1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

سرویس و نگه داری دیگ های بخار

شروع موضوع توسط Mr Perfect ‏17/7/15 در انجمن مهندسی شیمی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏23/6/15
    ارسال ها:
    4,491
    تشکر شده:
    6,069
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    Engineering Management
    گردآوری و تنظیم:

    مهندس سیداحمد تبعیدیان

    مهندس سید مهدی حسینی



    مقدمه

    همزمان با ورود بشر دوران صنعتی که با استفاده گسترده تر انسان از نیروی ماشین در اوایل قرن هجدهم میلادی آغاز شد تلاشهای افرادی نظیر وات، مارکیز و … از انگلستان در ارتباط با گسترش بهره برداری از نیروی بخار و طراحی و ساخت دیگ های بخار شروع شد، دیگ های بخار اولیه از ظروف سربسته و از ورق های آهن که بر روی هم برگردانده و پرچ شده بودند و شامل اشکال مختلف کروی و با مکعب بودند ساخته شدند.

    این ظروف بر روی دیوارهای آجر بر روی آتش قرار داده شده ودر حقیقت برون سوز محسوب می شدند. این دیگ ها در مراحل آغاز بهره برداری تا فشار حدود bar 1 تأمین می نمودند که پاسخگوی نیازهای آن دوره بود ولی به علت تشکیل رسوب و لجن در کف دیگ که تنها قسمت تبادل حرارت آب با شعله بود، و با بروز این مشکل، دمای فلز به آرامی بالا رفته و موجب تغییر شکل و دفرمه شدن فلز کف و در نتیجه ایجاد خطر انفجار می شد.

    همزمان با نیاز به فشارهای بالاتر بخار توسط صنایع، روند ساخت دیگ های بخار نیز تحولات بیشتری را تجربه نمود.

    بدین جهت برای دستیابی به بازده حرارتی بیشتر، نیاز به تبادل حرارتی بیشتری احساس می شد، در نتیجه سطوح در معرض حرارت با در نظر گرفتن تعداد زیادی لوله باریک که در آن ها گازهای گرم، جریان داشتند و اطراف آنها آب وجود دارد، افزایش یافتند. این دیگ ها با داشتن حجم کمتر راندمان مناسبی داشتند.

    بدین جهت برای دستیابی به بازده حرارتی بیشتر، نیاز به تبادل حرارتی بیشتری احساس می شد، در نتیجه سطوح در معرض حرارت با در نظر گرفتن تعداد زیادی لوله باریک که در آن گازهای گرم، جریان داشتند و اطراف آنها آب وجود دارد، افزایش یافتند. این دیگ ها با داشتن حجم کمتر راندمان مناسبی داشتند.

    دیگ های بخار لوله دودی امروزی اب دو یا سه پاس در حقیقت انواع تکامل یافته دیگ های مزبور می باشد. تحول عمده دیگر در ساخت این نوع دیگ ها، تکامل از دیگ های فایرتیوپ سه پاس ( عقب خشک) به ساخت دیگ های ویت بک (عقب تر) می باشد. در دیگ های عقب خشک انتهای لوله های پاس ۲ و ۳ هر دو به یک سطح شبکه متصل می شوند،که به علت اختلاف دمای فاحش گازهای حاصل احتراق در پاس (۱۰۰۰ درجه سانتیگراد) و پاس ۳ (حداکثر ۲۵۰ سانتیگراد) سطح این شبکیه دچار تنش و در نهایت نشتی می شود. همچنین دیگ های عقب خشک نیاز به عایق کاری و انجام تعمیرات بر روی مواد نسوز طاقچه جدا کننده پاس ۲ و ۳ نیز در فواصل زمانی کوتاه دارند که موجب افزایش هزینه نگهداری و ایجاد وقفه در تولید می شوند.



