروهایی که در مزوتراپی مصرف می‌شود باید داروهایی باشد که مورد تایید وزارت بهداشت بوده و استاندارد باشد و پزشک حتما باید به تاریخ انقضای آنها توجه کند.

    بیماران بعد از عمل مزوتراپی باید مواردی را رعایت کنند از آن جمله فرد بعد از عمل مزوتراپی تا ۲۴ ساعت از شنا کردن بپرهیزد و چنانچه مزوتراپی در ناحیه صورت انجام شده حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کند.

    با مشاهده هر گونه عارضه‌ای باید به پزشک خود مراجعه کند که شایع‌ترین عوارض پس از مزوتراپی واکنش‌های آلرژیک و حساسیتی است. پزشکانی که از این شیوه درمانی استفاده می‌کنند حتما باید پاسخ و واکنش به درمان را در بیمار بررسی کنند و چنانچه فردی نتیجه مطلوب را از مزوتراپی نگیرد، نباید درمان را ادامه دهد.

    پزشک معالج قبل از شروع درمان باید از سوابق بیماری یا احتمالا سابقه حساسیت در فرد مطلع شود و برای اطمینان از عدم حساسیت بیمار به داروی مورد استفاده، تست پوستی انجام دهد. برای برخی داروها این تست اجباری است و چنانچه التهاب ناشی از مزوتراپی در جلسه گذشته هنوز برطرف نشده باید جلسه درمانی بعدی به تعویق بیفتد تا کاملا التهاب از بین برود.

    گروه‌های زیر نباید از مزوتراپی استفاده کنند

    ۱ ـ خانم‌های باردار

    ۲ ـ بیماران قلبی ـ عروقی

    ۳ ـ افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند.

    ۴ ـ کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند.

    ۵ ـ افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است).

    ۶ ـ افراد دیابتی بخصوص آنهایی که دیابت کنترل نشده دارند ( زیرا سطح ایمنی این افراد پایین

    است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند).

    ۷ ـ افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.

    ۸ ـ اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس (صدف)‌ هستند.

    منبع:انجمن مهندسی پزشکی
     
  7. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/16
    ارسال ها:
    151
    تشکر شده:
    16
    امتیاز دستاورد:
    18
    مزوتراپی
    این روش لاغری موضعی با دستگاه را باید جز روش های بدانیم که کم تهاجمی می باشد و افراد به منظور درمان سلولیت و کاهش چربی بدن برای لاغری موضعی از آن استفاده می کنند . البته نباید فراموش کرد که این روش را نیز برای درمان پیری زودرس یا برای جوانسازی پوست نیز استفاده می کنند .

    می توانیم در مورد محلول تزریق بگوییم این محلول شامل ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی، داروها و آمینواسیدها می باشد .این روش می تواند به شکل قابل توجهی موجب کاهش دادن ظاهر برآمدگی های نرم که با سلولیت مرتبط است موثر باشد و عموما از این روش برای خوش فرم کردن اندام شکم، پهلو چانه، باسن، ران و کمر مورد استفاده قرار گرفته می شود .
    افرادی می توانند از این روش استفاده کنند که افراد سالمی هستند و این افراد به به دنبال روشی کم تهاجمی هستند و دوست دارند که ظاهر سلولیت و چربی اضافی را کم نمایند .

    برای کسب اطلاعات بیشتر در باره لاغری موضعی با دستگاه RF و لیزر مو و میکرونیدلینگ میتوانید به یکی از پزشکان متخصص مراجعه کنید
     
  8. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/17
    ارسال ها:
    22
    تشکر شده:
    13
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    · اگر فردی در ناحیه تزریق بوتاکس دچار عفونت است و یا به مواد بوتاکس حساسیت دارد، حتما قبل از تزریق بوتاکس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

    · مصرف بعضی از داروها مانند آسپرین – وارفارین – ویتامین E - Ginko Biloba و... بعد از تزریق بوتاکس می تواند باعث کبودی در محل تزریق شود که باید حداقل تا 2 هفته قبل از درمان از مصرف اینگونه داروها خودداری شود. همچنین بعضی از داروها مثل داروهای بلوکر کانال های کلسیم - کینین – پنیسیلامین و... باعث تضعیف بیش از حد عضلات می شود از این رو قبل از مصرف این داروها باید به پزشک خود اطلاع دهید.

