1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

لوله و اتصالات

شروع موضوع توسط drtamin ‏27/1/20 در انجمن سایر علوم

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/1/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ساختمان سازی در چند دهه اخیر گسترش فراوانی یافته است و این پیشرفت و روز افزون نیازمند استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت و پیشرفته در ساختمان ها است. از این رو شرکت های بسیاری در طی چند دهه اخیر تلاش کرده اند تا محصولات با کیفیت خود در را به بازار عرضه کنند. در ادامه به معرفی برترین برندهای لوله و اتصالات می پردازیم .

    لوله و اتصالات ساختمانی یکی از مهمترین بخش های تکمیل ساختمان های مسکونی، اداری و حتی صنعتی هستند. از آنجایی که بسیاری از لوله ها به صورت تو کار نصب می شوند، کیفیت بالای لوله و اتصالات ساختمانی می تواند شما را از تعمیرات پر هزینه و دردسر ساز نجات دهد.

    وظیفه اصلی لوله و اتصالات
    لوله و اتصالات وظیفه جابجایی آب و فاضلاب را بر عهده دارند. چه این لوله ها به منظور جابجایی آب مورد استفاده قرار گیرند و چه بخواهید برای جابجایی فاضلاب از آنها استفاده کنید، باید دارای یک سری ویژگی ها باشند.

    به عنوان مثال لوله فاضلابی باید در مقابل اسید ها و باز ها و گاها مواد شیمیایی مقاوم باشد و به سادگی فرسوده نشده و دچار خوردگی نشود. همچنین لوله هایی که آب آشامیدنی از درون آنها عبور می کند، باید بتواند خواص آب و کیفیت آن را حفظ کند.

    انواع لوله و اتصالات ساختمانی
    انواع متفاوتی از لوله و اتصالات ساختمانی وجود دارند که می توانید از آنها در ساختمان ها استفاده کنید. این لوله ها در مواد اولیه، سایز و نحوه تولید با هم متفاوت هستند و هر کدام از این لوله و اتصالات برای شرایط و موقعیت های مخصوص به خود مناسب هستند. لوله ها توسط برند های مختلفی تولید می شوند و هر کدام از این برند ها از لحاظ کیفیت باهم متفاوت هستند.

    لوله پی وی سی
    لوله پی وی سی، PVC یا polyvinyl chloride pipe یکی از معروف ترین لوله های فاضلابی موجود در بازار هستند. اولین بار در سال 1980 این لوله ها به جمع لوله های فاضلابی اضافه شدند و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

    این روز ها در اکثر ساختمان های تجاری، مسکونی و حتی ساختمان های صنعتی شاهد استفاده از این لوله ها هستیم.

    لوله های فلزی و گالوانیزه ای که پیش از این برای فاضلاب ها در ساختمان های مختلف استفاده می شدند، نقاط ضعف فراوانی داشتند.

    لوله های فاضلابی پی وی سی بدون نقطه ضعف نیستند و در ادامه به برخی از معایب آنها اشاره خواهیم کرد؛ اما مزایای آنها بیشتر از معایب آنها است و همین دلیل باعث شده تا این لوله ها بسیار محبوب باشند.

    [​IMG]
    اهمیت لوله های PVC تا حدی در ساختمان های امروزی بالاست که اغلب زمانی که در مورد تاریخچه این لوله ها صحبت می شود، صنعت تولید انواع لوله های ساختمانی را به قبل و بعد از سال 1980 تقسیم بندی می کنند.

    با استفاده از این لوله ها در ساختمان های امروزی، خرابی ها بسیار کاهش یافته است و کمتر نیاز به خرج هزینه های بالا برای نگهداری و تعمیرات سیستم لوله کشی منزل خود خواهید داشت.

    این لوله ها عموما در رنگ سفید در بازار موجود هستند و سایز های متفاوتی از آنها وجود دارد. همچنین اتصالات این لوله نیز در بازار موجود است و می توان در پروژه های متنوع و در شرایط متفاوت از آنها استفاده کرد.

    دو سوم از فروش بازار جهانی در حال حاضر به لوله و اتصالات فاضلابی PVC مربوط می شود و علاوه بر ایران در بسیاری از کشور های جهان از این لوله ها در ساختمان ها استفاده می شود.

    این لوله ها بدون تردید دارای خواص شیمیایی و مکانیکی قابل قبولی هستند که باعث محبوبیت آنها در میان صاحب خانه ها و پیمانکاران ساختمان ها شده است.

    لوله یو پی وی سی
    لوله های پلیکا، لوله های یو پی وی سی یا UPVC یکی دیگر از لوله های فاضلابی مورد استفاده در ایران و جهان هستند. این لوله ها ورژن به روز شده لوله PVC است که در بازار آن را با رنگ خاکستری مشاهده می کنید.

