1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

هواگیری فن کویل‌

شروع موضوع توسط goodarzi71 ‏4/12/20 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/20
    ارسال ها:
    35
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    در زمان تعمیر یا راه اندازی مجدد فن کویل باید هواگیری فن کویل‌ها انجام شود تا از اتفاقات بعدی جلوگیری گردد. فن کویل‌ یکی از سیستم های تهویه مطبوع است که کاربرد سرمایشی و گرمایشی دارد. فن کویل جایگزین خوبی برای شوفاژ یا رادیاتور به شمار می رود. به کمک فن کویل دمای محیط را می‌توان به خوبی کنترل کرد. فن کویل‌ ها انواع مختلفی دارند و هواگیری در هر نوع با تغییرات جزئی مشابه است.

    آشنایی با فن کویل‌
    برای هواگیری انواع فن کویل ‌ها به روشی ساده، لازم است سیستم آنها را بشناسید و اطلاعات کافی در رابطه با عملکرد آنها داشته باشید. تمامی فن کویل‌های موجود در بازار فارغ از نوع و مدل آن تقریباً به یک شکل طراحی شده‌اند و دارای ساختمان ثابتی هستند. بطور کلی یک فن کویل از دو بخش ساخته شده است. فن دستگاه که وظیفۀ آن مکش جریان هوا و سپس پرتاب هوا به درون اتاق است و بخش کویل دستگاه که عمل انتقال حرارت را انجام می‌دهد. این دو بخش در کنار برخی تجهیزات فنی و مهندسی با هم عمل گرمایش یا سرمایش محیط را امکان پذیر می‌کنند.

    [​IMG]

    هواگیری فن کویل زمینی
    فن کویل های زمینی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. از فن کویل های زمینی در هر جای مناسبی می توان استفاده کرد.

    به طور مثال اگر فاصله کف اتاق تا زیر پنجره کم باشد می‌توان از نوع زمینی استفاده کرد.

    ارتفاع این فن کویل کم است، ولی پهنای آن بیشتر از سایر مدلهای فن کویل مانند فن کویل های سقفی می باشد دریچه های هوای خروجی از فن کویل های زمینی می توانند در بالا و یا در پایین و در قسمت جلوی فن کویل ها تعبیه شود.

    اما اگر هواگیری به طرف بالا و یا به دو طرف در حرکت باشد، ظاهر فن کویل های زمینی مناسب است از این رو استقرار آنها در جاهای مختلف خانه با شکل و شمایل آن قسمت از منزل شما سازگار است.

    فن کویل های زمینی برای مکانهایی مانند مکان های اداری و یا آپارتمان ها میتواند مورد مناسبی باشد، این نوع فن کویل ها برای مکان هایی که نیاز به سکوت و آرامش دارند مانند آپارتمان ها و مکان های اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

    ولی در جاهایی که رفت و آمد در آنجا زیاد است مشکلی به وجود نمی آید.

    برای انجام هواگیری فن کویل های زمینی اگر شما تجربه انجام کارهای فنی را دارید می بایست یک بار به طور کامل کویل را باز کرده و قطعات داخل آن را تمیز کنید.

    سپس دوباره فن کویل را ببندید تا هوای به داخل قطعات نفوذ کرده است خارج شود.

    هواگیری فن کویل دیواری
    نحوه هواگیری در فن کویل های دیواری نیز هم مانند فن کویل های زمینی است، با این تفاوت که زیر سقف و به صورت افقی قرار می‌گیرند، هوادهی در فن کویل های دیواری از دریچه جلوی آنها و جهت آن افقی می باشد.

    فن کویل دیواری به صورت روکار نصب می شود و برای مکان هایی که نمی‌توان در آنها از فن کویل های زمینی استفاده نمود مناسب می باشد.

    برای هواگیری فن کویل دیواری می بایست دریچه جلوی این دستگاه را به طور کامل باز کنید تا هوایی که در داخل این دریچه جمع شده است از آن خارج شود.


    اهمیت هواگیری فن کویل‌
    عمل گرمایش یا سرمایش محیط در فن کویل‌ها به کمک یک کویل حرارتی انجام می‌گیرد.بطور مثال در زمان سرمایش، جریان آب سرد در داخل این کویل حرارتی به گردش در می آید. به صورت همزمان فن دستگاه نیز شروع به کار کرده و جریان هوای موجود در هوا را به داخل فن کویل مکیده و در تماس با کویل حرارتی قرار می‌دهد. به خاطر اختلاف دمایی که بین جریان هوا و آب موجود در کویل حرارتی وجود دارد، دمای هوا پایین آمده و دوباره آماده ی ورود به محیط می‌شود. همین عمل در زمان گرمایش نیز انجام میشود.

    اما اگر کویل حرارتی به درستی کارش را انجام ندهد، فرایند گرمایش یا سرمایش دچار اخلال شده و گفته می‌شود که دستگاه خراب است. البته این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از رسوب زدگی کویل حرارتی گرفته تا ورود هوا به داخل کویل. که در این میان، هوا گرفتن فن کویل اتفاق مرسوم‌تری به حساب می‌آید. به همین خاطر است که معمولاً وقتی از فن کویل برای مدت زیادی استفاده نمی‌شود، پیش از راه اندازی مجدد آن پیشنهاد می‌شود که فن کویل را هواگیری کنید.

    برگرفته از سایت بامین تهویه مرجع تاسیسات
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/12/20
    کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده است.