    · توصیه می شود نزدیک به زمان تزریق بوتاکس چای سبز مصرف نشود.


    کلینیک باران به عنوان مرکز لیزر موهای زائد در رشت ، كليه خدمات پوست و مو و زيبايي از جمله ليزر موهاي زائد ، لاغري موضعي ، تزريق ‍ژل و بوتاكس و پاكسازي پوست و ده ها خدمات ديگر با جديدترين وسايل و دستگاه ها با كيفيت هر چه بهتر در اين مركز انجام مي شود.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏15/5/18
    Yakamoz از این پست تشکر کرده است.
  9. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    بوتاکس در چه مواردی نباید مصرف شود؟


    الف- کسانیکه سابقه حساسیت به این دارو را دارند.


    ب- کسانیکه بیماریهای عفونی و التهابی فعال در صورت و اطراف آن دارند.


    ج- حاملگی‌ و شیردهی


    د- ابتلا به برخی‌ بیماریها ی عصبی و روانی‌


    ه- مصرف برخی‌ داروها مخصوصا داروهای قلبی


    و- در کسانی‌ که پوست خیلی‌ ضخیم یا چین و چروک عمیق دارند نتیجه‌ چندان مطلوبی ندارد.


    آیا این دارو در کسانی‌ که فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای مزمن دیگر دارند (بجز مواردی که در بالا ذکر شد) مجاز است؟


    به دلیل آنکه بوتاکس تاثیری بر این بیماریها ندارد مصرفش بلامانع است ولی‌ حتما باید پزشک را در جریان گذشت.


    آیا سنّ و جنس تاثیری در اثرگذاری آن دارد؟


    خیر. مصرف آن در سنین بالاتر از ۲۰ سال (بمنظور زیبایی‌) مجاز است و زن و مرد نیز میتوانند ازآن استفاده کنند. تاثیر آن نیز در افراد مختلف مشابه است. تنها گروه کوچکی از افراد نسبت به این دارو مقاومند و تاثیری بر آنان ندارد که البته ربطی‌ به سنّ و جنس ندارد.




    عوارض بوتاکس چیست؟


    خوشبختانه عوارض عمومی همچون مسمومیت و یا آلرژی بسیار نادر است، تنها برخی‌ افراد از ضعف شکایت میکنند که ظرف ۳ تا ۴ روز برطرف میشود. بیشتر عوارض موضعی است. تورّم، کبودی و خونمردگی گاهی دیده میشود که تا یک هفته خود به خود برطرف میگردد. مهمترین عوارض بوتاکس مربوط به ۳ چیز است، تزریق بیش از اندازه، تزریق نابجا و انتشار دارو به نقاط اطراف که مورد نظر و قابل پیش بینی‌ نیستند. در نتیجه ممکن است عضلات یا بیش از اندازه ضعیف شوند یا عضلات اطراف از کار بیفتند. علامت اینها در پیشانی و اطراف چشم افتادگی ابرو، و بینی، افتادگی پلک، در اطراف دهان افتادگی دو گوشهٔ دهان و اشکال در غذا خوردن، و در گردن اگر عمیق تزریق شود اشکال در بلع و صدا میگردد. گاهی اوقات نیز ممکن است عدم تقارن در دوطرف صورت به دلیل تزریق نامساوی و یا تفاوت در جذب بوجود آید مثلا ابرو در یک طرف بالاتر از طرف مقابل باشد. باید در نظر داشت که تمامی این عوارض موقتی بوده و پس از 2 تا 3 ماه خوب میشود. چه نکاتی‌ باید پس از تزریق توسط بیمار رعایت شود؟


    مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس


    جهت جذب بهتر بوتاکس توسط ماهیچه‌ها و جلوگیری از انتشار آن به نقاط مجاور بهتر است این مسائل رعایت شوند:


    الف- بمدت ۴ ساعت نباید دراز کشید.


