1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش طراحی چهره به صورت مرحله به مرحله (ابتدایی)

شروع موضوع توسط jahansite ‏12/3/20 در انجمن نقاشی و گرافیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/16
    ارسال ها:
    9
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    برای یادگیری کافیست به ترس خود غلبه کنید، به توانایی هایتان ایمان داشته باشید و تلاش کنید. در این قسمت از مقاله آموزش اصول ابتدایی طراحی چهره به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شده است تا بتوانید به کمک آن از پس این غول بی شاخ و دم برایید!

    [​IMG]

    مرحله اول: مشخص کردن تناسبات چهره
    [​IMG]
    قدم اول: اندازه گیری بخش اصلی سر مدل



    طراحی چهره را با اندازه گیری بخش اصلی سرمدل شروع کنید. نسبت پهنا به ارتفاع را با چهار علامت مشخص کنید. کاغذ را طوری تقسیم کنید که در قسمت زیرین فضای خالی باقی بماند. سپس به کمک خطوط افقی سر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید:

    • از خط ریشه مو تا خط ابرو
    • از خط ابرو تا پایه بینی
    • از پایه بینی تا انتهای چانه


    [​IMG]
    آموزش تناسبات چهره

    در قدم بعدی با یک خط افقی ارتفاع صورت را به دو نیمه مساوی تقسیم کنید تا حدود خط چشم مشخص شود. با تقسیم این خط افقی به پنج قسمت مساوی، اندازه چشمها مشخص میشود. آنچه در آموزش طراحی صورت باید در نظر داشته باشید اینست که فاصله میان دو چشم برابر با یک چشم است. محل تلاقی خط عمودی میانی با خط یک سوم پایینی نوک بینی است. با تقسیم فاصله این نقطه تا نقطه انتهایی صورت به نسبت یک سوم و دو سوم، خط میانی لبها را نیز مشخص کنید.

    مرحله دوم: آموزش طراحی چشم ها


    [​IMG]
    قدم دوم: آموزش طراحی چشم

    مرحله بعدی در آموزش طراحی چهره، طراحی چشم هاست. برای اینکار ابتدا خطوط بیرونی چشم و پلک های بالا و پایین را با خطوط ابتدایی مشخص کنید. با در نظر گرفتن فاصلههای دقیق، جزییات را اضافه کنید. ابتدا محل سایه ها را مشخص و سپس آن را تکمیل کنید. هنگام آموزش طراحی چشم ها به این نکته توجه کنید که لبه بالایی از لبه پایینی و قسمت بالایی عنبیه از قسمت پایینی و سمت راست، تیرهتر هستند. اگر برای طراحی از سبک سیاه قلم استفاده میکنید، با استفاده از محوکن، سایه ها را محو کنید و با کنته به تیرگی ها بیفزایید.



    مرحله سوم: آموزش طراحی بینی


    [​IMG]
    قدم سوم: طراحی بینی

    قدم بعدی در طراحی چهره، آموزش طراحی بینی است. ابتدا خطوط و فرم کلی بینی و طول و پهنای تیغه ها را مشخص کنید. جزییات شامل فرم پره ها را به آن بیفزایید. سایه زیر بینی و فاصله بین دوچشم را با با روشنتر کردن تیغه بینی بین دوچشم نسبت به فرو رفتگی چشم مشخص کنید. سایه های بینی را ایجاد کنید. نورهای روی بینی را در طراحی سیاه قلم با استفاده از پاکن مدادی و در نقاشی با رنگ روغن با رنگ روشنتر مشخص کنید.

