1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تکنیک فوکوس استکینگ

شروع موضوع توسط Anoosh ‏23/7/20 در انجمن دانش عکاسی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,828
    تشکر شده:
    27,803
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    در عکاسی وقتی به عمق میدان بسیار گسترده نیاز داریم که از قابلیت عملکرد دوربین ما خارج است به سراغ تکنیک هایی می رویم که که با آن ها بتوانیم عکسی شارپ با عمق میدان زیاد و فوکوس عالی ثبت کنیم که یکی از این روش ها فوکوس استکینگ و یا انباشتگی فوکوس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏(focus stacking) نام دارد.
    یکی از راه های معمول، استفاده از کوچکترین دیافراگم ممکن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏( مثلاًf:۲۲) می باشد، که با فوکوس کردن روی نقطه ی یک سوم تصویر داخل کادر یا بدست آوردن فاصله ی ابر کانونی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏(Hyper Focal Distance) می توانید عمل فوکوس را انجام دهید، انجام این روش خالی از اشکال نیست و با معایبی همراه است، بدلیل بسته بودن بیش از حد دیافراگم شکست نور اتفاق می افتد و این عارضه سبب پائین آمدن وضوح تصویرو کیفیت عکس خواهد شد. در ضمن با بسته شدن دیافراگم شما مجبور خواهید شد برای جلوگیری از لرزش و تاری تصویر سرعت شاتر را بالا ببرید که این امر در گروزیاد کردن عدد ایزو می باشد که در این حالت ممکن است عکس دچار نویز شود و باز هم این مسئله می تواند بر کیفیت تصویر اثر منفی بگذارد. یکی از بهترین تکنیک ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب روش فوکوس استکینگ می باشد، دراین روش می توانیم با گرفتن عکس های متعدد از یک صحنه با نقاط فوکوس مختلف و مرج کردن آنها در نرم افزار فتوشاپ به عکسی با عمق میدان بالا برسیم.
    نکته: در عکس های لند اسکیپ هنگام تنظیمات دوربین ترجیحاً دیافراگم روی عدد دیافراگم بهینه قراردهید، که در دوربین های مختلف از اف ۸تا۱۱متغییر است وبا توجه به عدد دیافراگم وتأثیر آن روی عمق میدان، هر چه دیافراگم بازتر باشد تعداد عکس های لازم نیز بیشتر می شود به همین دلیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏(باز بودن دیافراگم) در عکاسی ماکرو از تعداد بالایی عکس برای تکنیک استکینگ استفاده می شود.
    نحوه ی عکاسی
    ۱- دوربین را روی یه سه پایه قرار داده و کادر مناسب را انتخاب می کنیم.
    ۲- دوربین را روی حالت منوال یا تقدم دیافراگم قرار می دهیم.
    ۳- تنظیمات نوردهی مناسب شرایط نوری محیط دوربین را انجام می دهیم.
    ۴- فوکوس را روی حالت دستی می گذاریم و رینگ فوکوس را می چرخانیم تا روی نزدیکترین نقطه فوکوس انجام شود.
    ۵- عکس اول را ثبت می کنیم.
    ۶- این عمل را تکرار می کنیم طوری که روی نقطه ی دورتری فوکوس کنیم و به یاد داشته باشیم ناحیه های فوکوس شده در هر مرحله کمی با قبلی هم پوشانی داشته باشد واین کار را به تعداد لازم انجام دهید.
    و در نهایت عکسها را در فتوشاپ طبق آموزش ویدئو زیر با هم مرج کرده تا به عکسی با عمق میدان بینهایت و وضوح کامل دست پیدا کنیم.
     
    M!LAD از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,828
    تشکر شده:
    27,803
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد