پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته علوم اجتماعي دیباچه: سالانه بیش از 80 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه میشود. به همین دلیل سن نیمی از جمعیت جهان کمتر از 25 سال است و در این میان بیش از یک میلیارد جوان در سنین 15 تا 24 سال قرار دارند و این بیانگر آن است که کشورهای دنیا بخصوص کشورهای در حال توسعه که بیشتر جمعیت جهان به آنها اختصاص دارد، در سالهای آینده با معضلات اجتماعی بسیاری در شهرها و روستاها رو به رو خواهند شد. به زبان دیگر تقاضای اجتماعی برای آموزش، بهداشت، اشتغال، مسکن و در مجموع رفاه اجتماعی بیشتر میشود و در نتیجه وجود مختصصانی که با پژوهش، مطالعه و برنامهریزی, راههای رسیدن به رفاه اجتماعی را بیابند، بسیار ضروری است. هدف رشته علوم اجتماعی تربیت متخصصانی است که نیاز جامعه را در زمینههای فوق برآورده سازند. اما چون عنوان علوم اجتماعی دارای مفهوم وسیعی است، رشته علوم اجتماعی به گرایشهای متفاوتی تقسیم شده است. برهمین اساس علوماجتماعی دارای چهار گرایش پژوهشگری اجتماعی، برنامهریزی اجتماعی ، رفاه و تعاون اجتماعی و مردمشناسی است. گرایش پژوهشگری اجتماعی: هدف پژوهشگری اجتماعی ساختن انسان جامعهشناس است. انسانی که بتواند با مطالعات دقیق نظری و عملی به عنوان یک محقق، سطح آگاهیهای اجتماعی را بالا برده و پاسخگوی نیاز مراکز آموزشی، پژوهشی و خدماتی باشد؛ یعنی نتایج تحقیقات او به ما بگوید که چگونه میتوان از بحرانهای اجتماعی عبور کرد و به آرامش و رفاه رسید. درسهای پژوهشگری اجتماعی دارای سه شاخه است. در یک شاخه مهارت در عملیات تحقیقی آموزش داده میشود، شاخه دیگر مبانی جامعهشناسی است که پایههای علم جامعهشناسی را از نظر مفهومی معرفی میکند و شاخه سوم نیز مباحث جمعیتشناسی است که از درس مبانی جمعیتشناسی شروع میشود و به تحلیل جمعیت، تحلیل حرکتهای جمعیتی و کاربردهای جمعیتشناسی در مباحث اجتماعی و اقتصادی ختم میگردد. تواناییهای لازم : دانشجوی این گرایش باید به تحقیقهای نظری و عملی علاقهمند باشد؛ یعنی از یک سو نظریههای اجتماعی را مطالعه کرده و آنها را مورد نقد و تحلیل قرار دهد و از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیقهای میدانی علاقهمند باشد. دانش و بینش ریاضی در این گرایش بسیار مهم است؛ چون دقیق فکر کردن و دقیق اندیشیدن در پژوهشگری اجتماعی اهمیت بسیاری دارد. موقعیت شغلی در ایران : در حال حاضر پژوهشهای اجتماعی رواج و گسترش پیدا کرده است و نه تنها بخشهای دولتی موظف به انجام تحقیقات اجتماعی هستند بلکه بخشهای خصوصی نیز به تحقیقات اجتماعی روی آوردهاند. به همین دلیل به جرأت میتوان گفت که امروزه یک دانشجوی باسواد این گرایش که دارای مهارت پژوهشی باشد، هرگز مشکل اشتغال نخواهد داشت. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس مشترک در گرایشهای مختلف علوم اجتماعی: نظریههای جامعهشناسی، روش تحقیق، جامعهشناسی در ادبیات فارسی، روش تحقیق علمی، جامعهشناسی جنگ و نیروهای نظامی، بررسی مسائل اجتماعی ایران، جامعهشناسی انقلابها، مبانی جامعهشناسی، مبانی جمعیتشناسی، مبانی روانشناسی، ریاضیات پایه، مبانی فلسفه، مبانی مردمشناسی، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، اصول علم سیاست، آمار مقدماتی، روشهای مقدماتی تحلیل جمعیت، اصول علم اقتصاد، آمار در علوماجتماعی، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام، روانشناسی اجتماعی، زبان خارجه تخصصی، انسان از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب. دروس تخصصی گرایش پژوهشگری اجتماعی: جامعهشناسی روستایی، جامعهشناسی انحرافات اجتماعی، جامعهشناسی ایلات و عشایر، جامعهشناسی خانواده ، جامعهشناسی شهری، تکنیکهای خاص تحقیق، جامعهشناسی ارتباط جمعی، جامعهشناسی صنعتی، کاربرد کامپیوتر، جامعهشناسی سازمانها، جامعهشناسی توسعه، کاربرد جمعیتشناسی. گرایش برنامهریزی اجتماعی: گرایش برنامهریزی اجتماعی