    ب- روی محل تزریق را نباید ماساژ داد.


    ج- به مدت چند ساعت از کیسهٔ یخ روی محل‌های تزریق استفاده شود.


    د- عضلاتی که در آنها تزریق شده را به طور ارادی منقبض کرد.


    این مطالب را از سایت دکتر الهام کاکاوند کپی نموده ام
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏15/5/18
  10. [​IMG]


    تزریق بوتاکس کم‌خطر و کم‌عارضه‌ به نظر می‌رسد. قبلا زنان میانسال از بوتاکس استفاده می‌کردند تا چین و چروک‌های صورت‌شان را از بین ببرند اما حالا برخی جوان‌ها از تزریق بوتاکس استفاده میکنند
    به گزارش بهداشت نیوز: تزریق بوتاکس کم‌خطر و کم‌عارضه‌ به نظر می‌رسد. قبلا زنان میانسال از بوتاکس استفاده می‌کردند تا چین و چروک‌های صورت‌شان را از بین ببرند اما حالا برخی جوان‌ها از تزریق بوتاکس استفاده میکنند تا از بروز چین و چروک‌ در صورت شان در سال‌های بعد جلوگیری کنند، آیا این کار درستی است؟ متخصصان درباره اینکه حداقل سن استفاده از بوتاکس چقدر است به شما توضیح می‌دهند

    تعداد بیشتر، سن کمتر

    دکتر ساموئل لانیسو، از مرکز پزشکی نوست آمریکن سنتر، می‌گوید: «در سال ۱۹۹۷ حدود ۲میلیون نفر در آمریکای شمالی و کانادا اعمال جراحی زیبایی یا شیوه‌های زیبایی را انجام دادند، این تعداد در سال ۲۰۰۴ به ۱۲ و در سال ۲۰۰۸ به ۱۸ میلیون نفر رسید. این آمار همچنان در حال افزایش است و در واقع رشد صنعت زیبایی در پزشکی از تمام شاخه‌های دیگر بیشتر است.»

    اما نکته‌ای که دکتر راد روریچ، مدیر کلینیک زیبایی دانشگاه ساوت وسترن تگزاس، به آن اشاره می‌کند هم در نوع خود جالب است آن هم این است که در سال‌های اولیه به بازار آمدن بوتاکس، خانم‌هایی که در دهه پنجم زندگی خود به سر می‌برند، از آن استفاده می‌کردند سپس استفاده از آن به اواخر ۳۰سالگی و اوایل ۴۰سالگی رسید، اما حالا خیلی‌ها از حدود ۲۰ سالگی از آن استفاده می‌کنند.



    تب تزریقی

    پزشکان زیبایی ایالات متحده از واژه «مد» آنجلینا جولی برای اشاره به تب استفاده از بوتاکس استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند تمام تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی و تمام رسانه‌های مکتوب پر از تصاویر ستاره‌هایی است که جراحی‌های زیبایی انجام داده‌اند و هر روز برای شیوه‌های زیبایی مثل بوتاکس تبلیغ می‌کنند. دکتر استیو فاگین، متخصص جراحی در مرکز پزشکی بوکا راتون می‌گوید: حالا ذهن همه انسان‌ها به خصوص جوان‌ها با مسئله زیبایی درگیر شده است. همه می‌خواهند زیباتر باشند و گاه از یاد می‌برند که حالت طبیعی زیبایی بهتر است. سال‌های قبل افرادی که در آستانه میانسالی بودند نگران از دست رفتن زیبایی خود بودند، اما حالا جوان‌ها می‌خواهند زیباتر باشند، حتی آنهایی که طبق تعریف معمول زیبا هستند هم می‌خواهند زیباتر باشند و در بسیاری از موارد نمی‌دانند که اصلا زیبایی‌ای که می‌خواهند، چیست؟ تزریق بوتاکس یکی از شیوه‌هایی است که نیاز به جراحی ندارد و از سوی بسیاری از پزشکان هم بی‌خطر اعلام شده است، برای همین حالا افراد ۲۰ساله هم دوست دارند بوتاکس تزریق کنند.

