1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آنچه باید مهندسان عمران درباره ماده 66 قانون تامین اجتماعی بدانند!

شروع موضوع توسط persianman58 ‏7/1/20 در انجمن مهندسی عمران

?

آیا مطلب ارسالی چقدر مفید واقع شده است؟

  1. خیلی زیاد

  2. زیاد

  3. متوسط

  4. کم

  5. خیلی کم

Results are only viewable after voting.
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/11
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    15
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مدیر
    آنچه باید مهندسان عمران درباره ماده 66 قانون تامین اجتماعی بدانند!


    می دانیم که در فرایند تولید، خصوصا در صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی ، علی رغم رعایت نکات و موارد ایمنی همواره خطر و ریسکهای بسیاری سلامت و جان کارکنان اعم از کارگرها و مهندس‌ها و افراد شخص ثالثی که در محدوده کارگاه ساختمانی باشند را تهدید می کند.

    بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ( ساختمانی ) پارسیان و اهمیت آن

    باید بدانیم که در صورت بروز حادثه، در مرحله اول مسئولیت خسارات وارده بر عهده مالکان، کارفرمایان و پیمانکاران اصلی اجرای پروژه است و این افراد موظف به جبران خسارت هستند.
    حال با تهیه بیمه مسوولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان (ساختمانی) پارسیان ، می توان این ریسک را به شرکت بیمه طرف قرارداد منتقل کرد.
    بطوریکه کل خسارت وارده را بر اساس تعهدات فی مابین، شرکت بیمه گر پرداخت نمایند.

    تا اینجا متوجه اهمیت بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان (ساختمانی) شدیم.

    ماده 66 قانون تامین اجتماعی و کلوز شماره 10 بيمه مسئوليت مدنی کارفرما در قبال کارکنان (ساختمانی)

    بسياری از کارفرمایان با وجود خريداری کردن بيمه مسئولیت بدليل عدم آشنايی با قانون و کلوزهای خريداری شده و همچنین عدم ارائه مشاوره صحيح نماينده بيمه نمی‌توانند در هنگام بروز خسارت از بيمه نامه و پوشش های آن استفاده کنند.
    در اين مطلب سعي کرده ايم شما را با کلوز شماره 10 – ماده 66 قانون تامین اجتماعی – بيمه مسئوليت که بخش مهم آن می باشد و بقيه مقررات آن آشنا کنيم.
    ماده 66 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه حين کار، که مستقيما ناشی از رعايت نکردن مقررات و حفاظت فنی و احتياط لازم و بروز بيماری ناشی از عدم رعايت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما و نمايندگان وی پيش آيد موضوعيت پيدا می‌کند.

    شايد اين فکر به ذهنتان برسد که بهتر است کارفرما بیمه تامین اجتماعی براي کارگر انجام ندهد تا سازمان تامین اجتماعی هم به دنبال مطالبات نباشد!
    اما اين فکر کاملا اشتباه است و در صورت فوت کارگر، کارفرما همه خسارات را بايد خودش پرداخت کند، چه بيمه تامين اجتماعي انجام داده باشد و يا نه.


    و از سوي ديگر پرداخت خسارات و پيگيري خسارات وارد شده، مهمترين بخش هر بیمه نامه مي باشد. هر بیمه نامه ای را از هر شرکت بیمه ای که خريداری نموده اید بايد به فکر پرداخت خسارت باشيد.
    پس فقط خرید بیمه مسئولیت ارزان مد نظرتان نباشد و به فکر خريد بیمه نامه کامل باشيد.
    اينجاست که اهمیت نقش مشاور مجرب و قدرتمند به ميان می‌آيد که می‌تواند همراه شما باشد.



    متن ماده 66 قانون تامین اجتماعی:


    ماده 66- در صورتي كه ثابت شود وقوع حادثه مستقيما ناشي از عدم رعايت مقررات حفاظت فني و بروز بيماري ناشي از عدم رعايت مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف كارفرم يا نمايندگان او بوده سازمان تامين خدمات درماني و سازمان هزينه هاي مربوط به معالجه و غرامات و مستمريها و غيره را پرداخته و طبق ماده 50 اين قانون از كارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.


    تبصره 1- مقصر مي تواند با پرداخت معادل ده سال مستمري موضوع اين ماده به سازمان از اين بابت بري الذمه شود.

