1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

هفت‌ استراتژی برای تصمیم گیری گروهی بهتر

شروع موضوع توسط m naizar ‏24/9/20 در انجمن گرایش مدیریت

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,354
    تشکر شده:
    99,465
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    هفت‌ استراتژی برای تصمیم گیری گروهی بهتر
    [​IMG]


    شاید شما هم شنیده باشید که می گویند در تصمیم گیری، دو فکر بهتر از یک فکر است و سه فکر بهتر از دو فکر. برخی افراد همین ایده را در زندگی و کسب و کار خود در پیش می گیرند و عموما وقتی مشکلی پیش می آید سعی می کنند، مساله را با تفکر گروهی به سمت حل شدن ببرند.

    اما آیا این تفکر درست است که هر چقدر تعداد افرادی که روی موضوعی فکر می کنند بیشتر باشد، در حل مساله موفق تر خواهیم بود؟ پاسخ این سوال می تواند هم منفی و هم مثبت باشد. از یک طرف نمی توان منکر نتایج تفکر گروهی شد و از طرفی لزوما تعداد افراد بیشتر برای همفکری در هر موضوعی، تضمین کننده موفقیت و یافتن راهکار موثر نیست.

    تشتت آرا، برخی وابستگی ها در گروه، اختلاف نظرها و مواردی از این دست باعث می شوند که تفکر جمعی به معنای واقعی آن اجرایی نشود.

    [​IMG]

    حتی گاهی اوقات نظرات اشتباهی که در کارشناسی موضوع ارائه می شود، می تواند روی تصمیم گیری جمعی تاثیر منفی داشته باشد. تعصبات فردی نیز از جمله مواردی است که گاهی در جلسات تفکر گروهی دیده می شود و همین تعصبات، روی ذهن بقیه تاثیر منفی خود را می گذارد و روند تصمیم گیری را با مشکل مواجه می کند. بسیاری از این موارد به صورت ناخودآگاه رخ می دهند و عمدی در کار نیست.

    اما همه آنچه گفته شد، بدین معنی نیست که تفکر جمعی زیر سوال برود. اگر فرآیند صحیحی برای تفکر گروهی درنظر گرفته شود، می توان به نتیجه همفکری در گروه امیدوار بود. در این مقاله قصد داریم هفت استراتژی ساده برای تصمیم گیری موثرتر در گروه ارائه دهیم:

    ۱. درصورت نیاز به همفکری جمعی برای تصمیم گیری، اتاق فکر کوچکی تشکیل دهید.
    وقتی تعداد افراد حاضر در اتاق فکر زیاد باشند، معمولا تصمیم داری اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد گروه های دارای هفت یا تعداد بیشتر عضو، در معرض سوگیری تصمیم ها قرار می گیرند. هرچه تعداد اعضای اتاق فکر بیشتر باشد، تمایل اعضا به تحقیق و ارزیابی اطلاعات بیشتر می شود. بهتر است گروهی سه تا پنج نفره تشکیل دهید.

    ۲. بیشتر مواقع، بهتر است اعضای گروه ناهمگن باشند.
    مطالعات مختلف نشان می دهد، گروه های متشکل از افراد با عقاید همگن، تمایل بیشتری به تصمیم گیری سوگیرانه خواهند داشت. اما وقتی در گروه دیدگاه های مختلف و حتی متضاد وجود داشته باشد، می توان به نتایج بهتری دست پیدا کرد. البته موضوع مورد تصمیم گیری نیز مهم است. مثلا وقتی پای ایمنی و امنیت به میان می آید، لزوما نیازی به حضور افرادی که اهمیتی به ایمنی نمی دهند در جلسه نیست.



    [​IMG]

    ۳. در تیم خود، یک یا دو نفر در نقش وکیل مدافع شیطان حضور پیدا کنند.
    یکی از روش های مقابله با تصمیم گیری های اشتباه، انتخاب فرد یا افرادی در نقش وکیل مدافع شیطان است. این فرد در مقابل نظر جمع قرار می گیرد و تصمیم را به چالش می کشد. چنین فردی عموما باعث تصمیم گیری بهتر می شود. اگر تعداد اعضای اتاق فکربیش از هفت نفر بود، می توانید دو نفر را برای تصدی چنین نقشی در نظر بگیرید. البته نظارت این افراد نباید منجر به ایجاد اختلال در تصمیم گیری شود.

    ۴. نظرات هر عضو اتاق فکر را جداگانه دریافت کنید.
    اگر بخواهید از توان ذهنی جمع استفاده کنید، باید بتوانید رویکردی مناسب در پیش بگیرید. بهتر است قبل از آنکه افراد نظرات خود را در جمع مطرح کنند، نظر هر یک از اعضای اتاق فکر را جداگانه دریافت کنید. در این صورت وقتی یکی از اعضا، نظری می دهد، باعث سوگیری ذهنی بقیه نمی شود.

    ۵. فضایی امنی را برای صحبت کردن اعضا فراهم کنید.
    اگر می خواهید اعضا، نظرات خود را بدون ترس و واهمه به اشتراک بگذارند، باید فضایی امن را ایجاد کنید. در مورد نظرات اعضا واکنش لحظه ای و نامناسب نشان ندهید. باید فضایی محترمانه برای دریافت نظر ایجاد شود. نحوه بازخورد دادن به نظرات نیز بسیار مهم است.

    [​IMG]

    ۶. بیش از حد به افراد متخصص اعتماد نکنید.
    معمولا در هر جمعی افرادی متخصص حضور دارند که به جمع کمک می کنند درست تصمیم گیری کند. با این وجود، لزوما هر نظری که متخصصین امور مطرح کردند، کورکورانه قبول نکنید.

    تیم را مجبور کنید در مورد نظرات متخصص موضوع هم همفکری کنند. کارشناسان حرفه ای می توانند حضوری موثر در اتاق فکر داشته باشند، ولی بدین معنی نیست که حرف تمام کننده را بزنند و کسی نظر مخالفی ندهد.

    ۷. تقسیم وظایف جمعی را فراموش نکنید.
    برخی اوقات دیده می شود که یک نفر به تنهایی همه مسئولیت ها از انتخاب اعضای اتاق فکر، تهیه دستور جلسه، ساماندهی امور و ... را برعهده می گیرد. این روش درستی برای ورود به حوزه تفکر جمعی نیست. تعصبات فردی می توانند به راحتی بر کل فرآیند تصمیم گیری تاثیرگذار باشند.

    تحقیقات نشان می دهد اگر نقش های مختلفی به اعضای گروه داده شود، هر کس می تواند براساس تخصصی که دارد، کار را بهتر و موثرتر پیش ببرد. همه اعضا در روند تصمیم گیری نقش دارند و هر تصمیمی که گرفته شود، همه در آن دخیل هستند. مسئولیت همه کارها نباید تنها روی شانه های یک نفر قرار گیرد.

    این هفت استراتژی کمک می کند تا بتوانیم در تفکر جمعی و تصمیم گیری گروهی موفق تر عمل کنیم. اما تضمین کننده نتیجه نهایی نیست. بااین وجود، روی کیفیت فرآیند تصمیم گیری و تعامل بین اعضای گروه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

    دیجیآتو