1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع سخت افزارهایی که نیاز دارید

شروع موضوع توسط !!!OMID!!! ‏21/10/15 در انجمن سخت افزار

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    اطلاعات کامل درباره بهترین راهنمایی cpu




    cpu

    [​IMG]
    کامپیوتری که هم اکنون به کمک آن در حال مشاهده و مطالعه این صفحه هستید ، دارای یک ریزپردازنده است . ریزپردازنده بمنزله مغز در کامپیوتر است. تمام کامپیوترها اعم از کامپیوترهای شخصی ، کامپیوترهای دستی و ... دارای ریزپردازنده می باشند. نوع ریزپردازنده استفاده شده در یک کامپیوتر می تواند متفاوت باشد ولی تمام آنها عملیات یکسانی را انجام خواهند داد.


    تاریخچه ریزپردازنده ها

    ریزپردازنده که CPU هم نامیده می گردد، پتانسیل های اساسی برای انجام محاسبات و عملیات مورد نظر در یک کامپیوتر را فراهم می نماید. ریزپردازنده از لحاظ فیزیکی یک تراشه است . اولین ریزپردازنده در سال 1971 و با نام Intel 4004 معرفی گردید. ریزپردازنده فوق چندان قدرتمند نبود و صرفا" قادر به انجام عملیات جمع و تفریق چهار بیتی بود. نکته مثبت پردازنده فوق، استفاده از صرفا" یک تراشه بود.قبل از آن مهندسین و طراحان کامپیوتر از چندین تراشه و یا عصر برای تولید کامپیوتر استفاده می کردند.

    اولین ریزپردازنده ای که بر روی یک کامپیوتر خانگی نصب گردید ، 8080 بود. پردازنده فوق هشت بیتی و بر روی یک تراشه قرار داشت . این ریزپردازنده در سال 1974 به بازار عرضه گردید.اولین پردازنده ای که باعث تحولات اساسی در دنیای کامپیوتر شد ، 8088 بود. ریزپردازنده فوق در سال 1979 توسط شرکت IBM طراحی و اولین نمونه آن در سال 1982 عرضه گردید. وضعیت تولید ریزپردازنده توسط شرکت های تولید کننده بسرعت رشد و از مدل 8088 به 80286 ، 80386 ، 80486 ، پنتیوم ، پنتیوم II ، پنتیوم III و پنتیوم 4 رسیده است . تمام پردازنده های فوق توسط شرکت اینتل و سایر شرکت های ذیربط طراحی و عرضه شده است . پردازنده های پنتیوم 4 در مقایسه با پردازنده 8088 عملیات مربوطه را با سرعتی به میزان 5000 بار سریعتر انجام می دهد! جدول زیر ویژگی هر یک از پردازنده های فوق بهمراه تفاوت های موجود را نشان می دهد.
    برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب مراجعه شود :
    توضیحات جدول :

    ستون Date نشاندهنده سال عرضه پردازنده است.
    ستون Transistors تعدا ترانزیستور موجود بر روی تراشه را مشخص می کند. تعداد ترانزیستور بر روی تراشه در سال های اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است .
    ستون Micron ضخامت کوچکترین رشته بر روی تراشه را بر حسب میکرون مشخص می کند. ( ضخامت موی انسان 100 میکرون است ).
    ستون Clock Speed حداکثر سرعت Clock تراشه را مشخص می نماید.
    ستون Data Width پهنای باند واحد منطق و محاسبات (ALU) را نشان می دهد. یک واحد منطق و حساب هشت بیتی قادر به انجام عملیات محاسباتی نظیر: جمع ، تفریق ، ضرب و ... برای اعداد هشت بیتی است. در صورتیکه یک واحد منطق و حساب 32 بیتی قادر به انجام عملیات بر روی اعداد 32 بیتی است . یک واحد منطق و حساب 8 بیتی بمنظور جمع دو عدد 32 بیتی می بایست چهار دستورالعمل را انجام داده در صورتیکه یک واحد منطق وحساب 32 بیتی عملیات فوق را صرفا" با اجرای یک دستورالعمل انجام خواهد داد.در اغلب موارد گذرگاه خارجی داده ها مشابه ALU است . وضعیت فوق در تمام موارد صادق نخواهد بود مثلا" پردازنده 8088 دارای واحد منطق وحساب 16 بیتی بوده در حالیکه گذرگاه داده ئی آن هشت بیتی است . در اغلب پردازنده های پنتیوم جدید گذرگاه داده 64 بیتی و واحد منطق وحساب 32 بیتی است . ستون MIPS مخفف کلمات Millions of instruction per Second ( میلیون دستورالعمل در هر ثانیه ) بوده و واحدی برای سنجش کارآئی یک پردازنده است.

    درون یک پردازنده

    بمنظورآشنائی با نحوه عملکرد پردازنده لازم است، نگاهی به درون یک ریزپردازنده داشته و با منطق نحوه انجام عملیات بیشتر آشنا شویم. یک ریزپردازنده مجموعه ای از دستورالعمل ها را اجراء می کند. دستورالعمل های فوق ماهیت و نوع عملیات مورد نظر را برای پردازنده مشخص خواهند کرد. با توجه به نوع دستورالعمل ها ، یک ریزپردازنده سه عملیات اساسی را انجام خواهد داد :

    1 - یک ریزپردازنده با استفاده از واحد منطق و حساب خود (ALU) قادر به انجام عملیات محاسباتی نظیر: جمع ، تفریق، ضرب و تقسیم است. پردازنده های جدید دارای پردازنده های اختصاصی برای انجام عملیات مربوط به اعداد اعشاری می باشند.

    2 - یک ریزپردازنده قادر به انتقال داده از یک محل حافظه به محل دیگر است .

    3 - یک ریزپردازنده قادر به اتخاذ تصمیم ( تصمیم گیری ) و پرش به یک محل دیگر برای اجرای دستورالعمل های مربوطه بر اساس تصمیم اتخاذ شده است .

    شکل زیر یک پردازنده ساده را نشان می دهد.

    پردازنده فوق دارای :

    ● یک گذرگاه آدرس (Address Bus) است که قادر به ارسال یک آدرس به حافظه است ( گذرگاه فوق می تواند 8 ، 16 و یا 32 بیتی باشد)

    ● یک گذرگاه داده (Data Bus) است که قادر به ارسال داده به حافظه و یا دریافت داده از حافظه است (گذرگاه فوق می تواند 8 ، 16 و یا 32 بیتی باشد)

    ● یک خط برای خواندن (RD) و یک خط برای نوشتن (WR) است که آدرسی دهی حافظه را انجام می دهند. آیا قصد نوشتن در یک آدرس خاص وجود داشته و یا مقصود، خواندن اطلاعات از یک آدرس خاص حافظه است؟

    ● یک خط Clock که ضربان پردازنده را تنظیم خواهد کرد.

    ● یک خط Reset که مقدار " شمارنده برنامه " را صفر نموده و یا باعث اجرای مجدد یک فرآیند می گردد.

    فرض کنید پردازنده فوق هشت بیتی بوده واز عناصر زیر تشکیل شده است:

    - ریجسترهای A,B,C نگاهدارنده هائی بوده که از فلیپ فلاپ ها ساخته شده اند.

    - Address Latch مشابه ریجسترهای A,B,C است .

    - شمارنده برنامه (Program Counter) نوع خاصی از یک نگهدارنده اطلاعات است که قابلیت افزایش بمیزان یک و یا پذیرش مقدار صفر را دارا است

    - واحد منطق و حساب (ALU) می تواند یک مدار ساده جمع کننده هشت بیتی بوده و یا مداری است که قابلیت انجام عملیات جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را دارا است .

    - ریجستر Test یک نوع خاص نگاهدارنده بوده که قادر به نگهداری نتایج حاصل از انجام مقایسه ها توسط ALU است .ALU قادر به مقایسه دو عدد وتشخیص مساوی و یا نامساوی بودن آنها است . ریجستر Test همچنین قادر به نگهداری یک Carry bit ( ماحصل آخرین مرحله عملیات جمع) است . ریجستر فوق مقادیر مورد نظر را در فلیپ فلاپ ها ذخیره و در ادامه Instruction Decoder "تشخیص دهنده دستورالعمل ها " با استفاده از مقادیر فوق قادر به اتخاذ تصمیمات لازم خواهد بود.

    - همانگونه که در شکل فوق ، مشاهده می گردد از شش " 3-State" استفاده شده که به آنها "tri-State buffers" می گویند. بافرهای فوق قادر به پاس دادن مقادیر صفر و یا یک و یا قطع خروجی مربوطه می باشند.. این نوع بافرها امکان ارتباط چندین خروجی را از طریق یک Wire فراهم می نمایند. در چنین حالتی فقط یکی از آنها قادر به انتقال ( حرکت ) صفر و یا یک بر روی خط خواهد بود.

    - ریجستر Instruction و Instruction Decoder مسئولیت کنترل سایر عناصر را برعهده خواهند داشت . بدین منظور از خطوط کنترلی متفاوتی استفاده می گردد. خطوط فوق در شکل فوق نشان داده نشده اند ولی می بایست قادر به انجام عملیات زیر باشند:

    - به ریجستر A اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به ریجستر B اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به ریجستر C اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به ریجستر Address اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به ریجستر Instruction اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)

    - به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار خود را افزایش دهد.

    - به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار خود را صفر (Reset) نماید.

    - به واحد منطق و حساب نوع عملیاتی را که می بایست انجام گیرد، اعلام نماید.

    - به ریجستر Test اعلام نماید که بیت های ماحصل عملیات ALU را در خود نگاهدارد.

    - فعال نمودن خط RD ( خواندن )

    - فعال نمودن خط WR ( نوشتن )

    حافظه های RAM و ROM
    در بخش قبل گذرگاه های آدرس و داده نظیرخطوط RD,WR بررسی گردیدند. گذرگاه های فوق به حافظه های RAM ،ROM و یا هر دو متصل خواهند بود. در ریزپردازنده ساده فرضی فوق، از گذرگاه های آدرس و داده هشت بیتی استفاده می گردد. بدین ترتیب پردازنده قادر به آدرس دهی 256 بایت حافظه و خواندن و یا نوشتن هشت بیت از حافظه در هر لحظه خواهد بود. فرض کنید پردازنده فوق دارای 128 بایت حافظه ROM بوده که از آدرس صفر شروع شده و 128 بایت حافظه RAM که از آدرس 128 آغاز می گردد ، است . حافظه ROM تراشه ای است که اطلاعاتی را از قبل و بصورت دائم در خود نگهداری می نماید. گذرگاه های آدرس به تراشه ROM اعلام خواهند کرد که کدام بایت را خواسته و آن را بر روی گذرگاه قرار خواهد داد. زمانیکه وضعیت خط RD تغییر نماید تراشه ROM بایت مورد نظر و انتخابی را بر روی گذرگاه داده قرار خواهد داد. RAM شامل بایت هائی از اطلاعات است . ریزپردازنده قادر به خواندن و نوشتن در حافظه فوق بر اساس سیگنال های دریافتی از خطوط RD و RW است . در رابطه با حافظه RAM می بایست به این نکته نیز اشاره گردد که این نوع از حافظه ها با از دست منبع انرژی ( برق ) اطلاعات خود را از دست خواهند داد.