    سرویس های روزانه

    • شیر ورودی آب به داخل شیشه آب نما را ببندید و شیر تخلیه آن را باز نمایید.
    بخار باید به سرعت ازشیشه ها عبور نماید اجازه دهید برای ۲۰-۱۵ ثانیه بخار خارج شود. شیر تخلیه آب نما را ببندید و شیر ورودی آن را باز کنید. آب باید به سرعت وارد شیشه آب نما گردد. چنانچه این عمل به کندی انجام شود یکی از مجراها مسدود شده که باید در اولین فرصت رفع اشکال شود.

    1. شیر تخلیه دیگ بخار را باز کنید و اجازه دهید تخلیه برای مدت چند ثانیه انجام شود. (این عمل جهت کاستن از املاح موجود در آب صورت می گیرد)/
    2. در صورت کثیف بودن شیشه بازدید شعله درقسمت عقب دیگ می بایست تمیز گردد.
    3. شعله کم (low) وشعله زیاد (High) را بازدید نمایید.
    4. فنجانک (cup در دیگهای بزرگ)‌و نازل (Nozzle دردیگهای کوچک) مشغل به صورت روزانه توسط پارچه و پارافین و یا گازوئیل تمیزشود.
    توجه: برای انجام موارد فوق به هیچ وجه از ابزاربرنده و یا نوک تیز استفاده نشود زیرا در صورت تکرار نازل یا فنجانک از تعادل خارج شده و باید آنرا تعویض نمود.

    1. اجزای مشعل را باید تمیز نگه داشت. روغنهای نشت شده را به طورروزانه پاک نموده و محل نشت نیز باید آب بندی گردد. ادامه چرخش شیر تا انتها به مدت ۱۰ ثانیه پاکسازی مجرای بخار را انجام دهید با چرخش عکس عقربه ای ساعت به حالت نرمال برگردید.


    سرویس های هفتگی دیگهای بخار

    1. در حالتی که مشعل روشن است با حضور مسئول تأسیسات دیگهای بخار کلید پمپ تغذیه آب را روی حالت خاموش قرار داده وبگذارید در اثر تبخیر، سطح آب پایین رود تا به علامت کم آبی روی شیشه آب نما برسد. در این وضعیت، باید مشغل خاموش شده و چراغ مربوط به سطح آب کم (low water level) روشن و زنگ خطر شروع به کار نماید. توسط کلید مربوطه زنگ را قطع و اجازه دهید آنقدر بخار خارج گردد تا به سطح آب خیلی کم (Extra) برسد. در این لحظه چراغ مربوط به سطح آب خیلی کم روشن شده و آژیر شروع به کار می کند. صدای آژیر را توسط کلیه مربوطه قطع و پس از اینکه مراحل به خوبی کنترل شد پمپ تغذیه آب را روشن و آبگیری را کامل کرده ومشعل را روشن نمایید. این مراحل جهت اطمینان از عملکرد سیستم کنترل آب انجام می شود. دیگ نمی بایست مدت زیادی در حالت کم آبی بسیار (Extra low water level) باقی بماند.
    2. تجهیزات هشدار دهنده دیگ از قبیل زنگها و لامپهارا کنترل نمایید.
    3. چنانچه درمراحل فوق اشکالی مشاهده شد سریعاً جهت رفع آن اقدام و درصورت عدم موفقیت با نماینده مجاز شرکت تماس حاصل فرمایید.
    4. صافی پمپ تغذیه را کنترل نموده و در صورت نیاز آنرا تمیز نمایید.
    5. وقتی که مشعل در حال کار می باشد چشم الکتریکی را از جای خود خارج کنید شعله باید بلافاصله قطع و چراغ اخطار روشن شده و آژیر شروع به کار نماید. بدین ترتیب مدار کنترل شعله بررسی می گردد.
    6. چشم الکتریکی را با پارچه ای نرم و تمیز پاک کرده و در جای خود قرار دهید.
    7. الکترودهای جرقه زن و فنجانک سوخت ویا نازل را کنترل و در صورت مشاهده رسوب تمیز نمایید.
    8. اتصالات دمپر هوا و سوخت را کنترل نمایید.

