1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

فواید دویدن برای سلامتی

شروع موضوع توسط Anoosh ‏8/10/20 در انجمن سایر ورزش ها

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,721
    تشکر شده:
    27,387
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    آیا می دانید با دویدن چه اتفاقاتی برای بدن رخ می دهد؟ دویدن برای سلامت روح و روان مفید است و همچنین فواید بی نظیری برای تمام بخش های بدن به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا از فواید دویدن بیشتر مطلع شوید.
    [​IMG]
    دویدن از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می روند. دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد. با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می کند. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود . فواید دویدن برای تمام بخش های بدن به خصوص سلامتی زانو و استخوان ها را در کنار فواید این ورزش راحت و کم هزینه برای پوست و زیبایی را در ادامه این مطلب خواهید خواند.

    سلامت روح و روان

    دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند. موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

    افزایش شوق و حس فعالیت کاری

    آیا تا به حال شنیده اید که با سرعت زیادی کاری را شروع کنید؟ این درست است، هم به معنای واقعی و هم از لحاظ علمی تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند فورا حالت روحی را تقویت و به شما کمک کند روز خود را با قدرت کامل شروع کنید. دویدن احتمالا بهترین راه برای غلبه بر افسردگی و ناراحتی است. اگر احساس افسردگی می کنید، دقیقه دویدن می تواند مانند داروی ضد افسردگی کار کند و حالت روحی را بهبود می دهد.مطالعه دیگری است نشان می دهد ورزش می تواند به اندازه داروی ضد افسردگی خوب باشد.

    با دویدن به صورت ذهنی استراحت می کنید

    دویدن افراد را برای مقابله با استرس و چالش های روزانه بدون ترس و وحشت آماده می کند. فکر کردن زیاد را متوقف خواهد کرد و احساس راحتی بیشتری ایجاد می کند این امر به این دلیل است که دویدن سریع می تواند فعالیت را در قشر مغز کاهش دهد. این کار ساده ترین و سالم ترین راه برای جدا شدن از آسیاب روزانه است.

    دویدن همچنین به اختلال اضطراب و حملات کمک می کند

    دانشمندان از تست چالش کربن دی اکسید برای تعیین ارتباط بین حساسیت اضطراب و فعالیت فیزیکی استفاده کرده اند. آن ها دریافتند افراد فعال فیزیکی در شرایط پر استرس کم تر دچار وحشت می شوند حتی اگر حساسیت اضطراب داشته باشند.1

    وزن بدن را کنترل می‌کند

    خیلی از افراد برای کنترل وزن بدن‌شان می‌دوند. هنگامی که می‌دوید کالری‌های ذخیره شده در بدن را می‌سوزانید بدین ترتیب چربی‌های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می‌شود. دویدن یکی از ورزش‌های موثر در سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می‌سوزاند.

    ساختن ماهیچه‌ و استخوان

    رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از میزان ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن کاسته می‌شود. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه‌ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می‌شود و ماهیچه‌ها را قوی می‌کند.

    تاثیرات قلبی عروقی و خونی

    با دویدن ضربان قلب منظم‌تر می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. همچنین دویدن میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبی را کم می‌کند.

    بالابردن اعتماد به نفس

    افرادی که می‌دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه‌ها و سالم‌تر شدن، اعتماد به نقس نیز افزایش می‌یابد.دویدن به طور مداوم احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می‌کند.

    کند شدن روند پیری

    همان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم‌تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می‌شود. بدین شکل بدن در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود و دیرتر نشانه‌های پیری مشاهده می‌شوند.

    افزایش اراده

    دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می‌گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می‌یابد.

    بالا رفتن ایمنی بدن

    دویدن میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این گلبول‌ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می‌شود.2

    حافظه‌تان تقویت می‌شود

    ثابت شده ورزش به حفظ دقت و هشیاری کمک کرده و حتی می‌تواند علائم زوال مغز را کاهش دهد. پیگیری مدام همچنین می‌تواند از مغز دربرابر آلزایمر محافظت کند حتی برای آنهایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

    محکم و قوی می‌مانید

    دوندگان سنین بالاتر، بهتر از کسانی که نمی‌دوند می‌توانند تعادل‌شان را حفظ کنند، و زانوها و تاندون‌های‌شان در انجام حرکات گوناگون بهتر حفظ می‌شود. یوگا هم خوب است! مواظب باشید زیاده‌روی نکنید، چون ورزش زیاد می‌تواند منجر به تنش و فشار و شکستن استخوان شود.

    از فشارخون تان کم می‌شود

    دویدن، راهی طبیعی و برای حفظ فشار خون متعادل است. تمرینات تقویت کننده می‌توانند به کاهش فشارخون در عرض چند هفته کمک کنند.

    استخوان‌های‌تان را محکم‌تر می‌کند

    تمرینات مقاومتی، فوق‌العاده‌اند، اما توصیه‌ای که اکنون رایج است این است که دویدن حتی بیشتر از تکرار تمرینات ورزشی می‌تواند استخوان‌ها را محکم کند. دو، به‌عنوان ورزشی موثر، به ‌گونه‌ای به ساختن عضلات کمک می‌کند که تمرینات ورزشی با تاثیرات کمتر نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند. با دویدن، استخوان‌ها را حتی با بالا رفتن سن، سالم‌تر نگه دارید.

    بهتر می‌خوابید

    دوندگان برای حفظ عملکرد بهتر دو، مایلند برنامه خواب منظم داشته باشند. دویدن، خواب با کیفیت‌تر را دربر دارد؛ یعنی در تمام طول شب راحت می‌خوابید.

    کمی به قلب‌تان عشق می‌ورزید.

    تنها یک ساعت دویدن در هفته می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را تقریبا تا ۵۰ درصد کاهش دهد( نسبت به اصلا ندویدن!). آنهایی که از رهنمودهای فعالیت بدنی توصیه شده تبعیت می‌کنند، یک جهش و پیشرفت نسبی در میزان تحرک‌شان، می‌تواند ریسک بیماری قلبی را بیشتر از اینها هم کاهش دهد.( متعادل باشید، زیاده روی نکنید تا به جای سود، ضرر نکنید)
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.