1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

6 سقف رایج در ساختمان سازی

شروع موضوع توسط miladweb ‏2/12/19 در انجمن مهندسی عمران

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏2/12/19
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    1. سقف یوبوت
    یوبوت نوعی دال بتنی می باشد، سقف یوبوت از سقف های مجوف بتن مسلح است که از دو لایه بتن مسلح تشکیل شده که در بالا و پایین دال و به طور گسترده قرار می گیرد و حد فاصل این دو لایه با نوعی بلوک توخالی U-BOOT که از جنس پلی پروپیلن می باشد، پر شده و جایگزین بتن غیرسازه ای در وسط سقف خواهد شد. این محصول همانند بلوک های سفالی یا پلی استایرن دارای هندسه ی مکعبی اما مجوف می باشد که با توجه به نیاز پروژه و محاسبات طراحی، ابعاد مختلفی دارند.

    دال ها با مقاطع T شکل در ایران قدمت طولانی دارد و در بسیاری از پل های درون شهری و ساختمان های عمومی همچون دانشگاه ها و سالن های همایش و ادارات مورد استفاده واقع شده است.

    سقف یوبوت با مقطع I شكل، سیستم بهبود یافته ی همان دال های مجوف T شکل می باشد که نقاط ضعف آن هم چون وزن زیاد، مشکلات اجرایی و … را برطرف نموده و سختی مقطع دال افزایش می یابد. در دال های مجوف، تیرهای فرعی بسیار بیشتر از روش تیر و دال معمولی هستند که این خصوصیت باعث افزایش دهانه و همچنین کاهش ضخامت دال می شود. به جهت افزایش فوق العاده دهانه سازه و کم شدن سختی قاب ها، چنانچه بخواهیم سقف یوبوت بدون آویز اجرا شود، می بایست به میزان کافی در مدل سازه دیوار برشی متقارن تامین نمود. چنانچه میزان دیوارهای برشی کافی نباشد، تیرهای داخلی سقف آویزدار خواهد بود.

    استفاده از این نوع سقف بتنی در ساختمان هایی با اسکلت بتنی مسلح، مندرج در استاندارد ۲۸۰۰ ایران مجاز است. لازم است ضوابط و محدودیت های لرزه ای مربوط به این ساختمان ها مطابق با استاندارد ۲۸۰۰ و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران، در طراحی، ساخت و اجرای این نوع سقف ها رعایت شود.

    مطابق استاندارد ۲۸۰۰ ایران، استفاده از این سیستم سقف به همراه ستون های بتن آرمه به عنوان سیستم قاب خمشی منحصرا در ساختمان های ۳ طبقه و یا کوتاه تر از ۱۰ متر مجاز است. در صورت تجاوز از این حد، تنها در صورتی استفاده از این سیستم سازهای مجاز است که مقابله با انواع نیروهای جانبی وارده توسط دیوار برشی مسلح تامین شود.



    2. تیرچه کرومیت
    تیرچه کرومیت نوعی سقف پیش ساخته می باشد، مانند سقف تیرچه بلوک که شباهت زیادی به سقف تیرچه و بلوک دارد. برای ساخت سقف تیرچه کرومیت از تیرچه فولادی با جان باز در ترکیب با بتن، استفاده می شود. با توجه به اینکه سقف تیرچه بلوک معایبی نظیر؛ حتما نیاز به شمع بندی در زیر سقف می باشد و همین شمع بندی فضای زیادی را اشغال می کند که دست و پا گیر و هزینه بر نیز خواهد بود.

    بنابراین سقف کرومیت به علت اینکه خودش می تواند وزن خود، به همراه متعلقاتش را تحمل کند دیگر نیازی به شمع بندی ندارد.

    سقف تیرچه فولادی با جان باز (کرومیت)
    سقف های تیرچه فولادی با جان باز در ترکیب با بتن، از اجزای اصلی به شرح زیر تشکیل می شوند:

    1. تیرچه فولادی با جان باز
    2. بلوک
    3. میلگرد افت و حرارت
    4. کلاف عرضی
    5. بتن پوششی درجا


    3. تیرچه بلوک
    تیرچه بلوک یکی از رایج ترین و متداول ترین سقف های موجود در ایران می باشد. سقف تیرچه و بلوک نوعی دال یک طرفه می باشد که از سه عنصر ۱. دال، ۲. تیرچه، ۳. بلوک (یا یونولیت) تشکیل شده است، که تیرچه ها و بلوک ها خودشان انواع مختلفی دارند. در سقف تیرچه بلوک از تیرچه ها به عنوان تیر فرعی استفاده می کنند و تنها وظیفه ی بلوک ها (یا یونولیت) پرکنندگی می باشد و نقش سازه ای ندارند.