    سرویس های ماهانه دیگهای بخار

    1. یاطاقانهای پروانه دمنده را گریسکاری کنید.
    2. موتورهای الکتریکی را طبق دستورالعمل کارخانه سازنده روغن کاری نمایید.
    3. پمپ تغذیه را از نظر نشت و یا ایجاد سرو صدا بررسی کنید.
    4. صافی سوخت را بازدید کرده ودر صورت نیاز با گازوئیل شستشو نمایید.
    5. صافی پمپ آب را باز کرده و درصورت لزوم رسوبها و گرفتگی احتمالی آنرا رفع و صافی را کاملاً تمیز نمایید.
    6. کلیه اتصالات و شیرها را از نظر نشت کنترل کرده و درصورت اشکال آنهارا رفع نمایید.

    سرویس های فصلی دیگهای بخار

    1. مشعل را کاملاً تمیز کرده و از نظر نشت کنترل کنید.
    2. لوله های پاس ۲ و ۳ را (درصورت وجود دوده در لوله) توسط برس مخصوص تمیز نمایید.
    3. با رعایت کلیه نکات ایمنی دریچه های آدم رو و دست رو را باز کرده داخل دیگ را از نظر رسوب و زنگ زدگی به صورت کامل بازدید نمایید.
    تذکر:‌موارد ۲ و ۳ را در اولین فصل کاری دیگ انجام دهید و بعد از آن با توجه به میزان بهره برداری از دیگ برای انجام می توان اقدام نمود. بدین معنی که می توان تعیین کرد که درچه فاصله زمانی لوله ها و در چه فاصله زمانی داخل دیگ را می بایست بازدید کرد. باید در نظر داشت که حداکثرزمان تمیزکاری لوله ها از سه ماه تجاوز ننماید چون با تمیز نگه داشتن لوله ها بازدهی دیگ بیشتر خواهد شد. چنانچه سطوح لوله برای مدت طولانی تمیز نشود علاوه بر پایین آوردن ظرفیت اسمی دیگ عمر لوله ها هم کاهش می یابد.


    روشهای تمیز کاری دیگهای بخار

    با بازکردن درب جعبه دودهای جلو و عقب دیگ، می توان به تمام لوله ها دسترسی پیدا کرد.

    از جلو دیگ با برس مخصوص داخل لوله ها را از رسوب و دود پاک کنید. رسوب و دوده معمولاً در پشت دیگ جمع می شود. دوده و رسوب مربوط به گذر لوله ها در محفظه برگشت و دوده گذر سوم لوله ها در جعبه دود عقبی تجمع می یابد. این رسوبهای دوده ای را به سادگی می توان از بین برد. با برداشتن درب انتهای محفظه برگشت می توان به درون آن راه یافت و دوده یا رسوب آبی دوده ای را که در آن جمع شده اند بیرون آورد و کاملاً پاک نمود. هنگام نصب مجدد دربهای جلو و عقب از آب بندی آنها اطمینان حاصل نمایید و اگر به اتصالات صدمه ای رسیده و آنها را تعمیر و تعویض نمایید.


    روش خاموش کردن دیگ بخار برای مدت کوتاه

    جهت خاموش نمودن دیگ بخار برای مدتی معین و حداکثر تا یک شیفت کاری می توان به یکی از دو طریقه زیر عمل نمود:

    1. شیر خروجی بخار دیگ را بسته و مشعل و پمپ تغذیه را روی حالت خودکار بگذارید. با این روش در طول این مدت فشار داخل دیگ حفظ شده و آماده شیفت بعدی می باشد. با توجه به اینکه در این حالت کارکرد دیگ بخار بدون حضور مسئول و ناظر انجام می گیرد اما لازم است این امر را با شرکت بیمه درمیان بگذارید تا آنها روش شما را تأیید نمایند در این حالت لازم است قبلاً از عملکرد درست سیستمها اطمینان کامل حاصل شده باشد.
    2. شیر خروجی بخار را بسته پمپ تغذیه را در حالت دستی قرار دهید و سطح آب را تا بالاترین نقطه شیر آب نما بالا ببرید. این عمل به منظور جبران انقباض حاصل از پایین آمدن دما و فشار صورت می گیرد. پمپ را خاموش کرده و بگذارید مشعل در بالاترین فشار تنظیم شده خاموش گردد. کلید پمپ تغذیه و کلید مشغل را روی حالت خاموش بگذارید وقتی مشعل متوقف شد آنرا باز کرده و در حالی که فنجانک سوخت (cup) گرم است آنرا تمیز نمایید. اگر این کار درحالت گرم انجام نگیرد تشعشع و حرارت حاصله باعث خشک شدن و جمع شدن رسوب کربن روی فنجانک سوخت خواهد شد. شیرآب را ببندید. چنانچه درطول این مدت فشار دیگ پایین بیاید این کار از ورود آب به داخل دیگ جلوگیری می کند. در شروع به کار بعدی قبل از شروع شدن دیگ حتما شیر تغذیه آب را باز نمایید. شیشه های آبنما و سطح آب را کنترل کنید و چشم الکتریکی و شیشه دریچه دید شعله در عقب دیگ را تمیز نمایید.

    روش خاموش کردن دیگ بخار برای مدت طولانی

    جهت خاموش کردن دیگ بخار برای مدت طولانی می توان به یکی از دو روش زیر عمل نمود:‌

    1. روش خشک کردن دیگ:‌وقتی دیگ را خاموش نمودید لوله ها، صفحه لوله ها (tube plates) ، کوره و تمای سطوحی را که با حرارت و گاز احتراق تماس دارند باید از دوده های حاصل از سوخت تمیز نمود و بعد از تخلیه بخار و نیم گرم شدن دیگ، آب دیگ بخار را تخلیه کرده و دریچه های آدم رو، دست رو و لایروبی را باز نموده و گل و لای ، رسوب و جرمها را خارج و داخل دیگ را کاملاً تمیز کنید. بایستی سعی شود که داخل دیگ کاملاً خشک شده و رطوبت آن تا حد امکان گرفته شود. شناورهای کنترل کننده سطح آب را بیرون آورده و محفظه آنها را از رسوب و پوسته های زنگ تمیز و خشک نموده و دوباره نصب نمایید. شیرهای خروجی هوا و تخلیه دیگ و تخلیه بخار را باز کنید. با به کار بردن مواد شیمیایی مناسب می توان دیگ را در حالت خشک نگهداری نمود.
    در طول مدت خاموشی دیگ بایستی درهر هفته دو یا سه بار موتورها را بچرخانید تا محور آنها به مدت طولانی در یک وضعیت نماند.

    1. در وضعیتی که دیگ آبگیری شده باشد:‌
    در صورتی که دیگ آبگیری شده باشد آنرا خاموش کرده و سعی نمایید که حبابهای داخلی وجود نداشته باشد. آب دیگ باید هر هفته یک بار آزمایش شود و مواد شیمیایی ذخیره برای تصفیه آب در تمام مدت جهت جلوگیری از اکسیداسیون تزریق شود.

    عیوبی که ممکن است در سیستم کار با دیگ بخار بوجود آید:‌

    الف) دیگ آبگیری نمی کند

    در این حالت ممکن است اشکالات زیر بوجود آمده باشد که باید در جهت رفع آنها اقدام نمود:

