1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دندانپزشكي ترميمي و زيبايي چيست ؟

شروع موضوع توسط sani03 ‏27/11/20 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    يكي از زير شاخه هاي رشته دندانپزشكي ( زيبايي شناسي ) دندان است، كه در دندانپزشكي ترميمي و زيبايي استفاده مي شود و بسيار هم پرطرفدار است در اين عمل دندانپزشكان با استفاده از انواع دستگاه ها ، تكنيك ها و تجهيزات دندانپزشكي مي كوشند كه لبخندي زيبايي را بسازند.

    براي زيبايي دندان هاي خود به چه متخصصي مراجعه كنيم ؟

    براي انتخاب دندانپزشكي كه براي اين امر انتخاب مي كنيم بايد به اين دو نكته توجه فرماييد و مطمئن شويد پزشكي كه به او مراجعه كرده ايد اين شرايط را داشته باشد :

    • شناخت تمام روش هاي درمان دندان ها با استفاه از تجهيزات به روز پزشكي و استفاده از ان ها براي انواع دندان هاي تمام مراجعه كنندگان .
    • مهارت بالا در زيبايي شناختي دندان ها و به روز بودن
    داراي بودن اين نكات تضميني براي سلامت و زيبايي دندان هاي شما پس از درمان است. به اصطلاح به دندانپزشكي كه اين شرايط را مي شناسد و رعايت مي كند متخصص زيبايي دندان گفته مي شود.

    انواع روش هاي دندانپزشكي ترميمي و زيبايي
    در اين تخصص از انواع روش هاي زيبا سازي دندان ها استفاده مي شود تا به نتيجه مطلوب كه همان دندان ، خنده و چهره زيبا است ، برسد.

    در ادامه اين مقاله انواع اين روش ها را بررسي مي كنيم:

    سفيد كردن دندان ها (بليچينگ )
    يكي از روش ‌هاي بر كاربرد زيبايي دندان ها است. اين روش براي همه و مخصوصا كساني كه دندان هاي مرتب و سالمي‌ دارند و تنها مشكل ان ها رنگ نامناسب دندان ها است پيشنهاد مي شود.

    يكي از روش هاي خانگي سفيد كردن دندان ها استفاده از محلول آب نمك يا محلول آب و جوش شيرين و يا دهان شويه هاي سفيد كننده دندان استفاده كنيد.

    عوارض سفيد كردن دندان ها

    استفاده از مواد شيميايي قوي براي سفيد كردن دندان ها باعث مي شود به مرور زمان لايه هاي رويي دندان از بين برود و دندان به سرعت تغيير رنگ دهند و استحكام اوليه را نداشته باشد.



    كامپوزيت
    اين درمان تاريخچه ‌اي طولاني اي در زيبا سازي دندان ها دارد و امروزه به بهترين حالت خودش رسيده است.

    كامپوزيت هاي دندان از مواد مختلفي ساخته مي شود و مانند روكشي بر روي دندان قرار داده مي شوند.

    انواع كامپوزيت ‌ها

    اين ماده‌ها كه در ترميم دندان ‌ها مورد استفاده قرار مي‌ گيرند در 4 دسته اند:

    • ماكروفيل
    • ميكروفيل
    • هيبريدي (ميكرو هيبريدي ، نانو هيبريدي )
    • نانو كامپوزيت


    مزايا كامپوزيت دندان

    اين روش رايج ‌ترين روش درمان و ترميم دندان‌ ها است كه ويژگي ‌هايي دارد مانند:

    • تمام دندان كشيده يا تراشيده نمي‌ شود و فقط بخش موردنياز كمي تراشيده مي ‌شود.
    • قيمت مناسب ‌تري نسبت به لمينت دندان دارد.
    • كار كامپوزيت دندان ‌ها در يك الي دو جلسه انجام مي ‌شود.
    • درصورت شكستن كامپوزيت يا مشكلاتي مانند اين قابل ترميم است.
    معايب و مشكلات كامپوزيت

    • چون كامپوزيت مانند يك‌ لايه دندان را پوشانده است اگر بهداشت دهان و دندان رعايت نشود شرايط براي پوسيدگي دندان به‌ راحتي فراهم مي ‌شود.
    • دندان ها نيازمند مراقبت و مراجعه بيشتر به پزشك مي‌ شوند.
    • اگر دندان‌ ها براي نصب و قرارگيري كامپوزيت ‌ها بيشتر از حد تراشيده شوند باعث آسيب ميناي دندان مي‌ شود.
    • اگر از مواد خوبي در تركيب كامپوزيت استفاده نشود باعث تورم و مشكلات لثه مي‌ شود.