    سن استفاده از بوتاکس را بالا ببرید

    در سال ۱۹۹۹، مرکز نظارت بر دارو و بیماری‌های ایالات‌متحده، تزریق بوتاکس را برای افراد زیر ۱۸سال حتی در موارد درمانی ممنوع اعلام کرد و فقط به پزشکان اجازه داده شد که با مجوز کمیسیون‌های تخصصی به افراد زیر ۱۸سال که نیاز درمانی به بوتاکس دارند، بوتاکس تزریق کنند اما به تازگی گروه‌هایی از پزشکان ایالات‌متحده و چند انجمن تخصصی از مرکز نظارتی خواسته‌اند تا ممنوعیت استفاده را به ۲۳سال برساند. دکتر مایکل ودین، متخصص پوست در بوستون می‌گوید: ۸۸درصد از افرادی که از تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند، زن هستند. در سال ۱۹۹۹ حدود ۶۵درصد این زنان بین ۴۰ تا ۵۰ سال داشتند اما حالا ۵۵درصد افرادی که از بوتاکس استفاده می‌کنند، بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند و استفاده از بوتاکس زیر ۳۰ سال، سه برابر و در زیر ۲۵سال، چهار برابر شده است که این در کل به نفع جامعه نیست. نمی‌توان عوارض جانبی زیادی برای بوتاکس در نظر گرفت، اما به هر حال بوتاکس عوارضی دارد که اگرچه نسبت بروز آنها بسیار کم است اما وقتی موارد مصرف آن خیلی بالا برود، میزان عوارض آن هم افزایش می‌یابد، در ضمن شاید هزینه‌های زیاد بی‌دلیلی را هم به جامعه متحمل کند.

    بوتاکس برای پیشگیری از پیری

    تب استفاده از بوتاکس در میان جوانان شاید بیشتر از همه ناشی از تفکر «پیشگیری» باشد. در واقع حالا پزشکان بسیاری بر این نکته تاکید می‌کنند که با تزریق بوتاکس در سن پایین، می‌توان از بروز چین و چروک‌های صورت در آینده جلوگیری کرد یا بروز آنها را به تاخیر انداخت. دکتر اروی یانگ از مرکز پزشکی سنت لوئیز می‌گوید: من شک ندارم که درمان با بوتاکس می‌تواند سن بروز چین و چروک‌ها در افراد را به تاخیر بیندازد. در واقع با تزریق بوتاکس می‌توان عضلات را به گونه‌ای تنظیم کرد که دیرتر باعث بروز چین و چروک در سطح پوست شوند. در روند پیری، بیشتر اتفاقاتی که در سطح پوست می‌افتد ناشی از حرکات طولانی عضلات، به خصوص در سن بالاست و با بوتاکس می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد یا آنها را به تاخیر انداخت. در حال حاضر قانون، استفاده از بوتاکس برای سن پایین‌تر از ۱۸ سال را ممنوع کرده است اما در سن بالاتر چرا نباید این کار را انجام داد؟

    چرا باید صبر کرد تا اتفاقی بیفتد و بعد به فکر درمان آن بود؟ چرا نباید به پیشگیری فکر کنیم؟

    عوارض را در نظر بگیرید

    اما دکتر پوتیراس متخصص پوست اینگونه به مسئله نگاه می‌کند: به طور تجربی دیده می‌شود که مصرف بوتاکس می‌تواند بروز چین و چروک‌های پوستی را به تاخیر بیندازد اما هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نگرفته است؛ از طرف دیگر بوتاکس هم مثل تمام موارد درمانی و زیبایی عوارض جانبی دارد که هرچند بسیار کم هستند اما عوارض نسبتا جدیای به شمار می‌روند و باید به آنها فکر کرد. عوارض جانبی بوتاکس شامل کبودی، بی‌حسی و تورم منطقه‌ای، از کار افتادن عضلات نزدیک به محل تزریق، سردرد و افتادگی پلک است. جدی‌ترین موردی که تاکنون درباره تزریق بوتاکس در موارد زیبایی دیده شده، ناتوانی باز کردن یک چشم است. به هر حال این عوارض به گونه‌ای هستند که نباید آنها را در نظر گرفت و به طور بی‌رویه برای تزریق بوتاکس تبلیغ کرد. مسئله این است که فردی که در ۲۰سالگی مصرف بوتاکس را شروع می‌کند، ممکن است برای نتیجه گرفتن به سالی دو بار تزریق نیاز داشته باشد و برای همین ممکن است تا سال‌های بعد از ۴۰تا ۵۰ تزریق را انجام دهد، آیا می‌توان مطمئن بود که چنین فردی دچار هیچ عارضه‌ای نشود؟