    اجزای اصلی سقف تیرچه بلوک
    ۱. تیرچه

    ۲. بلوک

    ۳.میلگرد حرارتی، افت، میلگرد منفی

    ۴. بتن پوششی (بتن درجا)




    4. سقف وافل
    سقف وافل که به این نوع سقف، مجوف شبکه ای و قابلمه ای نیز می گویند در واقع همان سقف دال بتنی با تیرهای فرعی می باشد پس سقف وافل تکنولوژی جدیدی به حساب نمی آید بلکه ما با قالب جدیدی رو به رو هستیم که این قالب ها باعث می شوند که سرعت کار ما به شدت بالاتر برود.

    بشر از هزاران سال پیش از سقف های وافل استفاده می کرده است، اما استفاده از آن در ساختمان ها از سال ۱۹۴۰ میلادی با کاربری های مختلف آغاز گردید.

    برخی از ویژگی ها و مزایای سقف وافل
    ۱. فواصل زیاد ستون ها و امکان تعبیه دهانه ی بزرگ حتی تا ۱۸ متر به منظور تامین پارکینگ در ساختمان

    ۲. امکان استفاده از فضای توخالی سقف به منظور اجرای تاسیسات و نحوه ی دسترسی آسان به آنها

    ۳. جابجایی ستون های قرار گرفته در نقاط اصلی پلان

    ۴. گسترش پیدا کردن عرصه مفید بنا

    ۴. کاهش ۳۰ درصدی هزینه در اجرای هر سقف

    ۵. ایجاد گشایش در معماری و تامین فضا

    ۶. حذف تیرچه های پیش ساخته و یونولیت

    ۷. کاهش ضریب انتقال صوت و حرارت

    ۸. کاهش هزینه در قالب و آرماتوربندی

    ۹. اجرای سریعتر این نوع سقف به دلیل اینکه از ابتدا، سقف در یک مرحله اجرا می شود و همزمان ویبره و ماله کشیده می شود.

    ۱۰. کاهش حجم بتن ریزی و در نتیجه کاهش وزن مرده و جرم لرزه ای

    ۱۱. امکان اجرا در سازه های بتنی و فلزی

    ۱۲. ضخامت این نوع سقف چیزی در حدود ۲۵ تا ۶۰ سانتی متر می باشد

    ۱۳. عرض تیرچه های آن در حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی تر می باشد

    ۱۴. فاصله ی مرکز به مرکز تیرچه های فرعی در حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد

    ۱۵. فضای کم برای انبار کردن در محیط کارگاه با فرو رفتن داخل هم و حمل و نقل کم هزینه

    ۱۶. ظرفیت باربری این نوع سقف نسبت به سایر دال ها بیشتر می باشد

    و بسیاری از موارد دیگر از جمله زیبایی این نوع سقف و …



    معایب سقف وافل
    ۱. به ارتفاع کف به کف بیشتری نیاز دارد که در نتیجه باعث می شود تعداد طبقات کل سازه کاهش پیدا کند و برای اجرای آن در تعداد طبقات زیاد مناسب نباشد.

    ۲. نیاز به قالب های خاصی دارد که هزینه ی بیشتری دارند اما در کل با توجه به مصرف کم بتن و موارد دیگر هزینه ی پایان تری (حدود ۳۰ درصد کمتر از اجرای سایر سقف ها) دارند. پس نمیتوان این مورد را جزو معایب آن حساب کرد!

    ۳. نیاز به نظارت دقیق و کارگران ماهر دارد.

    ۴. در منطقه هایی که شدت باد بسیار زیاد می باشد مناسب نیستند.




    5. سقف کامپوزیت
    سقف کامپوزیت (مرکب) سقفی است که از ترکیب فولاد و بتن ساخته می شود، که بتن در این نوع سقف به عنوان عضو فشاری در بالای تیر فلزی و از پروفیل های آهن به عنوان عضو کششی استفاده می شود. در سقف کامپوزیت برای اینکه یکپارچگی سقف رعایت شود از برش گیر (ناودانی، نبشی یا گل میخ) استفاده می شود.

    از ساخت پل تا سقف ساختمان !
    از سقف کامپوزیت در ابتدا برای ساختن پل ها استفاده می شد و امروزه در اکثر ساختمان های بلند مرتبه فلزی می بینیم که از این نوع سقف استفاده می کنند.




    6. سقف عرشه فولادی
    سقف غرشه فولادی در واقع همان سقف کامپوزیت می باشد با این تفاوت که در آن ورق های کنگره دار فولادی (ورق گالوانیزه ذوزنقه ای) به جای قالب موقت بتن استفاده شده است. این قالب به عنوان قالب مدفون در سقف باقی می ماند.

    سقف عرشه فولادی به دلیل داشتن مزایای بسیار زیاد امروزه جایگزین بسیار خوبی برای سقف های سنتی می باشند. در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.



    اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی
    ۱. ورق فولادی ذوزنقه ای شکل

    ۲. برشگیر (گل میخ)

    ۳. آرماتور

    ۴. بتن


    منبع:
    وبسایت عمران وب
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2/12/19