    استفاده از لمينيت
    در اين روش پزشك متخصص يك روكش و پوسته نازك رو بر روي دندان ها به صورت دائمي قرار مي دهد تا شكل و اندازه دندان ها به يك شكل و اندازه باشد.

    اين روش نسبت ارتودونسي جز روش هاي ارزان تر و سريع تر است و بسيار در ايران طرفدار است.



    عوارض لمينت

    در اين روش معمولا بخشي از ميناي دندان ها كه كمك به استحكام دندان ها مي كند تراشيده مي شود. بعد از تراش روكش خاصي روي دندان قرار داده خواهد شد. اگر اين روكش با كيفيت نباشد و مواد غذايي بين دندان و روكش قرار بگيرد باعث به وجود امدن عفونت ها و بيماري هاي دهان و دندان مي شود.



    ايمپلنت يا كاشت دندان
    گاهي اوقات پزشك متخصص دندان پوسيده بيماري را مي كشد و پزشك براي زيبا سازي دندان او اقدام به كاشت دندان مي كند، كه بهترين روش براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته است.

    كه به دو صورت ايمپلنت يا بريج صورت انجام مي شود . اما روش ايمپلنت با وجود هزينه بيشتر ، بخاطر دائمي بود و هم شكل بود از نظر رنگ و سايز با دندان هاي طبيعي نسبت به بريج برتري دارد.



    ارتودونسي
    گاهي دندان هاي فردي از نظر سلامت و عفونت، رنگ و استحكام مشكلي ندارد و تنها مشكل نامرتب بودن و بي نظم بودن دندان ها است. در اينجا پزشك متخصص دندانپزشكي با استفاده از روش ارتودنسي دندان ها را مرتب و به سر جاي خودش مي اورد حتي در صورت نياز دندان هاي اضافي را مي كشد تا جا براي رشد و قرار گرفتن دندان ها ايجاد شود و از اين راه اصلاح طرح لبخند را انجام مي دهد.

    نكته مهم درباره ارتودونسي

    • هزينه بالا و زمان طولاني درمان با اين روش : ارتودونسي نسبت به ديگر روش ها هزينه بيشتر و زمان طولاني تري را براي درمان مي گيرد اما بخاطر اسان و بدون درد بودن و ماندگاري هميشگي بعد از درمان بسيار محبوب است و بهترين پيشنهاد براي اصلاح طرح لبخند است.
    • رعايت بهداشت دهان و دندان : در اين روش رعايت بهداشت بسيار اهميت دارد زيرا ؛ محل قرار گرفتن براكت ها بر روي دندان ها زرد مي شود و براي جلو گيري از اين مشكل بايد به رعايت بهداشت توجه كنيد.


    روكش
    در صورتي كه پوسيدگي گسترش پيدا كند و ديگر چيزي از دندان باقي نمانده باشد دندانپزشك متخصص زيبايي ، دندان هاي ضعيف را پس از درمان پوسيدگي اش روكش مي كنند كه هم حفاظت شوند و هم زيبا به نظر برسد.



    جراحي فك
    يكي ديگر از روش هايي كه ممكن است در دندانپزشكي ترميمي و زيبايي استفاده شوده، جراحي فك است كه مشكلي مربوط به استخوان بندي فك است . اين مشكل از طريق جراحي و جا به جايي فك بر طرف مي شود و در داشتن لبخندي زيبا و اعتماد به نفس بالا به شما كمك مي كند.

    نكته اي كه درباره جراحي فك اهميت دارد مراقبت هاي ويژه پس از جراحي است كه بايد به مدت چند هفته رعايت شود تا فك شما به طور استاندارد درمان شود.



    جمع بندي

    امروز بيشتر مراجعات به مراكز دندانپزشكي براي ترميم و زيبا سازي دندان ها است. در انتخاب پزشك متخصص زيبايي دندان كه تضمين كننده زيبايي و سلامت دندان هاي شما است توجه فرماييد:

    • يك : شناخت تمام روش هاي درمان دندان ها با استفاه از تجهيزات به روز پزشكي و استفاده از ان ها براي انواع دندان هاي تمام مراجعه كنندگان .
    • دو : مهارت بالا در زيبايي شناختي دندان ها و به روز بودن.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏27/11/20
    Milaad و کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏14/1/20
    ارسال ها:
    9
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    مرسی بابت مقاله خوبتون جایی رو هم میشناسین خدماتش خوب باشه