1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

گل‌واژه‌های خدا

شروع موضوع توسط رؤیا کمالی ‏22/8/18 در انجمن قرآن کریم

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏21/7/18
    ارسال ها:
    102
    تشکر شده:
    315
    امتیاز دستاورد:
    63
    جنسیت:
    زن
    رضوان

    1-معنای رضا

    رضا آن است که انسان به جایی برسد که نه تنها کوشش کند خدا از او راضی باشد، بلکه بکوشد او از « قضا و قدر » خدا راضی باشد؛ بنابراین رضا بر دو قسم است : اول، با انجام دادن واجب و ترک کردن حرام به جایی برسد که خدا از او راضی باشد؛ در اینصورت، گرفتار قهر خدا نخوهد شد. دوم، هر چه خدا دهد او بپسندد و به آن راضی باشد.

    در سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه نقل شده است که در همه‌ی زندگی‌اش هرگز « ای کاش » نگفت. ( اصول کافی، ج۲، ص۶۳. ) چرا که گفتار و رفتارش مطابق قضای الهی تنظیم می‌شد و این مقام کامل رضاست.

    2-تفسیر رضا

    پیامبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرماید: از جبرئیل درباره تفسیر رضا سؤال کردم. او گفت: راضی کسی است که برای آنچه از دنیا به او می‌رسد یا نمی‌رسد بر مولای خویش خشمگین نشود و از کارها و اعمال کمی که انجام می‌دهد از نفس خویش راضی نگردد. ( میزان الحکمه، ج۴، ص۱۴۵. )

    حضرت علی علیه السلام درباره رضا می‌فرمایند: هرگز خدا را نسبت به بهشت جاویدانش نمی‌توان فریفت و جز با عبادت، به رضایت او نمی‌توان رسید. ( نهج البلاغه، خطبه۱۲۹. )

    همچنین آن حضرت علیه السلام برای به دست آوردن مقام رضا می‌فرمایند: چشم از سختی خوار و خاشاک و رنج‌ها فروبند تا همواره خشنود باشی. ( نهج البلاغه، حکمت۲۱۳. )

    کلمه « رضوان » در قرآن، ۱۳ بار تکرار و از ریشه‌ی آن، ۷۳ کلمه استعمال شده و مشتقات آن، ۳۱ کلمه است.

    *آیا لذات بهشتی مادی است یا معنوی؟

    « و رضوان من الله » :

    انسان موجودی جسمانی و روحانی است. پس نیازهای او نیز دو گونه خواهد بود: مادی و معنوی.

    در سوره محمد صلوات الله علیه آمده است: « و مغفره من ربهم » یعنی در کنار نعمت‌های مادی، نعمت معنوی مغفرت وجود دارد. مغفرت به معنی گذشت و فیض‌بخشی است. حال اگر کسی گناهی داشته باشد، مغفرت مایه محو گناهان می‌گردد، و اگر گناهی در بین نباشد، مغفرت عبارت از افاضات معنوی و اظهار خرسندی و رضایت خدا و اشراقات الهی است. مغفرت در بهشت نیز همان نعمت معنوی می‌باشد که عبارت از اعلان خرسندی و رضوان الهی است و در قرآن، با تعبیر « و رضوان من الله » اشاره شده است. هیچ کامیابی به پای لذت تقرّب و حلاوت حبّ الله نمی‌رسد، به خصوص وقتی که او شخصاً از انسان اظهار رضایت نماید. آنان که در همین دنیا، طعم محبّت خدا را چشیده‌اند، بهترین خواسته‌هایشان همین است.


    منابع:

    تفسیر مبین، ابوالفضل بهرام پور.

    مفردات قرآن، حمید محمدی.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.