پروفایل شبکههای اجتماعی شما نباید خالی یا ضعیف یاشد بله، پروفایل شما در شبکههای اجتماعی موقع استخدام دیده میشود. یک تحقیق نشان میدهد که یک سوم استخدامکنندگان به پروفایل های متقاضیان رجوع میکنند. تحقیق دیگری میگوید که 92 درصد شرکتها در فرآیند استخدام از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. بنابراین اگر در لینکدین یا گوگل پلاس با افراد متخصص صنعت خود در ارتباط نیستید، شغلی را که برایش رزومه فرستادید، فراموش کنید. مطمئن باشید که در حوزه کاری خود بهروز هستید و و تحولات آن را میشناسید و نشان بدهید که میتوانید با ارتباطات خود مشکلات را حل کنید.
از دید اول شخص ننویسید آنها میدانند که این شما هستید که این رزومه را فرستادهاید، بنابراین لازم نیست که بیش از حد از کلمه «من» استفاده کنید. «مسئول روابط عمومی شرکت...» همان «من مسئول روابط عمومی شرکت ... بودم» است. راه مناسب این است که از عباراتی استفاده کنید در وهله اول عمل را به ذهن متبادر کند، مانند «مدیریت شده...» و «طراحی شده ...».
وظایف روزانه را فهرست نکنید اغلب مردم نمیخواهند بدانند که شما روز به روز چه کارهایی را انجام میدهید و کمتر از همه، مدیران استخدام. آنها فرض را براین می گذارند که شما میدانید که این کارها را چگونه انجام میدهند! در عوض، چیزی که آنها به دنبال آن هستند این است که چه نتایج و دستآوردهایی داشتهاید؛ چطور شما درآمدها را افزایش و هزینهها را کاهش داده و بهرهوری را بالا بردهاید.
از موفقیتهای مبهم ننویسید وقتی شما ادعا میکنید که موفقیتی به دست آوردهاید باید بتوانید به وضوح نشانش بدهید. این کافی نیست که بگویید فلان پروژه را در مدت تعیین شده انجام دادهاید. در اینجا، به جزییات بیشتری نیاز دارید؛ مثلا چطور با افتتاح شعبه جدید فلان شرکت در فلان جا توانستید 33 درصد مشتری جدید جذب کنید.
گلولهباران نکنید شاید به نظر برسد که استفاده از بولتها (دایرههای مشکی) به خواننده متن کمک میکند، اما وقتی مدیر استخدام فقط دایره سیاه ببیند، احتمالا از ادامه خواندن صرفنظر می کند. بهتر است که رزومه خود را با ترکیب مناسبی از بولتها و جملات آراسته کنید تا نقاط حساس، با دایرههای سیاه، بیشتر به چشم بیاید.
اغراق نکنید مدیر استخدام میخواهد تمام حقیقت را درباره شما بداند و چیزی غیر از آن را نه. بعضی از متقاضیان فکر میکنند یک دروغ و یا اغراق، اینجا و آنجا به کسی بر نمیخورد. اما دُم خروس بالاخره بیرون خواهد زد.
از نشانی ایمیل کاری خود استفاده نکنید بنا به دلایل مشخصی، مدیران استخدام معمولا تمایلی ندارند که از طریق ایمیلآدرس جایی که در حال حاضر در آنجا مشغول هستید با شما تماس بگیرند. این برای شما هم امنتر و مطمئنتر است. به جای استفاده از یک ایمیل آدرس خودمانی، بهتر است از یک نشانی که اسم واقعی شما در آن هست استفاده کنید.
یک رزومه آماده برای همه نفرستید بعضیها یک رزومه آماده میکنند و برای درخواست هر شغلی همان را میفرستند. این اشتباه بزرگی است. هر شغلی مقتضیات خاص خود را دارد و مهارتها و تجربههای خودش را میطلبد. به یاد داشته باشید که هر استخدامکنندهای در جستجوی رزومهای است که با مشخصات شرکتش مطابقت بیشتری داشته باشد؛ پس رزومهای برای تمام فصول، ارزش چندانی ندارد.
در مورد معرفینامهها چیزی ننویسید آیا میدانید که 99 درصد متقاضیان در رزومه خود مینویسند: «در صورت نیاز معرفینامهها ارایه خواهد شد». این تلف کردن یک خط از فضای باارزشی است که حداکثر می تواند دو صفحه باشد. به جای آن فهرستی از کسانی که شما را تائید میکنند تهیه کنید و اگر در مصاحبه از شما خواستند ارایه دهید. البته از قبل با آنها تماس بگیرید تا آمادگی داشته باشند که در صورت لزوم به شما معرفینامه بدهند.
نامه پوششی (Cover Letters) نفرستید بعضیها علاوه بر رزومه، برگه دیگری هم میفرستند که توضیح بیشتری از مهارتها و تواناییهای خود و دلایل انتخاب شغل مورد نظر میدهند. امروزه تقریبا همه کارشناسان به این نتیجه رسیدهاند که این کار بیفاید و تلف کردن زمان و فضای حیاتی است. کسی آن را نمیخواند. اگر شرکتی که به آن تقاضا دادهاید چنین چیزی از شما خواست میتوانید برایش تهیه کنید.