1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی و شرایط نگهداری از آنها

شروع موضوع توسط sanaz-hedayati ‏11/1/21 در انجمن آبزیان

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/20
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    8
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    تعداد زیادی از گونه های ماهی با موفقیت به زندگی درآکواریوم آب شیرین خو گرفته اند و با آن سازگار شده اند. نگهداری یک آکواریوم آب شیرین آسان تر از آب شور است و برای علاقه مندان به آکواریوم که تازه کار هستند شروع خوبی است. ماهی های آکواریوم آب شیرین شامل گونه های رنگارنگ و منحصر به فردی می باشند که زیبایی خاص خود را دارند و جلوه ویژه ای به آکواریوم شما می بخشند.


    در این مطلب از پت شاپ آنلاین شهرپت 10 گونه از رایج ترین گونه های موجود در آکواریوم های خانگی و شرایط نگهداری آن ها را شرح می دهیم.


    1. ماهی تترای نئون Neon Tetra

    ماهی تترای نئون که احتمالاً یکی از شناخته شده ترین گونه های آب شیرین در این لیست است، ماهی کوچک و زیبایی است که نگهداری از آن بسیار آسان می باشد و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای دارندگان آکواریوم محسوب می شود. طول ماهی تترای نئون خیلی بلند نمی شود و فقط به 2.2 سانتی متر می رسد. ماهی آکواریومی تترای نئون به عنوان یک گونه بسیار آرامشناخته شده است. بهتر آن است که این ماهی به صورت گروهی و در آکواریوم هایی با سنگ و صخره، گیاه و سایر لوازم جانبی که بتواند در پشت آن ها پنهان شود، نگهداری گردد. ماهی آکواریومی تترای نئون را می توان به راحتی با بدن آبی رنگ و نوار قرمز روشن روی بدنش تشخیص داد. ماهی تترای نئون به آب نرم و اسیدی با دمای گرمسیری احتیاج دارند و بیشتر غذاها را می پذیرند. آنها همه چیزخوار هستند، بنابراین از نمک ، میگو ، کرم و حشرات و همچنین گیاهان تغذیه می کنند.

    [​IMG]

    2. ماهی گوپی Guppy

    ماهی گوپی یکی دیگر از گونه های ماهی است که ماهی آکواریومی عالی برای آکواریوم دارندن حتی مبتدی ها قلمداد می شود. مراقبت از ماهی گوپی بسیار آسان است. این ماهی زنده زاست و اگر نر وماده از هم جدا نشوند به سرعت تکثیر می یابند. ماهی آکواریومی گوپی در رنگ های متنوعی یافت می شوند و نرها پر جنب و جوش تر از ماده ها هستند. گوپی ها همچنین می توانند با شرایط مختلف آب سازگار شوند و شخصیت های سرزنده ای دارند که همین باعث محبوبیت آن ها می شود. برای نگهداری ماهی گوپی مهم است که دمای آب ثابت باشد (حدود 50 درجه فارنهایت - 84 درجه فارنهایت (10-29 درجه سانتیگراد)) تا آنها بتوانند در مخازن خود به راحتی زندگی کنند.

    [​IMG]

    3. ماهی مولی Molly

    ماهی مولی یک گونه از ماهی های آکواریومی آب شیرین است که مراقبت از آن بسیار راحت می باشد. مولی ها می توانند در حدود 8 تا 10 سانتی متر رشد کنند و همه چیزخوار هستند، به این معنی که می توانند گیاهان و سایر حیوانات را بخورند. نکته جالب در مورد ماهی آب شیرین این است که آنها برخلاف ماهی های دیگر بچه های خود را به دنیا می آورند و زنده زا هستند. مانند گوپی، مولی نیز عاشق پرورش است بنابراین اگر نمی خواهید تعداد زیادی از این ماهی های زیبا را در آکواریوم خود داشته باشید، فقط یک جنسیت را نگهداری کنید.

    [​IMG]

    4. ماهی بتا یا ماهی فایتر Betta Fish

    ماهی بتا که به آن ماهی سیامی جنگجو یا فایتر (Siamese fighting fish) نیز گفته می شود، یکی دیگر از گزینه های محبوب آب شیرین برای آکواریوم است. ماهی بتا را می توان در طیف متنوعی از رنگ های زیبا قرار یافت واغلب خلق وخوی سازگاری دارند. ماهی های فایر سیامی به داشتن خلق سلطه جو و تهاجمی خود با ماهی های دیگر، به ویژه نرها، معروف هستند. اگر ماهی بتا شما به اندازه کافی صلح جو باشد، می توان آن ها را در یک آکواریوم بزرگ با سایر گونه های ماهی نگهداری کرد. از قرار دادن ماهی بتا یا همان ماهی فایتر سیامی در آکواریوم دارای ماهی های مشابه از نظر ظاهری مانند گوپی ها، خودداری کنید. شما همچنین باید این ماهی را در آکواریوم مخصوص خود همراه با بستر مناسب، گیاهان و لوازم جانبی نگهداری کنید.

    [​IMG]

    ماهی فایتر به یک رژیم غذایی همه چیز خوار، از غذاهای گیاهی و حیوانی نیاز دارد. اندازه آنها حداکثر به 7 سانتی متر می رسد.