    تبصره 2- هر گاه بيمه شده مشمول مقررات مربوط به بيمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تامين خدمات درماني و يا شخصات كمك‌هاي مقرر در اين قانون را نسبت به بيمه شده انجام خواهند داد و شركت‌هاي بيمه موظفند خسارات وارده به سازمان‌ها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

    در خصوص تبصره 1، برای تعیین مقدار ريالی ده سال مستمری، اگر حقوق فرد حادثه ديده در ليست تامين اجتماعی، حداقل حقوق با سابقه بيمه ای کمتری باشد، کارفرما باید مبلغی معادل حقوق ده سال را که بر مبنای حداقل حقوق‌های همان سال محاسبه شده را به سازمان تامين اجتماعي پرداخت نماید.


    حالا به زبان ساده:
    کارگری در صنايع شيميايي کار می‌کرده و کارفرما ماسک اکسیژن در اختیارش نگذاشته و حتی به او هشدار هم نداده.

    به علت عدم استفاده از ماسک اکسيژن دچار عفونت ریه و از کار افتادگی دائم می‌شود!

    حال کارفرما معادل ده سال حقوق کارگر را بايد به سازمان واريز نمايد تا سازمان تامين اجتماعي به او ماهيانه مستمری پرداخت نمايد.

    مثالی ديگر:

    کارگری بار هفتاد کیلیويی‌ای را بلند می‌کند و صدمه نخاعي ميبيند و ديگر تا آخر عمر قادر بکار کردن نيست!

    و از کار افتاده می‌گردد که باز هم مشمول اين ماده می شود!

    اينجاست که کارفرما بايد نهايت دقت را در رعایت نکات ايمني در محيط کار نمايد که چنين اتفاقاتي پيش نيايد.

    چرا که بايد هم ديه کارگر حادثه ديده را پرداخت کند و هم هزينه مطالبات سازمان تامين اجتماعي را.

    شاید هر کدام از این اتفاقات در اثر يک بی‌دقتی بسيار کوچک و انجام يک خطای جزئی اتفاق بيافتد.

    چرا که بالاترين آمار حوادث در اثر بی‌دقتي کارگران می‌باشد.


    راه کار های پیشنهادی جهت عدم شمول ماده 66 قانون تامین اجتماعی:


    طبق مطالب گفته شده راه کارهایی که می‌توان با تبعیت از آنها جلوی این نوع ضررها را گرفت عبارتند از:

    1- پیشگیری از وقوع حوادث با رعایت اصول ایمنی و HSE در کارگاه‌ها، ارائه آموزش‌ها و تجهیزات ایمنی لازم به کارکنان و التزام به استفاده آنها.

    2- خرید کلوز 10 – مطالبات سازمان تامین اجتماعی ( تبصره یک ماده 66 قانون تامین اجتماعی) – بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان پارسیان.

    با داشتن اين پوشش در بيمه مسئوليت پارسیان ديگر نگران جبران خسارت نمی‌باشيد.

    3-کارفرماها بايد قبل از اين اتفاقات، ضمن رعایت موارد بند یک این پیشنهادات، از کارگر قرارداد مکتوب با امضا و اثر انگشت داشته باشند. در این قرارداد باید تمام موارد ايمني و قانون کار ذکر شود و حتي ابزار آلات ايمني که در اختيار او می‌گذارند را نام ببرند. در این حالت در صورت وقوع حادثه، اين امر تخطي کارگر خواهد بود و کارفرما مشمول خسارت ماده 66 قانون تامین اجتماعی نمی‌شود.

    متن کلوز شماره 10 بيمه مسئوليت کارفرما در قبال کارکنان پارسیان:
    بیمه گر همه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از بیمه گذار بابت پرداخت مستمری موضوع تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی که ناشی از حادثه منجر به فوت، بروز جراحت و نقص عضو کارکنان بيمه گذار می‌باشد جبران می‌گردد. تعهد شرکت بيمه گر برای هر نفر به مبلغ (به انتخاب بیمه گذار-کارفرما) ريال و در طول مدت بيمه نامه معادل تعداد افراد تحت پوشش غرامت‌های فوت و نقص عضو مندرج در بیمه نامه خواهد بود.