    1. کلید پمپ روی حالت روشن نباشد.
    2. آب منبع تغذیه دیگ، تخلیه شده باشد.
    3. شیر تغذیه آب که روی منبع نصب شده است، بسته باشد.
    4. صافی آب رسوب گرفته باشد یا کثیف شده باشد.
    5. پمپ آب هوا گرفته باشد.
    6. جهت چرخش پمپ برعکس باشد.
    7. اتصالات روی ترمینال پمپ صحیح یا محکم نباشد.
    8. شیر تغذیه ورودی آب به دیگ بسته و یا دارای اشکال باشد.
    9. دستگاه کنترل کننده سطح آب اشکال داشته باشد.
    10. اتصالات الکتریکی دستگاه کنترل کننده سطح آب صحیح بسته نشده باشد.
    11. شناور گیر کرده باشد.
    12. شیر زیر دستگاه کنترل کننده سطح آب باز نباشد ( در دیگهای با ظرفیت بالا)
    13. کنتاکتور پمپ اشکال داشته باشد.
    14. رله اضافه بار مربوطه عمل کرده باشد.
    15. فیوز مدار قدرت پمپ سوخته باشد.
    ب) مشعل شروع به کار نمی کند

    ممکن است اشکالات زیر بوجود آمده باشد که دراین صورت باید در جهت رفع آنها اقدام نمایید:‌

    1. مشعل روی حالت خاموش باشد.
    2. فیوز مشعل سوخته باشد.
    3. کنتاکتور مربوطه اشکال داشته باشد.
    4. مشعل در وضعیت قطع (lock out) باشد.
    5. چشم الکتریکی در معرض نور قرار گرفته باشد.
    6. رله اضافه بار مربوطه عمل کرده باشد.
    7. اتصالات به طور کلی محکم نباشد
    8. درب مشعل محکم بسته نشده باشد
    9. مدار الکتریکی اشکال داشته باشد.
    ج) موتور مشعل و دمنده کار می کنند وی شعله ایجاد نمی شود

    این امر ممکن است در اثر یکی از مواردی باشد که ذیلاً ذکر می شوند:‌

    1. اتصالات محکم یا صحیح نباشد.
    2. کلیدهای حد فشار هوا عمل نکرده باشد
    3. میکروسوئیچهای مسیر دمپر هوا و سوخت عمل نکرده باشد
    4. منبع سوخت تخلیه شده باشد
    5. سوخت سرد است یا ترموستات خراب شده است (درزمانی که دیگ با مازوت کار می کند)
    6. دور موتور مشعل یا پمپ سوخت یا موتور دمنده عکس باشد.
    7. صافی سوخت کثیف شده باشد.
    8. شیرهای مسیر سوخت بسته باشد
    9. جرقه تولید نمی شود
    10. الکترودهای جرقه کثیف است
    11. الکترود جرقه شکسته است
    12. الکترودها تنظیم نیستند
    13. ترانس جرقه خراب است
    14. دمپر هوا عمل نکرده است
    15. هوا و سوخت دارای نسبت مناسب نیستند.
    د) مشعل روشن شده بلافاصله خاموش می شود

    1. چشم الکتریکی کثیف است.
    2. در مسیر نور شعله و چشم الکتریکی مانع قرار دارد
    3. اتصالات الکتریکی محکم نیستند
    4. اتصالات الکتریکی در مدار چشم الکتریکی برعکس بسته شده است
    5. جریان دریافتی چشم الکتریکی کم است
    6. نسبت سوخت و هوا متناسب نیست و شعله کامل ایجاد نمی شود.
    هـ) مشعل در حین کار خاموش می گردد

    1. سوخت تمام شده است
    2. اشکالی در مسیر سوخت ایجاد شده است
    3. پمپ سوخت از کار افتاده است
    4. آب به داخل سوخت نفوذ کرده است
    5. در صورت استفاده از مازوت سوخت سرد شده است
    6. اتصالات الکتریکی شل شده است
    7. پمپ سوخت هوا کشیده است
    8. برای شیر سلونوئیدی سوخت اشکالی پیش آمده باشد
    9. در تناسب سوخت و هوا اشکالی پیش آمده است
    10. چشم الکتریکی دارای اشکال شده است
    11. برق قطع شده است
    12. فیوز کنترل کننده مدار فرمان سوخته است
    و) شعله دود می کند

    1. تناسب مقدار سوخت و هوا صحیح نیست
    2. در صورت استفاده از مازوت دمای سوخت کم است
    3. فشار سوخت زیاد است
    4. لوله های پاس ۲ و ۳ کثیف شده است
    5. در مسیر دودکش اشکال پیش آمده است
    ز) مشعل دائماً خاموش و روشن می گردد

