1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اصلاح ژنتیکی نوبت به پشه ها رسید/ 750 میلیون پشه

شروع موضوع توسط m naizar ‏22/8/20 در انجمن سایر جانداران

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,272
    تشکر شده:
    98,904
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    اصلاح ژنتیکی نوبت به پشه ها رسید/ 750 میلیون پشه
    [​IMG]

    طرح آزادسازی بالغ بر ۷۵۰ میلیون پشه اصلاح ژنتیکی شده در مجمع الجزایر مرجانی فلوریدا کیز آمریکا که قرار است در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ انجام شود موافقت نهایی مقامات محلی را دریافت کرده و این در حالیست که بسیاری از ساکنین محلی و ائتلاف گروه های طرفدار محیط زیست مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده اند.

    جیدی هنسن مدیر سیاستگذاری مرکز بین المللی ارزیابی فناوری و امنیت غذای آمریکا در این باره گفت:

    با تمام بحران های فوری پیش روی ملت و وضعیت فلوریدا (پاندمی کووید ۱۰، بی عدالتی های نژادی و تغییرات اقلیمی) دولت آمریکا در نظر گرفته است که از محل مالیات و منابع دولتی برای بهبود تجربه ژوراسیک پارک استفاده کند.

    حالا واحد کنترل پشه Monroe County مجوز نهایی برای این آزمایش را دریافت کرده است. اینکه چه مشکلاتی در این مسیر ممکن است رخ بدهد مشخص نیست زیرا سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برخلاف قانون از تحلیل جدی خطرات زیست محیطی این کار خودداری می کند.

    طرح پایلوت آزاد سازی پشه های اصلاح ژنتیکی شده در ماه می (حدودا دو ماه پیش) به تصویب سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا رسید و هدف از اجرای آن بررسی امکان جایگزین کردن این پشه ها با حشره کش ها به منظور کنترل جمعیت پشه تب زرد است.

    [​IMG]

    این پشه ناقل چندین بیماری خطرناک از جمله زیکا، دنگ، چیکونگونیا و تب زرد است. نام علمی پشه اصلاح شده OX5034 است و دانشمندان تلاش کرده اند که با اصلاح ژنتیکی آن کاری کنند که شفیره های مونث آن در مراحل اولیه حیات بمیرند. علت هم این است که صرفا گونه مونث این حشره بدن انسان را به قصد مکیدن خون آن نیش می زند. گونه های مذکر این پشه صرفا از شهد گیاهان تغذیه می کنند و در نتیجه ناقل بیماری های یاد شده نیستند.

    این پشه همچنین موافقت نهایی دولت فدرال برای آزاد سازی در هریس کانتی تگزاس را هم دریافت کرده است و قرار شده این پروژه از سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

    شرکت متولی این طرح که Oxitec نام دارد و در زمینه بیوتکنولوژی فعالیت می کند، بعد از سال ها بررسی اثرات پشه های دستکاری شده ژنتیکی روی انسان موفق شد مجوز آزادسازی این پشه ها را در آمریکا دریافت نماید.

    در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی و به دنبال شیوع تب دانگ در فلوریدای آمریکا که توسط پشه تب زرد منتشر می شود، مرکز کنترل پشه فلوریدا کیز اعلام کرد که راهی جز امتحان کردن روش های جدید برای مقابله با این حشرات موذی را ندارد.

    این سازمان که پیشتر تلاش های زیادی برای نابودی پشه های ناقل بیماری انجام داده بود (از جمله سم پاشی هوایی و اسپری حشره کش توسط نیروهای کوله به دوش خود و حتی کاربرد ماهی های پشه خوار) سرانجام تصمیم گرفت که با دستکاری ژنتیکی پشه ها آنها را نابود کند.

    گفته می شود این سازمان سالانه یک میلیون دلار را صرف مقابله با پشه های تب زرد می کند؛ پشه هایی که مجموعا یک درصد کل جمعیت پشه های دنیا را تشکیل می دهند.

     
    کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده است.