1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اقداماتی که برای پاکیزه نگه داشتن خودرو در مقابل ویروس کرونا باید بدانیم

شروع موضوع توسط M!LAD ‏30/8/20 در انجمن اخبار خودرو

  1. Evergreen مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/2/19
    ارسال ها:
    1,283
    تشکر شده:
    6,392
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    مجله ماشین - نویسنده : مهندس کیوان بنی هاشمی / در یک رویداد ناخوشایند همه ‏گیر که به آن اصطلاحاً Pandemic می‏گویند(اشاره به شیوع ویروس کرونا که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان درگیر آن هستند) خودروهای ما بی ‏شباهت به زندان‏ های میکروبی و میکروب‏دار نیستند چرا که هر آن‏چه کالا و یا چیز بدخیم است از همه جا و فضای بیرون از خودرو وارد آن شده و در آن باقی می‏ماند وکوچک‏ترین ناپاکی می‏تواند منجر به بروز کووید-19 یا همان کرونا ویروس شود.

    خوشبختانه پاک نگاه داشتن یک خودرو کار چندان پیچیده ‏ای نیست. مؤثرترین سلاح در مقابل کووید-19 همانا صابون است که می‏توان از آن برای پاک کردن صندلی‏ ها و جلو داشبورد استفاده کرد. برای پاک کردن داخل خودرو نیازی به استفاده از مواد ضد باکتری نیست چون حتی یک صابون خانگی نیز می‏تواند به خوبی این کار را انجام دهد.

    [​IMG]

    واکنش صابون در مقابل ویروس‏ ها همانند واکنش در مقابل روغن ‏ها است یعنی آنها را شکسته و از بین می‏برد و بنابراین یک شستشوی ساده با صابون باعث از بین رفتن هر نوع ویروسی در خودرو می‏شود و خوشبختانه صابون برخلاف بسیاری از مواد پاک‏کننده دیگر باعث خرابی صندلی‏ ها و یا سایر بخش‏ های داخلی خودرو نمی‏گردد. اما موضوعی که در این مورد نیز صدق می‏کند اینکه همان‏گونه که اظهار می‏ شود که برای مقابله با ویروس کرونا باید دستان را برای مدت 20 ثانیه با صابون بشویید در تمیز کردن فضای داخل خودرو نیز چنین چیزی باید انجام گیرد. بنابراین تصور نکنید که با مالیدن صابون روی سطوح داخلی بدون در نظر گرفتن زمان انجام آن و سپس با آب شستن موفق می‏شوید ویروس را از بین ببرید چون صابون نیاز به زمان برای احاطه کردن و شکستن و از بین بردن ویرویس دارد.

    برای شستشوی کابین خودرو باید حتماً از دستکش ‏های یک‏بار مصرف استفاده کنید و توجه ویژه به تمیز کردن دستگیره‏ های در، فرمان دسته دنده، کمربندهای ایمنی و قفل ‏های آن و سایر سطوحی که در تماس با شما هستند نباشید.

    در مورد صفحات لمسی جلو داشبورد چگونه باید عمل کرد؟

    حدس شما درست است چون این عقیده خوبی نیست که آب را روی این صفحات و یا سیستم‏ های سرگرمی/ارتباطی داخل خودرو بپاشید یا حتی فرمان اتومبیل چرا که امروزه در خودروها از تجهیزات الکترونیکی زیادی استفاده می‏شود و در آنها وجود دارد و استفاده از مواد پاک‏کننده قطعاً ایده خوبی برای پاک کردن و میکروب‏زدایی انواع مواد مختلف و پارچه‏ها و چرم و... نیست.
    برای تمیز کردن صفحات لمسی از استفاده از حلال‏ها یا سایر محلول‏ هایی که پایه الکل دارند اجتناب کنید و به جای آنها از موادی که فاقد مواد سفیدکننده هستند استفاده کنید که البته انجام مداوم این کار به هیچ وجه توصیه نمی‏شود ولی یک استراتژی بهتر این است که هنگام استفاده از صفحات لمسی انگشتان خود را تمیز کنید.

