1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع کابل single mode

شروع موضوع توسط faterforum ‏22/8/16 در انجمن شبکه

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏26/9/15
    ارسال ها:
    16
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    مخابرات
    3 کلاس ابتدایی از فیبر SM وجود دارد که در سیستم های مخابراتی جدید استفاده شده اند. قدیمی ترین نوع که هنوز به طور گسترده مستقر است NDSF یا Non-DSF (فیبر Non-Dispersion-Shifted) است. NDSF اولین فیبر Single-mode موفق است. بیشتر فیبر های موجود مبتنی بر U.S. در اواخر 1990 از نوع فیبر NDSF بودند. NDSF در سیستم های اولیه به دلیل اینکه برای عملیات در 1310nm (طول موج انتخابی در آن زمان) بهینه شده استفاده می شد. بعدها، سیستم های 1550nm معرفی شدند.
    تصور می شد NDSF برای استفاده در 1550nm نامناسب باشد به این دلیل که پراکندگی بالایی در آن طول موج دارد و حداکثر نرخ انتقال داده و فاصله را محدود می کرد. برای رفع این مشکل، ‎(Dispersion- shifted fiber) DSF‏ معرفی شد. DSF برای عملیات در 1550 nm بهینه شده است. سالها بعد کشف شد که درحالی که DSF خیلی خوب با یک طول موج single در 1550nm کار می کرد، وقتی طول موج های متعدد با فاصله نزدیک در باند 1550nm به عنوان سیستم های DWDM انتقال می یافتند آن غیر خطی های جدی را به نمایش گذاشته است.
    اخیرا برای رفع مشکل غیر خطی، یک کلاس جدید از فیبر های DSF معرفی شدند. آنها ‎(Non-Zero dispersion – shifted fiber) NZ-DSF‏ نامیده شدند که در هردو نوع پراکندگی اکتیو و پسیو در دسترس می باشند. این فیبر های NZ-DSF درحال حاضر فیبر های انتخابی در مکان هایی که فیبر جدید باید مستقر شود می باشند.

    [​IMG]

    این شکل پراکندگی انواع معمول فیبرهای Single mode استفاده شده در سیستم های مخابراتی مدرن را نشان می دهد.

    NDSF: معمولا به فیبر استاندارد سیلیکا single mode اشاره دارد. این فیبر نوری معمولا به عنوان ‏non-dispersion-shifted fiber (NDSF)‎ شناخته می شود. SMF-28 ساخته شده توسط corning امروزه از جمله مشهورترین فیبرهای NDSF می باشد. NDSF پراکندگی رنگی صفر ( باعنوان λ0 ) را در طول موج 1310 nm نشان می دهد. طول موج های انتقالی استفاده شده با سیستم های(EDFA) دامنه فیبر ‏Erbium doped (1550 nm window)‎، متحمل پراکندگی رنگی قابل توجهی با NDSF می شود و نیاز به جبران پراکندگی دارد، به خصوص در 10-Gbit/s یا نرخ داده بالاتر. رنج اتلاف نوری معمول 0.21 تا 0.25 dB/km. است.

    توجه: طول موج پراکندگی صفر فیبر یا λ0، طول موج پراکندگی های رنگی با مقدار صفر می باشند. پراکندگی رنگی موجب می شود یک پالس طول موج همانطور که در طول یک فیبر عبور می کند ، گسترش و انتشار یابد که به علت واکنشی است که اجزای مختلف طول موج که پالس طول موج را تشکیل می دهند، با سرعت های اندکی متفاوت در فیبر عبور میکنند. پیش تر کانال طول موج ها از λ0 با درجه پراکندگی بیشتر و بنابراین اعوجاج بوده اند.

    DSF: برای به حداقل رساندن پراکندگی رنگی در 1550nm، یک فیبر جدید به نام ‏dispersion-shifted fiber (DSF)‎ در اوایل 1980 معرفی شده. با تغییر شاخص پروفایل و کاهش شعاع هسته، طراحان فیبر قادر بودند λ0 را از 1310 nm تا1540nm تا 1560nm حرکت دهند. هرچند موثر است در حد زیادی در کاهش اثرات پراکندگی رنگی، که پهنای باند را محدود می کند، اما موقعیت λ0 در نزدیکی طول موج های عامل در زمینه اثر اعوجاج غیر خطی FWM ( ترکیب چهار طول موج) نامیده می شود. این به ویژه در کاربردهای DWDM با بیش از 8 طول موج سخت می باشد. محدوده اتلاف های معمول از 0.25 تا 0.30 dB/km می باشد.

    توجه: فیبر استاندارد DSF دارای طول موج λ0 از 1557.5 ±12.5 nm می باشد. (مانند 1544.5 nm تا 1569.5 nm)

    NZ-DSF: NZ-DSF برای مقابله با محدودیت های FWM فیبر DSF توسعه یافته است. این ایده برای این است که λ0 را از هردو انتهای باند 1550nm انتقال دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام کانال های طول موج دارای سرعت نوری کمی متفاوت در فیبر هستند. برند های رایج ‏TrueWave Classic (λ0 < 1530 nm)‎ و ‏TrueWave Plus (λ0 = 1497 nm)‎ و ‏TrueWave RS (λ0 < 1452 nm)‎ توسط Lucent و ‏SMF-LS (λ0 > 1560 nm)‎ توسط Corningمیباشند. مزیتی که موجب می شود این فیبر ها بهتر از DSF باشند، راه حل تطبیق دادن درجه جبران پراکندگی یکپارچه کمی پایین تر، برای تحمل بیشتر اثرات اعوجاج غیر خطی است که با پراکندگی مثبت ‎(+D) NZ-DSF‏ و پراکندگی منفی ‎(-D) NZ-DSF‏ در دسترس است.