    تمامی کامپیوترها دارای حافظه ROM به میزان مشخص می باشند. ( برخی از کامپیوترها ممکن است دارای حافظه RAM نبوده نظیر میکرو کنترل ها ، ولی وجود و ضرورت حافظه ROM را در هیچ کامپیوتری نمی توان انکار نمود).بر روی کامپیوترهای شخصی حافظه ROM را BIOS نیز می نامند. زمانیکه ریزپردازنده فعالیت خود را آغاز می نماید ، در ابتدا دستورالعمل هائی را اجراء خواهد کرد که در BIOS می باشند. دستورالعمل های موجود در BIOS عملیانی نظیر تست سخت افزار و سیستم را انجام و در ادامه فرآیندی آغاز خواهد شد که نتیجه آن استقرار سیستم عامل در حافظه خواهد بود. (Booting) . در آغاز فرآیند فوق ، بوت سکتور هارد دیسک ( می تواند آغاز عملیات فوق از هارد شروع نشده و از فلاپی دیسک انجام گردد ، اتخاذ تصمیم در رابطه با وضعیت فوق بر اساس پارامترهای ذخیره شده در حافظه CMOS خواهند بود ) را بررسی خواهد کرد . بوت سکتور فوق حاوی برنامه ای کوچک است که در ادامه BIOS آن را خوانده و در حافظه RAM مستقر خواهد کرد. ریزپردازنده در ادامه دستورالعمل های مربوط به برنامه بوت سکتور را که در حافظه RAM مستقر شده اند ،اجراء خواهد کرد. برنامه فوق به ریزپردازنده اعلام خواهد کرد که اطلاعات دیگری را از هارد دیسک به درون حافظه RAM انتقال و آنها را اجراء نماید. با ادامه وتکمیل فرآیند فوق سیستم عامل در حافظه مستقر ومدیریت خود را آغاز می نماید.

    دستورالعمل های ریزپردازنده

    هر ریزپردازنده دارای مجمو عه ای از دستورالعمل ها بوده که دارای کارآئی خاصی می باشند. این دستورالعمل ها بصورت الگوئی از صفر و یا یک پیاده سازی می گردنند. استفاده از دستورات فوق با توجه به ماهیت الگوئی آنها برای انسان مشکل و بخاطر سپردن آنها امری است مشکل تر! ، بدین دلیل از مجموعه ای " کلمات " برا ی مشخص نمودن الگوهای فوق استفاده می گردد. مجموعه " کلمات " فوق " زبان اسمبلی " نامیده می شوند. یک " اسمبلر" قادر به ترجمه کلمات به الگوهای بیتی متناظر است .پس از ترجمه ، ماحصل عملیات که همان استخراج " الگوهای بیتی " است، در حافظه مستقر تا زمینه اجرای آنها توسط ریزپردازنده فراهم گردد جدول زیر برخی از دستورالعمل های مورد نیاز در رابطه با پردازنده فرضی را نشانن می دهد.


    مثال : فرض کنید برنامه محاسبه فاکتوریل عدد پنج (5!=5*4*3*2*1 ) با یکی از زبانهای سطح بالا نظیر C نوشته گردد . کمپایلر ( مترجم ) زبان C برنامه مورد نظر را به زبان اسمبلی ترجمه خواهد کرد. ( فرض کنید که آدرس شروع RAM در پردازنده فرضی 128 و آدرس شروع حافظه ROM صفر باشد.) جدول زیر برنامه نوشته شده به زبان C را بهمراه کد ترجمه شده اسمبلی معادل آن، نشان می دهد.


    در ادامه می بایست کدهای ترجمه شده به زبان اسمبلی به زبان ماشین ( الگوهای بیتی ) ترجمه گردند. بدین منظور لازم است که هر یک از دستورات اسمبلی دارای کد معادل (OpCode) باشند. فرض کنید دستورات اسمبلی در پردازنده فرضی دارای Opcode ( کدهای عملیاتی) زیر باشند.


    در نهایت برنامه ترجمه شده به زبان اسمبلی به زبان ماشین ( الگوهای بیتی ) ترجمه خواهد شد.



    همانگونه که مشاهده می نمائید برنامه نوشته شده به زبان C به 17 دستورالعمل معادل اسمبلی و 31 دستورالعمل زبان ماشین تبدیل گردید.

    Instruction Decoder ( تشخیص دهنده نوع دستورالعمل ها ) با انجام عملیاتی خاص، نوع دستورالعمل را تشخیص خواهد داد. فرض کنید دستور العمل ADD را داشته باشیم و بخواهیم نحوه تشخیص دستورالعمل را دنبال نمائیم :

    - در زمان اولین Clock ، دستورالعمل Load می گردد. ( فعال کردن بافر tri-state برای " شمارنده برنامه " ، فعال شدن خط RD ، فعال کردن Data-in در بافر tri-state )

    - در زمان دومین Clock ، دستورالعمل ADD تشخیص داده خواهد شد.( تنظیم عملیات جمع برای ALU ، ذخیره نمودن ماحصل عملیات ALU در ریجستر C )

    - در زمان سومین Clock، " شمارنده برنامه " افزایش خواهد یافت ( در تئوری این مرحله می تواند در زمان دومین Clock نیز صورت پذیرد)

    همانگونه که ملاحظه گردید ، هر دستورالعمل اسمبلی دارای چندین Clock Cycle است . برخی از دستورات نظیر ADD دارای دو و یا سه Clock و برخی دیگر از دستورات دارای پنج ویا شش Clock خواهند بود.

     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    اطلاعاتی کامل درباره هارد دیسک



    برخی می گویند که دور و زمانه هارد درایو ها به سر آمده و سرانجام به دست SSD به قتل خواهند رسید. اما من فکر می کنم که هنوز داستان تکنولوژیی که بابت یک ترابایت فضای ذخیره فقط 100 هزار تومان از شما می گیرد، هنوز به پایان نرسیده است.

    هنوز سالهای زیادی باقی مانده است که SSDها بتوانند از نظر امنیت و اعتماد و همچنین قیمت، جایگزین هارد دیسک های قدیمی شوند. کمی منصف باشید، هارد دیسک ها بر روی میز و یا کامپیوتر همه شما جا خوش کرده اند و از حجم عظیمی از خرت و پرت های شما را (از قبیل فیلم های HD، عکس های حجیم، موسیقی ها و هر چیزی که فکرش را کنید) محافظت می کنند. کاری که ممکن است در خور شان و شخصیت SSD گرانقیمت و ظریفتان نباشد.

    برای خواندن اصل ماجرا به ادامه مطلب بروید.

    آنچه که در زیر پنهان است
    هارد درایو را به این دلیل HDD می گویند که خلاصه شده عبارت Hard Disk Drive یا گرداننده دیسک سخت است. درون یک هارد درایو شما چیزی به نام «پلاتر» دارید که یک سطح مغناطیسی برای ضبط اطلاعات است و با سرعت بسیار زیادی به دور خود می چرخد. یک ابزار هم به نام هد در سراسر صفحه مغناطیسی حرکت می کند و کار خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می دهد. کار هارد از این نظر مشابه گرامافون است. اما تفاوت اصلی در این است که نوک هد هرگز با صفحه مغناطیسی تماس ندارد.
    برای دیدن ادامه مطالب به ادامه مطلب مراجعه شود


    هارد درایوها به طور معمول در اندازه های 1.8 اینچی، 2.5 و 3.5 اینچی تولید می شوند، اماممکن است در اندازه های بزرگتر و کوچکتر از این هم دیده شوند. 3.5 اینچی ها در کامپیوتر های رومیزی به کار می روند و 2.5 اینچی ها مخصوص لپ تاپ هستند. 1.8 اینچی ها هم در iPod کلاسیک، مک بوک ایر و برخی ابزارهای پرتابل کوچک کاربرد دارند. این اعداد نشان دهنده قطر پلاتر به کار رفته در آن هارد درایو هستند.

    یک درایو هرچه تعداد پلاتر بیشتری داشته باشد، توانایی نگهداری حجم بیشتری از اطلاعات را خواهد داشت. اما در این میان هنوز برخی محدودیت ها در خصوص تعداد و حجم اطلاعات پلاتر ها وجود دارد. هارد درایوهای پرظرفیتی که در کامپیوتر های رومیزی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند تا 4 پلاتر داشته باشند. بسیاری از مدل های 3.5 اینچی و برخی از 2.5 اینچی های ویژه 3 پلاتر دارند. اما اغلب 2.5 اینچی های لپ تاپ و تمام 1.8 اینچی های پرتابل به دو پلاتر محدود می شوند.

    ممکن است فکر کنید در هارد 1 ترابایتی و یا غول های 1.5 و 2 ترابایتی که توسط هیتاچی و سی گیت تولید شده اند، با توده ای از پلاتر ها مواجه ایم. تکنیک استفاده شده در این هاردها به PMR یا ضبط مغناطیسی ستونی مشهور است که به ما این امکان را می دهد که بر روی پلاتر تا 10 برابر اطلاعات بیشتری ضبط و نگهداری کنیم. روش کار بدین صورت است که اطلاعات بصورت عمودی (ستونی) بر روی پلاترها ضبط می شوند، در حالی که در گذشته به صورت افقی (سطری) این کار انجام می شده است. اما اطلاعاتی که به این صورت نگهداری می شوند، در برابر پاک شدن و آسیب دیدن بسیار حساس و شکننده هستند. برای درک بهتر به عکس بالا و ویدئوی جذاب زیر نگاهی بیاندازید.
    این همه اعداد و حروف چه معنی دارند؟
    اگربه برچسب هارد دیسک ها دقت کرده باشید ممکن است به کلماتی از قبیل IDE، SATA و PATA برخورده باشید و یا خصوصیاتی مانند 5400RPM یا 7200RPM را مشاهده کرده باشید. همچنین اندازه های مختلفی چون 3.5 اینچ، 2.5 اینچ و 1.8 اینچ برای آنها ذکر می شود. حسابی گیج کننده است؟ همه این اطلاعات چه معنی می توانند داشته باشند؟

    RPM در هارد دیسک ها دقیقا مترادف با معنی آن در اتومبیل است: تعداد دور در دقیقه. این عدد در هارد دیسک ها بسیار مهم است، زیرا سرعت چرخش بالاتر به معنی سرعت خواندن و نوشتن بیشتر است. 7200RPM سرعت استاندارد هارد دیسک کامپیوترهای رومیزی است، اما مدل های ویژه ای با سرعت های 10,000RPM و 15,000RPM هم برای کاربردهای حرفه ای تولید می شوند. هارد لپ تاپ ها به علت اندازه کوچک شان،عموما 5400RPM سرعت دارند. اما می توانید مدل های 7200RPM را هم بیابید، ولی باید مقداری از شارژ لپ تاپ تان را فدای سرعت بیشتر هارد تان کنید.

    RPM را شاید بتوان مهمترین عامل کارایی هارد دیسک دانست. وقتی هارد با سرعت بیشتری بچرخد، اطلاعات بیشتری در واحد زمان قابل خواندن و نوشتن هستند، این امر همچنین امکان دسترسی سریعتر به اطلاعات را فراهم می کند. در سرعت های بالا، هد برای رسیدن به اطلاعات درست دچار وقفه نمی گردد و سریعا خود را به محل مناسب می رساند. زمان جستجوی هارد هم عبارت است از مدت زمان مورد نیاز که هارد هد را به محل مناسب برای خواندن و نوشتن اطلاعات برساند. هارد های با کیفیت و گرانقیمت زمان جستجویی در حد 2 میلی ثانیه دارند و برای هارد های معمولی موجود در بازار این زمان به 9 میلی ثانیه می رسد. بافر هارد هم نشان دهنده میزان اطلاعاتی است که قبل از استفاده cache می شوند و هر چه میزان آن بیشتر باشد هارد با سرعت بالاتری به درخواست های سیستم پاسخ می دهد. هارد های معمول موجود در بازار با بافرهای 8، 16 و 32 مگابایت ارائه می گردند، اما برخی هارد های ویژه را با بافرهای بسیار بالا هم ( حتی تا یک گیگابایت ) می توان یافت.