    اگر پوشش داخلی خودروی شما از جنس چرم طبیعی است آگاه باشید که بسیاری از مواد پاک‏ کننده می‏توانند باعث خنک شدن چرم و ترک خوردن آن در اثر مرور زمان شوند بنابراین بعد از تمیز کردن و خشک کردن سطوح چرمی باید سطوح چرمی را با استفاده از کاندیشنرهای مخصوص چرم پوشش داده تا مانع از ترک خوردن و برداشتن آنها شوید.

    [​IMG]

    چگونه می‏توان ویروس کرونای موجود در خودرو را از بین برد بدون آنکه آسیبی به کابین آن وارد شود؟

    براساس توصیه‏ های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری یا (CDC) شستشوی ‏دست ها و پاک کردن و میکروب‏زدایی سطوحی که در تماس دائمی با دستان هستند دو روش از بهترین راه‏ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا هستند.

    * چنانچه شما یا هر شخص دیگری که همراه شما در خودرو بوده دارای علائمی از ویروس کرونا است به ‏عنوان دارنده و مالک خودروی باید به ‏طور مرتب سطوح قابل لمس مانند فرمان، دستگیره ‏های درها، اهرم تعویض دنده، صفحات لمسی و تمامی دکمه ‏های جلو داشبورد و کنسول میانی، اهرم‏های راهنما و برف‏پاک‏ کن، زیردستی ‏های روی درها، دستگیره‏ های داخلی درها، تنظیم ‏کننده‏ های صندلی‏ ها را به ترتیبی که ذکر شد میکروب ‏زدایی کنید.

    *چنانچه راننده تاکسی، اتوبوس، مینی‏بوس، یا سایر وسایط نقلیه عمومی هستید که مسافران زیادی را با خود حمل می‏کنید و یا اقدام به اجاره خودرو کرده‏ اید و یا در مناطق و اماکنی زندگی می‏کنید که تعداد مبتلایان به کووید-19 در آن زیاد است بنابراین تمیز کردن نقاط و سطوحی که ذکر آنها آمد آن هم به‏صورت مرتب و دائمی یک الزام و واجب است.

    اطلاع داشته باشید که فضای داخلی یک خودرو در مقایسه با کنترل آشپزخانه و یا سینک حمام به مراتب کم‏دوام‏تر بوده و حال این سؤال پیش می ‏آید که چگونه می‏توانید بدون آسیب رساندن به آن ها از آنها مراقبت و محافظت به عمل آورید؟

    با چند استثناء بسیاری از پاک‏کننده‏ های خانگی که قادر به از بین بردن ویروس کرونا هستند آن هم چنانچه روی سطوح سخت مانند کانتر آشپزخانه قرار داشته باشند می‏توانند به از بین بردن این ویروس در کابین خودرو بدون آنکه به آن اسیبی وارد کنند مورد استفاده قرار گیرند. خوشبختانه در بسیاری از خانه ‏ها چنین مواد پاک‏کننده‏ای وجود دارد.
    محلول‏ هایی که دارای حداقل 70 درصد الکل باشند می‏توانند برای از بین بردن کرونا ویروس مورد استفاده قرار گیرند و این موضوع مورد تأیید CDC که قبلاً به آن اشاره شد قرار گرفته است.

    شرکت یان فنک (Yanfeng) بزرگ‏ترین سازنده و تأمین‏ کننده قطعات داخلی خودرو در جهان که همکاری نزدیکی با بسیاری از خودروسازان در جهان دارد در کارخانجات خود برای میکروب‏زدایی و از بین بردن ویروس‏ها در قطعات خودرویی تولید خود از ایزوپروپیل الکل استفاده می‏کند. مدیر کارخانه در این مورد می‏گوید که کارخانجات ما از این الکل برای پاک کردن هر نوع لکه‏ ای که روی قطعات وجود داشته باشد قبل از حمل به مقصد مشتری استفاده کرده و تمامی محصولات تولیدی این شرکت اعم از پلاستیک یا قطعات کرومی تا حتی چرم به منظور اطمینان از اینکه بعد از مجاورت در مقابل الکل کیفیت خود را از دست نداده باشند مورد آزمایش ‏های دقیق قرار می‏گیرند. ایشان در ادامه می‏گوید که حتی این امکان وجود دارد که حتی پوشش پارچه ‏ای صندلی‏ ها و روی دری‏ها را با استفاده از این الکل تمیز و میکروب‏زدایی کرد.


    [​IMG]


    آیا کارواش می‏تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، نکاتی که هنگام شستشوی اتومبیل باید به آنها توجه شود.

