1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ایرباس بزودی اولین کامیون فضایی را می سازد

شروع موضوع توسط m naizar ‏2/8/20 در انجمن مهندسی هوا فضا

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    ایرباس بزودی اولین کامیون فضایی را می سازد
    [​IMG]

    کمپانی ایرباس قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ اولین فضاپیمای بین سیاره ای کامیون مانندی را بسازد که برای حمل نمونه ها و الگوهای خاک از مریخ به زمین استفاده خواهد شد. هزینه سرمایه اولیه این پروژه چند میلیارد دلار برآورد شده است.

    طبق برنامه های ناسا، از این وسیله نقلیه برای جابجایی مواد مورد نیاز از سیاره مریخ به کره زمین استفاده خواهد شد. فاز خاک برداری از سطح مریخ توسط کاوشگران ویژه سازمان هوافضای آمریکا و تحت نظارت ناسا صورت خواهد گرفت و یک راکت ویژه آنها را وارد مداری از سیاره می کند. پس از آن کامیون فضایی ایرباس محتوا و خاک نمونه برداری شده را تحویل گرفته و به کره زمین منتقل می کند. این پروژه که به صورت چندملیتی انجام خواهد شد، میلیاردها دلار سرمایه نیاز خواهد داشت و گفته می شود حدودا ده سال طول می کشد تا به مرحله بهره برداری برسد.

    این دستگاه که تا سال ۲۰۲۶ طراحی و به فضا پرتاب خواهد شد، حدود ۶.۵ تن وزن، متشکل از مواد شیمیایی و موتورهای الکتریکی خواهد داشت. نیروی محرکه آن نیز باید به اندازه ای باشد که بتواند به مدار سیاره مریخ سفر کرده و سپس با باری انبوه از خاک و سنگ به زمین برگردد. چنین اقدامی نیازمند موتوری بسیار قوی و بال هایی به طول ۳۹ متر خواهد بود.

    [​IMG]

    «دیوید پارکر» کارگردان واحد تحقیقات انسانی و رباتیک آژانس اروپایی هوافضا در این رابطه می گوید: «این پروژه نه تنها سخت تر از هر پرواز دیگری به مریخ است، بلکه دشواری هایی دوبرابر همیشه دارد. ایرباس اولین دستگاهی را خواهد ساخت که حامل مواد بین سیاره ای خواهد بود و می تواند چنین فعالیتی را به مرحله عملیاتی برساند.»

    ناسا پیش از این مریخ نوردی به اسم استقامت را فرستاده تا دنبال مدارکی مبنی بر وجود حیات باستانی در سطح سیاره مریخ کشف کند. توسعه کامیون فضایی ایرباس هم جزئی از ادامه همین پروژه خواهد بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، مریخ نورد به صورت روزانه دویست متر از سطح سیاره را پیمایش خواهد کرد و نتایج را منتقل می نماید. محققین سخت در تلاش هستند تا درک بهتری از فرآیندهای جغرافیایی سیاره مریخ و نمونه های سنگ و خاک آن داشته باشند.

    دیجیآتو
     
    M!LAD و Anoosh از این پست تشکر کرده اند.