    [​IMG]
    آنها چگونه وصل می شوند؟
    ابزارهای بسیاری برای اتصال هارد دیسک به مادربورد وجود دارند. اما تا چند سال پیش در بازار هارد دیسک ها ATA -اتصال با تکنولوزی پیشرفته- استاندارد حکمران بود. این اتصال عبارت از یک سوکت 16 پین بود که کنترل هارد دیسک را در اختیار مادر بورد قرار می داد. البته قبل از اینکه SATA پا به عرصه بگذارد، رابط ATA صاحب برادر دوقلویی به نام Parallel ATA هم شد.
    پس از آن، ATA به دفعات دچار بازبینی ها و ارتقا های متعددی شد که به آن اجازه می داد با هارد های حجیم تر و سریعتر هم به راحتی کار کند. ممکن است هارد هایی را دیده باشید که بر روی آنها عبارت Ultra ATA درج شده است. این دسته از رابط ها امکان جابجایی اطلاعات را با سرعت 133 مگابیت بر ثانیه مهیا می ساختند. ATA در میان عموم به IDE هم مشهور است، اما همان نام ATA توصیف دقیق تری برای این رابط است. اگر درون کامپیوترتان را نگاهی انداخته باشید ممکن است این نوع رابط را دیده باشید. تشخیص این رابط هم بسیار آسان است، کابل های نواری عریضی که فضای زیادی را هم اشغال کرده اند، همان کابلهای ATA هستند. نوع دیگری از کابل ها که ممکن است نام آن برایتان اشنا باشد، رابط های SCSI (اسکازی) هستند که در زمان حکومت ATA/IDE، به طور معمول برای مقاصد تجاری و یا سیستم های با کاربری ویژه استفاده می شدند. یکی دیگر از دردسرهای رابط های ATA/IDE تنظیمات Master/Slave و نحوه کار با آنها بود که با ظهور SATA این مشکل هم رفع شده است.

    در چند سال اخیر استاندارد SATA برای هارد دیسک ها استفاده می شود که دنیایی کاملا متفاوت از ATA است. این رابط ها از اولین ابزار هایی بودند که به سرعت 1.5 گیگابیت بر ثانیه دست یافتند و هم اکنون با سرعت 3 گیگابیت بر ثانیه کار می کنند. البته چیزی نمانده که به سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنند. این کابل ها نازک ترند و جای کمتری از کیس را اشغال می کنند، که این امر باعث مرتب تر بودن داخل کیس و گردش هوای بهتر در آن می شود. با استفاده از این استاندارد، دیگر نیازی به تنظیمات پیچیده و گیج کننده ندارید و کار با آن بسیار راحت تر است. امروزه برخی از ابزارهای external هم از نوع خاص SATA با نام eSATA استفاده می کنند که e مخفف همان external یا بیرونی است که امکان استفاده از سرعت بالای SATA را بصورت پرتابل و بیرونی فراهم می کند. چیزی نمانده که eSATA هم به استانداردی شبیه USB و با سرعت بسیار بالاتر از آن تبدیل گردد.

    زمان جستجوی بالا، چیزی کاملا متفاوت با زمان انتقال بالا است. اولی نشان دهنده مدت زمانی است که اطلاعات مورد نظر در هارد پیدا می شوند و دومی نشان دهنده مدت زمانی است که این اطلاعات به مقصد منتقل می گردند. اگر بخواهیم این موضوع را به شکل ساده توضیح دهیم، یک هارد با رابط کم سرعت و زمان جستجوی سریع بهتر است برای جاهایی که تکه های کوچک اطلاعاتی را مرتبا جابجا می کنند بکار گرفته شود و هارد با رابط پرسرعت و زمان جستجوی کندتر بدرد کسانی می خورد که همیشه حجم بالایی از اطلاعات را انتقال می دهند.

    چرا هاردها می میرند؟
    به یاد دارید که گفتیم هد در حالت عادی هیچ گاه سطح پلاتر هارد را لمس نمی کند؟ هنگامی که هد با سطح پلاتر تماس پیدا کند در اصطلاح به آن شکستگی هد می گوییم (ویدئوی بالا را ببینید). به طور معمول هد بر روی کیسه کوچکی از هوا حرکت می کند، اما برخی ذرات ریز باعث می شوند هد بر روی دیسک کوبیده شود، این اتفاق در سرعت های چرخش بالاتر بیشتر اتفاق می افتد و تاثیر شدید تری هم بر هد و پلاتر می گذارد، زیرا ضربه آن مانند این است که هد دفعات بیشتری بر سطح پلاتر کوبیده شود. قطعات ظریف مکانیکی با این اتفاقات سرانجام به پایان عمر خود می رسند، چیزی که معمولا با نام میانگین عمر شناخته می شود. متاسفانه هنگامی که عمر درایو شما به پایان می رسد دیگر کاری جز خرید یک هارد جدید از دستتان بر نمی آید. مگر اینکه مشکل ایجاد شده برای هارد شامل موارد گارانتی تولید کننده باشد.

    و مهمترین چیزی که در مورد هارد دیسک باید بدانید، این است که از خرت و پرت هایتان حتما نسخه پشتیبان تهیه کنید، ممکن است هارد دیسک ها با هیبت و مقاوم به نظر بیایند، اما این به این معنی نیست که آنها هیچ نقطه ضعفی ندارند.
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    اطلاعات کامل در باره مادربورد و انواع ان


    [​IMG]

    بورد اصلی یکی از مهمترین اجزای سخت افزاری در کامپیوترها بوده که کیفیت آن تعیین کننده قدرت و توانمندی سیستم محسوب می شود.
    بورد اصلی مهمترین مدار داخل PCمحسوب می شود که محل قرار گیری پردازنده ,
    حافظه و اسلاتهای توسعه را در بر می گیرد.
    عوامل تعیین شکل متعددی برای بوردهای اصلی در PCها وجود دارند.عامل تعیین شکل به اندازه وابعاد فیزیکی بورد اطلاق می شود.
    مهمترین عوامل تعیین شکل در بوردهای اصلی شامل انواع زیر است:
    1- عوامل تعیین شکل منسوخ شده: Baby-AT , Full-size AT , LPX
    2- عوامل تعیین شکل جدید: ATX , Micro-ATX , Flex-ATX , NLX , WTX
    1-1-Baby-AT:
    اولین مادر بورد PCرایج IBM PC می باشد که در سال 1981 به بازا عرضه شد.
    شرکت IBM در سال 1983 مادر بورد XT را در PC قرار داد که ظاهر آن نیز شبیه به بورد PC بود با این تفاوت که بجای 5 شکاف ,8 شکاف در آن دیده می شدو هر یک از این شکافها بجای اینکه مانند PC یک اینچ از هم فاصله داشته باشند در فاصله ی 0.8 اینچی یکدیگر واقع شده بودند .
    عامل تعیین شکل Baby-AT اساساً شبیه به مادر بورد IBM XT اولیه است , نتها تفاوتی که با یکدیکر دارند اصلاح کوچکی است که در یکی از مکانهای سوراخ پیچ ایجاد شده است تا با یک محفظه سبک AT هماهنگ شود.
    مادربوردهای AT تمام قد و Baby-AT از اتصالگر نوع استاندارد DIN پنج پایه ای برای صفحه کلید استفاده می کنند.
    در یک مادربورد Baby-AT کارتها بصورت مستقیم با زاویه 90 درجه (عمودی) روی بورد نصب می شوند و تنها یک اتصال قابل رویت دارند که مستقیماً به بورد وصل شده است که همان اتصالگر صفحه کلید می باشد.
    1-2- Full size-AT:
    مادربوردهای AT تمام قد (Full size) با طراحی مادربورد IBM AT اصلی مطابقت دارد بدین ترتیب که امکان ایجاد بوردهای خیلی بزرگ با حداکثر پهنای 12 اینچ وعمق 13.8 اینچ فراهم می شود.
    وقتی در سال 1984 برای اولین بار از بورد AT تمام قد استفاده شد , IBM برای اینکه از معماری 8 بیتی PC/XT به معماری 16 بیتی AT مهاجرت کند به فضای بیشتری برای مدارهای اضافی نیاز داشت .
    بورد ذکر شده بعد از یک سال پس عرضه و معرفی مجدداً طراحی شد تا کمی کوچکتر شود سپس IBM در طراحی مجدد بورد را تا اندازه XT در یک سیستم کوچک ساخت و محصول جدید XT-286 نامگذاری شد , اندازه XT-286 دقیقاً همانند XT اولیه بود.

    1-3-LPX:
    بوردهای عامل تعیین شکل LPX , Mini LPX یک طرح نیمه اختصاصی هستند که در اصل توسط شرکت WESTERN DIGITAL در سال 1987 برای برخی از مادر بوردهای این شرکت توسعه داده شد .
    LP, LPX کم حجم می باشند و نامگذاری مربوز به این دلیل است که در این بوردها شکافهای موازی با بورد اصلی مجتمع شده اند و این امکان را فراهم می کنند که کارتهای گسترش در یک طرف نصب شوند. بدین ترتیب امکان طراحی یک محفظه کم حجم یا کوچکتر از Baby-AT فراهم می شود .
    بوردهای LPX با چند ویژگی بارز مشخس می شوند :
    · کوچکتر کردن بورد و کم کردن حجم محفطه Case است
    · محل استاندارد قرار گرفتن اتصالگرها در قسمت عقبی بورداست.
    یک بورد LPX دارای یک ردیف از اتصالگرهای مختص تصویر (VGA) 15 پایه ای –موازی و 25 پایه ای دو درگاه سریال که هر یک 9 پایه دارند و اتصالگرهای صفحه کلید و ماوس با سبک PS/2 , Mini-DIN می باشند . همه این اتصالگرها در پشت مادربورد نصب شده اند و از داخل شکافی بیرون زده اند.
    1-2- ATX:
    این بورد در سال 1996 ارائه گردید و مشکلات موجود در بوردهای قبلی را بر طرف کرد. بدین ترتیب که که مشکلات مربوط به جابجاکردن CPU و منبع تغذیه رفع گردید.
    در این بوردها اکثر اجزاء مورد نیاز کنترلر Flash Bios و I/O از قبل بصورت مجتمع پیش بینی شده اند. بوردهای ATX از یک نوع جدید منبع تغذیه استفاده می کنند که می توانند به کمک سیگنالهای Power OFF و Power ON که از طرف بورد صادر می شوندمنبع تغذیه را روشن یا خاموش کنند که امکان مدیریت توان و کنترل نرم افزاری برای خاموش کردن سیستم را فراهم آورند.
    ATX روی طراحی های مادربورد AT , Baby-AT , LPX به چند ناحیه مبهم بهبود یافته است:
    v پانل اتصالگر I/O خارجی با ارتفاع دو برابر و تو کار:
    · در قسمت برجسته مادربورد , یک ناحیه اتصالگر I/O وجود دارد که این امکان را برای اتصالگرهای خارجی بوجود می آورد که بطور مستقیم روی بورد قرار گیرندو نیاز به کابلهایی که از اتصالگرهای داخلی به پشت محفظه کشیده می شود بر طرف خواهد شد.
    v اتصالگر داخلی منبع تغذیه:
    · مشخه ATX شامل یک اتصالگر اصلی کلید دار با پوشش توان است که براحتی وصل می شود . بنابراین مادربوردهای ATX به تنظیم کننده ولتاژ توکار نیاز ندارند.