    لوله های یو پی وی سی اولین بار با برند پلیکا وارد ایران شدند. به همین دلیل این لوله ها را با نام لوله پلیکا نیز در بازار می شناسند و این اسم بسیار در میان خریداران و فروشندگان جا افتاده است.

    در حال حاضر برند های داخلی بسیار با کیفیتی در بازار داخلی وجود دارند که لوله یو پی وی سی یا همان لوله پلیکا را تولید می کنند.

    لوله فاضلاب اینگل، لوله فاضلاب داراکار و لوله و اتصالات پارس پلاست سه برند برتری هستند که اقدام به تولید لوله های با دوام پلیکا در ایران می کنند. اگر به برند لوله های به کار رفته در سیستم فاضلاب و حتی آب آشامیدنی ساختمان های امروزی دقت کنید، نام هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را به دفعات بر روی این لوله ها مشاهده خواهید کرد.
    لوله های پلیکا دارای شباهت های بسیاری با لوله های PVC هستند و تنها در یک مورد دارای تفاوت اساسی می باشند.لوله فاضلاب پی وی سی در فرمولاسیون خود حاوی BPA و فتالات می باشد که دو عامل پلاستیکی هستند و باعث افزایش انعطاف پذیری این لوله می شوند

    حرف U در نام UPVC مخفف کلمه ی unplasticized است و به این مورد اشاره می کند که در لوله های یو پی وی سی از مواد اضافی پلاستیکی استفاده نشده است. همین موضوع باعث می شود که مقاومت این لوله ها در برابر آب گرم افزایش یابد.

    در کشور های مختلف دنیا لوله های پلیکا را با نام پلاستیک سفت نیز می شناسند. به غیر از کشور ایالات متحد آمریکا که به طور گسترده از لوله فاضلاب PVC استفاده می کند، در اکثر کشور های دنیا از جمله ایران از لوله های UPVC یا پلیکا بهره می برند.

    وجود تولیدکنندگان حرفه ای و معتبر در داخل کشور باعث شده تا ساختمان ساز ها نیازی به خرید محصولات مشابه خارجی نداشته باشند و بتوانند محصولات ایرانی را با بالاترین کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنند.

    لوله های پلیکا می توانند تا حرارت 140 درجه فارنهایت را نیز تحمل کنند و به این دلیل است که در بسیاری از موقعیت ها کارایی بالایی دارند.

    لوله های UPVC می تواند اسید ها، باز ها و مواد شیمیایی را تا حد بسیار بالایی تحمل کند و به راحتی دچار خوردگی نشود.

    [​IMG]
    لوله پلی اتیلن
    یکی از با کیفیت ترین و با دوام ترین لوله هایی که سالهاست در سیستم فاضلاب ها مورد استفاده قرار می گیرد، لوله پلی اتیلن است. استفاده از این نوع لوله ها اغلب مناسب فاضلاب های شهری است و به ندرت شاهد استفاده از لوله های فاضلابی پلی اتیلن در منازل مسکونی یا ساختمان های اداری تجاری هستیم.

    البته استفاده از این لوله ها در ساختمان ها منسوخ نشده و ممکن است در شرایط خاصی از آنها استفاده شود.

    طول عمر لوله های پلی اتیلن بسیار بالاست. البته شرایط محل نصب این لوله ها نیز در افزایش یا کاهش طول عمر این محصولات تاثیرگذار است.

    پیوند شکل گرفته بین لوله های پلی اتیلن یا عبارتی شیوه اتصال آنها به صورت حرارتی است و به نیاز به ندرت پیش می آید که به اتصالاتی نطیر زانویه، سه راه و… برای نصب آنها نیاز داشته باشید.

    با اعمال حرارت مشخص می توانید دو لوله فاضلاب پلی اتیلن را به یکدیگر متصل کنید و مطمئن باشید که هیچ گونه نشتی در آنها به وجود نخواهد آمد.

    • اتصالات حرارتی از دوام و کیفیت بالایی برخوردار هستند و اجازه هیچ گونه نشت آب را نخواهند داد.
    • همانند لوله پلیکا و لوله PVC می توان برای عبور جریان پر فشار آب از این لوله ها استفاده کرد.
    • وزن کم لوله های پلی اتیلن سبب می شود که نصب آنها کار نسبتا ساده ای باشد. البته توجه داشته باشید که به هر حال نصب این لوله ها به تخصص نیاز دارد و این سادگی در نصب در مورد افراد متخصص صدق می کند.
    • این لوله ها به مرور زمان ترد و شکننده نخواهند شد.
    منبع: https://drtamin.com/blog/pipes-and-fittings/