عمدتاً پیرامون مسائل اجتماعی و برنامهریزی در خصوص اجتماع و انسان است. برای مثال هنگام ساخت یک مجتمع آپارتمانی، کارشناس برنامهریزی اجتماعی برای مسائل اجتماعی آن مجتمع برنامهریزی میکند تا حقوق هریک از افراد ساکن در مجتمع حفظ و ساکنان آن با کمترین مشکلات و مسائل اجتماعی روبرو گردند. یا مثلاً برنامهریزی میکند که در یک شهر مراکز اقتصادی یا سایتهای صنعتی در کجا باید قرار بگیرد و توسعه ساختمانی چگونه انجام شود که مشکلی برای جامعه به وجود نیاید. تواناییهای لازم : گرایش برنامهریزی اجتماعی با آمار و تحقیقات میدانی ارتباط تنگاتنگی دارد به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید از سلامت جسمانی برخوردار باشد تا بتواند در انجام تحقیقات میدانی موفق گردد. کار دانشجو و بخصوص فارغالتحصیل برنامهریزی اجتماعی یک کار کتابخانهای نیست، بلکه باید در جامعه حضوری فعال داشته باشد. اطلاعات علمی لازم برای دانشجوی این گرایش دروس ریاضی، زبان انگلیسی، جغرافیا و جامعهشناسی است. موقعیت شغلی در ایران : دانشجویان این گرایش دیدگاههای خوبی در زمینه مسائل شهری و روستایی، حمل و نقل، برنامهریزی اجتماعی ـ اقتصادی با بعد اجتماعی پیدا میکنند و میتوانند در سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی فعالیت نمایند. که در بخش دولتی در سازمانهای برنامه و بودجه، وزارت کشور، فرمانداریها و در اکثر ادارههای دولتی میتوانند مشغول به کار شوند و در سایر بخشهای عمومی شهرداریها، مؤسسههای مختلفی از قبیل بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی"ره"، سازمان بهزیستی و مؤسسههای رفاهی مراکز مهمی برای اشتغال هستند و در بخش خصوصی نیز مؤسسههای خدماتی و مشاورهای مکانهای مناسبی برای اشتغال هستند. فارغالتحصیلان میتوانند به صورت کارشناسان مستقل تحقیقات شهری، روستایی و منطقهای نیز فعالیت کنند. دروس تخصصی گرایش برنامهریزی اجتماعی: اصول توسعه و عمران، تئوریهای برنامهریزی، برنامهریزی شهری، تئوریهای برنامهریزی منطقهای، برنامهریزی روستائی، تکنیکهای مقدماتی برنامهریزی، برنامهریزی منطقهای در ایران، ارزشیابی طرحها و برنامهها، عوامل سازماندهی مکان، برنامهریزی حمل و نقل، برنامهریزی اجتماعی،اصول علم جغرافیا و نقشهخوانی. گرایش تعاون و رفاه اجتماعی: محتوای دروس این گرایش را اقتصاد، جامعهشناسی، مردمشناسی، امور مالی، حسابداری، مدیریت و تعاون و کارکرد تعاون تشکیل میدهد و هدف آن تربیت کارشناسانی است که بتوانند به یاری تشکلهای انسانی عامل توزیع عادلانه ثروت و قدرت در جامعه گردند. در گرایش تعاون و رفاه اجتماعی هرآنچه مربوط به تعاونی باشد مورد بحث و بررسی قرار میگیرد که از آن جمله میتوان به انواع تعاونیها، چگونگی تأسیس و مدیریت آنها و فوایدی که تعاونیها برای جامعه دارند، اشاره کرد. تواناییهای لازم : گرایش تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان یک میان رشته از واحدهای گوناگون درسی استفاده میکند که میتوان این دروس متنوع را در دو درس پایه و اصلی اقتصاد و جامعهشناسی خلاصه کرد در نتیجه دانشجویی که پایه ریاضی قوی داشته باشد، میتواند در تعدادی از دروس مهم این رشته مثل امور مالی، اقتصاد و حسابداری موفق گردد و اگر به علوم اجتماعی علاقهمند باشد میتواند در دروسی مثل جامعهشناسی یا مردمشناسی توفیق یابد. علاوه بر آمادگی در دروس فوق دانشجوی این رشته باید به تعاون علاقهمند بوده و روحیه همکاری و همیاری با دیگران را داشته باشد. چون در این رشته دانشجو باید بتواند ارتباطی نزدیک با دیگران ایجاد کند. موقعیت شغلی در ایران : فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند در شاخهها و واحدهای مختلف وزارتخانه تعاون کار کنند. همچنین میتوانند در تعاونیهای شرکتها و وزارتخانههای مختلف اعم از تعاونیهای تولیدی، مصرف و مسکن به عنوان مدیر و برنامهریز مشغول به کار شوند. با این که فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند در بسیاری از وزارتخانهها و شرکتهای خصوصی و دولتی مفید باشند اما متأسفانه بازار کار این گرایش محدود است چون در جامعه ما به مدیریت علمی تعاونیها اهمیت نداده و در کل تعاونیها حضوری فعال در جامعه ندارند. دروس تخصصی گرایش تعاون و رفاه اجتماعی: اصول و اندیشههای تعاونی، سیر تحول تعاونی در ایران و جهان، اصول آموزش و ترویج تعاونی، انواع و کارکرد تعاونیها، سازماندهی و مدیریت در تعاونیها، زمینهها و شیوههای همیاری در جوامع شهری و روستائی، اقتصاد خرد و کلان، حقوق تجارت، حقوق تعاون (تهیه اساسنامه و آئیننامه)، اصول حسابداری، امور مالی تعاونیها، سمینار مسائل تعاونی، تأمین و رفاه اجتماعی، کارورزی. گرایش مردم شناسی: کار اصلی یک مردمشناس مطالعه فرهنگ جوامع مختلف، در مکانها و زمانهای متفاوت، از قدیمیترین ایام تا امروز است و در این میان توجه ویژهای به سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی و کاربرد فرهنگ در جوامع مختلف دارد. به همین دلیل علوم اجتماعی بدون مردمشناسی یا انسانشناسی فرهنگی با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد چرا که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش بسیار مهم و تعیین کنندهای دارد؛ یعنی لازمه اصلی مطالعات اجتماعی، مطالعه فرهنگی است و در حوزه مطالعات فرهنگی نیز، مردمشناسان نقش بسیار مهمی دارند. تواناییهای لازم : کنجکاوی، صبر و علاقه به کارهای میدانی برای دانشجوی این رشته ضروری است. دانشجوی مردمشناسی باید به مردم و مسائل جامعهاش علاقهمند بوده و روابط اجتماعی خوبی داشته باشد تا بتواند با گروههای مختلف جامعه ارتباط نزدیکی برقرار کرده و از فرهنگ و هنجارهای آنها مطلع شود. موقعیت شغلی در ایران : مردم شناسی زیربنای بسیاری از فعالیتهای اجتماعی است و این به معنای آن است که بازار کار متنوعی برای فارغالتحصیلان این گرایش وجود دارد و اکثر وزارتخانهها به فارغالتحصیلان آن نیازمندند. زیرا باید بخش تحقیقات مردمشناسی بسیار گستردهای داشته باشند. البته برخی از وزارتخانهها مثل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، کشور، خارجه و نیرو در حال حاضر نیز دارای چنین بخشی هستند و فارغالتحصیلان این رشته را جذب میکنند. همچنین فارغالتحصیل این رشته میتواند به مطالعه و تحقیق آزاد روی آورده و نتیجه تحقیقات خویش را به صورت کتاب منتشر سازد. چون امروزه کتبی که در زمینه مردمشناسی چاپ میشود، بازار بسیار خوبی دارد. دروس تخصصی گرایش مردمشناسی: جامعهشناسی قشرها و نابرابریها، جامعهشناسی ایلات و عشایر، مردم شناسی فرهنگی، محیطشناسی انسانی، جغرافیای انسانی ایران، تنظیم خانواده و جمعیت، مبانی تعاون ، زمینهها و شیوههای همیاری در شهر و روستا، فرهنگ و توسعه، مردم نگاری، مردمشناسی ماقبل تاریخ و جوامع ابتدایی، باستانشناسی از دیدگاه انسانشناسی، موزهداری و تکنیک ضبط اسناد، مردم شناسی روستا، ایلشناسی، نظامهای خویشاوندی، مردمشناسی اعتقادات دینی، مردمشناسی هنر، نماد و نشانهشناسی، انسانشناسی و فرهنگ منطقهای (آفریقا و ...)، مردمشناسی شهری، نظریههای مردمشناسی. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته علوم ارتباطات اجتماعي دیباچه:انسان قرن بیست و یکم با بشر اولیه تفاوت بسیاری دارد و باید برای برقراری ارتباط با او، بخصوص ارتباطی با نفوذ و پایدار که با حرفها و تجربههای تازه و ناگفته همراه باشد، به هنر و دانش پیچیده علوم ارتباطات اجتماعی مجهز بود. این علم امروزه در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی سراسر دنیا تدریس میشود و در کشور ما نیز با دو گرایش روزنامهنگاری و روابط عمومی، یکی از رشتههای گروه آزمایشی علوم انسانی است. گرایش روزنامهنگاری گرایش روزنامهنگاری نهال تنومندی است که از چشمههای هنر و ادبیات، فرهنگ و فلسفه، سیاست و اقتصاد، صنعت و تکنولوژی سیراب میشود برای همین دانشجوی این رشته دروس تئوری و نظری مانند مبانی جمعیتشناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، مبانی علم اقتصاد، نظریههای ارتباطات اجتماعی واندیشههای سیاسی در قرن بیستم را مطالعه میکند همچنین دروسی را که هم جنبه عملی و هم جنبه تئوری دارند مثل اصول و تکنیکهای تهیه خبر، مصاحبه، گزارش، روش تحقیق، عکاسی خبری، صفحهآرایی و ویراستاری را آموزش میبیند. