1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی صفحات وب ASP.Net، شروع کار

شروع موضوع توسط AftabGardoon ‏8/2/19 در انجمن ASP.NET

Tags:
  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    محتوایی برای عناصر و اضافه کنید، مانند مثال زیر. ( اگر تمایل داشته باشید، می توانید بلوک زیر را کپی کرده و این کد را جایگزین کل صفحه ی موجود کنید:

    کد:
    @{
     
    }
     
    < !DOCTYPE html >
     
    < html lang="en" >
    < head >
        < meta charset="utf-8" / >
        < title >Hello World Page< /title >
    < /head >
    < body >
        < h1 >Hello World Page< /h1 >
        < p >Hello World!< /p >
    < /body >
    < /html >
    در نوار ابزار Quick Access یا در منوی File روی Save کلیک کنید.
     
  2. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    آزمایش صفحه:
    در Files workspace روی صفحه ی HelloWorld.cshtml کلیک راست کرده و سپس روی Launch in browser. کلیک کنید.


    WebMatrix یک سرور وب داخلی (IIS Express) را آغاز می کند که می توانید با استفاده از آن صفحات را روی کامپیوتر خود آزمایش کنید. ( بدون IIS Express در WebMatrix مجبور به انتشار صفحه ی خود روی وب سرور نیستید، جایی که قبلا می توانستید آن را آزمایش کنید.) صفحه روی مرورگر پیش فرض شما نمایش داده می شود.


    توجه داشته باشید که وقتی یک صفحه را در WebMatrix تست می کنید، URL در مرورگر چیزی شبیه http://localhost:33651/HelloWorld.cshtml به می باشد. نام localhost به یک سرور داخلی اشاره دارد و به این معناست که صفحه با سروری به کار می رود که روی کامپیوتر شما می باشد. همانطور که ذکر شد WebMatrix دارای یک برنامه ی سرور به نام IIS Express می باشد که وقتی صفحه را باز می کنید، اجرا می شود. عدد بعد از localhost (به عنوان مثال localhost:33651) اشاره به یک پورت روی کامپیوتر شما دارد. این عدد شماره ی کانالی است که IIS Express برای این وب سایت خاص استفاده می کند. وقتی سایت خود را ایجاد می کنید، این عدد به طور تصادفی از محدوده ی 1024 تا 65536 انتخاب می شود و برای هر سایتی که ایجاد می کنید، متفاوت می باشد. ( وقتی که سایت خود را ایجاد می کنید، این عدد مطمئنا متفاوت با 33561 می باشد.) با استفاده از یک پورت متفاوت برای هر سایت، IIS Express می تواند مشخص کند که در مورد کدام یک از سایتهای شما صحبت می کند. بعدها وقتی سایت خود را به یک سرور عمومی منتشر کردید، دیگر localhost را در URL مشاهده نمی کنید. در این مورد یک URL معمولی تر مانند http://myhostingsite/mywebsite/HelloWorld.cshtml یا هرآنچه صفحه می باشد، مشاهده خواهید کرد. در مورد انتشار یک سایت بعدها در این سری آموزشی بیشتر فداخواهید گرفت.
     
  3. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    افزودن کد سرور سایت:


    مرورگر را بسته و به صفحه در WebMatrix بازگردید. یک خط به کد اضافه کنید تا مانند کد زیر به نظر برسد

    کد:
    @{
       var currentDateTime = DateTime.Now;
    }
    
     
  4. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    این بخشی از کد Razor می باشد. واضح است که این کد تاریخ و زمان فعلی را گرفته و آن مقدار را در متغیری به نام currentDateTime قرار می دهد. در آموزش بعدی در مورد ترکیب Razor بیشتر فراخواهید گرفت.


    در بدنه ی صفحه، پس از عنصرHello World!< /p >، کد زیر را وارد کنید.
    کد:
    < p >Right now it's @currentDateTime< /p >

    این کد مقداری را که در بالا در متغیر currentDateTime قرار دادید، گرفته و آن را وارد مارک آپ صفحه می کند. کاراکتر @کد ASP.NET Web Pages را در صفحه مشخص می کند. صفحه را دوباره اجرا کنید (WebMatrix تغییرات را قبل از اجرای صفحه برایتان ذخیره می کند.) این بار شما تاریخ و زمان را در صفحه مشاهده می کنید.


    چند لحظه صبر کرده و سپس صفحه را در مرورگر رفرش کنید. تاریخ و ساعت نمایش داده شده، آپدیت می شوند. در مرورگر به منبع صفحه نگاه کنید که مانند مارک آپ زیر می باشد:

    کد:
    < !DOCTYPE html >
     
    < html lang="en" >
    < head >
        < meta charset="utf-8" / >
        < title >Hello World Page< /title >
    < /head >
    < body >
        < h1 >Hello World Page< /h1 >
        < p >Hello World!< /p >
        < p >Right now it's 1/18/2012 2:49:50 PM< /p >
    < /body >
    < /html >
     
  5. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/17
    ارسال ها:
    5,336
    تشکر شده:
    42,669
    امتیاز دستاورد:
    113
    دقت داشته باشید که بلوک @{ } در بالا، آنجا نیست. همچنین دقت داشته باشید که تاریخ و زمان نمایش یک رشته ی حقیقی از کاراکترها را نشان می دهد (1/18/2012 2:49:50 PM یا هر چیز دیگری)، نه مانند @currentDateTime که در صفحه ی .cshtml داشتید. آنچه در اینجا اتفاق افتاد همان چیزی است که وقتی صفحه را اجرا کردید، ASP.NET همه ی کد را پردازش کرد که با @ مشخص شده است. این کد یک خروجی تولید می کند که آن خروجی وارد صفحه شد.


    وقتی می خوانید که ASP.NET Web Pages یک محتوای وب پویا تولید می کند، آنچه در اینجا می بینید نظریه می باشد. صفحه ای که در اینجا ایجاد کرده اید، حاوی همان مارک آپ HTML می باشد که قبلا دیده اید و همچنین می تواند حاوی کدی باشد که انواع تسک ها را اجرا می کند. در این مثال عمل جزئی گرفتن تاریخ و ساعت کنونی را انجام داد. همانطور که مشاهده کردید برای ایجاد خروجی در صفحه می توانید کد را با HTML تلفیق کنید. وقتی کسی در مرورگر درخواست صفحه ی .cshtml می کند،ASP.NET صفحه را پردازش می کند، در حالیکه هنوز در دستان سرور می باشد. ASP.NET خروجی کد را به عنوان یک HTML وارد صفحه میکند. وقتی که پردازش کد انجام می شود، ASP.NET صفحه ی نتیجه را به مرورگر ارسال می کند. همه ی آنچه مرورگر تاکنون دریافت کرده HTML می باشد.


    نظریه ساده می باشد اما فعالیت های جالبی وجود دارند که کد می تواند اجرا کند، و راههای زیادی نیز وجود دارند که می توانید محتوای HTML را وارد صفحه کنید. و صفحات .cshtml مربوط به ASP.NET مانند هر صفحه ی HTML، نیز می تواند کدی وارد کند که در خود مرورگر اجرا شود. ( کد JavaScript و jQuery ). شما تمام این موارد را در این مجموعه ی آموزش و دنباله ی آن کشف خواهید کرد.