    آیا در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم کلوز 10 بیمه مسئولیت پارسیان مفید است؟
    در مورد کلوز شماره 10 مطالبات تامین اجتماعی در بیمه مسولیت پارسیان، اگر کارمندهای کارفرمايی فاقد بیمه تامین اجتماعی باشند، ولي کارفرما بيمه مسولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان داشته باشد، در صورت بروز حادثه برای کارمندش، نحوه استفاده از بيمه مسئولیت پارسیان به چه شکلي است؟

    آيا بيمه گر جبران خسارت ميکند؟

    طبق قانون کارفرما می بایست کلیه کارکنان خود را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کند.

    اما اگر این اتفاق نیفتاد و حادثه ای رخ داد:

    کارگر حادثه ديده و يا وراث وي (در صورت فوت کارگر) مي‌توانند از کارفرما براي بيمه نکردن کارگر شکايت کنند.

    طبيعتاً بعد از شکايت، سازمان تأمین اجتماعی کارفرما را مجبور به پرداخت کلیه حق بیمه‌ها به همراه جریمه می‌کند.

    سپس از طرف سازمان تأمين اجتماعي به کارگر حادثه ديده هزينه درمان، غرامت و مستمري از کارافتادگي پرداخت مي‌شود.

    در صورتی که کارفرما مشمول ماده 66 تامین اجتماعی شود، سازمان تأمین اجتماعی به صورت دوره‌ای و منظم بر اساس ماده 66 از کارفرما مطالبات خودش را طلب می‌کند. در اينجاست که کارفرما می تواند به سازمان تأمین اجتماعی تقاضای استفاده از تبصره 1 ماده 66 را بدهد. سپس براي پرداخت مطالبات تبصره 1 ماده 66 سازمان تأمين اجتماعي می تواند از کلوز شماره 10 بیمه مسئولیت پارسیان خودش استفاده نمايد.

    بيمه‌گر بيمه نامه مسئوليت هم در اين شرايط بايد تا سقف تعهدات بيمه نامه و مطابق با شرايط آن خسارت وارد شده را جبران نمايد.

    نتیجه گیری:
    بروز حوادث حتی با رعایت موارد ایمنی، امری اجتناب ناپذیر است.

    و احتمال مشمول ماده 66 قانون تامین اجتماعی شدن کارفرما وجود دارد. لذا خرید کلوز شماره 10 بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان پارسیان – مطالبات تامین اجتماعی موضوع تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی مطمئن ترین راه ممکن جهت پوشش ریسک مورد نظر و جبران خسارتی است که سازمان تامین اجتماعی پس از پرداخت به فرد حادثه دیده یا بازماندگان وی از کارفرما مطالبه می کند.

    لذا خرید این کلوز در بیمه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان پارسیان امری ضروری است.

    همچنین در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم این کلوز بسیار مفید خواهد بود.

    گردآوری مطالب و تنظیم: علیرضا ظهیری سروری نمایندگی بیمه پارسیان کد 503683
     
    آخرین ویرایش: ‏7/1/20
    AftabGardoon از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/11
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    15
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مدیر
    لطفا در راستای تبادل اطلاعات و استفاده از دانش همدیگر ، سوالها و نظرات خود را بیان بفرمایید.
    شاید سوال شما ، سوال دیگران نیز باشد.
     
    AftabGardoon از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,402
    تشکر شده:
    26,290
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    سوال اینه که اگر کارگری بیمه تامین اجتماعی باشه و کارفرما حق بیمه او را مرتب پرداخت کند و همه مقررات ایمنی را هم رعایت کند و حادثه رخ بدهد باز هم کارفرما مسئول است ؟
     
    persianman58 و AftabGardoon از این پست تشکر کرده اند.
  4. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/11
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    15
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مدیر
    در خصوص اجرای ماده 66 قانون تامین اجتماعی در صورتی که ثابت گردد کارفرما کلیه موارد ایمنی را رعایت کرده و آموزش و تذکرهای لازم را همراه با ارائه تجهیزات ایمنی به شخص مصدوم یا متوفی داده است و کارشناسان اداره کار این مساله را تایید کنند خیر. در اینصورت ماده 66 قانون تامین اجتماعی در مورد کارفرما اجرا نمی گردد. البته در اغلب موارد رعایت صددرصدی نکات و موارد ایمنی در کارگاههای ساختمانی امکان پذیر نیست و معمولا کافرما در اینگونه موارد بمیزان درصدی که کارشناسان اداره کار تغیین می کنند مقصر محسوب شده و به همان نسبت می بایست هزینه های گفته شده در مطلب بالا را در خصوص ماده 66 قانون تامین اجتماعی پرداخت کنند.
     