    برای دیدن ادامه مطالب به ادامه مطلب مراجعه شود :



    v تغییر مکان حافظه و CPU:
    · ماجولهای CPU و حافظه تغییر مکان داده شده اند تا با هیچ یک از کارتهای گسترش گذرگاه تداخل نداشته باشند و برای ارتقاء براحتی در دسترس قرار گیرند و نیز برای یک CPU و گرماگیر , فضایی به ارتفاع 2.8 اینچ وجود دارد که فاصله جانبی مناسبتری را در آن ناحیه بوجود می آورد.

    v بهبود فرایند خنک کردن CPU:
    · CPU و حافظه ی اصلی طراحی و مستقر می شوند تا خنک کردن کل سیستم بهتر انجام شود از این رو نیاز به پنکه های مجزا در محفظه یا CPU کاهش می یابد ولی کاملاً برطرف نمی شود. مشخصه ATX تعیین می کند که پنکه منبع تغذیه ATX هوا را به داخل شاسی (بجای خارج) منتقل نماید , این جریان معکوس به محفظه فشار وارد می کند و گرد و خاک را کاهش می دهد.

    v کاهش هزینه تولید:
    · مشخصه ATX لزوم تو در تو کردن کابلها با اتصالگرهای درگاه خارجی که روی مادربوردهای Baby-AT وجود دارند ,CPU اضافی ,پنکه های خنک کننده یا تنظیم کننده های ولتاژ 3.3 ولتی درون نصبی را از بین برده و در عوض ATX باعث شد که طول کابلهای درایو داخلی کوتاهتر شود و برای درگاههای موازی یا سریال خارجی و استاندارد نیز هیچ کابلی مورد استفاده قرار نگیرد این عوتمل دست به دست هم داده اند تا قیمت مادربورد و یک سیستم کامل به طور چشمگیری کاهش یابد.
    2-2- Micro-ATX:
    عامل تعیین شکل مادربوردی است که اولین بار توسط شرکت اینتل در سال 1997 نمونه تکامل یافته عامل تعیین شکل ATX برای سیستمهای کوچکتر و ارزانتر ارائه گردید.
    این امر باعث کاهش قیمت کل سیستم نیز می شود , یک منبع تغذیه عامل تعیین شکل جدید و کوچک بنام SFX برای استفاده اختیاری در سیستمهای Micro-ATX تعریف شده است .بااین وجود منبع ATX استاندارد خوب کار می کند زیرا دارای اتصالگرهای یکسان می باشد.
    منابع تغذیه SFX باعث ایجاد انعطاف پذیری در زمان انتخاب محل نصب در شاسی می شود و در نتیجه می توان سیستمهای کوچکتری را ایجاد نمود که توان کمتری را مصرف می کنند.
    عامل تعیین شکل Micro-ATX از نظر سازگاری شبیه به ATX است , این شباهتها عبارتند از :
    اتصالگر توان 20 پایه ای استاندارد
    پانل ورودی / خروجی استاندارد
    سوراخهای نصب مجموعه ای از ATX هستند
    این موارد مشابه تضمین می کنند که مادربورد Micro-ATX در یک شاسی ATX استاندارد که دارای منبع تغذیه ATX استاندارد است بخوبی کار می کند.
    2-3- Flex-ATX:
    در سال 1999 اینتل ضمیمه Flex-ATX را با مشخصه Micro-ATX عرضه کرد بدین ترتیب یک نوع کوچکتر و جدید از عامل تعیین شکل ATX به مادربوردها اضافه شد .
    طراحی کوچکتر Flex-ATX بمنظور امکان پذیر کردن طرح های جدید PC بخصوص سیستمهای بسیار ارزان قیمتتر , کوچکتر ,سیستمهای مصرفی و کاری ارائه شد.
    Flex-ATX بوردی را تعریف می کند که اندازه آن 7.5*9 اینچ می باشد و کوچکترین بورد در خانواده ATX است که علاوه بر اندازه کوچک ؛ بزرگترین تفاوت بین عامل تعیین شکل Flex-ATX و Micro-ATX اینست که فقط از پردازنده های سوکت دار پشتیبانی می کنند بنابراین یک بورد Flex-ATX فاقد اتصالگرهای Slot 1 , slot 2 , Slot type مختص انواع کارتریج پردازنده های Pentium II,III, Athlon می باشد.
    با این وجود بورد مزبور می تواند سوکت 7 یا سوکت 8 مختص پردازنده های AMD , سوکت 370 مختص انواع PPGA و FCPGA از سلرون اینتل و Pentium III یا سوکت جدیدتر 423 مختص Pentium IV را داشته باشد.
    علاوه بر اندازه کوچک و پردازنده سوکت دار لازم , بقیه Flex-ATX با ATX استاندارد سازگاری دارد.همچنین اکثر سیستمهای Flex-ATX احتمالاً از منبع تغذیه SFX که در در مشخصه Micro-ATX عرضه گردید استفاده می کنند
    2
    -4-NLX:
    NLX عامل تعیین شکل کم حجم و جدیدی است که برای جایگزین شدن با طراحی LPX غیر استاندارد طراحی شده است.
    اینتل اولین بار آنرا در نوامبر 1996 معرفی کرد.
    این عامل , انتخابی برای سیستمهای گروهی و دسکتاپ محسوب می شود. NLX ظاهراً شبیه به LPX است همچنین با پیشرفتهای متعدد مجتمع سازی کامل , آخرین فناوریها را نیز انجام داد.
    NLX در اصل نوع پیشرفته طراحی اختصاصی LPX می باشد و بطور کامل استاندارد شده است.
    عامل دیگر طراحی NLX محدودیت LPX در اداره کردن اندازه فیزیکی بزرگتر پردازنده های جدیدتر و گرماگیرهای بزرگتر آنها باشد .
    ویژگی اصلی یک سیستم NLX اینست که مادربورد به کارت فزاینده وصل می شود و این بدان معناست که مادربورد را می توان بدون آسیب رساندن به کارت فزاینده یا هر یک از کارتهای گسترش متصل به مادر بورد از سیستم جدا کرد به علاوه هیچ کابل داخلی یا اتصالگری به مادربورد سیستم NLX وصل نشده است. زیرا همه دستگاههایی که معمولاً در این سیستم به مادربورد وصل می شوند نظیر کابلهای درایو , منبع تغذیه , چراغ پانل جلویی , اتصالگرهای سوئیچ و غیره به کارت فزاینده متصل هستند.
    2-5-WTX:
    یک عامل تعیین شکل سیستم و بورد بود که برای ایستگاههای کاری متوسط توسعه وارد شد . اگر چه به نظر می رسید طرفدار ندارد اماWTX بیشتر از ATX پیشرفت کرد و اندازه و شکل بورد و شاسی را تعریف نمود .
    بسیاری از سیستمهای عامل تعیین شکل WTX اولیه ,به عنوان سرور طراحی شدند.
    بیشترین طول و پهنای مادر بوردهای WTX به ترتیب 16.75 و 14 اینچ است که بطور چشم گیری بزرگتر از ATX می باشد.
    مادر بورد GA-K8VT 890-9
    کمپانی گیگابایت پیشرو در عرضه مادربردهای پیشرفته از سریAMD مادربرد GA-K8VT 890-9 را با گستردگی بالای کاربری کامپیوتری به بازار عرضه نمود.
    این مادربرد دارای چیپ ستVIA K8T890 ،باس 2000، رمDual Channel 4*DDR 4تا ظرفیت
    l4 GB می باشد.
    مادربرد فوق CPU های Athlon 64 و همچنین Dual Core را پشتیبانی خواهد کرد و همچنین به منظور انجام امور گرافیکی به راحتی می توان از جایگاه PCI – E 16X آن نیز استفاده نمود.
    دارا بودنRAED SATA ،LAN 1000 و8*USB2 از دیگر ویژگی های این مادربرد می باشد.
    1387 مرداد 31
    مادربوردهای سری X48 شرکت Elitegroup که با استفاده از نسخه دوم طراحی با طول عمر بالاطراحی شده اند، با بهره گیری از تکنولوژی بهینه ساز پویای مصرف انرژی به تازگی روانه بازار شده اند.
    این سری از مادربردها قادر هستند تا بدون هیچ گونه افت کارآیی مصرف توان مادربورد را کاهش دهند همان طور که از مادربوردی در این سطح انتظار می رود، پشتیبانی از آخرین تکنولوژی های موجود در این مادربورد پیش بینی شده است.
    پشتیبانی از جدیدترین پردازنده های دو و چهار هسته ای Intel Core 2 با گذرگاه های 1333 و 1600مگاهرتزی، پشتیبانی از حافظه های DDR3 با فرکانس کاری بالا و ولتاژ کاری پایین و رابط PCIExpress 2.0 با پهنای باند تا دو برابر نسبت به نسخه های قبلی این درگاه را می توان از دیگر قابلیت های این مادربورد برشمرد.

    گفتنی است بهره گیری از کد کننده های صوتی جدید با وضوح بالاتر از دیگر مواردی است که Elitegroup تاکید بسیار زیادی بر روی آنها دارد. از دیگر خصوصیات این مادربورد تعداد دو گذرگاه PCI Express 2.0 x16 (با پهنای باند کامل x16 ) برای تکنولوژی Crossfire شرکت ATI است که پردازش گرافیکی بسیار بالایی را فراهم می کند.

    به علاوه X48T-A باتکنولوژی جدیدی به نام M.I.B یا Motherboard Intelligent BIOS
    تمام قابلیت های Overclocking را به صورت یکجا و هوشمند در اختیار کاربر قرار
    می دهد تا کاربران با سهولت و با دید باز بتواند تمام عملیات Overclocking را در یک صفحه کاری انجام دهند و فرکانس و ولتاژ کاری مادر بورد، پردازنده و حافظه را در اختیار بگیرند تا کارایی و قدرت بالاتری را بدست آورند.

    با استفاده از این نرم افزار حتی مبتدی ترین کاربران نیز قادر به اورکلاک کردن قطعات سیستم خود خواهند بود و می توانند Overclocking را بدون ترس از خرابی سیستم و یا آسیبهای ناشی از آن تجربه نمایند .
    از دیگر خصوصیات این مادربورد که با گارانتی سازگار عرضه میشود، میتوان به S/PDIF in/out ports اشاره کرد که خروجی صدا و Sound Effect های شفاف را به کاربران ارائه می کند.
    بوسیله Dual Gigabit LAN سیستم می تواند ترافیک شبکه بین چندین کامپیوتر را با انتقال سریع داده ها مدیریت نماید و تاخیر در WAN و LAN را به حداقل برساند به علاوه با 6 عدد USB 2.0 ، یک eSATA که باعٍث افزایش سرعت ذخیره سازی و انتقال اطلاعات می گردد.

    - مادربوردهای سری X48 شرکت Elitegroup که با استفاده از نسخه دوم طراحی با طول عمر بالاطراحی شده اند، با بهره گیری از تکنولوژی بهینه ساز پویای مصرف انرژی به تازگی روانه بازار شده اند.
    این سری از مادربردها قادر هستند تا بدون هیچ گونه افت کارآیی مصرف توان مادربورد را کاهشدهند همان طور که از مادربوردی در این سطح انتظار می رود، پشتیبانی از آخرین تکنولوژی های موجود در این مادربورد پیش بینی شده است.
    پشتیبانی از جدیدترین پردازنده های دو و چهار هسته ای Intel Core 2 با گذرگاه های 1333 و 1600مگاهرتزی، پشتیبانی از حافظه های DDR3 با فرکانس کاری بالا و ولتاژ کاری پایین و رابط PCIExpress 2.0 با پهنای باند تا دو برابر نسبت به نسخه های قبلی این درگاه را می توان از دیگر قابلیت های این مادربورد برشمرد.
    این مادربوردها بر مبنای چیپست X38 Intel تولید شده است که عملکردی مناسب در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد. قابلیت پشتیبانی از حافظه MHz 1800، DDR3 دو کاناله و
    lanes 16x 0/2 Dual PCI Express از دیگر ویژگی‌های این مادربورد به منظور افزایش کارایی است.

    برای اولین بار در دنیا در این مادربورد از EPU (واحد پردازش انرژی) استفاده شده است که امکان کنترل دیجیتالی مصرف انرژی توسط CPU را فراهم می‌کند و این امکان را می‌دهد تا با تنظیم و افزایش بازدهی VRM و همچنین باتوجه به حجم بارگذاری (loading) ذخیره انرژی به بهینه‌ترین روش در راستای کمک به محیط زیست انجام شود. این مادربورد همچنین قابلیت پشتیبانی از wifi n 11/802 و تمامی ویژگی‌های آن را به صورت Onboard دارا است و امکان تبادل سریع‌تر اطلاعات را فراهم می‌سازد. فناوری ASUS Express Gate نیز که یک راه‌انداز اختیاری برای سیستم عامل linux است و امکان دسترسی سریع را در زمانی کمتر از پنج ثانیه امکان‌پذیر می‌سازدکه در این مادربورد به کار رفته است.

    EPU در واقع یک قطعه سخت‌افزاری است که با استفاده از IC‌های کنترل کننده قادر است تا انرژی را به میزان قابل توجهی ذخیره کند. این نسل جدید از چیپ‌ خودکار ذخیره‌ساز انرژی با استفاده از فناوری Hybrid Power و همچنین افزایش کارآیی VRM در زمان‌های بارگذاری (Loading) قادر است تا به صورت دیجیتال میزان مصرف انرژی توسط CPU را تنظیم و کنترل کند. روش کار نیز بدین صورت است که این چیپ با انجام بازرسی سریع و لحظه به لحظه CPU قادر است تا یک شمای کلی از وضعیت بارگذاری CPU را به دست آورده و سپس بهترین و موثرترین روش‌های ذخیره‌سازی را به کار می‌برد تا علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست به طور خودکار قدرت و کارایی بیش‌تر را فراهم آورده و در مواقعی که سیستم در حال اجرای برنامه‌های سبک است به میزان 6/56 درصد توان CPU را ذخیره می‌کند.