    1. بار دیگ نسبت به اندازه وظرفیت آن کم است
    2. نشت لوله های مسی باعث اختلال کار در کلیدهای فشاری شده است
    3. کلیدهای فشار معیوب شده است
    4. درب مشعل محکم بسته نشده است

    عوامل خطر آفرین در دیگهای بخار

    عوامل بروز انفجار دردیگها ممکن است به دلایل زیر باشد:

    1. عدم رسیدگی منظم به عملکرد صحیح سیستمهای اتوماتیک و کنترل دیگهای بخار هرچند مطابق آیین نامه ها و استانداردهای بهره برداری از دیگ باشند. لازم است که سیستم های خودکار و کنترل روی دیگ نصب گردند اگر چه این اعمل نیاز به نظارت را به حداقل می رساند مع الوصف امکان دارد به دلایل مختلف سیستمهای کنترل فشار سطح آب و … صحیح عمل نکنند.
    2. دستکاری کردن سیستمهای فرمان مشعل، پمپ و … و تنظیم آنها ازطرف افرادی که تخصص لازم برای این کار را ندارند و آموزشهای ویژه در این زمینه را ندیده اند.
    3. ریزش سوخت مایع و یا جمع شدن گاز در ناحیه کوره و محفظه برگشت و احتراق ناگهانی
    4. کوتاهی و عدم دقت در آزمایش شیرهای اطمینان و کنترل کننده سطح آب
    5. تشکیل رسوب روی کوره و سطوح حرارتی
    6. خوردگی در ناحیه پوسته و سطوح حرارتی و عدم بازرسی دوره ای و ضخامت سنجی قسمتهای تحت فشار
    7. عدم استفاده از وسایل تصفیه و کنترل خوردگی آب

    سیستم هدایت سوخت

    • تعبیه شیر به منظور امکان قطع سریع سیستم هدایت سوخت در هنگام آتش سوزی الزامی است.
    • در مسیر رفت سوخت از مخزن به پمپ باید یک شیر ک طرفه تعبیه گردد.
    • سمت مکش پمپ سوخت باید دارای فشار مثبت باشد.
    • منابع سوخت زیرزمینی را باید با فشار حداکثر ۱۵ پوند بر اینچ مربع به مشعل پمپاژ نمود
    • قطر لوله برای سوخت های با گرانروی ۲۰۰ ثانیه و بالاتر نباید کمتر از ۲ اینچ باشد.
    • نباید از لوله های گالوانیزه در سیستم استفاده نمود. به جای زانویی باید از روش خمکاری لوله ها استفاده گردد.
    • پمپ سوخت باید دارای صافی بوده و چنانچه فیلترهای اضافی در مسیر لوله ها بکار برده می شود باید از توری مدور استفاده گردد.
    • حجم مخزن برای تأمین سوخت دیگ بایستی دارای گنجایش کافی باشد.
    • نصب یک شیر تخلیه در پایینترین نقطه مخزن جهت خروج آبهایی که احتمالاً در آن وجود دارد ضروری است.
    • نصب تجهیزاتی از قبیل نشانگرهای ارتفاع سوخت و خروج هوا از مخزن الزامی است.
    • حتماً در اطراف مخازنی که در ارتفاع قرار دارند باید تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در نظر گرفته شود.
    • مخزن باید دارای یک شیب ۱% به سمت شیر تخلیه باشد تا املاح و رسوبات به طرف آن هدایت شوند.

