1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نماشویی ساختمان ، آیا استفاده کنیم یا خیر؟

شروع موضوع توسط parsiannama ‏11/1/21 در انجمن مهندسی عمران

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/21
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    نماشویی همان طور که از نامش پیداست یعنی شست و شوی نمای ساختمان که در مواقع کثیفی و یا وجود مواد و مصالح در نمای ساختمان انجام می شود. در گذشته برای نظافت کردن نما کارهای مختلفی انجام میشد که چندان اثرگذار نبود. مثلا پاک کردن شیشه ها یا پنجره ها نهایت کاری بود که اشخاص می توانستند انجام دهند تا نمای سازه خود را تمیزتر نشان دهند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های بسیاری وجود دارد که میتوان با به کارگیری از آنان نمای سازه را پاکسازی کرد. این عمل نماشویی نام دارد که امروزه با به کارگیری از ابزار و وسایل گوناگون و شیوه های گوناگون انجام می گیرد و از نکات مهم در نوسازی ساختمان نیز محسوب می شود. در واقع هدف از نماشویی از بین بردن مواد و مصالح زائدی است که در نماشویی دو آیتم بسیار مهم مورد بحث و بازبینی قرار می گیرد.

    ✦ شرکتی و یا موسسه ای که مسئولیت نماشویی ساختمان شما را بر عهده دارد.
    ✦ مواد و ابزاری که جهت نماشویی ساختمان شما مورد استفاده قرار می گیرد.

    خدمات نماشویی
    نمای ساختمان جزو اصلی یک ساختمان محسوب می شود که در واقع میتوان گفت نمای سازه حکم لباس را برای آن ایفا میکند و در زینت بخشیدن به آن اهمیت بسیاری دارد. یکی از راهکارهای ارزان برای زیبا جلوه دادن نمای ساختمان نماشویی می باشد. شستشوی نما میتواند هم به زیباتر جلوه دادن سازه و هم در زیباسازی شهری نیز نقش بسزایی ایفا کند. شست و شوی نما در سطح کلان شهرهایی چون تهران که از آلودگی زیادی برخوردار هستند اهمیت زیادی دارد.

    با دقت به سختی کار و تخصصی شدن جهت نماشویی شرکت های زیادی تاسیس گردیده اند که با به کارگیری از تجهیزات توسعه یافته و کارگران کار آزموده، براحتی این کار را انجام می دهند. فعالیت این موسسه ها به حدی رونق یافته که امروزه علیرغم سختی کا در شهرهای بزرگ به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شده است. بنابراین با دقت به عوامل فراوانی که سبب ساز تخریب نما می گردند و هزینه گزافی که باید برای بازسای نما بپردازید، بهتر می باشد نماشویی را جدی بگیرید.

    روش های نماشویی
    نماشویی با طناب :

    امروزه روش های نوینی برای کار در ارتفاع روی کار آمده اند که در مقایسه با داربست از امنیت و محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند. یکی از این شیوه ها شستشوی نما با استفاده از طناب می باشد که برای پاکسازی نما بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. ولی با این وجود به کارگیری داربست به منظور شستشوی نما هنوز هم بسیار رایج می باشد. نحوه انجام این گونه نماشویی به این گونه می باشد که شخص با استفاده از یک طناب که در قسمت بالایی سازه به صورت کاملا محکم و امن بسته شده است، از سازه معلق گردیده و شروع به انجام شست و شوی نما می کند. شستشوی نما با طناب دارای مزیت هایی نسبت به روش های دیگر نماشویی می باشد که به عنوان مهمترین آن ها می شود به قیمت نماشویی پایین و مقرون به صرفه اشاره نمود. چون در این روش برای پایین رفتن از ساختمان دیگر به داربست و غیره نیازی نیست. فقط در به کارگیری از طناب، نماشور بایستی تمام نکات ایمنی را رعایت نماید و از محکم و سفت بسته شدن طناب در بالا اطمینان حاصل کند.

    نماشویی با بالابر :

    الف) کلایمر : بالابر از جمله دستگاه هایی می باشد که برای سازه هایی با ارتفاع زیاد استفاده می شود برای مثال برای ارائه خدمات به برج ها و یا این که سدها و غیره، شخص متخصصی که می خواهد از طناب آویزان شود اول به این دستگاه وصل گردیده و سپس از بالا تا پایین ساختمان را طبقه به طبقه نماشویی می کند. این دستگاه یکی از ابزارهای نماشویی ساختمان محسوب میشود که معمولا از کارخانجات صنعتی به صورت روزانه اجاره گرفته می شود چون نگهداری، حفاظت و سرویس این دستگاه بسیار پیچیده و تخصصی می باشد و بایستی حتما از آن اطمینان کامل داشت تا خدایی نا کرده خسارات جانی به هیچ کدام از اشخاص گروه شستشوی نما وارد نشود.

    ب) بالابر هیدرولیکی : بالابرها کاربردهای فراوانی در صنعت و خدمات ساختمانی دارند که به دو دسته تقسیم می شوند یکی از آنها بالابرهای جناقی پرتابل هستند که وزن کمتری را تحمل نموده و به راحتی جابجا می شوند و از نظر هزینه مقرون به صرفه تر و از حیث تعمیرات و سرویس، وقت و زمان کمتری را صرف میکنند. به بالابرهای ریلی نیز که قابلیت و امکان حمل و جابجایی راحت تری دارند و وزن بیشتری را می توانند تحمل نمایند میتوان بعنوان دسته دوم بالابرهای ماشینی اشاره نمود.