    ASUS با طراحی نسل سوم VRM هشت فاز تا 95 درصد مصرف انرژی را در مقایسه با سایر روش‌ها بهینه می‌کند. طول عمر بیش‌تر قطعات و اتلاف انرژی کمتر، از جمله ویژگی‌های قطعات با کیفیت است که از آن جمله می‌توان به استفاده ASUS از MOSFET ‌ها به منظور به حداقل رساندن میزان اتلاف انرژی و کم کردن حرارت با خازن‌های پلیمری ساخت ژاپن اشاره کرد.
    مادربوردA-T48elitegroup X
    - مادربوردهای سری X48 شرکت Elitegroup که با استفاده از نسخه دوم طراحی با طول عمر بالاطراحی شده اند، با بهره گیری از تکنولوژی بهینه ساز پویای مصرف انرژی به تازگی روانه بازار شده اند.
    به گزارش ایستنا از روابط عمومی اسوس در ایران این سری از مادربردها قادر هستند تا بدون هیچ گونه افت کارآیی مصرف توان مادربورد را کاهشدهند همان طور که از مادربوردی در این سطح انتظار می رود، پشتیبانی از آخرین تکنولوژی های موجود در این مادربورد پیش بینی شده است.
    پشتیبانی از جدیدترین پردازنده های دو و چهار هسته ای Intel Core 2 با گذرگاه های 1333 و 1600مگاهرتزی، پشتیبانی از حافظه های DDR3 با فرکانس کاری بالا و ولتاژ کاری پایین و رابط PCIExpress 2.0 با پهنای باند تا دو برابر نسبت به نسخه های قبلی این درگاه را می توان از دیگر قابلیت های این مادربورد برشمرد.
    گفتنی است بهره گیری از کد کننده های صوتی جدید با وضوح بالاتر از دیگر مواردی است که Elitegroup تاکید بسیار زیادی بر روی آنها دارد.
    از دیگر خصوصیات این مادربورد تعداد دو گذرگاه PCI Express 2.0 x16 (با پهنای باند کامل x16 ) برای تکنولوژی Crossfire شرکت ATI است که پردازش گرافیکی بسیار بالایی را فراهم می کند.
    بعلاوه X48T-A باتکنولوژی جدیدی به نام ECS M.I.B(Motherboard Intelligent BIOS) تمام قابلیت های Overclocking را به صورت یکجا و هوشمند در اختیار کاربر قرار می دهد تا کاربران با سهولت و با دید باز بتواند تمام عملیات Overclocking را در یک صفحه کاری انجام دهند و فرکانس و ولتاژ کاری مادر بورد، پردازنده و حافظه را در اختیار بگیرند تا کارایی و قدرت بالاتری را بدست آورند.
    با استفاده از این نرم افزار حتی مبتدی ترین کاربران نیز قادر به اورکلاک کردن قطعات سیستم خود خواهند بود و می توانند Overclocking را بدون ترس از خرابی سیستم و یا آسیبهای ناشی از آن تجربه نمایند .
    از دیگر خصوصیات این مادربورد که با گارانتی سازگار عرضه میشود، میتوان به S/PDIF in/out ports اشاره کرد که خروجی صدا و Sound Effect های شفاف را به کاربران ارائه می کند.
    بوسیله Dual Gigabit LAN سیستم می تواند ترافیک شبکه بین چندین کامپیوتر را با انتقال سریع داده ها مدیریت نماید و تاخیر در WAN و LAN را به حداقل برساند به علاوه با 6 عدد USB 2.0 ، یک eSATA که باعٍث افزایش سرعت ذخیره سازی و انتقال اطلاعات می گردد و شکاف 2 PCI Express 2.0 X1 و دو در گاه PCIتمام نیاز های کاربران را برآورده می سازد

    مادربورد از اصلی ترین قطعات سخت افزاری محسوب می شود که نقش مهمی را در پیکر بندی کامپیوتر ایفا می کند. معمولاً اکثر کاربرانی که قصد دارند سیستمی را اسمبل کنند در انتخاب این قطعه دقیق تر شده و حساسیت بیشتری -نسبت به سایر قطعات کامپیوتری- از خود نشان می دهند که این موضوع منجر به رقابتی نزدیک در بازار آن شده است. لذا شرکتهای وارد کننده نیز هرکدام با ارائه محصولاتی جدید و در مدل های مختلف سعی دارند تا سهم بیشتری از بازار را در دست گیرند و در این رقابت پیروز میدان باشند.
    سازگاری تکنولوژی و قیمت مناسب از عوامل موفقیت در جنگ مادربوردها
    شرکت‌های قدرتمند و با سابقه همچون آواژنگ، سازگار ارقام، الماس خاورمیانه و رایان بدر کماکان توانسته اند صدرنشینان فهرست پرفروش ترین برندهای بازار مادر بورد باشند که عواملی از قبیل گارانتی و خدمات پس از فروش، سازگاری با دیگر قطعات و کیفیت مناسب کالا را می توان دلایل موفقیت آنها در بازار دانست.

    باشگاه فعالان ICT، براساس آخرین شاخص نظر سنجی خود درمورد محبوبترین برند مادربورد، همچنان نام GIGABYTE را بالاتر از دیگر برندهای بازار ایران می بیند.
    این برند با سابقه که از آخرین تکنولوژی روز دنیا مانند کارت صداهای پیشرفته، استفاده از سیستمSilent-Pipe ، سیستم اورکلاکینگ و ... در ساخت قطعات خود بهره می برد، از پشتیبانی و گارانتی شرکت معتبری به نام آواژنگ نیز در ایران برخوردار است.
    این برند با کاهش 2 درصدی نسبت به 6 ماهه دوم سال 86 در حال حاضر 32 درصد از سهم شاخص بازار را در اختیار دارد و همچنان مقام اول را در این نظر سنجی به خود اختصاص داده است


    نسل جدیدی از مادربوردهای گیگابایت بر پایه چیپ‌ست‌های P45


    این مادربوردها که در چند مدل مختلف از جمله GA-EP45-DQ6، GA-EP45-DS4R،GA-EP45-DS3R، GA-EP43-DS3 و ... به بازار عرضه شده‌اند به قطعاتی با کیفیت و طول عمر بسیار مجهز بوده و دارای عملکردی بسیار خنک هستند.

    مادربوردهای مذکور همچنین به تکنولوژی بهینه‌ساز پویای مصرف توان پیشرفته مجهزند و با استفاده از TPM سخت‌افزاری به همراه تکنولوژی‌های Smart Backup و پیکره‌بندی RAID بسیار آسان امنیت بالایی را فراهم می‌آورند.

    GA-EP45-DQ6 یک مادربورد تازه‌وارد است که به پردازندهinTel core 2 multi - Core Lastest 45nm، سوکت پردازنده LGA775 و چیپ‌ست inTel P45+IcH10R مجهز است.

    درگاه گرافیکی این مادربورد نیز 16SOLTا×2PCI-E 2/0 و میزان حافظه آن Dual channel DDR2 1200/1066/800/667 است که حداکثر حافظه آن 16 گیگابایت است.
    معرفی مادربوردهای مبتنی برتکنولوزی
    با نزدیک شدن به تاریخ عرضه رسمی نسل جدید پردازنده های کمپانی اینتل با نام تجاری Core i7 بازار مادربرد های پشتیبانی کننده از این پردازنده های قدرتمند نیز به شدت داغ شده است بطوری که تمام کمپانی های فعال در ضمینه ساخت مادربرد تاکنون و قبل از عرضه رسمی پردازنده های Core i7 توسط اینتل مادربرد های تولیدی خود را معرفی کرده اند.

    البته لازم به ذکر است با توجه به اینکه کمپانی اینتل تاکنون تنها یک پل شمالی برای پشتیبانی از Core i7 معرفی کرده است (X58) در نتیجه تمامی مادربرد های ساخته شده تاکنون نیز پر پایه همین چیپست طراحی و آماده شده اند.

    خاطر نشان میکنم با عرضه Core i7 کمپانی اینتل سرانجام کنترلر حافظه را در درون پردازنده قرار داد که این امر باعث افزایش قابل ملاحظه پهنای باند حافظه خواهد شد پیش از این و تا قبل از عرضه Core i7 وظیفه کنترل حافظه در سیستم های بر پایه پردازنده های اینتل به عهده پل شمالی مادربرد بود.
    Based Motherboards 58X
    با نزدیک شدن به تاریخ عرضه رسمی نسل جدید پردازنده های کمپانی اینتل با نام تجاری Core i7 بازار مادربرد های پشتیبانی کننده از این پردازنده های قدرتمند نیز به شدت داغ شده است بطوری که تمام کمپانی های فعال در ضمینه ساخت مادربرد تاکنون و قبل از عرضه رسمی پردازنده های Core i7 توسط اینتل مادربرد های تولیدی خود را معرفی کرده اند.

    البته لازم به ذکر است با توجه به اینکه کمپانی اینتل تاکنون تنها یک پل شمالی برای پشتیبانی از Core i7 معرفی کرده است (X58) در نتیجه تمامی مادربرد های ساخته شده تاکنون نیز پر پایه همین چیپست طراحی و آماده شده اند.

    خاطر نشان میکنم با عرضه Core i7 کمپانی اینتل سرانجام کنترلر حافظه را در درون پردازنده قرار داد که این امر باعث افزایش قابل ملاحظه پهنای باند حافظه خواهد شد پیش از این و تا قبل از عرضه Core i7 وظیفه کنترل حافظه در سیستم های بر پایه پردازنده های اینتل به عهده پل شمالی مادربرد بود.
    اولین محصول از کمپانی ECS با نام ECS X58B-A که این مادربرد از تکنولوژی QoolTech II برای خنک سازی خود بهره میبرد
    اما کمپانی DFI نیز اولین نمونه LANPARTY UT X58 را در معرض نمایش گذاشت گفته میشود این مادربرد توانایی ویژه ایی در Overclocking خواهد داشت ...
    این هم مادربرد معرفی شده توسط کمپانی Gigabyte که در دو مدل DQ6 و DS4 به بازار عرضه خواهد شد و از تکنولوژی Ultra Durable 3 بهره میبرد ...
    همچنین مادربرد قدرتمند T-Power X58 توسط کمپانی BioStar عرضه شده که مجهز به 3 درگاه PCI-Express میباشد

    در آخر مادربورد رفرنس پیشنهادی توسط کمپانی اینتل با نامکه Intel DX58SO به نمایش گذاشته شده است
    با نزدیک شدن به تاریخ عرضه رسمی نسل جدید پردازنده های کمپانی اینتل با نام تجاری i7 بازار Core Core مادربرد های پشتیبانی کننده از این پردازنده های قدرتمند نیز به شدت داغ شده است بطوری که تمام کمپانی های فعال در ضمینه ساخت مادربرد تاکنون و قبل از عرضه رسمی پردازنده های Core i7 توسط اینتل مادربرد های تولیدی خود را معرفی کرده اند. البته لازم به ذکر است با توجه به اینکه کمپانی اینتل تاکنون تنها یک پل شمالی برای پشتیبانی از Core i7 معرفی کرده است (X58) در نتیجه تمامی مادربرد های ساخته شده تاکنون نیز پر پایه همین چیپست طراحی و آماده شده اند. خاطر نشان میکنم با عرضه Core i7 کمپانی اینتل سرانجام کنترلر حافظه را در درون پردازنده قرار داد که این امر باعث افزایش قابل ملاحظه پهنای باند حافظه خواهد شد پیش از این و تا قبل از عرضه Core i7 وظیفه کنترل حافظه در سیستم های بر پایه پردازنده های اینتل به عهده پل شمالی مادربرد بود. اما در این مقاله قصد داریم تصاویری از آخرین مادربرد های معرفی شده برای پردازنده های Core i7 را در طی سه صفحه متوالی به شما عزیزان نمایش دهیم. اولین محصول از کمپانی ECS با نام ECS X58B-A که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید این مادربرد از تکنولوژی QoolTech II برای خنک سازی خود بهره میبرد ... و در زیر نمایی از نسخه نهایی مادربرد ASUS Rampage II Extreme که قبلاً توضیحاتی در مورد این منتشر شد
    مقدمه ای بر BTX

    سال ها است که کیس ها و مادربردهای منطبق با استاندارد ATX جایگزین مدل های AT گشته اند علارقم مزایایی که نسبت به فاکتور فرم AT دارد تولید کنندگان قطعات کامپیوتر را در محدودیت های متعددی قرار داده و مانع از گسترش تکنولوژی های مدرن شده است . فاکتور فرم BTX با هدف حذف محدودیت ها و نقایص ATX برای اولین بار در همایش IDF 2003 توسط اینتل پیشنهاد شد و رفته رفته شاهد فراگیر شدن آن خواهیم بود . در این مقاله قصد داریم کیس ها و مادربردهای منطبق بر استاندارد BTX را بررسی و با مدل های ATX مقایسه کنیم .