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس مشترک در گرایشهای مختلف علوم ارتباطات: مبانی جامعهشناسی، مبانی جمعیت شناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، تاریخ و تفکر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی ، آمار در علوم اجتماعی ، زبان تخصصی ، اصول علم اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، اصول علم سیاست، کلیات حقوق ، حقوق اساسی، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، نظریههای جامعهشناسی، اصول سازمان و مدیریت، سمینار مسائل سیاسی و استراتژی معاصر، اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بینالمللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، روشهای بررسی و تحلیل پیامهای ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریههای ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحهآرایی در مطبوعات، فتوژورنالیسم (عکاسی خبری) ، تکنولوژی چاپ و نشر، تجزیه و تحلیل برنامههای رادیو و تلویزیون، افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات در جهان سوم، حقوق ارتباط جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات. دروس تخصصی گرایش روزنامهنگاری: اصول روزنامهنگاری ، روزنامهنگاری عملی ، ویراستاری و مدیریت اخبار، روزنامهنگاری تخصصی، تاریخ روزنامهنگاری، نقد، تفسیر و مقاله در مطبوعات. گرایش روابط عمومی کارشناس خوب روابط عمومی برخلاف ذهنیت عامه مردم سعی در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنین وظیفهاش در بسط اطلاعاتی که مستقیماً از سطوح بالاتر سازمان میگیرد، خلاصه نمیشود. بلکه کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که جریان دو طرفه ارتباطی را بین سازمانی که برای آن کار میکند و مخاطبانش میسر میسازد و بر این اعتقاد است که رمز موفقیت یک برنامه مؤثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح از راه صحیح، در زمان مطلوب و به فرد صحیح است. در واقع کارشناس روابط عمومی از یک سو وظیفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مدیریت سازمان را بر دوش دارد و از سوی دیگر مسؤولیت ارائه مشورتهای کارشناسانه با مدیریت مؤسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههای مورد توجه آن حوزه و تجزیه و تحلیل افکار عمومی و بررسی جامعهشناختی گرایشها و طرز تفکرهای مردم بر عهده او است. دروس تخصصی گرایش روابط عمومی: اصول روابط عمومی ، مدیریت و روابط عمومی، روابط عمومی عملی ، تکنیکهای روابط عمومی، اقناع و تبلیغ ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهی. تواناییهای لازم : دانشجوی روزنامهنگاری باید دارای دوازده خصیصه باشد که این خصایص عبارتند از: 1ـ داشتن ذوق و استعداد نویسندگی 2ـ کنجکاوی، تیزبینی و نکتهسنجی 3ـ داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه 4ـ توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم 5ـ صبر و حوصله زیاد 6ـ داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگیهای اضطراری 7ـ قدرت تفکر سریع 8ـ عشق به کار خبری 9ـ مؤمن به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوا 10ـ نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزواجویی، سادهلوحی، تعصب فکری، فضل فروشی، گزافه گویی و تندخویی 11ـ داشتن تواناییهای ارتباطی 12ـ داشتن حافظهای بیش از حد متوسط جامعه. (برای مصاحبه) البته به ندرت ممکن است فردی از تمامی این خصایص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردی با ویژگیهای دوازدهگانه فوق، صرفاً ترسیم تصویری