1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آیا کوتاه شدن ریشه دندان در ارتودنسی می تواند باعث لق شدن آن شود؟

شروع موضوع توسط sanaz-hedayati ‏28/11/20 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/20
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    8
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    به طور کلی، ارتودنسی باعث سستی دندان نمی شود. با این حال در موارد نادر تحلیل رفتن ریشه دندان، متخصص ارتودنسی روند پیشرفت را کنترل می کند و از این رو به بیمار مشاوره و آموزش می دهد.

    تلاش برای گاز زدن با پیشرفت کاهش استخوانی می تواند باعث لق شدن دندان ها در ارتودنسی شود. زمانی که کودک هستید، اولین دندان شل شما می تواند دلیل جشن گرفتن باشد. اما زمانی که بزرگسال باشید، قطعاً اینگونه نیست. گاز گرفتن و جویدن با دندانی که به طور محکم در جای خود قرار نگرفته باشد، ممکن است دشوار یا حتی دردناک باشد و هر دندانی که شل شود در معرض خطر نیاز به برداشتن یا در بدترین حالت افتادن است. ممکن است بتوانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم، اما انجام سریع برخی اقدامات ضروری است.
    با این حال، در کمتر از ۲ درصد بیماران استفاده کننده از ارتودنسی، کوتاه شدن ریشه های قابل مشاهده رخ می دهد. علت دقیق تحلیل دندان (کوتاه شدن) هنوز مشخص نیست،اما بر اساس تحقیقات تجربی و مشاهده نتایج پزشکان علت آن استعداد ژنتیکی همراه با درمان ارتودنسی طولانی مدت است که بیش از ۳ سال طول می کشد. این امر به طور کلی هیچ مشکل درازمدتی برای دندان ها ایجاد نخواهد کرد، زیرا به طور کلی اعتقاد بر این است که ممکن است تا نیمی از طول هر ریشه ی دندان شل شود و هرگز مشکلی نداشته باشد.
    [​IMG]

    شایع ترین علل لق شدن دندان

    بیماری پریودنتال:
    شایع ترین دلیل لق شدن دندان، بیماری پریودنتال است. عفونت باکتریایی لثه به بافت های استخوانی که دندان های شما را احاطه کرده آسیب می زند. این عفونت در نتیجه پلاک باکتریایی است که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بر روی دندان های شما می نشیند. با گذشت زمان، بیماری پریودنتال باعث جدا شدن بافت لثه از دندان ها می شود زیرا تشکیل پلاک و رسوب افزایش می یابد و استخوان نگهدارنده دندان از بین می رود. با از بین رفتن بیشتر استخوان،دندان ها به تدریج سست می شوند و توانایی مقاومت در برابر گاز زدن طبیعی را ندارند. اگر بیماری شدید پریودنتال درمان نگردد، دندان های شل در نهایت می افتند.

    این بیماری‌ با علائم بغیر از شل شدن دندان‌ می باشد. این علائم شامل موارد زیر هستند:

    لثه‌های متورم
    لثه‌های عقب رفته
    خونریزی و قرمزی لثه
    بوی بد دهان
    طعم ناخوشایند در دهان
    گاز زدن و دندان قروچه:
    یکی دیگر از علل شایع شل شدن دندان در ارتودنسی، عادت دندان قروچه است که نیروی گاز زدن بیش از حد ایجاد می کند. این نیرو می تواند باعث کشش رباط های پریودنتال که دندان ها را به استخوان نگهدارنده متصل می کند، شود و دندان های شما را شل تر کند. این عادت ها می توانند از دست دادن استخوان را تسریع کنند و همچنین باعث درد فک و ساییدگی بیش از حد دندان ها شوند.

    دندان لق شده را چگونه درمان کنیم؟
    همانطور که علل شل شدن دندان ها می تواند بیولوژیکی (بیماری) یا مکانیکی (نیروی بیش از حد) باشد ( یا هر دو ) درمان ها نیز بیولوژیکی و مکانیکی هستند.

    دکتر میلاد افشار دندانپزشک و جراح متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏29/11/20