    جدا از این موضوع باید در نظر بگیرید که افرادی که دچار بیماری‌های موسوم به اترایون و مشکلات عصبی-عضلانی هستند و نیز زنان باردار و زنانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند، نباید از بوتاکس استفاده کنند.

    به تعریف زیبایی فکر کنید

    دکتر جنیفر آشتون، متخصص جراحی پلاستیک، به جنبه دیگری از گرایش جوانان به استفاده از بوتاکس اشاره می‌کند: «در حال حاضر آمار نشان می‌دهد که جدا از مواد درمانی، یک درصد افراد زیر ۱۸سال (بین ۱۴ تا ۱۸سال) از تزریق بوتاکس به طور غیرقانونی استفاده کرده‌اند. استفاده از بوتاکس در بالای ۱۸ سال ۱۸ تا ۲۵ سال هم به ۲۵درصد کل موارد استفاده رسیده است که آمار بالایی است. باید گفت که با توجه به عمر کم بوتاکس هنوز هیچ مطالعه‌ای در مورد عوارض طولانی‌مدت آن انجام نشده است، مثلا چه کسی می‌تواند بگوید که این تزریق‌ها ۲۰ یا ۳۰ سال بعد عوارض نخواهند داشت؟ حتی اگر از این جنبه هم به موضوع نگاه نکنیم باید به این مسئله اشاره کرد که نوجوانان و جوانان با گرایش به این نوع زیبایی که زیبایی ظاهری است، آیا انتخاب درستی می‌کنند؟ اصلا تعریف آنها از زیبایی چیست؟ فکر می‌کنم ما باید به جوانان و نوجوانان خودمان یاد بدهیم که زیبایی واقعی در درون انسان‌هاست، درست مثل سلامت انسان‌ها، مگر می‌شود گفت که یک فرد ۱۸ساله زیباست و یک فرد ۳۰ساله زشت؟ از نظر من مهم‌ترین مسئله این است که حالا درباره بوتاکس این تفکر ایجاد شده که امروز تزریق‌ کن تا فردا به آن محتاج نباشی که به نظر من این طرز تفکر صحیح نیست.

    جوان‌ها باید این نکته‌ها را بدانند

    در مجموع باید گفت که تزریق بوتاکس تاکنون عوارض جدی زیادی نداشته است و از لحاظ فیزیکی در صورتی که توسط افراد حاذق و با رعایت تمام نکات از جمله تزریق آمپول‌هایی از برندهای معتبر انجام شود، عمل «کم‌خطری» محسوب می‌شود اما به هر حال نظر بسیاری از پزشکان این است که بهتر است سن تزریق بوتاکس پایین آورده نشود و حتی بسیاری از پزشکان ایالات‌متحده معتقدند، حداقل سن استفاده از آن باید از ۱۸ سال به ۲۳ سال افزایش یابد، جدا از مشخص نبودن عوارض استفاده طولانی‌مدت از بوتاکس و عوارض به هر حال معدود اما جدی بوتاکس، باید گفت که مسئله روانی گرایش به این شیوه‌های زیبایی و تاثیرات روحی-روانی که گرایش به زیبایی ظاهری حتی به اشکال مصنوعی روی جوانان می‌گذارد، مسائلی است که باید در صورت گرایش جوانان به آنها درباره آن هشدار داد. باید جوانان را آگاه کرد که انتخاب تزریق بوتاکس در ۱۸، ۲۰ یا ۲۵سالگی برای ترس از چین و چروک در سال‌های بعد، شاید انتخاب مناسب و هوشمندانه‌ای نباشد.



    منبع: برترینها