ایدهآل از یک روزنامهنگار است. ویژگیهایی که هر روزنامهنگار باید کوشش کند تا در حد امکان به آنها دست یابد. دانشجوی روابط عمومی نیز علاوه بر ویژگیهای لازم برای یک روزنامهنگار باید از توان تجزیه و تحلیل بالا، قدرت ریسک، توان کارهای اجرایی و قدرت سخنوری برخوردار باشد. موقعیت شغلی در ایران : براساس آمار ارائه شده در فصلنامه "رسانه" از سال 1351 تا 1373 حدود یک هزار نفر دانشجوی علوم ارتباطات، فارغالتحصیل شدهاند و از این تعداد تنها 60 نفر در مطبوعات مشغول به کار هستند و 940 نفر بقیه به مشاغل غیرمطبوعاتی اشتغال دارند. بدون شک عوامل بسیاری در این مسأله نقش داشتهاند اما یکی از مهمترین دلایل این است که تعدادی از دانشجویان در طی سالهای فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاری یا به طوری اتفاقی انتخاب کردهاند، در نتیجه آمادگی و توانایی لازم را برای حضور در مطبوعات نداشتهاند از سوی دیگر وابستگی اکثر مطبوعات آن دوران به ارگانهای دولتی و شرایط دشوار استخدام، عامل مهمی در عدم حضور فارغالتحصیلان این رشته در شغلهای مربوط بوده است. البته در حال حاضر با توجه به تعدد و تنوع مطبوعات و خبرگزاریها، اکثر فارغالتحصیلان این رشته جذب بازار کار میشوند. فرصتهای شغلی فارغالتحصیلان روابط عمومی نیز در حال حاضر بهتر شده است چون زمانی کار روابط عمومی سازمانهای دولتی مساوی با شیرینی دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تسلیت دادن در زمان سوگواریها بود اما امروزه مردم انتظارات بسیاری از روابط عمومی سازمانها دارند و مایلند آنها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار درون سازمانی قرار دهند و نظرات و دیدگاههایشان را به گوش مسؤولین سازمانها برسانند؛ کاری تخصصی که از عهده هر فردی برنمیآید و به همین دلیل سازمانها ترجیح میدهند که از فارغالتحصیلان روابط عمومی برای کار در این بخش مهم و حیاتی بهره ببرند. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته علوم تربيتي دیباچه:رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی، دارای گرایشهای تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامهریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی است. گرایش تکنولوژی آموزشی: تکنولوژی آموزشی در لغت از واژههای خاص "تکنو" به معنی برخورد سیستماتیک با پدیدههای علمی, "لوژی" به معنای شناخت، و "آموزش" به معنای فعالیتهای هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام میدهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص میشود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیدهها یا روشهای دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است. همانطور که گفتیم این یک تعریف لغوی است. اما در تعریف مفهومی باید گفت که تکنولوژی آموزشی شامل تئوریها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری میشود.این فرآیند از یک سو نگاهی خُرد و موشکافانه دارد؛ زیرا برای تسهیل فراگیری به تک تک فراگیران به صورت خُرد توجه میکند و از سوی دیگر کیفیت آموزشی را بهصورت کلی در نظر میگیرد و در این راستا به طراحی علمی، رشد علمی، کاربرد و مدیریت این فرآیند میپردازد.در کل میتوان گفت که رشته تکنولوژی آموزشی تلاش میکند تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی، به معلمها بیاموزد که چگونه معلمی ورزیده، کاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه یادگیری, استوار کنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشی بهترین راه تدوین کتب درسی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی را نشان میدهد. تواناییهای لازم: تکنولوژی آموزشی فرآیند کیفی و خُرد است؛ یعنی به یادگیری تک تک انسانها توجه دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید نوعدوست، انساندوست، علاقهمند به دانشآموزان و در عمل صادق باشد. همچنین لازم است از نظر هوشی، توانایی فوقالعادهای داشته و دید هنری داشته باشد.