    5. ماهی گلدفیش

    یکی دیگر از ماهی های بسیار محبوب آکواریوم آب شیرین، ماهی گلدفیش یا همان ماهی قرمز خودمان هست. گلدفیش گونه زیبایی است که می تواند در طبیعت تا 35 سانتی متر طول داشته باشد. برخی از ماهی های قرمز که در طبیعت زندگی می کنند می توانند تا 25 سال یا حتی بیشتر عمر کنند! این ماهی ها نیاز به نگهداری مداوم دارند، مانند عوض کردن هفتگی آب و تمیز کردن فیلتر. ماهی قرمز در اشکال، اندازه ها، رنگ ها و گونه یافت می شود.

    [​IMG]

    6. ماهی آنجل Angelfish

    ماهی انجل (Angelfish ) عضوی از خانواده سیچلاید، ماهی های محبوب آب شیرین است که طول آن ها به 15 سانتی متر و ارتفاع آن ها به 20 سانتی متر نیز می رسد. ماهی آکواریومی آنجل بسیار زیبا است و در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارند. ماهی آنجل می تواند از گیاهان و حیوانات دیگر مانند حشرات کوچک و میگو استفاده تغذیه کند اما باید از ماهی های کوچک دور باشند. آنجل فیش می تواند سلطه جو و تهاجمی باشد (البته نه به اندازه ماهی فایتر)، بنابراین بهتر است آنها را در یک آکواریوم و بدون ماهی های دیگر نگه دارید.

    [​IMG]

    7. ماهی رنگین کمانی Rainbowfish

    ماهی رنگین کمانی یکی دیگر از ماهی های رایج آکواریوم آب شیرین است که مراقبت از آن آسان است و طول آن به 15 سانتی متر می رسد. رنگ های پر طراوت این ماهی بالغ می شوند نمایان نمی شود. با این وجود ارزش نگهداری و صبر کردن را دارندو بعد از چند سال شما ماهی زیبایی با رنگ های خاص و خیره کننده خواهید داشت. ماهی آکواریومی رنگین کمانی خجالتی است اما به طور معمول با ماهی های دیگر در آکواریوم رابطه خوبی دارد.

    [​IMG]

    8. ماهی زبرا دانیوس Zebra Danios

    ماهی مناسب برای تازه کارها، ماهی زبرا دانیوس ماهی کوچک و با نگهداری راحت است که به طور معمول 5 تا 7 سانتی متر رشد می کند. از آنجا که ماهی های زبرا به صورت گروهی حرکت و زندگی می کنند، باید آن ها را به صورت گروهی نگهداری کرد، در غیر این صورت استرس زیادی پیدا می کنند. ماهی آکواریومی زبرا دانیوس عاشق خوردن کرم، حشرات و سخت پوستان است، همچنین می توان آن ها را با غذای پوسته ماهی تغذیه کرد. این ماهی به بیرون پریدن از آکواریوم معروف است، بنابراین حتما آکواریوم خود را پوشیده نگه دارید.

    [​IMG]


    9. ماهی اسکار Oscar

    تصور می شود که ماهی اسکار یکی از باهوش ترین ماهیان آکواریومی موجود است و از معدود گونه هایی است که می تواند برای انجام ترفندهایی آموزش ببنید. با این وجود اسکار یک ماهی اجتماعی نیست و باید آن ها را در آکوارریومی جدا از سایر گونه ها نگهداری کنید. ماهی خیلی سریع رشد می کند. آنها به دلیل گوشت خواری و مقدار مدفوعی که ایجاد می کنند، به نگهداری بسیار بیشتری نسبت به ماهی های دیگر احتیاج دارند.

    [​IMG]

    از طرف دیگر، ماهی اسکار یکی از معدود گونه هایی است که می توانید با دست به آن غذا دهید. بهتر است اسکارها به صورت جفت یا در گروه های 5 نفره نگهداری کنید و برای این کار باید از سنین کم در کنار هم قرار بگیرند.


    10. ماهی پلاتی Platies

    ماهی آکواریومی پلاتی (یا ماهی Platy) یک ماهی خیره کننده آکواریوم آب شیرین است که در رنگه ای عجیب و غریب و زیبای زیادی یافت می شوند. آن ها به طور معمول ماهی های صلح جویی هستند که در کنار دیگر ماهای ها به خوبی رشد می کنند. ماهی پلاتی بسیار اجتماعی است و ممکن است ببینید که آنها با گوپی ها و مولی ها خیلی خوب کنار می آیند. ماهی پلاتی به مخلوطی از غذاهای گیاهی و پروتئین ها احتیاج دارد، گرچه می توانند غذاهایی با پایه گوشتی نیز بخورند.

    [​IMG]

    ماهی های آکواریوم آب شیرین به اندازه ماهی های آب شور شاد و خوش رنگ هستند. آن ها در رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلفی یافت می شوند. بیشتر اوقات، ماهی های آب شیرین، ماهی های مقاومی هستند با شرایط نگهداری آسان که سزاوار عشق و توجه ما هستند. اگر صاحب آکواریوم کاملاً جدیدی هستید، مرتباً از ماهی خود مراقبت کنید و سعی کنید با شخصیت وخلق وخوی ماهی خود آشنا شوید. با گذشت زمان، شما یاد خواهید گرفت که ماهی های آکواریومی آب شیرین زیبا و خیره کننده خود را دوست داشته باشید!

    پت شاپ آنلاین شهرپت
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏11/1/21
    1999shayan.m از این پست تشکر کرده است.