1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ترکیه؛ بدیع ترین مناظر طبیعی

شروع موضوع توسط ~!Ala!~ ‏18/9/17 در انجمن عکس منظره

  1. ღ مدیر"سابق" بخش عکاسیღ مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏14/6/15
    ارسال ها:
    2,314
    تشکر شده:
    19,189
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    حرفه:
    designer / photographer
    از بیشتر توریست‌های ترکیه بپرسید که کجا می‌روند، و آن‌ها غالبا پاسخ خواهند داد، مارمارا، مدیترانه، اژه و دریای سیاه. کشور دارای ۸۳۳۲ کیلومتر خط ساحلی و بدون شک سواحل آن از بهترین‌های دنیا است. ولی ترکیه همچنین دارای کوه‌ها، دریاچه‌ها و مکان‌های باستانی با شکوهی است که با صحنه غروب خورشید و ماسه‌ها رقابت می‌کند.

    در این مقاله شما را با چشم‌اندازهای متفاوت و مناطق طبیعی خیره‌کننده‌ این کشور زیبا آشنا خواهیم کرد تا زمانی که کسی از شما پرسید که کجا می‌روید، لبخندی بزنید و پاسخ دهید.

    آناتولیا مرکزی؛ کاپادوشیا
    [​IMG]

    کاپادوشیا شناخته‌شده‌ترین منظره طبیعی ترکیه است. دودکش‌های باشکوه، بزرگ و مخروطی که از فرسایش آهسته سنگ‌های آتشفشانی متخلخل به وجود آمده‌اند، به همگان این حس را می‌دهد که در سیاره دیگری هستند. محلی‌ها برای اینکه این زیبایی طبیعی از بین نرود، برای قرن‌ها خانه‌های خود را در این سنگ مرموز تراشیده‌اند.

    [​IMG]

    کاپادوشیا یعنی سرزمین اسب‌های زیبا در ایران باستان، بنابراین بهترین راه برای کشف این منطقه، اسب‌سواری است
    یک شروع خوب برای سفر با سواری با بالون هوای داغ در سپیده دم بر فراز این تشکیلات عظیم آغاز می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید که بر روی زمین سخت قدم بردارید، در دره‌ها با پاهای خود بگردید (تپه‌نوردی در این منطقه آسان است) یا در دهکده‌ها دوچرخه سواری کنید. از آنجا که بعضی‌ها معتقد هستند کاپادوشیا یعنی سرزمین اسب‌های زیبا در ایران باستان، بهترین راه برای کشف این منطقه، اسب‌سواری است.

    هتل‌های این منطقه اکثرا هتل‌های غاری با اتاق‌هایی تراشیده شده در سنگ آتشفشانی متخلخل، هستند. خیلی‌ها خانه‌های تبدیل شده با قدمت قرن‌ها که برخی از آن‌ها شامل کلیساهایی زیرزمینی می‌شوند را اداره می‌کنند. این منطقه تاریخ مسیحی قوی‌ای دارد و تعداد زیادی کلیسای زیرزمینی با دیوارهایی غیر منتظره رنگارنگ و نقاشی شده برای بازدید عموم آزاد است. یکی از این کلیساها کارنلیک است که با نام کلیسای سیاه شناخته می‌شود.

    [​IMG]

    نکاتی که باید بدانید: نزدیک‌ترین فرودگاه، «نوسهیر» (Neveshir) است که فاصله ۳۰ دقیقه‌ای با تاکسی دارد ولی پروازهای بیشتری به فرودگاه کایسری در فاصله یک ساعتی اینجا هست. بیشتر هتل‌ها در شهر گورمه و هتل یا آژانس مسافرتی شما می‌تواند برای شما تور بگیرد. بهترین وقت سال برای بازدید، بهار است وقتی که لایه‌ای از گل‌ها زمین را فرش می‌کنند و فستیوال سالیانه کاپادوکس (موسیقی، هنر و غذا در محیط آزاد) برگزار می‌شود. تابستان شلوغ‌ترین و گرم‌ترین فصل است.

