پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر زبان رنگها نکات: 1- این موضوع کاملا مستقل از «هارمونی رنگ» است. بهنوعی زیربنای آن است. 2- مفاهیم رنگها حاصل متوسطگیری از جامعهای آماری و مشاهدات علمی و برخی استدلالها است. بنابراین استثنا دارد و ممکن است یهو «مشکی رنگ عشقه» شود. 1- قرمز از آنجا که رنگ آتش و خون است همواره آمیخته با انرژی، جنگ، خطر، دوام، صراحت، قدرت، شهوت، امیال و عشق است. قرمز شور و هیجانی قوی دارد. باعث افزایش متابولیسم، نرخ تنفس و فشار خون انسان است. بشدت قابل رویت است و از این رو است که چراغ توقف راهنمایی، علائم خطر و تجهیزات مربوط به آتش و اطفای آن معمولا قرمز هستند. نشان شجاعت است و بنابراین در پرچم بسیاری از کشورها دیده میشود. رنگ ایدآل جهت تحریک به تصمیمگیری سریع است. BUY NOW - Click Here اغلب برای تحریک احساسات ا-ر-و-ت-ی-ک بکار میرود. لبها و ناخنهای قرمز، نور قرمز و لباس قرمز. از آن رو که بسیار پر انرژی است مناسب تبلیغ نوشابههای انرژیزا، بازیها، اتومبیلها و آنچه به ورزش یا فعالیتهای فیزیکی شدید مرتبط است، میباشد. 1-1- قرمز روشن معرف لذت و خوشی، احساسات اسمشونبر و استغفرالله عشق است. 1-2- صورتی معرف عشق، تخیلات عاشقانه و دوستی رفاقت است. علامت خصوصیات زنانه. 1-3- قرمز تیره قدرت، عزم راسخ، خشم، رهبری، شجاعت، اشتیاق، نفرت و قهر 1-4- قهوهای اشاره به پایداری، معرف خصوصیات مردانه 1-5- قهوهای مایل به قرمز خرمن محصول، پاییز 2- نارنجی مخلوطی از شور و حرارت قرمز و شادی و خوشحالی زرد است. آمیخته با لذت، نور آفتاب و نواحی گرمسیری. معرف وجد سرور، شیدایی و افسون، خوشحالی، خلاقیت، قصد، کشش، کامیابی، دلگرمی و تحریک. به چشم انسان نارنجی رنگی بسیار داغ است. با اینحال خصلت تهاجم و سلطهگری قرمز را ندارد. موجب افزایش اکسیژن در مغز و محرک فعالیتهای فکری است. از آن رو که همرنگ مرکبات است موجب افزایش اشتها و احساس سلامتی است. همرنگ پاییز و خرمن گندم نیز هست، پس تداعی کننده آن حال و هوا نیز میتواند باشد. 2-1- نارنجی تیره به معنای فریب و سؤظن است. 2-2- قرمزنارنجی مرتبط با آرزو و «خواستن» ، تمایلات ا-ر-و-ت-ی-ک، چیرگی، تهاجم و تشنگی برای شور و تحرک است. 2-3- طلایی روشنایی، فرزانگی و توانگری. سمبل کیفیت بالا 3- زرد لذت، خوشحالی، هوش و انرژی. احساس گرمی (و نه داغی) برانگیزندهی خوشرویی و محرک فعالیت مغزی. زرد بسیار جلب توجه میکند. 3-1- زرد تیره و چرک احتیاط، خرابی، بیماری، حسادت. 3-2- زرد روشن معرف هوش و خرد، نشاط و تازگی، لذت. 4- سبز رنگ طبیعت. سمبل رشد، هماهنگی، نشاط و باروری. حسی بسیار قوی و مرتبط با «امنیت و بیخطری». 4-1- سبز تیره جاهطلبی، طمع و حسادت. 4-2- سبز مایل به زرد بیماری، ترسویی، ناسازگاری و حسادت. 4-3- سبز اقیانوسی شفا و حمایت 4-4- سبز زیتونی صلح و آرامش 5- آبی رنگ آسمان و دریا. معرف عمق و پایداری. سمبل اعتماد و پشتگرمی، وفاداری، فرزانگی، اعتمادبهنفس، هوش و فراست، ایمان، صداقت، پارسایی، خلوص و عوالم روحانی. کاهنده متابولیسم بدن و آرامش بخش. 5-1- آبی روشن سلامتی، التیام، آسایش، تفاهم و لطافت. 5-2- آبی تیره بصیرت، قدرت، کمال و جدیت. 6- ارغوانی تلفیقی از پایداری آبی و انرژی و حرارت قرمز. مرتبط با هرانچه سلطنتی است. سمبل قدرت، نجابت، نعمت، بزرگی، استقلال، خلاقیت، فرزانگی، رمز و راز، جادو و بلندهمتی. 6-1- ارغوانی روشن محرک احساسات رومانتیک و نوستالژیک. 6-2- ارغوانی تیره محرک حس غم و افسردگی. 