    انواع مادربردهای BTX‌
    فاکتور فرم BTX مادربردها را بر حسب اندازه به سه دسته تقسیم بندی میکند : BTX ، MicroBTX وPicoBTX . مادربرد های دسته BTX مادربردهای استانداردی هستند که میتوان روی آنها حداکثر امکانات جانبی و تجهیزات را پیدا کرد این مادربردها در داخل کیس های BTX ایستاده جا میگیرند.
    دسته MicroBTX شامل مادربردهای ارزان قیمتی است که حداقل امکانات جانبی و شیارهای توسعه را دارند و میتوان آنها را علاوه بر کیس های ایستاده BTX در کیس های خوابیده نیز جا داد .
    دسته PicoBTX شامل مادربردهای ارزان قیمتی است که ویژه کاربرد خاص طراحی شده اند مصرف کنندگان عمده آنها OEM ها هستند مادربردهای این دسته بهترین گزینه برای کامپیوتر های کوچک یا SFF (فاکتور فرم کوچک ) به شمار میروند . در کامپیوتر های کوچک فعلی استاندارد مشخصی در طراحی مادربرد رعایت نمیشود لذا مادربرد ATX یک کامپیوتر کوچک با کیس SFF سازنده دیگر سازگار نیست . کیس های PicoBTX استانداردی را برای تمام تولید کنندگان کامپیوترهای کوچک به ارمغان می آورند که به کمک آن مشکل سازگاری محصولات تولیدکنندگان مختلف با هم برطرف خواهد شد . در طراحی کیس های خوابیده PicoBTX ارتفاع تا حد ممکن کاهش یافته است . لذا در آنها درایوهای نوری باریک (Slim) که در کامپیوتر های کتابی استفاده میشوند کاربرد دارد همچنین کارت گرافیک به دلیل ارتفاع زیادش در آنها به صورت افقی بر روی یک Riser که به مادربرد متصل است سوار میشود.
    . ارائه دریچه PCI به تعداد کافی:
    در حال حاضر روی همه مدلهای ASRock همانطور که میدانید SOUND و LAN بصورت Onboard تعبیه شده تا قیمت تمام شده سیستم برای مصرف کننده نهایی به حد اقل برسد. ولی با این وجود دریچه های PCI کافی روی مادر بورد تعبیه شده که به مصرف کننده اجازه استفاده از هر نوع کارت PCI را میدهد.
    8. ارائه راهکارهایی که ضمن حداقل بودن قیمت تمام شده . بالاترین Performance بدست آید:
    امروزه بالاترین FSB برای سی پی یو هایAMD . FSB266 میباشد و رم های DDR266 نیز مناسبترین و سازگارترین رم برای این سی پی یو ها می باشند. لذا اگر از سی پی یو AMD FSB266 استفاده میکنیم لزومی ندارد که مادربوردی خریداری کنیم که DDR333 را ساپورت میکند زیرا در حالت نرمال انتقال دیتا با نرخ 333MHZ بسیار بسیار بیشتر از 266MHZ است. از طرفی چیپ ست های KT333 بسیار گرانتر از KT266 ویا KM266 میباشند و هنگامی که از سی پی یو FSB266 استفاده میکنیم هیچ لزومی ندارد که هزینه خیلی خیلی بیشتر برای خرید مادربورد با چیپ ست KT333 پرداخت کنیم. برای سی پی یو های دارای FSB333 نیز که در حال حاضر قیمتی گزاف دارند پیشنهاد ASRock استفاده از AGP8x است تا کیفیت گرافیکی بالاتری بدست آید.
    . پشتیبانی از تکنولوژی های جدید:
    تکنولوژی HYPER-THREADING که از اختراعات جدید Intel است و با استفاده از این تکنولوژی عملیات اجرای موازی اجزاء در مورد برنامه هایی که از Multi-Threading استفاده میکنند در داخل سی پی یو مهیا میگردد. از این تکنولوژی نیز در آخرین تولیدات ASRock از جمله P4I45D استفاده شده است.
    10. سازگاری با امکانات قدیمی:
    بجای استفاده از کانکتور Power دارای چهار پین که در این اواخر زیاد دیده میشوند .ASRock روی مادربوردهای تولید شده کماکان از کانکتور بیست پین قدیمیتر استفاده میکند تا مصرف کنندگان که قصد ارتقاء سیستم خود را دارند از خرید یک کیس جدید با منبع تغذیه جدید بی نیاز شوند.
    دو پین اول برای تغذیه ولتاژ مورد نیاز برای چرخش فن است و پین سوم برای اتصال با سنسور سرعت فن می باشد که این سنسور سرعت فعلی فن را به مادربورد گزارش می دهد که برای دیدن این سرعت می توانید در نهایت به ستاپ مادربورد برید‌ یا بوسیله نرم افزار های مانیتورینگ مانند "Motherboard Monitor" مشاهده کنید و در آخر پین چهارم هم برای کنترل سرعت فن هست که معمولا با نام PWM (Pulse Width Modulation ) کنترل ، شناخته و توسط مادربورد عرضه می شود . این پین معمولا با بالا رفتن سرعت لود CPU یا GPU و ... سرعت فن را خودکار زیاد می کند .
    پس در صورتی که فن شما دارای 4 سیم است شما نیازی به آموزشی که ما قصد داریم در این مقاله دهیم ندارید زیرا فن شما دارای مدار کنترل سرعت می باشد . پس برای همین به ستاپ مادربورد خود رفته و در صورتی که برای پردازنده این کار را می خواهید انجام دهید و یا مطمئن شوید به دنبال گزینه "CPU Smart Fan Control" بگردید و آن را Enable (‌فعال ) یا در حالت Auto ( خودکار ) قرار دهید تا متناسب با لود CPU شما سرعت فن زیاد تر شود .
    همچنین در صورتی که مادربورد شما به صورت پیشفرض از PWM پشتیبانی نمی کند می توانید با برداشتن پین چهارم و اجرای آموزش این مقاله این مشکل را به راحتی رفع کنید ! بدین صورت که ما با دادن ولتاژ کمتری به فن سرعت آن را پایین تر می آوریم به عبارتی دیگر در این مقاله ما قصد توضیح و آموزش چگونگی برداشتن و اتصال ندادن سیم های تغذیه فن به پین ها و متصل کردن مستقیم آن ها به یکی از برق رسان های جانبی پاور است که شما در این صورت قادر خواهید بود با دادت 5 ولت سرعت پایین ، با دادن 7 ولت سرعت متوسط و با دادن 12 ولت سرعت زیاد را روی فن های خود داشته باشید.

    یکی از رایجترین دلایل مراجعه کاربران به مراکز تعمیر کامپیوتر ، وجود مشکلات مرتبط با مادریورد و به ویژه بایوس آن و عدم توانایی حل این مسئله است. اما حل مشکل بایوس مادربورد بسیار ساده است. تنها کافی است بایوس را مجدد نصب نمایید. هنگام اولین استفاده از مادربوردهای جدید، کامپیوتر را در حالتDOS بوت کنید، دیسکت خالی و فرمت نشده‌ای را در درایو :A قرار دهید.

    در مقابل اعلان DOS فرمان مقابل را تایپ کنید: C:Format A:S یا در ویندوز قسمت My Computer را کلیک کرده و روی دیسک درایو :A دکمه راست ماوس را فشار دهید و Format را انتخاب کنید. توسط روش گفته شده می‌توانید یک Boot diskette بدون AUTOEXE.BAT و CONFIG.SYS درست کنید.

    سپس سی دی مادربورد را در دیسک درایو خود قرار دهید. AFLASH.EXE را بر روی دیسکت شروع خود کپی کنید. در غیر اینصورت از صفحه داون لود ایسوس برای آخرین نسخه برنامه کمکی بایوسAFLASH.EXE استفاده کنید.

    آشنایی با تکنولوزی های DDR,2DDR,3GDDR
    DDR چیست
    Double Data-Rate Memory----> DDR Memory

    DDR SDRAM که به طور خلاصه DDR نامیده میشود تکنولوژی ساختار یافته ای بر اساس SDRAM های PC100 و PC133 فعلی می باشد و برای دو برابر کردن نرخ اطلاعات حافظه طراحی شده است.
    یک حافظه SDRAM با فرکانس 100 مگاهرتز میتواند یک Signal را در یک واحد زمان انتقال دهد و نرخ ارسال اطلاعات آن 100 مگاهرتز خواهد.
    یک حافظه DDR با فرکانس 100 مگاهرتز میتواند دو Signal از اطلاعات را در واحد زمان انتقال دهد و نرخ ارسال آن 100MHz x2 یا همان 200 مگاهرتز می باشد و یک حافظه DDR با فرکانس 133 مگاهرتز که نرخ ارسال آن معادل133MHz x2 یا همان 266 مگاهرتز خواهد بود.
    به طور علمی خطوط انتقال حافظه های DDR از نوع PC1600 با فرکانس 100 مگاهرتز و PC2100 با فرکانس 133 مگاهرتز و DDR از نوع PC2700 با فرکانس 166 مگاهرتز کار خواهند کرد.

    به طور کلی ماژول های حافظه DDR با نرخ ارسال 200MHz ،266MHz ،333MHz ایفای نقش می نمایند.حافظه های DDR باعث ایجاد نسل جدید کامپیوترهای پر قدرت در سطوح مختلف از قبیل Desktop ،Workstation ،Server ،Notebook و Sub_Compact Computer گردیده اند.همچنین این تکنولوژی در صنعت Data Communication و محصولات شبکه از قبیل Router و Switch نیز نقش بسزایی ایفا می کند و باعث تغییر و تحول در ساختار درونی این رده دستگاهها گردیده است.

    در این راستا شرکت ها و کمپانیهای صاحب نام در تکنولوژی کامپیوتر و کمپانی های سازنده Chipset از قبیل Intel ،VIA ،AMD ،Acer Labs (ALI )،SIS ، nVIDIA و ATI طی یک توافق پشتیبانی از حافظه های DDR در سطوح مختلف محصولات جدید خود را اعلام نموده اند.
    مقایسه ظاهری ماژول های DDR یا SDRAM
    الف) بانک های DIMM از نوع DDR از نظر اندازه کاملا یکسان با SDRAM می باشد و از نظر ساختار متفاوت می باشد.
    ب) بانک های DDR DIMM از نوع 184 پین و بانکهای SDRAM DIMM از نوع 168 پین می باشد.
    پ) ماژول های DDR بدلیل اختلاف در ساختار DIMM قابل بر روی SDRAM DIMM نمی باشد
    به طور خلاصه :
    حافظه های DDR در سال 2003 به عنوان تنها حافظه استاندارد شده نوسط کمپانیهای تولید کننده مادربورد و سایر ادوات کامپیوتر که به نوعی از حافظه استفاده می کنند مورد استفاده قرار گرفته است.