    مرحله چهارم: آموزش طراحی ابرو ها


    [​IMG]
    قدم چهارم: طراحی ابرو



    بعد از ترسیم چشم ها و بینی نوبت به آموزش طراحی ابرو میرسد. در ترسیم ابرو به فاصله ابرو از چشم، حالت ابرو و فاصله دو ابرو از هم توجه کنید. پس از مشخص کردن خطوط اولیه، در طراحی سیاه قلم و یا طراحی با مداد رنگی، مداد را در جهت رویش ابروها، با دقت بکشید. توجه کنید که نقاط برجسته ابرو روشنتر و پایین ابرو تیرهتر است. با کمک پاک کن تیز تعدادی موی روشن در لابلای موها اضافه کنید و کمی زیر موها را سایه بزنید.

    مرحله پنجم: آموزش طراحی لب


    [​IMG]
    قدم پنجم: طراحی لب



    نوبت به آموزش طراحی لب رسید. نکته ای که در ترسیم لب ها مهم است، رعایت تناسبات است، پیشتر در مورد خط میانی لب صحبت کردیم. برای تعیین مکان لب پایینی نیز کافیست خط عمودی زیر بینی تا چانه را با یک خط افقی به دو نیم تقسیم کنید، این خط نشانگر حدود لب پایینی است. برای لب بالایی نیز حد فاصل زیر چشم تا چانه را به دو قسمت تقسیم کنید. اکنون که حدود اولیه با خطوط ساده مشخص شد، سایه های کلی فرم لب را بزنید. توجه کنید که لب بالایی تیره تر از لب پایینی باشد. در آخر با تیره تر کردن زیر لب پایینی و گوشه های لب، به آن حجم دهید.

    مرحله ششم: آموزش طراحی گوش
    بعد از ترسیم لب نوبت به آموزش طراحی گوش میرسد. گوش، ارتفاعی معادل بینی و دقیقا به موازات آن دارد. پس از ترسیم خطوط بیرونی، گوش را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید:



    [​IMG]
    قدم ششم: آموزش طراحی گوش

    • قسمت بالایی، حلقه خارجی گوش است.
    • قسمت میانی حفره گوش را شامل میشود
    • و پایینترین بخش، نرمه گوش خواهد بود
    سایه زدن را از قسمتهای تیرهتر و عمیقتر شروع کنید و در طراحی سیاه قلم، با محوک ن و قلموی مناسب آن را محو کنید.

    مرحله هفتم: آموزش طراحی مو
    در مبحث آموزش طراحی چهره، چگونگی طراحی مو از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این دلیل با جزییات بیشتری به آموزش این بخش میپردازیم. ابتدا توده موها را مشخص کنید. در این مرحله لازم نیست موها را تک تک ترسیم کنید. جزییات بعدا اضافه خواهند شد. برای مشخص کردن مدل مو، مداد را در جهت رویش مو بکشید.



    [​IMG]
    قدم هفتم: آموزش طراحی مو



    توجه کنید که نباید اینکار را به صورت تصادفی انجام دهید، بلکه باید هدفمند و درجهت رویش موهای مدل باشد. اگر مبتدی هستید، روش ایمن تر اینست که اگر فرهای تکی مشخص نیستند، از سایه زدن معمولی استفاده کنید. در ادامه میتوانید توده بزرگ موها را به گروههای کوچکتر و سپس به فرهای مجزا تقسیم کنید. نکته مهم اینست که تمامی این موهای مجزا باید هدفمند ترسیم شوند و از طراحی تصادفی آنها بپرهیزید.

    مرحله پایانی: افزودن جزییات
    اکنون که آموزش طراحی چهره به پایان رسیده است، نوبت به افزودن جزییات و پرداختن به تیره و روشن پوست میرسد. بهتر است به جای طراحی یکباره و تمام کردن نقاشی، تمام جزییات را تکمیل نکنید، به خود و نقاشی خود استراحت دهید تا مطمئن شوید همه خلاقیت ها و جزییات لازمه را پیاده سازی کرده اید. نکتهای که باید در نظر داشته باشید اینست که کارکردن بیش از حد روی اثر میتواند اثر معکوس داشته باشد.

    [​IMG]
    قدم نهایی آموزش طراحی چهره


    منبع : هنرکده مینوش
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏12/3/20