در حال حاضر نیز میبینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی، وسایل جدید و جالبی خلق میکنند. و در نهایت اینکه دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر هدفش ورود به آموزش وپرورش است، نباید ایدهآلگرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش وپرورش جا نیفتاده است و فارغالتحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموختههای خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند. موقعیت شغلی در ایران: فلسفه اصلی این رشته، استفاده از توانایی فارغالتحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. اما در عمل میبینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیطهای فوق، تکنولوژیستهای آموزشی به سختی جذب این مراکز میشوند. البته برخی از فارغالتحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شدهاند و با ارائه طرحهای آموزشی برای دورهها و درسهای مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء دادهاند.عدهای از فارغالتحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میشوند و بالاخره برخی از فارغالتحصیلان با توجه به تواناییهایی که در طی تحصیل کسب کردهاند، جذب بازار کار آزاد میشوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلمهای آموزشی میپردازند. درسهای این رشته در طول تحصیل: دروس مشترک در گرایشهای مختلف علوم تربیتی: تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش،آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی،روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعهشناسی عمومی، جامعهشناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامهریزی آموزشی ودرسی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روشهای آماری در علوم تربیتی، سنجش واندازهگیری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی. دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی: سمینار در برنامهریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباط انسانی، اصول طراحی پیامهای آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامههای تلویزیونی، انتخاب، بهرهبرداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تولید مواد آموزشی. گرایش مدیریت و برنامهریزی: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی یک رشته میان رشتهای است که تلفیقی از رشتههای روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره میباشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصتهای یادگیری هر چه بیشتر برای گروههای واجبالتعلیم و علاقهمند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیتهای یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است.فارغالتحصیل این گرایش به راحتی میتواند علاوه بر پیشبینیهای آموزشی یک کشور، مراحل برنامهریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روشهای بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد. تواناییهای لازم : فلسفه، جامعهشناسی، ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیطهای آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و روش آموزش کشور خود را بداند تا ظرافتهای رفتاری دانشآموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامهریزی آموزشی صحیح بپردازد. موقعیت شغلی در ایران : امروزه آموزش با همه جنبههای زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیدهتر شود، آموزش و پرورش نقش مهمتری در حل مسائل آتی و رشد انسانها پیدا میکند. به همین دلیل موقعیتهای شغلی بسیاری برای فارغالتحصیلان این گرایش وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامهریزی آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایدهآل میدانند و معتقدند که فارغالتحصیلان مدیریت و برنامهریزی آموزشی باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهرهگیری از شاخههای مختلف آموزشی، نمیتواند توسعه همه جانبه داشته باشد.