    پهنای باند در حافظه های DDR
    روش زیر طریقه محاسبه پهنای باند حافظه های DDR را نشان میدهد.
    Peak Band Width=(Memory Bus Width) x (Data Rate)
    Data Rate = (Memory Bus Speed) x (Operations/Clock cycle)
    هر ماژول DIMM به صورت 64 بیت یا 8 بایت می باشد.پس پهنای یاند PC2100 DIMM به صورت زیر محاسبه می شود:
    (8byte) x (266 MHz) = 2,128 MB/sec
    که به طور خلاصه 2.1 GB/sec می باشد.

    پهنای باند PC1600 DIMM به صورت زیر می باشد:
    (8byte) x (200MHz) = 1.600 MB/sec = 1.6 GB/sec
    پهنای باند PC2700 به صورت زیر می باشد:
    (8byte) x (333MHz) = 2.664 MB/sec = 2.7 GB/sec
    **************************************************

    این برد، اصلی ترین قسمت هر کامپیوتر می‌باشد که تمام قطعات یا بر روی آن نصب و یا به آن متصل می شوند، تکنولوژی ساخت این برد بسیار پیشرفته است. اگر به دقت به آن توجه کنید، خواهید دید که مدارهای بسیار باریکی (باریکتر از موی سر انسان) ارتباط بین قطعات نصب شده بر روی برد را به عهده دارد. یکی از جالب ترین قسمت‌های این برد،چند لایه بودن آن می‌باشد.در حقیقت چندین لایه مدار بر روی هم پرس شده و وظیفه اتصال قطعات را بر عهده دارند.
    مادربردها دارای تنوع بسیار زیادی می باشند بطوریکه شرح مدل و تکنولوژی ساخت آنها در حوصله این بحث نمی گنجد.

    گام بعدی DDR برای قابلیت بیشتر DDR2 SDRAM
    اینک پیشرفت دیگری در DDR (DOUBLE DATA RATE MEMORY ) حاصل شده است.MICRON فرکانس DDR266 SDRAM را در تکنولوژی 2 برابر کرده است DDR2 533 SDRAM جدید MICRON همچنین دارای پهنای باند وسیعتر می باشد بدون این که توان مصرفی سیستم زیاد شده باشد،در حقیقت SSTL_18 I/O و 1.8 VOLT VDD آن از نیاز توان مصرفی کاسته است.

    DDR2 SDRAM مایکرون با 533 مگابایت در ثانیه سرعت انتقال داده ها به طراحان قابلیت استفاده از تمام ابزاری که برای تولید نسل جدید DESKTOP ها ،LAPTOP ها و SERVER ها داده است در این محصولات قابلیت بالا و توان مصرفی پایین مد نظر می باشد.
    استفاده از این تکنولوژی جدید با سرعت بالا در حقیقت استفاده از یک حافظه سیستم 64 بیتی می باشد که می تواند 4300 مگابایت در ثانیه داده ها را پردازش نماید که این 1/5 برابر سریعتر از DDR 533 استاندارد می باشد
    سوکتRAM

    محل نصب RAM . این اسلات، با دو عدد چفت در کنار خود وظیفه نگهداشتن رم را بر عهده دارد.
    امروزه رم ها نیز دارای دو مدل SD و DDR می باشند و مشخصه ظاهری آنها شیاری که بر روی آن قرار دارد می باشد.اگر بر روی برد رم ، یک شیار وجود داشت رم از نوع DDR است در غیر اینصورت از نوع قدیمی تر ، یعنی SD می‌باشد.
    البته مقایسه کلی این دو نوع نیز بسیار مفصل بوده که از حوصله این بحث خارج است.
    طبیعی است مادربرد مخصوص این دو نوع نیز متفاوت است و هر کدام رم خاص خود را پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است که تمام ماردبردهای موجود از رم های نوع DDR و
    مدت کمی پس از معرفی چیپ ست های جدید P45 از سوی Intel، شرکت گیگابایت مادربردی مخصوص استفاده در سیستم های حرفه ای را بر پایه این چیپ ست به بازار معرفی کرد.
    به گزارش موج، این مادربرد که با نام GA-EP45T-EXTREME به بازار عرضه شده است، اولین عضو از خانواده جدید مادربردهای این شرکت است که بازار سیستم های با کارایی بالا و سیستم های مخصوص بازی را هدف گرفته است.
    مادربرد GA-EP45T-EXTREME که به چیپ ست جدید P45 از اینتل به همراه چیپ پل جنوبی ICH10R مجهز شده، دارای امکانات متنوعی است که علاوه بر دارا بودن کارایی ، انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان، ثبات و طول عمر بالا را نیز به همراه مصرف انرژی اندک در اختیار کاربران قرار می دهد.

    این مادربرد که GA-EG45M-DS2H نامگذاری شده است، جزو اولین پلاتفورمهایی است که با استفاده از جدیدترین چیپ‌ست مجتمع اینتل به بازار عرضه شده است.

    با استفاده از چیپ پل جنوبی ICH10R و پشتیبانی از پیکره‌بندی RAID 0,1,5,10 و به نظر می‌رسد با توجه به احتمال استفاده از این محصول در فضای تجاری، گیگابایت برخی از مشخصات را که ممکن است در این فضا مفید واقع شوند در مادربرد جدید خود پیش‌بینی کرده است.

    البته این شرکت ادعا می‌کند این مادربرد بیشتر برای استفاده در سیستم‌های چندرسانه‌ای میان قیمت که توسط کاربران خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی شده است.

    با توجه به استفاده از چیپ‌ست جدید Intel G45 که از یک پردازنده گرافیکی مجتمع GMA 4500 HD استفاده می‌کند، این محصول دارای توانایی‌های چندرسانه‌ای مناسبی بوده علاوه بر این از درگاه‌های D-Sub, DVI, HDMI نیز پشتیبانی می‌کند.

    به نظر می‌رسد این مادربرد برای بسیاری از کاربرانی که قصد پرداخت هزینه‌های اضافه برای استفاده از ساختارهای گرافیکی مجزا را ندارند گزینه مناسبی باشد.

    طبق مشخصات اعلام شده از سوی اینتل، پردازنده گرافیکی GMA 4500 HD قادر است تا از تمامی توابع DirectX 10 پشتیبانی کرده و همچنین کدگشایی ویدیویی با وضوح بالا را نیز به صورت سخت‌افزاری ارایه دهد.

    گفتنی است با توجه به تمرکز شرکت‌های تولید کننده سخت‌افزار بر روی تولید محصولات سازگار با محیط زیست، این مادربرد از تکنولوژی RoHS به همراه تکنولوژی که گیگابایت به شکل انحصاری توسعه داده است و با نام "بهینه ساز پویای مصرف انرژی" شناخته می‌شود، نیز پشتیبانی کرده است.

     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    اطلاعاتی کامل درباره ram


    RAMچیست؟ [​IMG]رم (RAM) مخفف Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی است. این تراشه، فضای مورد نیاز برای خواندن و نوشتن اطلاعات مورد دسترسی پردازنده را فراهم می کند. هرچه رم کامپیوتر بیشتر باشد، تعداد دفعات خواندن اطلاعات از روی هارد دیسک کاهش می یابد و به همین خاطر سرعت کامپیوتر افزایش می یابد.اطلاعات موجود در رم ناپایداراست و تا موقعی که کامپیوتر روشن باشد در آن می ماند. با خاموش شدن کامپیوتر تمام اطلاعات درون RAM از بین می رود.انواع مختلف رمانواع مختلفی از رم ها تولید و عرضه شده اند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم. باید توجه داشت که این گونه ها با هیچ یک از مدل های قبل و بعد خود سازگاری ندارد.SDRAM: این واژه تخفیف یافته Synchronous Dynamic Random Access Memory است. SDRAM یک حافظه دسترسی تصادفی پویاست که با گذرگاه های سیستم همگام سازی شده و قبل از پاسخ به هرگونه اطلاعات ورودی منتظر کلاک سیگنال می ماند. به عبارت ساده تر، SDRAM خود را با گذرگاه های سی پی یو هماهنگ کرده و به خاطر همین سرعت خود را تا سه برابر گونه های قبلی افزایش داده است.DDR: سرعت انتقال داده در این نوع رم ۲ برابر SDRAM است. Double Data Rate یک تکنولوژی ۲٫۵ ولتی است که درون DIMM آن ۱۸۴ پین وجود دارد.DDR2: این نوع رم که جایگزینی برای رم های DDR بود، دارای سرعت انتقال بالاتر و مصرف برق پایین تری است. مقدار مصرف برق در DDR2 معادل ۱٫۸ ولت است.DDR3: این نوع رم گونه ای از حافظه های پویاست که دارای پهنای باند بالایی برای انتقال داده هاست. سرعت انتقال آن ۲ برابر DDR2 است و مصرف برق ۱٫۵ ولتی که دارد کمتر از مدل قبلی خود است.برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب مراجعه شود :2GB ‌‌ـ‌ حداقل حافظه‌ها
    رم‌هایی که حجمی کوچک‌تر از 2 گیگ داشته باشند، کاملا دچار کمبود جا برای ذخیره‌سازی حافظه خواهند بود. در حقیقت ویندوز 7، 64 بیتی در سیستم‌هایی که کمتر از 2 گیگا بایت ظرفیت دارند، نصب نمی‌شود. تنها انجام کارهای معمولی مانند جستجو در وب، اصلاح فایل و دیدن فیلم به شکل HD در چنین سیستمی ممکن است. البته توجه داشته باشید که انجام تمام اینها با هم برای شما دردسرساز خواهد بود.
    یکی از مشکلات استفاده از این حافظه وقتی به وجود می‌آید که ویندوز علاقه دارد که نصف حافظه‌اش را آزاد نگه دارد، پس با داشتن2GB از حافظه تنها یک گیگ برای انجام کار برای شما باقی می‌ماند. با این مقدار حافظه کارها به نظر انجام پذیر خواهد بود، در حالی که اگر رم افزایش یابد، پیشرفت خیلی بیشتری در انجام کارها خواهیم داشت.
    4GB – فضایی کوچک اما کافی
    وقتی قرار است شما بین مقدار بودجه‌تان و کارایی RAM تعادل برقرار کنید، 4GB بهترین انتخاب است. در انجام کارهای روزانه شما نمی‌توانید از کل حافظه بدر ستی استفاده کنید. برای نمونه شما می‌توانید با همین مقدار حافظه به انجام بازی بپردازید، کارهای مربوط به فتوشاپ انجام دهید، یا تغییراتی در ویدئوی مورد نظرتان ایجاد کنید. ولی متاسفانه تدوین عکس‌هایی با رزولوشن بالا یا سه‌بعدی با این حافظه، زیاد ممکن نیست.
    8GB و بیشتر
    [​IMG]وقتی شما دارید سیستم جدیدی می‌سازید و هزینه بالا برایتان اهمیت زیادی ندارد، خرید حافظه‌هایی با ظرفیت 8 گیگ انتخاب مناسبی خواهد بود. ارتقای رم از 4 به 8 گیگا بایت تغییرات بزرگی در رایانه تان ایجاد نمی‌کند، مگر این که بخواهید با سیستم تان کار پیشرفته ای انجام دهید که در این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم رم خود را به این مقدار ارتقا دهید. تغییراتی که 8 تایی با 4 تایی دارد در افزایش کارایی در برخی موقعیت‌هاست، مثلا تغییر اول ایجاد امنیت بیشتر برای سیستم و دومین تغییر کم کردن فشار موجود روی سخت‌افزارتان است.
    اگر تنها به بازی با رایانه اهمیت می دهید، زیاد برای شما فرقی نخواهد کرد ؛ هرچند انجام کارهای بسیار حرفه‌ای برای شما با این رم بسیار بهتر خواهد بود.

