1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کاربرد آبیاری قطره ای در زراعت صیفی جات

شروع موضوع توسط ebi3102 ‏14/8/17 در انجمن کشاورزی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/17
    ارسال ها:
    17
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای که دارای سه قسمت اصلی ایستگاه پمپاژ و مرکز فیلتراسیون ، لوله های اصلی و نیمه اصلی و همچنین لوله های فرعی (مانیفولد ها) یا لوله های آبده می باشند ، در صورتی با موفقیت همراه است که موارد زیر به دقت رعایت شده باشد :

    – انجام مطالعات و طراحی صحیح سیستم

    – استفاده از لوازم و تجهیزات استاندارد و مناسب

    – ارزیابی سیستم پس از اجرا و رفع مشکلات احتمالی

    – مدیریت صحیح بهره برداری

    سیستم آبیاری قطره ای این امکان را فراهم می آورد که هر زمان بتوان مقدار آب مورد نیاز گیاه را نزدیک ریشه در اختیار گیاه قرار داد .این مزیت بزرگ باعث توزیع یکنواخت آب آبیاری در مزرعه ، صرفه جویی در مصرف آب و نهایتا افزایش کارایی مصرف آب می شود .

    در مناطقی که امکان صدمه دیدن نوار های آبده قطره ای توسط پرندگان یا جوندگان وجود دارد ، می توان نوار ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری خاک نصب نمود . در صورتی که لوله ها در زیر خاک نصب گردند ، هنگام وجین و یا مبارزه مکانیکی با علف های هرز باید دقت لازم برای جلوگیری از آسیب و صدمه رسیدن به آن ها به عمل آید . نوار های آبده تیپ معمولا برای یک بار مصرف و برای یک فصل رشد مورد استفاده قرار می گیرند . معمولا نوار های آبده با فاصله روزنه ای ۲۰ و یا ۳۰ سانتی متر مناسب می باشند که آبدهی آن ها در طول یک متر در فشار ۶/۰ تا ۷/۰ بار حدود ۴ لیتر در ساعت می باشد . این نوار ها معمولا برای استفاده در یک فصل کاشت تولید می شوند .

    برای صرفه جویی بیشتر در آب ، جلوگیری از افزایش هزینه نگهداری ، دقت عمل بیشتر و امکان پهن کردن مکانیزه توصیه می شود از لوله های ارزانتر که فقط برای یک بار کار ساخته شده و به بازار عرضه شده اند استفاده شود . زیرا در صورت استفاده از لوله های مستعمل برای آبیاری ، امکان استفاده از ماشین برای پهن کردن لوله ها کاهش یافته و در طول دوران داشت امکان گرفتگی ، پاره و یا سوراخ شدن لوله ها وجود دارد که علاوه بر اتلاف آب و کاهش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه ، هزینه کارگری و وقت زیادی را تلف می کند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏29/11/21
    irankood از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏29/11/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    ایران در منطقه ای از دنیا واقع شده که متوسط نزولات آسمانی سالانه آن کمتر از یک سوم میانگین بارش سالانه جهان می باشد. به علاوه توزیع زمانی و مکانی بارش ها بسیار ناموزون بوده به طوری که حتی در پر بارانترین مناطق نیز در فصل تابستان، گیاهان زراعی نیاز به آبیاری دارند. تقاضای روزافزون بازار برای محصولات جالیزی، مخصوصاً خریزه و هندوانه با توجه به محدود بودن کشت آنها در نقاطی از کشور و نیز بالا بودن درآمد حاصل از این کشت نسبت به سایر محصولات تابستانه، باعث شده است عده ای از کشاورزان این محصولات را به عنوان محور کار کاشت خود قرار دهند. از سویی آب بر بودن این محصولات دردسر ساز است و می تواند برای کشاورز فاقد صرفه اقتصادی باشد. از سویی بهای تمام شده آن در نهایت برای مصرف کننده نیز دستخوش افزایش خواهد شد. برای بهینه سازی این شرایط تنها یک راه وجود دارد و آن هم استفاده از شیوه های نوین در کشاورزی است. در بجث شیوه های نوین به آبیاری قطره ای خواهیم رسید که از بهترین ها برای کشت برخی محصولات است. از سویی کودهای شیمیایی هم می توانند تا حدی در بالا بردن راندمان کار موثر واقع شوند. اما آیا مطالبی که در مورد انواع کودها مطرح می شود، واقعیت دارد؟در این مطلب، اشاره هایی به استفاده از کودهای شیمیایی شده است. ادعاهایی مبنی بر اینکه استفاده از کود می تواند به بهبود کیفیت خاک، زمین و محصول منجر شود. اما آیا این استفاده بی ضرر است؟ کشاورزی مدرن تا چه اندازه توانسته در حد کشاورزی سنتی در تولید محصولات موفق عمل کند؟ همین استفاده از آبیاری قطره ای آیا در همه زمین ها و برای همه محصولات شدنی است؟ به نظر می رسد باید بیش از این صحبت ها در مورد شیوه های نوین کشاورزی صحبت شود و اطلاعاتی که روی کاغذ عنوان می شود، نمی تواند راهگشا باشد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏29/11/21
    irankood از این پست تشکر کرده است.
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/12/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنون از موضوع خوبی که مطرح کردید.