    هرگز از مواد سفید‏ کننده یا پراکسیدهیدروژن برای نظافت داخل خودرو استفاده نکنید چرا که با وجود اینکه اینها محلول‏هایی هستند که می‏توانند کرونا را از بین ببرند اما قطعا به لوازم داخلی خودروی شما آسیب وارد می‏کند. مورد دیگر اینکه برای نظافت صفحات نمایشگر لمسی در خودرو از مواد پاک‏کننده که از آن آمونیاک تهیه شده باشد پرهیز کنید چرا که آنها باعث از بین رفتن شفافیت این صفحات و صدمه زدن به پوشش ضد اثر انگشت آن ها می‏شوند.

    شستشوی شدید و نیرومند به ‏وسیله آب و صابون به راحتی می‏تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. ویروس‏های کرونا توسط یک لایه حفاظتی احاطه شده‏اند که به آنها کمک می‏کند که سایر سلول‏ها را آلوده کنند و لذا از بین بردن این لایه حفاظت می‏تواند آنها را خلع سلاح کرده و از بین ببرد. یکی از استادان دانشگاه سیراکنور در آمریکا بنام دکتر استفان تاماس که سرپرستی بخش بیماری‏های عفونی را عهده ‏دار است می‏گوید که اصطکاک ناشی از شستشو می‏تواند در از بین بردن این لایه حفاظتی کمک مؤثری کنید.

    استفاده از آب و صابون برای اغلب خودروها حتی آنهایی که پوشش ‏های چرم آنها شروع به ترک خوردن داشته است راه‏ حل بسیار مناسبی است چرا که هیچ‏گونه صدمه ‏ای به کابین خودرو وارد نمی‏کند منتهی باید دقت کرد که مالش سخت و بیش از حد زیادی به سطح داخلی وارد کرد.
    اغلب پوشش ‏های چرم طبیعی و مصنوعی که در خودروها مورد استفاده قرار می‏گیرند دارای یک لایه حفاظتی از جنس اورتان هستند که بنابراین می‏توان برای میکروب‏زدایی و پاک کردن سطوح آنها از الکل استفاده کرد منتها اغلب چرم‏ ها رنگ ‏آمیزی شده و چنانچه پاک کردن به ‏وسیله الکل با شدت انجام گیرد باعث از بین رفتن رنگ آنها می‏شود. توصیه می‏شود که برای پاک کردن صندلی‏های چرمی خودرو از پاک‏کننده ‏های مخصوص چرم و سپس از کاندیشنرچرم استفاده شود.

    اگر پوشش صندلی‏ها و روی درهای خودروی شما از جنس پارچه است برای پاک کردن آنها از استفاده بیش از حد صابون جداً پرهیز کنید چون هدف از تمیز کردن ایجاد کف صابون زیاد نیست و دقت کنید اگر به مرحله تولید کف صابون رسیدید این کف صابون تا ابد روی پارچه‏ های داخل کابین باقی می‏ماند و چانچه کف صابون به لایه‏ های زیرین برسد که معمولاً از جنس اسفنج است باعث بو گرفتن آنها و رشد قارچ در آنها خواهد شد. بنابراین از یک مایه رقیق آب و صابون بدون فشار آوردن زیاد برای نظافت صندلی‏ های پارچه ‏ای استفاده کنید.

    از دیگر توصیه ‏هایی که برای نظافت داخل خودرو مطرح شده استفاده از پارچه ‏های ظریف با الیاف ریز برای پاک کردن تمام سطوح است چون چنین پارچه‏ هایی دارای گیره های ظریف و کوچک بودن و می‏توانند ناپاکی‏ ها را قبل از آنکه به سطوح پلاستیکی آسیبی وارد کنند از آنها دور کنند. توجه داشته باشید بعد از اتمام نظافت داخل خودرو حتماً دستان خود را بشویید چرا که این عمل مانع از انتشار ویروس Covid-19 می‏شود.
    مشخص شده که ویروس کرونا مدت زمان نسبتاً طولانی روی سطوح باقی می‏ماند اما انتشار آن از راه تنفس راحت‏ترین راه انتقال آن بین یک فرد و افراد دیگر است.
     
    m naizar و mahsa_zarrin از این پست تشکر کرده اند.