1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ارتباط فرسودگی شغلی پرستاران و میزان رضایتمندی بیماران

شروع موضوع توسط ****FERESHTEH**** ‏6/2/17 در انجمن پرستاری

  1. کاربر مفید

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/15
    ارسال ها:
    842
    تشکر شده:
    12,385
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]



    معاون فنی ، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری گفت : شیفت های طولانی حتی بیشتر از ۱۲ ساعت در بین پرستاران مرسوم شده که اغلب آنها اجباری است. متاسفانه این اجبارها و شیفت های سنگین و طولانی مدت مراقبت از بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رفاه پرستاران تاثیرات منفی خواهد داشت و نارضایتی آنها را در پی دارد. علاوه بر این پرستاران شاغل در شیفت های طولانی دو و نیم برابر بیشتر از پرستاران شیفت کوتاه تجربه فرسودگی شغلی و نارضایتی شغلی و در نهایت ترک کار دارند.

    دکتر ژاله عزتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: تحقیقات محدودی در مورد تاثیر شیفت های طولانی بر روی پرستاران و کیفیت مراقبت آنها از بیماران وجود دارد. اولین مطالعه در این زمینه بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ انجام گرفته ، که اثر طول شیفت ها بر میزان فرسودگی شغلی با رضایت شغلی و ترک شغل پرستاران را چنین بیان می کند: فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران و مراقت کمتر از بیماران در شیفت های بالای ۱۲ ساعت نسبت بیشتری را نشان می دهد.

    وی اظهار داشت: بیماران در بیمارستان با پرستارانی که کار طولانی تر داشتند ارتباط خوبی برقرار نکرده است و کنترل درد به خوبی صورت نگرفته و اغلب یا گاهی اوقات هنگام کمک خواستن تعلل شده است . در مجموع نتایج نشان داده است که رضایت بیماران با افزایش طول شیفت کاهش یافته است و فرسودگی شغلی پرستاران و نارضایتی آنها و ترک شغل با شیفت های طولانی مدت افزایش یافته است.

    معاون فنی ، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از طرفی یافته های ما در بدنه ی در حال رشد تحقیقات پرستاری نشان داد که کاهش طول شیفت به ایمنی بیمار کمک می کند. در سال ۲۰۱۱ واقعه هشدار از سوی کمیسیون مشترک برای بیمارستان های ایالاتی متحده صادر شد و تلاش شد بر خطرات ناشی از خستگی کارکنان نظارت شود چرا که مرگ یا آسیب های جدی در نظام بهداشت و درمان را نشان می دهد. کمیسیون مشترک بر اقدامات مبتنی بر شواهد از جمله ارزیابی ساعات شیفت و خطر خستگی پرستاران تاکید شد.

    وی در پایان افزود: جای بسی تاسف است که با چهل هزار پرستار بیکار در ایران ، پرستاران در بیمارستان ها باید اضافه کاری اجباری و شیفت های طولانی مدت را تجربه کنند که در نهایت نارضایتی پرستار و بیمار را در بدنه نظام سلامت به این صورت به دنبال دارد.
     
    m naizar، z!ma و جواد 1357 از این ارسال تشکر کرده اند.