    6،3 و 12GB
    علت این که درباره رم 3، 6 یا 12 گیگا بایتی صحبتی نکردیم، این است که داشتن رم با ظرفیت 6 تایی برای مثال از جمع آوری چند عدد DIMMs یا حافظه جانبی به دست می‌آید. پس شما 3 عدد DIMMs با ظرفیت 2GB نیاز دارید که به این معناست شما نمی‌توانید از آنها در Dual Channel Configuration استفاده کنید. این سیستم ذکر شده در حقیقت به سی.پی.یو این امکان را می‌دهد در آن واحد به 2 تا از DIMMs وصل شود، بویژه 64 بیت را به 128 بیت افزایش می‌دهد. چنانچه تنها بازی کردن و انجام کارهای معمولی برای شما اهمیت دارد، کانال 2تایی یا تکی به یک شکل واحد برای شما کارایی خواهند داشت
    (به طور یکسان عمل خواهند کرد).برای این که باس دوتایی داشته باشید، تنها لازم است که DIMMs‌های زوج مشابه داشته باشید. پس به همین دلیل 3، 6 و 12 تایی برای شما کارایی زیادی نخواهد داشت. تنها در شرایطی که شما کارهای بسیار زیادی در زمینه‌ وارد و خارج کردن اطلاعات با حجم بسیار زیاد انجام می‌دهید، یعنی داشتن رم بیشتر برایتان نسبت به داشتن باس بیشتر در اولویت قرار دارد، خرید این RAM‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
    سرعت و قابلیت‌هایRAM
    [​IMG]مرحله‌ بعد از تشخیص مقدار رمی که شما نیاز دارید، تشخیص این است که سرعت رم مورد نیاز شما باید چه مقدار باشد. برای داشتن بهترین نتیجه برای این کار، سرعت رم شما باید با سرعت مادربوردتان برابر باشد. البته این برای کسانی است که می‌خواهند از کارایی این دو با هم نهایت بهره را ببرند، مانند بازیکنان حرفه‌ای. کاربر معمولی نیازی به رم با سرعت بالا ندارد و این ممکن است هزینه‌ سنگینی را برای او به همراه داشته باشد. پس برای آنها خرید DDR3-1600‌ انتخاب مناسبی خواهد بود، چون هم سرعت بالایی دارد و هم ارزان است.
    علاوه بر تمام اینها، مدل‌های حافظه براساس Timings هم درجه بندی می‌شوند. تایمینگ در حقیقت یک سری اعداد هستند مانند 9-24‌‌ـ‌9‌‌ـ‌9‌‌. اینها تعداد دورهای ساعت است که رم نیاز دارد تا به ستونی از اطلاعات دسترسی پیدا کند، هر قدر این عدد کوچک‌تر باشد، بهتر است. ولی در نظر داشته باشید که برای داشتن زمان کمتر، نیاز است شما پول بیشتری پرداخت کنید.
    فرق بین DDR و DDR2 و DDR3
    در حقیقت DIMM در 3 استاندار متفاوت ساخته شده است. نه تنها دی.آی.ام.ام از نوع DDR با استاندار سیستم DDR2 ناسازگار است، بلکه حتی در سوکت (پریز) مخصوص به آن هم نمی‌رود. اگر تلاش کنید که با فشار وارد آن قسمت کنید، مادربوردتان شکسته خواهد شد. خوشبختانه سیستم‌های دی.دی.آر و دی.دی.آر. 2 دیگر استفاده نمی‌شوند و رایانه‌های مدرن همه به سیستم دی.دی.آر.3 مجهز هستند.
    ‌‌‌So-DIMM چیست؟
    So-DIMM همان DIMM است در ابعاد کوچک که عموما در لپ تاپ‌ها و سیستم‌های کوچک دیگر استفاده می‌شود.
    آیا ‌DDR3-2000DIMM با مادر بورد DDR3-1600‌‌ تایی می‌تواند کار کند؟
    مدل‌های مختلف حافظه دارای یک جدول درونی برای نشان دادن تنظیم‌های سرعت و زمان هستند، بنابراین وقتی مدلی را که دارای سرعت بالاتری از سرعت مادربوردتان است، نصب ‌کنید، مادربوردتان از آن در سرعت پایین استفاده خواهد کرد. برای مثال وقتی از DIMM نوع DDR3-2000‌‌ در کنار مادربورد DDR3-1600‌ استفاده می‌کنید، به جای کار با سرعت 2000MHz با سرعت 1600MHz رایانه تان کار خواهد کرد. در ضمن گارانتی برای سازگاری این دو در کنار هم وجود ندارد و بهتر است رم را با قابلیت‌های سیستم تان هماهنگ کنید.
    ولتاژ ؛ چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود
    ولتاژ حافظه عامل بسیار مهمی برای سازگاری حافظه با دیگر سیستم‌هاست. استاندارد DDR3 برای ولتاژ برابر با 1.5V است، در حالی که خیلی از کارایی‌های DIMMs‌ها نیاز به ولتاژهای بالاتری دارند تا سرعت ساعتشان افزایش یابد. این ممکن است ایجاد مشکل کند ؛ چرا که خیلی از مادربوردها توانایی تشخیص ولتاژ مناسب برای این DIMMs‌ها ندارند و تنها ولتاژ 1.5V را برای آنها فراهم می‌کنند. اگر این مقدار برای ثابت نگه داشتن حافظه تان مناسب نباشد، سیستم شما حتی برای بالا آمدن نیز تلاشی نخواهد داشت، چه برسد به این که شما بتوانید در قسمت BIOS به صورت دستی ولتاژ را بالا ببرید. قبل از این که سفارش رم دهید، مطمئن شوید اطلاعات دقیقی از مادربوردتان دارید.
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  5. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    ميزان حافظه و نوع ram كامپيوتر خود را انتخاب كنيد.

    در اين مقاله نگاهي به دو مشخصه اصلي رم در كامپيوتر مي پردازيم: مقدار حافظه و نوع
    چقدر كافي است

    قانوني كه در اينجا روي آن انگشت مي گذاريم ( با توجه به انواع مختلف كامپيوترهايي كه استفاده مي كنيد ) نرم افزارهايي است كه شما تمايل به استفاده از آنها را داريد.
    و اينكه حداقل مقدارRAM لازم يا بهترين كارايي براي شما مهم است.
    جدول زير يك ديدگاه كلي از ميزان RAM قابل قبول با توجه به زمينه كاري فراهم مي كند.
    128 MB كافي براي بوت شدن
    128-256 MB برنامه نويسي
    256-384 MB محاسبات معمولي كامپيوتر گشت زني وب
    384-512 MB Game و موسيقي
    512 MB -...... گرافيك سنگين و Game سنگين
    [SIZE=2.5>[/COLOR]
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  6. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    کیبورد Viera 1689 2,000 +عکس

    کیبورد Viera 1689 2,000 حسنه
    +

    168,000

    ریال
    Viera VI-1689 Standard Keyboard رنگ : مشکی
    کیبورد استاندارد سیم دار
    طول کابل : 120 سانتیمتر
    پورت اتصال: USB
    دارای دو زبان فارسی و انگلیسی
    تعداد کلیدها: 104 دکمه
    ابعاد : 43*13*2.5 سانتیمتر
    ضد آب


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  7. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏10/10/15
    ارسال ها:
    3,457
    تشکر شده:
    4,066
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس نظام مهندسی
    حافظه ی پیشرفته ی ddr3

    حافظه ی DDR3 حدود شش ماه پیش به بازار معرفی شد تا جایگزین تکنولوژی اشباع شده ی DDR2 شود. درحالی که انجمن مهندسی يكپارچه سازي قطعات الکترونیکی (JEDEC) سرعت حافظه های DDR3-800 تا DDR3-1600 را تعیین کرده است، توليد كنندگان حافظه های الکترونیکی تا 20% از بیشترین سرعت تعيين شده تجاوز نموده اند. با وجود اینکه حافظه های DDR3 با سرعت های 1066 و 1333 به دلیل گرانتر بودنشان نسبت به DDR3-800 هنوز ماهها طول می کشد تا عملاً وارد کار شوند، سازندگان بسیاری در این زمینه قطعات DDR3-1600 را پیشنهاد می کنند و بعضاً از تولید محصولات DDR3-2000 خبر می دهند. اخیراً با نگاهی به چند قطعه ی DDR3-1333، متوجه می شویم که زمان ظهور محصولات پیشرفته تر فرا رسیده است. از زمانی که Overclocking (افزایش میزان پردازش CPUبيش از مقدار نامي آن) تبدیل به یک امر رایج شد، طرفداران و پیگیر کنندگان حافظه های کامپیوتر شاهد طی شدن جریانات جالبی بوده اند. بعد از آنکه Intel و AMD به منظور جلوگیری از عملکرد سریعتر از حد مجاز CPU سرعت پردازشگرها را محدود کردند، تولید کنندگان مادربورد گزینه هایی را برای دور زدن این تنظیمات معرفی نمودند. افزایش سرعت Bus (گذرگاه داده ها) معادل است با افزایش دیگر متغیر های لازم برای تعیین سرعت clock پردازنده، از اینرو سد و مانع افزایش clock برای FSB (گذرگاه رابط CPU و RAM) بطور قابل ملاحظه ای کنار گذاشته می شود ولی در عوض برای BUS، پهنای باند بزرگتری را به همراه می آورد. علاوه بر این حافظه ی اصلی نیز به همان نسبت افزایش سرعت می یابد. که بستگی به سرعت عمل آن داشته و این سرعت عمل بطور مستقیم به BUS سیستم (یا درمورد پردازندههای AMD به سرعت پردازنده) وابسته است. در حالی که حافظه ها پس از جریان oveclocking – که در ابتدا نسبتاً کند بود - مطرح شدند، محصولات امروزی با در نظر گرفتن برتری از لحاظ سرعت clock طراحی می شوند، که نه تنها حداکثر overclocking سیستم را ممکن می سازند، بلکه پهنای باند حافظه را نیز افزایش می دهند و در نتیجه به عملکرد کلی کمک می نماید. به دلیل مکانیزم های کم مصرفی مانند تکنولوژی Cool`n`Quiet شرکت AMD و Speedstep ارتقا یافته ی شرکت Intel، همه ی پردازشگرهای جدید می توانند هم با multiplier پیش فرض خودشان و هم با مقادیر کمتر از آن کار کنند؛ ویژگی کم مصرف بودن، کاهش سرعت پردازشگر را می طلبد. این امر باعث افزایش multiplier برای FSB و همچنین کاهش آن برای پردازنده می گردد تا سرعت clock هسته را تا حد ایده آل محدود کند. از اینرو می بایست ترکیبی از یک گذرگاه سیستمی (system bus) پرسرعت را انتخاب نمود. از طرف دیگر حافظه های پیشرفته تر با مسائل مربوط به هزینه مواجه می شوند که البته همه ی محصولات خوب با این مورد روبرو می شوند. معمولاً سرعت های بالاتر clock حافظه تنها با افزایش شدید ولتاژ دست یافتنی است، و این امر مستلزم دقت در انتخاب IC های تولید شده برای حافظه توسط شرکتهای Elpida، Hynix، Micron، Qimonda و Samsung می باشد. قطعات حافظه ای حاصل ممکن است چندین برابر گرانتر از DIMM های (حافظه های دوقلو) کنونی باشد. برخی از تامين كنندگان، چيپ هاي کامل حافظه را می خرند و خودشان برش داده، انتخاب و بسته بندی می کنند. و برخی دیگر حافظه های آماده یا حتی قطعات کامل حافظه را خریداری می کنند.
    سینا صدقی
     
    *SAma* از این پست تشکر کرده است.
  8. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏8/12/19
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    با تشکر از این مقاله بسیار کاربردی
    به نظر من چیز دیگه ای که در این لیست میگنجید تجهیزات مربوط به برق اضطراری هست. در واقع پیش از این که شما بتونید یک سیستم نرم افزاری / سخت افزاری رو راه اندازی کنید نیاز هست که یک سیستم جامع و کامل از منابع تغذیه بی وقفه داشته باشید. خصوصا این مورد زمانی ضروری تر می‌شه که تجهیزات مورد استفاده حاوی اطلاعات مهم و حیاتی باشن و یا این که خود سخت افزارها گرون باشن. این مورد بسیار مهمه. من با توجه به تجربه ای که در این زمینه داشتم بارها دیدم که بسیاری از افراد به خاطر سهل انگاری درباره این موضوع متحمل خسارت‌های زیادی شدن.