    منبع آب تغذیه

    • منبع آب باید تا حد ممکن به پمپ آب نزدیک بوده و اتصالات لوله ای نیز حتی المقدر مستقیم باشند.
    • مخزن آب بایستی بالاتر از پمپ قرار داشته ولوله خروج آب به پمپ بالاتر از کف مخزن باشد.
    • چنانچه برای عمل آوری آب، تزریق مواد شیمیایی از طریق شیر کنترل صورت می گیرد نصب یک پمپ کوچک جداگانه و تزریق مواد شیمیایی طی فواصل زمانی منظم در آن ضروری است.
    • نصب شیر نمونه برداری بر روی مخزن و آزمایش آب درون مخزن بطور روزانه مؤکداً توصیه می شوند.
    • دمای آب ورودی به دیگ باید بین ۸۵ تا ۹۵ درجه سانتیگراد باشد.
    • نصب دماسنج و شیشه آب نما امکان اطلاع رسانی مسئول مربوطه را از حجم آب مصرفی دیگ بخار فراهم می آورد.

    شرایط تغذیه آب

    دیگ بخار در صورتی می تواند با راندمان تعریف شده کار کرده و عمر مفید خود را داشته باشد که از آب تغذیه مطلوبی استفاده نماید. آب طبیعی برای تغذیه دیگ بخار مناسب نیست مگر آنکه بطور صحیح تصفیه و سختی واکسیژن آن گرفته شود و با افزودن مواد شیمیایی احیاء کننده از خاصیت اکسیدکنندگی آن کاسته شده باشد. اکسیژن محلول در آب موجب زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزی بویژه لوله های دود می شود. تشکیل رسوبهای حاصل از املاح موجب خرابی کوره ولوله های دود، ناصافی صفحه – لوله و همچنین کاهش میزان انتقال حرارت شده و بدین ترتیب دمانی فلز را بالا برده و بازدهی دیگ را پایین آورده و موجب خسارتهای جدی به آن می شود. تصفیه داخلی با افزودن مواد شیمیایی به مقدار کافی جهت ته نشین نمودن املاح آب دیگ بخار و واکنش در برابر اکسیژن محلول در آن انجام می گیرد.

    PH آب باید بین ۵/۹ تا ۱۱ باشد و آزمایشات روزانه به منظور اطمینان از مطلوب بودن کیفیت آب تغذیه و آب دیگ بطور منظم به انجام برسد. بدین لحاظ که سنگینی آب دلیل بر تشکیل رسوبهای ناخواسته می باشد لازم است مواد شیمیایی در حدمناسب و به مقدار کافی باشد تا این حالت از بین برود. در محدوده فشار از صفر تا barg 25، غلظت کل جامدات محلول در آب درون دیگ باید بین ۷۰۰ تا PPM 3500 بوده و غلظت مواد معلق در آن هم از PPM 15 تجاوز ننماید.در محدوده فشاری فوق قلیائیت کل آب درون دیگ (محاسبه شده به صورت کربنات کلسیم معادل) باید بین ۱۴۴ تا PPM 700 باشد. اکسیژن محلول در آب را می توان با اضافه کردن سولفیت سدیم و هیدرازین از بین برد. رنج اعداد شرایط آب تغذیه و آب داخل دیگ در نقشه General Assembly که همراه دیگ تحویل مشتری می گردد قید شده است.

    توصیه می شود استفاده کنندگان از دیگ بخار جهت کسب اطلاعات بیشتر به استاندارد B.S 2486 (تصفیه آب دیگهای نصب شده بر روی خشکی) مراجعه و یا با شرکتهای سازنده دستگاه های سختی آب مشورت و حتما از چنین دستگاهی استفاده نمایند.

