1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

قفل های الکترونیکی درب چیست و چگونه کار می‌کند؟

شروع موضوع توسط adaklock ‏25/2/20 در انجمن فنی مهندسی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/2/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    [​IMG]

    قفل الکترونیکی درب راهی برای جایگزینی کلیدها یا اضافه کردن ویژگی‌های اضافی اتوماسیون مانند باز کردن قفل از راه دور است. اگر چه بیشتر در اتومبیل‌ها از قفل‌های الکتریکی استفاده می‌شود، اما بسیاری از ارائه‌دهندگان تجهیزات امنیتی، قفل های الکترونیکی درب را برای خانه‌ها و مکان‌های تجاری ارائه می‌دهند.

    در هر نوع قفل درب، از یک زبانه برای جلوگیری از باز شدن استفاده می‌شود که با قفل شدن درب، این زبانه حرکت نمی‌کند و از دسترسی جلوگیری می‌کند. قفل‌های درب ورودی معمولا به صورتی هستند که با استفاده از یک کلید، قفل و یا باز می‌شوند. زمانی که درب قفل است، زبانه قفل از جای خود تکان نمی‌خورد و مانع از باز شدن درب می‌شود. برای باز شدن قفل‌های مکانیکی معمولی به کلید نیاز دارید و بعد از باز شدن قفل باید با استفاده از دستگیره، درب را باز کرد. اما برای قفل و یا باز کردن قفل های دیجیتال درب، نیازی به کلید فیزیکی نیست و قفل با روش‌های دیگری بسته و یا باز می‌شود.

    عملکرد قفل های الکترونیکی و سنتی درب
    قفل‌های سنتی از برخی از روش‌ها برای امنیت بیشتر و باز نشدن قفل استفاده می‌کنند. قفل‌های معمولی از پین‌هایی استفاده می‌کنند که تا زمانی که کلید وارد قفل نشده باشد، مانع از چرخیدن سیلندر قفل می‌شوند. دو ردیف پین در هر قفل وجود دارد که یک ردیف در داخل سیلندر قفل و ردیف دیگر در بدنه قفل قرار دارد. زمانی که کلید وارد سیلندر قفل می‌شود، لبه ناهموار کلید، پین‌ها را حرکت می‌دهد و پین‌ها در موقعیت صحیح قرار می‌گیرند. زمانی که کلید وارد سیلندر قفل می‌شود، هر کدام از پین‌های داخل سیلندر تا اندازه مناسب حرکت می‌کنند و پین‌هایی که در پشت آنها در بدنه قفل قرار دارند را در جای مناسب قرار می‌دهند. زمانی که کلید پین‌ها را حرکت می‌دهد، پین‌هایی که در بدنه قرار دارند از سیلندر قفل بیرون رانده می‌شوند و به سیلندر اجازه حرکت می‌دهند و با حرکت سیلندر قفل باز می‌شود.

    قفل های الکترونیکی درب نیز شامل قطعاتی به نام محرک‌ها هستند که پیچ یا استوانه قفل را به موتور کوچکی متصل می‌کنند که کاملا درون درب یا قاب قفل قرار دارد. موتور توسط یک پالس الکتریکی کنترل می‌شود، که ممکن است از چندین طریق ایجاد شود، توسط یک کارت خوان الکترونیکی، توسط یک صفحه کلید یا یک سنسور کنترل از راه دور بی سیم. در هر صورت، قفل درب الکترونیکی پیکربندی شده است که محرک موتور را تنها پس از دریافت صحیح ورودی الکترونیکی، حرکت دهد.

    هر کدام از انواع قفل دارای جوانب مثبت و منفی هستند. کلیدهای فلزی مانند کارت‌های مخصوص قفل‌ها یا ریموت کنترل به راحتی آسیب نمی‌بینند، در حالی که کدهای عددی را می‌توان فراموش کرد یا توسط اشخاص اشتباه آموخته شوند. اما کدهای کلیدی می‌توانند در صورت لزوم توسط کاربر به سرعت و به راحتی تغییر داده شوند، در حالی که تغییر در قفل‌های سنتی و کلیدهای فلزی به راحتی قابل انجام نیست و به سخت‌افزار و تخصص خاصی احتیاج است. خرابی برق برای قفل‌های درب الکترونیکی کاملا مشکل ساز است و باعث می‌شود تا زمان اتصال برق، قفل همچنان بسته باقی بماند.

    مزایای قفل های الکترونیکی درب
    در بیشتر قفل‌های الکترونیکی درب‌ها، ترکیبی از کنترل فیزیکی و الکترونیکی تعبیه شده است. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک کلید فیزیکی برای مواقع اضطراری داشته باشید، اما برای قفل کردن و باز کردن قفل درب به صورت روزانه از ریموت یا صفحه کلید استفاده کنید. این لایه‌ای از راحتی و ایمنی بیشتر را برای کاربر فراهم می‌کند، اما ممکن است عملکرد دیگری نیز داشته باشد.

    با داشتن یک سیستم خودکار پیشرفته، قفل‌های درب الکترونیکی را می‌توان از راه دور کنترل کرد. در مورد اتومبیل، این بدان معنی است که می‌توانید درب‌ها و صندوق عقب را قفل و یا باز کرده و یا موتور را روشن کنید در حالی که هنوز کمی از خودرو فاصله دارید. اما در مورد قفل خانه‌ها و یا محل‌های تجاری، این می‌تواند کمی متفاوت باشد. سیستم‌های خودکار می‌توانند برای قفل کردن درب‌ها برای شما در مواقع تعیین شده در طول روز، در صورتی که فراموش کنید تا درب را قفل کنید، برنامه‌ریزی شوند. برنامه‌های نظارت از راه دور می‌توانند به شما امکان دهند از تلفن هوشمند خود استفاده کنید تا موقعیت قفل درب‌ها را بررسی کنید و آنها را از هر جای دنیا قفل کنید. در بدترین حالت، در مواقع اضطراری هنگام دور بودن از خانه، می‌توانید درب خانه خود را از راه دور برای دسترسی سریع نیروهای آتش‌نشانی و پرسنل پلیس باز کنید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏25/2/20