1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اصول علمی و کاربردی آبیاری درخت زردآلو

شروع موضوع توسط ebi3102 ‏17/8/17 در انجمن کشاورزی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/17
    ارسال ها:
    17
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    درخت زردآلو در سال به چه مقدار آب نیاز دارد ؟ چه زمانی باید درخت زردآلو را آبیاری نمود ؟ مدیریت آب در باغات زردآلو به چه صورت است ؟

    احتیاجات آب و آبیاری درختان زردآلو

    آبیاری منظم برای پرورش درخت زردآلو الزامی است . رطوبت یکنواخت خاک در حفظ قدرت رشد ، باردهی و اندازه میوه ها مهم می باشد . علاوه بر مقدار و قیمت آب ، کیفیت آن نیز اهمیت زیادی دارد . زیرا آبیاری مداوم یک خاک خوب با آب سنگین و یا شور ، به تدریج زمین را شور و نامناسب می سازد .

    نیاز آبی میوه های هسته دار (در اینجا درخت زردآلو) در روش سنتی بر حسب شرایط اقلیمی منطقه و رقم ، ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب برای هر هکتار در سال می باشد ، که در آبیاری قطره ای نیاز آبی به حدود ۵ تا ۶ هزار متر مکعب خواهد رسید . در روش های آبیاری سنتی باید به گونه ای عمل نمود که در حین آبیاری ، آب با طوقه درختان تماس نداشته باشد .

    در نقاطی که بارندگی سالیانه ، کمتر از ۷۰۰ میلی متر و یا غیر متعادل باشد ، باید در روز های خشک ، آب مورد نیاز درخت را به وسیله آبیاری تامین کرد .فراهم نمودن آب کافی برای درخت طی اولین سال پس از کاشت ، به منظور کمک به توسعه سیستم ریشه ای مناسب ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

    زمان تشخیص آبیاری

    هنگامی که حدود ۵۰% آب از خاک تخلیه گردد ، باید درختان را آبیاری نمود . برای بررسی محتوای آب در خاک ، به کمک یک بیلچه ، بیل یا لوله خاکی تا عمق ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر خاک را حفاری کنید . خاکی که در حدود ۵۰% ، آب در دسترس دارد ، به صورت های زیر احساس خواهد شد:
    ادامه مقاله فوق را میتوانید از طریق لینک زیر دنبال کنید:
    https://goo.gl/L39y7R