    لوله کشی عبور بخار آب

    بطور متعارف، اندازه لوله های بخار باید طوری طراحی شود که سرعت عبوربخار از آنها بین ۲۵ تا۳۵ متر در ثانیه باشد ولی اگر سیستم لوله کشی دارای اتصالات زیاد و مسیری طولانی است قطر لوله ها باید به نحوی در نظر گرفته شود که فشار مورد نیاز در محلهای مصرف تأمین گردد. برای جلوگیری از جمع شدن آب در لوله ها ضمن اعمال ۱% شیب از تله های بخار نیز استفاده می شود. وقتی در اثر عبور بخار دما بالا رود لوله ها منبسط می شوند برای جلویگری از خسارات و خطرات احتمالی باید از خمها و مفاصل انبساطی مخصوص استفاده شود و بین خمها نیز از اتصالات قابل انبساط استفاده گردد. مهار لوله ها توسط بستهای نگهدارنده صورت می گیرد. لوله ها می تواند در داخل بستها حرکت طولی داشته باشند ولی حرکت عمودی آنها باید بسیار محدود باشد. انشعابات باید ازبالای لوله بخار انجام گیرد و عایق لوله ها نیز به اندازه کافی باشد. آب تقطیر شده از گرمکن های مخزن سوخت یا از ظروف محتوی مواد شیمیایی که برای دیگ زیان آور است نباید به مخزن تغذیه آنها هدایت شود.

    منبع:انجمن مهندسی شیمی
     
    mehrtashco و !Negarin! از این پست تشکر کرده اند.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏21/7/18
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    فروش آنتی اسکالانت ها همواره یکی از نیاز های صنعت آب و فاضلاب در جهان بوده که کشور ما نیز از این امر مستثنی نمی باشد.
    ضد رسوب ها

    گرفتگی و رسوب در سیستم های فیلتراسیون امری اجتناب ناپذیر است. منظور از گرفتگی چیست؟ گرفتگی به معنای تجمع نمک و ذرات دیگر در غشاهای اسمز معکوس است. گرفتگی انواع مختلفی دارد. شایع ترین نوع ها کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانتیوم هستند.

    گرفتگی با چسبیدن یون ها به یکدیگر مانند قطعات یک پازل، ایجاد می شود. یون های به هم چسبیده کریستال شده و آب را به بیرون می رانند.

    در حین این که آب به بیرون رانده می شود، کریستال تبدیل جامد شده و در نهایت به غشاء می چسبد. اگر این فرآیند کنترل نشود، رسوب تجمع یافته و به جرمی از کریستال بر روی سطح غشا تبدیل می شود که باعث انسداد خواهد شد.

    این مساله برای سیستم های اسمز معکوس مضر است، زیرا فشار آب را افزایش می دهد. فشار بالای آب باعث ایجاد تنش در سیستم شده، و محصول خروجی و بازده را کاهش می دهد. یک غشاء به شدت رسوب گرفته می تواند خروجی گالن خود را به نصف کاهش دهد.

    گرفتگی به راحتی در سیستم های فیلتراسیون اسمز معکوس رخ می دهد. در این سیستم ها، آب با فشار به غشای درون مخزن تحت فشار رانده می شود. آب تحت فشار از میان غشاء نفوذ کرده و آب محصول از طرف دیگر خارج می شود.

    غلظت ناخالصی ها در آبی که از میان غشاء نفوذ نمی کند افزایش می یابد. غلظت بالای یون ها به همراه فشار بالا در مخزن فشار، شرایط لازم را برای گرفتگی ایجاد می کند.

    در این مرحله اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است. راه های زیادی برای جلوگیری از تشکیل رسوب و گرفتگی وجود دارد. یکی از این راه ها افزودن مواد ضد رسوب به آب ورودی به سیستم اسمز معکوس است.

    ضد رسوب ها چگونه عمل می کنند؟

    فروش آنتی اسکالانت در این زمینه بسیار الزامی نمود می نماید و عملکرد آنتی اسکالانت یا همان ضد رسوب بسیار حائز اهمیت است.

    ضد رسوب ها با تغییر کریستال، مهار آستانه و پراکندگی از گرفتگی غشا جلوگیری می کنند.

    برای مطالعه ادامه این مقاله می توانید به وبلاگ دانستنیهای مواد شیمیایی تصفیه آب یا مقاله معرفی آنتی اسکالانت در همین زمینه مراجعه نمایید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏20/1/21
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/21
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    شرکت پالا فرآیند راستین با داشتن آزمایشگاه های مجهز، مواد شیمیایی حوزه ی آب را ارزیابی می کنند. [​IMG]
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏20/1/21