    مدیترانه؛ دالیان
    [​IMG]

    دالیان در میانه راه بین دو شهر محبوب مارماریا و فتحیه در مدیترانه، بیشتر یک نقطه زیر رادار در پس تابستان و سه گانه دریا، خورشید و ماسه است. مکان مهم این منطقه، ایزتوزو، یک ساحل ماسه‌ای با طول ۴/۵ کیلومتر است.

    [​IMG]

    این ساحل به خاطر ماسه‌ای بودن دارای مزیت کمیابی برای لانه کردن لاک‌پشت‌های دریایی است که در ترکیه با نام کارتا کارتا شناخته می‌شوند. از ساحل لاک‌پشت‌ها در طول فصل تولید مثل به خوبی محافظت و نگهداری می‌شود اما شناگران خوش شانس شاید بچه لاک‌پشت‌های سرزنده را در آب ببینند.

    [​IMG]

    کمی که به درون زمین‌ها برویم، به دریاچه آب تازه کویجیقیز می‌رسیم که بهارهای گرم، حمام‌های گلی و مسیرهای پیاده‌روی زیبایی دارد (طبق تفکر باستانی، این مکان سلامتی جاودانه‌ای به افراد اعطا می‌کرد). به فکر سوار شدن به قایق روی جریانی که دریاچه را به دریا وصل می‌کند، باشید، اینجا مکانی است که لاک‌پشت‌های نایل شنا می‌کنند و شما توسط تپه‌های بلند احاطه خواهید شد. در طول ساحل با شهر تخریب شده کانوس رو به رو می‌شوید که چشم‌اندازی بی‌نظیر است.

    [​IMG]

    تمام منطقه پر از مقبره‌های درون صخره‌ای رومانتیک لیسیایی است که که به شما این حس را می‌دهد که آن‌ها در حال تماشای شما هستند. تخصص محلی اینجا خرچنگ آبی است. برخی هتل‌ها برای شما قایقی فراهم می‌کنند تا زیر نگاه سودا زده و مالیخولایی مقبره‌های اشرافی شناور شوید.

    [​IMG]

    نکاتی که باید بدانید: نزدیک‌ترین فرودگاه، دالامان با فاصله ۳۰ دقیقه‌ای است. دالیان هتل بوتیک‌های کوچک بسیاری دارد ولی می‌توانید در اقامتگاه‌های ۵ ستاره بزرگ‌تر در دالامان بمانید.

    جنوب غربی آناتولیا؛ پاموکاله
    [​IMG]

    آب درمانگر و پله‌های سفید پاموکاله (قلعه پنبه‌ای در زبان ترکی) به عنوان اولین مکان در آناتولیا، توریست‌ها را به خود جذب می‌کند. قدمت پاموکاله به قرن دوم قبل از میلاد برمی‌گردد زمانی که شهر هیراپلیس در آنجا تاسیس شد. فیلسوف یونانی باستان، استرابون در باب این منطقه نوشته است:

    آب چنان با سرعت، آهکی و سخت می‌شود که مردم این جریان را به کانال‌های اطراف خانه‌هایشان برای ساخت فنس‌های جامد منتقل کرده‌اند.

    هیراپلیس همچنین با دارا بودن معبدهای بسیار تبدیل به مرکز پرستش شده است.

    [​IMG]

    خرابه‌ها، میراث تاریخی جهانی یونسکو، امروزه هنوز برای عموم قابل بازدید است ( از تئاتر به خوبی نگهداری می‌شود).

    [​IMG]

    آب‌های معدنی با دمای ۹۵ درجه سانتی گراد شماری از بیماری‌ها را درمان می‌کنند
    در حالی که تمام آن‌ها ارزش توقف و بازدید را دارند، اینجا یک حمام گرم و پله‌های آهکی است که جذابیت اصلی این منطقه به شمار می‌روند. آب‌های معدنی با دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد شماری از بیماری‌ها را درمان می‌کنند. شما می‌توانید در استخرها شناور شوید و از خاک گچی انتهای آن به عنوان لیف استفاده کنید حتی اگر واقعا بیماری‌های شما شسته نمی‌شوند.

