1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نکاتی در مورد نوشتن رزومه

شروع موضوع توسط AftabGardoon ‏8/6/19 در انجمن مقالات آموزشی

Tags:
  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    برای کم کردن فشار عصبی حاکم برای پیدا کردن یک شغل خوب که زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بهتر است بر ویژگی‌ها و خصایصی متمرکز شوید که تحت سیطره شما قرار دارند. یکی از این خصایص نوشتن رزومه‌ای حرفه‌ای و قدرتمند است. اجتناب از اشتباه‌های رایج در زمان نوشتن یک رزومه، شانس‌‌‌تان را در پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان افزایش می‌دهد.
    در حالت کلی یک رزومه خوب از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش اول مواردی است که برایتان در اولویت است و می‌خواهید به بهترین شکل در یک رزومه به آن‌ها اشاره کنید؛ بخش دوم مواردی است که اولویت اصلی شما نیستند و اشاره‌ای گذرا به آن می‌خواهید داشته باشید. اما چه اشتباه‌هایی ناخواسته یک رزومه را خراب می‌کنند؟
     
    m naizar و DaniyaL از این پست تشکر کرده اند.
  2. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    تاکید بیش از اندازه روی وظایف به‌جای موفقیت‌ها
    مهارت‌ها و تخصص‌ها نباید به‌گونه‌ای تنظیم شود که شبیه فهرستی از فعالیت‌های روزانه به نظر برسند. در مقابل به دستاوردهای شغل قبلی خود که با اتکا بر مهارت‌های شما به دست آمده‌اند، اشاره داشته باشید.
    ‌برای مثال، اگر کارشناس شبکه بوده‌اید، به دستاوردهای خود در مدیریت درست مرکز داده، کاهش هزینه‌ها، ارائه راهکارهای نوین برای حل مشکلات، جلب نظرمساعد مشتریان شرکت، بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌های شرکت و به‌طورکلی، مواردی که باعث شدند وضعیت شرکت بهتر از قبل شود اشاره کنید. اگر به دنبال ساخت رزومه شاخص هستید، باید به نکاتی فراتر از فهرستی از وظایف روزانه اشاره کرده و تاکید خاصی روی دستاوردهایتان داشته باشید.
     
    m naizar و DaniyaL از این پست تشکر کرده اند.
  3. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    عدم توجه به اصول نگارشی و فرمت‌بندی ضعیف رزومه
    قالب‌بندی ضعیف و عدم توجه به اصول نگارشی به دلایل مختلفی ارزش رزومه را کاهش می‌دهد. عدم به‌کارگیری فونت‌های متداول، عدم قالب‌بندی (برجسته کردن برخی عناوین شغلی مهم) و عدم ارائه جزییات لازم درباره برخی عناوین شغلی، به‌کارگیری اندازه قلم بیش از اندازه کوچک یا بزرگ که باعث آزار خواننده می‌شود، توضیحات بیش از اندازه‌ای که باعث می‌شود زمان زیادی از وقت خواننده هدر رود، به‌کارگیری اصطلاحات بیش از اندازه تخصصی یا بازنویسی کلیدواژه‌های انگلیسی به زبان فارسی برای به رخ کشیدن سطح بالایی از معلومات شخصی، عدم خوانایی رزومه به‌واسطه به‌کارگیری جمله‌های پراکنده‌ای که هیچ‌گونه اصول نگارشی در جمله‌بندی آن‌ها لحاظ نشده است، به‌کارگیری فرمت‌های عجیب‌وغریب در زمان ارسال رزومه به‌جای بهره‌مندی از فرمت‌هایی شبیه PDF یا ورد مایکروسافت، از مهم‌ترین عواملی هستند که رزومه‌تان را ضعیف نشان می‌دهند. به این نکته توجه داشته باشید هر چه رزومه کوتاه و مختصر باشد، مخاطب شما آن را ساده‌تر مطالعه می‌کند.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  4. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    عدم هم‌خوانی رزومه با شغل درخواستی
    هر اندازه زمان بیشتری برای آماده‌سازی یک رزومه سفارشی صرف ‌کنید، به همان نسبت شانس بهتر دیده شدن رزومه‌تان افزایش پیدا می‌کند، زیرا آن رزومه به کارفرمای احتمالی‌تان نشان می‌دهد، واقعا تمایل دارید جایگاه شغلی مربوط را از آن خود کنید.
    یک کارفرما با نگاه کردن به موارد زیر آگاه خواهد شد که موقعیت شغلی تا چه اندازه برای‌تان اهمیت دارد. پس بهتر است موارد زیر در رزومه‌تان درج شده باشد:
    • به کلیدواژه‌های مرتبط با عنوان شغلی در رزومه خود اشاره کرده و سعی کنید توانایی‌های شخصی مرتبط با این کلیدواژه‌ها را برجسته کنید. برای مثال، اگر برای شغلی در حوزه امنیت رزومه‌ای ارسال می‌کنید، به کلیدواژه‌هایی همچون DDoS اشاره کرده و به قابلیت‌های خود در ارتباط با نحوه مقابله با این حملات اشاره کنید.
    • اطمینان حاصل کنید دستاوردهای مهمی را که به دست آورده‌اید و با عنوان شغلی درخواستی‌تان مرتبط است در ابتدای رزومه قرار گیرند تا مدیر منابع انسانی با یک نگاه سریع متوجه آن‌ها شود.
    • اطمینان حاصل کنید موارد ضروری و اطلاعات مناسب در رزومه وارد شده باشند. رزومه‌تان نباید شامل اطلاعات غیر مرتبط یا جملاتی باشد که حالت شوخ‌طبعانه‌ای دارند.
    ربکا هنینگر، کارشناس حرفه‌ای ارزیابی رزومه‌ها می‌گوید: «یکی از بهترین راه‌های تمایز قائل شدن میان رزومه‌ها به تطابق رزومه با عنوان شغلی باز می‌گردد. هماهنگ بودن رزومه و عنوان شغلی به‌خوبی فرق یک رزومه معمولی با یک رزومه سفارشی را روشن کرده و شانس بهتر دیده شدن رزومه را افزایش می‌دهد.»
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  5. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    به اشتراک‌گذاری آدرس
    در گذشته نوشتن آدرس در ابتدای یک رزومه رویکردی استاندارد و شناخته‌شده بود. اما امروزه این‌گونه نیست و ضرورتی ندارد که آدرس در رزومه درج شود. در حقیقت نوشتن آدرس در یک رزومه به‌جای آن‌که مفید باشد ممکن است به ضرر شما تمام شود. اگر برای عناوین شغلی که خارج از استان بوده یا از محل زندگی شما دور هستند، درخواستی ارائه کرده و رزومه‌ای ارسال کنید، درج آدرس ممکن است باعث شود برای همیشه آن شغل را از دست بدهید. بهتر است در رزومه فقط شماره تلفن و آدرس ایمیل را وارد کنید. (ممکن است هیچ‌گاه در شرکت مدنظرتان استخدام نشوید، پس ضرورتی ندارد، شرکت آدرس دقیق محل سکونت شما را بداند.)
     