    Anoosh و AftabGardoon از این پست تشکر کرده اند.
  5. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,402
    تشکر شده:
    26,290
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    با تشکر یک سوال مهم دیگر
    اگر فردی در حین کار چند ساعته در منزل شخصی ما مثل مثلا نظافتکار یا باغبون باغچه یا ایزوگام کار دچار حادثه شد ایا صاحب خانه مسئول است؟
     
    AftabGardoon و persianman58 از این پست تشکر کرده اند.
  6. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/11
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    15
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مدیر
    زنده یاشید و پایدار.
    در بررسی حادثه ابتدا باید عللی را که بروز حادثه متأثر از آنها بوده احراز و کشف شود و آنگاه به این مهم پرداخته شود که علل مذکور ناشی از انجام فعل و یا ترک فعل کدام اشخاص بوده است و در پایان میزان تأثیر پذیری بروز حادثه از علل احراز شده مورد ارزیابی قرار گیرد.
    بنابر مواد 1 ، 3 و 5 قانون مسئولیت مدنی؛ هركس بدون مجوز قانونی عمدی یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت یا به هر حق دیگر كه به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه ای وارد کند كه موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است.
    به موجب ماده 85 قانون کار برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی كشور رعایت دستور العمل هایی كه از طریق شورای عالی حفاظت فنی جهت تامین حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی (جهت تأمین بهداشت كار و كارگر و محیط كار ) تدوین می شود، برای كلیه كارگاه ها، كارفرمایان و كار آموزان الزامی است و تبصره ی ذیل این ماده ادامه می دهد كارگاه های خانوادگی نیز مشمول مقررات این فصل بوده ومكلف به رعایت اصول فنی و بهداشت كار هستند.
    همچنین بر اساس ماده 91 قانون كار كارفرمایان و مسئولان تمامی واحدهای موضوع ماده 85 این قانون مكلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت كارگران در محیط كار، وسایل و امكانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار دهند و چگونگی كاربرد وسایل فوق الذكر را به آنان بیاموزند و درخصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت كنند.
    بنابر ماده 95 قانون كار؛ مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی وبهداشت كار بر عهده كارفرما است و هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذكور از سوی كارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد شخص كارفرما یا مسئول مذكور از نظر كیفری و حقوقی ونیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است.
    در نتیجه بنا بر مواد صریح قانونی در صورت عدم رعایت مقررات مربوط به كار و وقوع حوادث صاحب خانه ویا فردی كه اقدام به اجرای رابطه كاری نموده مقصر حادثه بوده و خسارت مادی و معنوی بعهده وی است.

    **توصیه های لازم در گرفتن نیروی كار
    *اگر فرد مورد نظر، بعنوان مثال کارگر نظافت یا باغبان باغچه منزل، پرسنل یک شرکت خدماتی است می بایست آن شرکت دارای بیمه مسئولیت مدنی باشد تا در صورت وقوع حادثه خسارت مربوطه از آن محل توسط بیمه گر پرداخت شود. از آن شرکت خدماتی حتما این نکته را بپرسید که بیمه مسئولیت مدنی در قبال کارکنانش دارد و یا اینکه آیا کارگری که می فرستد از بیمه حوادث برخوردار است یا خیر؟
    بنابراین ترجیحا سعی شود حتما از شرکتهای خدماتی معتبر و دارای مجوز مربوطه جهت تامین این نوع کارگران استفاده شود.
    *همچنین برای پیمانکاران جزء تعمیرات نیز نظیر ایزوگام کاری که مثال زدید، شخص مورد نظر می بایست دارای بیمه حوادث باشد.
    *شركت های خدماتی موظف به تامین ابزار كار استاندارد ( نردبان دوطرفه و سایر ابزار و تجهیزات مورد نیاز ) نیروهای خدماتی هستند، لذا صاحب خانه به هیچ عنوان نباید وسیله و ابزار كار در اختیار نیروی خدماتی قرار دهد. زیرا در صورت بروز حادثه ناشی از استاندارد نبودن تجهیزات و یا شکست آنها، صاحب خانه مقصر حادثه می شود.
    * مالك خانه باید بر نحوه فعالیت كارگر نظارت داشته باشد و بطور كامل وظیفه و مسئولیت اجرای كار را مشخص كند.
     
    Anoosh و AftabGardoon از این پست تشکر کرده اند.