    [​IMG]

    نکاتی که باید بدانید: نزدیک‌ترین فرودگاه، دنیزلی چارداک با فاصله یک ساعت و در آنجا پروازهای مکرری از استانبول است. وسیله‌ای برای حمل کفش‌هایتان بیاورید، چون تنها بدون کفش مجاز به ورود هستید. اگر مایل به حمام کردن در بیرون از اینجا هستید، هتل‌های بسیاری در این منطقه دارای استخرهایی با پمپ از آب گرم بهاری هستند.

    حتما زمانی برای بازدید از موزه باستان‌شناسی هیراپلیس پاموکاله برای دیدن آثار هزاران سال قبل هیراپلیس، اختصاص بدهید و سعی کنید به آفرودیسیاس در فاصله ۱/۵ ساعتی آنجا سفر کنید. آفرودیسیاس یکی از درخشان‌ترین شهرهای باستانی در ترکیه که اخیرا به ثبت یونسکو رسیده است.

    شمال شرقی آناتولیا
    [​IMG]

    اگر دنبال تعطیلاتی هستید که بلندترین صدایی که به گوشتان می‌رسد صدای گاوچران باشد، به کوهستان کاچکار بروید. این کوه‌ها بلندترین و طولانی‌ترین دامنه‌های ترکیه هستند که قله‌هایی با ارتفاع ۳۹۳۷ متر دارند. کوهستان، پوشیده شده از جنگل‌های بارانی گرمسیری باستانی از مرز غربی استان آرتوین گرجستان تا دریای سیاه کشیده شده است. پارک ملی کوهستان کاچکار یک بخش زیبای این منطقه چشمگیر در نزدیکی ریزه است.

    [​IMG]

    جنگل پر از حیات وحش است، تقریبا تمام گونه‌های پرنده قابل صید و همچنین بز، سمور دریایی، سیاه‌گوش و گربه‌های وحشی در اینجا پیدا می‌شوند. علاقه‌مندان به پرندگان باید به فیرتینا وادیسی (دره طوفان‌ها) در چاملیهمسین که یکی از ۱۰۰ پناهگاه پرندگان در جهان است، بروند.

    [​IMG]

    در کنار نگاه طبیعت، می‌توانید از تپه‌های اطراف دریاچه‌های کوهستانی بالا بروید و از تفریحاتی چون رافتینگ، زیپلینینگ یا اسکی در نقاط عمودی پوشیده در برف لذت ببرید. این مراتع مسطح جذاب (یویلا به زبان ترکی) مکان فراری از گرما برای محلی‌ها و چرای گاوهایشان است؛ اگر به این سمت بروید، برای خوردن یک وعده در خانه دهکده‌ای سنتی نه چندان دور از ماجراجویی امروز، برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که منطقه دریای سیاه، مرکز تجارت چای ترکی است، پس حتما یک لیوان چای امتحان کنید (شما ملزم به سفارش یک چای هستید).

    [​IMG]

    نکاتی که باید بدانید: نزدیک‌ترین فرودگاه، ترابزون است، اما نقطه دسترسی به کوهستان در شهر آیدار در فاصله دو ساعت، واقع شده است. بهترین راه، رزرو یک تور است، چون ممکن است در مسیر گم شوید. اما چون اینجا یک منطقه صحرایی ترکی است، بدانید که احتمالا آنتن تلفن همراه شما قطع خواهد بود. برای تنها بودن در دنیایی برای گشتن و کشف کردن آماده باشید.

    [​IMG]

    منبع:کجارو
     
    Dorhato، M!TRA و fompack از این ارسال تشکر کرده اند.