7- سپید روشنایی، خوبی، پاکی، خلوص، ایمان، امنیت، سادگی و سرآغاز. همرنگ با برف است و بنابراین گاه ایجاد کنندهی خنکی است. 8- سیاه قدرت، سلیقه، زیبایی، وقار، تشریفات، مرگ، شیطان، رمز و راز. گاه تشدید کنندهی احساس عمق و پرسپکتیو است.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر آبی در کنار (نه در مقابل!) زرد (دو رنگ تقریبا مکمل در هارمونی رنگ) طیفهایی از «آبی فولاد» و «آبی کبالت» در مقابل طیفهایی از زرد. پیشنهاد میکنم کمکم با نام انگلیسی انواع سایههای هر رنگ آشنا شوید. برای اینکار از ویکیپدیا یا نرمافزار Corel Draw و Color Impact کمک بگیرید.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر رنگهای مکمل ـــ دو رنگ مکمل در چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار دارند. ـــ از ترکیب آنها به رنگهای خنثی (سپید،سیاه،خاکستری) میرسیم. در سیستم cmyk به خاکستری یا قهوهای لجنی. ـــ کنارهم بودنشان موجب تثبیت و تقویت یکدیگر است. هر چند بدلیل تحرک عصبی زیادی که تولید میکنند مناسب نوشتاری ریز روی کاغذی به رنگ مکملاش نیستند! ـــ استدلال روشنتر از گلسرخ؟ گل قرمز و برگ سبز (دو رنگ مکمل) ـــ چیرهدستی در کنترل رنگهای مکمل امری بسیار مهم در عکاسی رنگی است. مجاورت رنگهای مکمل موجب خلق «کنتراست رنگی گیرا» است. بنابراین اگر میخواهید سوژه، ضمن ارتباط با پسزمینه، از پسزمینه بیرون بزند! و بلافاصله نظر بیننده را جلب کند، بهتر است رنگ این دو مکمل یکدیگر باشد. نکته جالب اینجاست که اندازه سوژه هر قدر کوچک باشد، باز هم نگاه را به سمت خود خواهد کشید!
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر رنگهای مشابه ـــ رنگی از چرخه رنگ و دو همسایهاش. بدیهی هر رنگی با دو رنگ در این چرخه همسایه است، بنابراین به سه رنگ و در نهایت تونالیتههایش اکتفا میشود. ـــ هارمونی رنگ همسایه، حسی متین، آرام و راحت را منتقل میکند. ـــ حسی شبیه سایههای ملایم و نورهای دیفیوز در پرترههای سیاه و سفید است. ـــ دقت کنید با تهرنگ (Tint)، سایه (Shade) و تن (Tone (اینم که همون تن شد!))، اشتباه نشود. هر چند آنها نیز ساختارهایی هارمونیک هستند و حسی مشابه «رنگهای مشابه در چرخه رنگ» ایجاد میکنند. پ.ن: حسی که هارمونی رنگ منتقل میکند، مهمتر از حسی است که هر رنگ منتقل میکند. من همیشه در برابر سوال: «کدام رنگ را بیشتر دوست داری؟» ماندهام
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر حالا ببینید چه عناصری در اینجا، جمعشان، جمع است! کار زیبای Andy Mumford
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر رنگهای متضاد ـــ در بسیاری از منابع فارسی و انگلیسی تعریف رنگهای مکمل و متضاد با یکدیگر مخلوط شده است! ـــ تعریف علمی موضوع را نمیدانم، هر یک از دوستان که میدانند لطف کنند و توضیح دهند. ـــ قرمز و آبی، سبز و زرد، متضاد یکدیگرند. (مشابه: قرمز و زرد، آبی و سبز. مکمل: قرمز و سبز، آبی و زرد(نه زرد خالص)) ـــ تناسب قبلی را که در چرخه رنگها بچرخانیم به سایر متضادها میرسیم. ـــ در هر حال متضادها و مکملها در کنار یکدیگر بخوبی خود را نشان میدهند. ـــ مکملها یکدیگر را جذب میکنند، در حالیکه متضادها ضمن ارتباط با هم، حس پیوستگی را منتقل نکرده و هر یک قصد غلبه بر دیگری دارد. ـــ در نتیجه فکر میکنم مفاهیم اعتراض، تحرک، شوک دادن به بیننده و مانند آن را بهتر منتقل میکنند.
پاسخ : هنر عکاسی | آشنایی با عناصر پایه در عکاسی بهروایت تصویر فضای منفی فضایی که موضوع اصلی را در یک عکس احاطه می کند فضای منفی است . فضای منفی می تواند حس تعادل را در یک عکس ایجاد کند که این موضوع به تقویت ترکیب بندی یک عکس کمک خواهد کرد