    m naizar و DaniyaL از این پست تشکر کرده اند.
  6. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    اشتباه‌‌های دستور زبان و نگارش اشتباه کلمات
    اشتباه‌های دستور زبانی ممکن است جزیی به نظر رسیده و با مهارت‌های شما ارتباطی نداشته باشند، اما این اشتباه‌ها برای مدیران منابع انسانی به‌مثابه پرچم قرمزی بوده و این ذهنیت را به وجود می‌آورند که شما نسبت به جزییات بی‌تفاوت هستید و نسبت به شغلی که قرار است عهده‌دار آن شوید، بی‌مسئولیت خواهید بود. به‌کارگیری نرم‌افزارهای تصحیح خطا راهگشا نیستند، زیرا این نرم‌افزارها فقط املای لغات را ویرایش می‌کنند، اما مشکلات معنایی همچنان پابرجا خواهند بود. این اشتباه به‌ظاهر پیش‌پاافتاده مانع از آن می‌شود تا شغل باکیفیتی را به دست آورید.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  7. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    دروغ‌گویی
    در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که دروغ‌گویی در رزومه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است دروغی که درون رزومه نوشته‌اید، هیچ‌گاه آشکار نشود، اما اگر با مدیر منابع انسانی شرکتی صحبت کنید داستان‌های جالبی درباره دروغ‌گویی در رزومه‌ها برای شما نقل می‌کند. اشتباه نکنید. حتی اگر موفق شوید شغل مدنظر خود را به‌دست آورید و مدیر منابع انسانی را متقاعد کنید که مهارت‌های ذکر شده را دارید، بازهم دیر یا زود آشکار خواهد شد که درباره برخی از مهارت‌ها اغراق کرده‌اید. برخی از افراد سعی می‌کنند برای کسب یک موقعیت شغلی و بدون هیچ‌گونه نیت بدی اطلاعات نادرستی در رزومه خود وارد کنند، اما کارشناسان منابع استخدامی با یک نگاه سریع به مهارت‌ها متوجه خواهند شد که قضیه از چه قرار است. آن‌ها چگونه این مسئله را تشخیص می‌دهند؟ ساده است. در این نوشتار به چند مورد از تکنیک‌های کشف این راز اشاره خواهیم کرد.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  8. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    درج عبارت «مراجع به درخواست برای بررسی دقیق‌تر» در پایان رزومه
    رزومه و موقعیت شغلی را با درج مراجع در انتهای مطلب در معرض خطر قرار ندهید. در گذشته ذکر این مورد مرسوم بود، اما امروزه دیگر این‌گونه نیست. دقت کنید شما در حال نوشتن یک رزومههستید نه یک مقاله!
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  9. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    8. شروع رزومه با درج اطلاعات تحصیلی
    اگر به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا سابقه کار ندارید، بهتر است از این بخش صرف‌نظر کنید. در غیر این صورت، سوابق کاری باید پیش از سوابق تحصیلی در رزومه درج شوند. تقریبا برای بیشتر شرکت‌ها و مدیران استخدامی سابقه کار اجرایی مهم‌تر از مدرک تحصیلی است. پس بهتر است در صورت وجود سوابق کاری در ابتدای رزومه گنجانده شود.
     
  10. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    به اشتراک‌گذاری بیش‌ازاندازه اطلاعات
    ممکن است در محل کار قبلی‌تان با کارمندان یا مدیر خود دچار تنش شده باشید و به همان دلیل محل کارتان ترک کرده‌اید. لزومی ندارد در رزومه خود این اطلاعات را وارد کنید. این نکته کاملا حائز اهمیت است. هیچ‌گاه در رزومه خود نباید به نکات منفی اشاره کنید که مسئولیت‌ها و تعهدات شغلی شما را زیر سوال برده‌‌‌‌اند. چون این ذهنیت به وجود می‌آید که شما نسبت به کار خود بی‌مسئولیت بوده‌اید و با اطرافیان خود مشکل دارید. افراد زیادی این اشتباه را مرتکب شده‌اند و به‌راحتی شغل‌های مهمی را از دست داده‌اند.
     
    DaniyaL از این پست تشکر کرده است.