در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت وبرنامهریزی و برنامهوبودجه فعالیت میکنند. گفتنی است که فارغالتحصیلان مدیریت و برنامهریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکدههای درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم، میتوانند در این زمینه فعالیت کنند. دروس تخصصی گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی: اصول مدیریت آموزشی ، روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، اصول برنامهریزی آموزشی، مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامهریزی درسی، کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، روابط انسانی درسازمانهای آموزشی،نظارت و راهنمایی تعلمیاتی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامهریزی آموزش ضمن خدمت، مدیریت اسلامی، پروژه تحقیقاتی (سمینار)، کار عملی مدیریت در آموزشگاه، کار عملی در سازمانها، متون زبان خارجه (در برنامهریزی آموزش درسی)، متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی. گرایش آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی: آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان ششمین سال زندگی کودک ادامه مییابد، بسیار مهم است. زیرا کودکان در چنین سالهایی، مراحل مهم و حساس زندگی خود را از نظیر شخصیتی، اجتماعی و آموزشی پشت سر میگذرانند، و در واقع 6 سال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکلگیری شخصیت دورانی سرنوشتساز است. از سوی دیگر آموزش وپرورش دبستانی مهمترین حلقه از حلقههای نظام آموزش و پرورش کشور است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمانی، عاطفی، ذهنی به سر میبرند، از همینرو توجه به این دوره از آموزش و پرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودکان پیشدبستانی و دبستانی را پرورش دهند. تواناییهای لازم : تعلیم و تربیت بیش از آنکه علم باشد،فن و هنر است و یک معلم یا مربی باید به یاری فن و هنر خویش مراحل یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید فردی خلاق بوده و از اطلاعات عمومی نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی برخوردار باشد و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرد. موقعیت شغلی در ایران : فارغالتحصیل این گرایش علاوه بر کار در آموزش و پرورش و مهد کودکها و آمادگیها در صورت داشتن سرمایه لازم میتواند مجوز تأسیس مهد کودک و آمادگی را بگیرد و در این زمینه به طور خصوصی فعالیت کند. همچنین میتواند در مراکز مرتبط با کودکان مانند کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس حضور داشته باشد. دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش دبستانی و پیشدبستانی: آموزش و پروش پیشدبستانی و دبستانی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک، اصول بهداشت و کمکهای اولیه، تفاوتهای فردی کودکان، روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیشدبستانی و دبستانی، آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات، آموزش هنر، تهیه و کاربرد وسایل مواد آموزشی،کاردستی و مهارتهای فنی، مشاهده (کارورزی) زبانآموزی، قصهگویی و نمایش خلاق، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان، مشاوره کودک، روانشناسی آموزش خواندن، ادبیات کودکان، آشنایی با فعالیتهای تربیتی ـ اجتماعی، روش تدریس علوم تجربی واجتماعی، تربیت بدنی(ورزش و بازیهای دبستانی)، کارورزی دبستان. گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی: کودکان ودانشآموزان استثنایی به پنج گروه عقبمانده ذهنی و معلول جسمی، ناشنوا و نیمهشنوا، نابینا و نیمهبینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم میشوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تعلیم و تربیت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش به کودکان دارای مشکلات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته میشود و متخصصان کودکان استثنایی تلاش میکنند تا با توجه به ویژگیهای عقلانی و جسمانی آنان ، تواناییهای ذهنی و جسمی آنها را به حداکثر برسانند . تواناییهای لازم : دانشجوی این رشته باید صبر و حوصله بسیار داشته و عشق و علاقه وافری به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی داشته باشد. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و روشهای آموزش، حرف اول را میزند. موقعیت شغلی در ایران : فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانشآموزان استثنایی (عقبمانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقبمانده ذهنی فعالیت کنند همچنین میتوانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقبمانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور شوند. دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی: فیزیولوژی، روانشناسی عقبماندگیهای ذهنی، آموزش و پرورش عقبماندگان ذهنی، اختلالات رفتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، روشهای تغییر رفتار، آزمونهای تشخیص عقبماندگیهای ذهنی، بهداشت و کمکهای اولیه، روشهای مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی، تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی، روش تدرس زبان فارسی، کارورزی در روشهای تدریس، روشهای بازپروری حسی ـ حرکتی ، روشهای بازپروری حرفهای، روشهای بازپروری اجتماعی، کارورزی در روشهای بازپروری. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته فلسفه دیباچه:"فلسفه به انسان کمک میکند تا به اوج کمال نایل آید و به سعادت که از طریق نیل به عالم معقولات حاصل میشود، دست بیابد. پس فلسفه نه فقط از لحاظ فواید آن مورد توجه است بلکه فینفسه نیز مطلوب است و از آن نمیتوان صرفنظر کرد." "ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی" "فلسفه ناشی از بیعقلی و عدم رشد آگاهی انسان است و اگر بشر به حدی از رشد و آگاهی رسید، نیاز به فلسفه ندارد."" اگوست کنت، دانشمند، فیلسوف و ریاضیدان مشهور فرانسوی " دوعبارت فوق نشانگر دو دیدگاه متفاوت درباره فلسفه است که در طی قرون متمادی وجود داشته و گاه یکی بر دیگری چیره شده است؛ یعنی همیشه در طول تاریخ عدهای از متفکران، فلسفه را دوست داشتن خردمندی و فیلسوف را دوستـدار خردمندی معرفی کرده و عدهای دیگر فلسفه را هنر لفاظی و بازی کردن با واژهها دانستهاند.راستی، فلسفه چیست و چه حیطهای را در برمیگیرد که چنین دیدگاههای متفاوتی درباره آن وجود دارد؟برای تعریف فلسفه بهتر است که تفاوت آن را با سایر علوم توضیح داد چرا که سایر علوم هر یک به بخشی از موجودات عالم هستی میپردازند و آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار میدهند. برای مثال یک گیاهشناس از بین همه موجودات هستی فقط گیاه را گزینش کرده و درباره آن سخن میگوید یا یک ستارهشناس تنها اجرام آسمانی را مطالعه میکند، اما فلسفه درباره یک موجود گزینش شده سخن نمیگوید. بلکه همه امور را در عالم هستی مورد بررسی قرار داده و با تمام موجودات سر و کار دارد. مثلاً در فلسفه از خدا گرفته تا انسان، از عالم طبیعت گرفته تا ماوراء طبیعت و از روح انسان و موجودات غیرمادی گرفته تا اجسام، مورد بحث و گفتگو قرار میگیرد. تفاوت دوم فلسفه با سایر علوم در این است که در فلسفه مسائلی عام و کلی که درباره هرموجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقیق قرار میگیرد. برای مثال این سؤال که یک موجود مادی است یا غیرمادی، درباره هر موجودی از خدا گرفته تا یک تکه سنگ قابل طرح است. این دو فرق اساسی فلسفه با سایر علوم باعث شده که این علم بتواند به سؤالاتی پاسخ دهد که پاسخش بر عهده هیچکدام از علوم خاص به خصوص علوم تجربی نیست و در واقع وظیفه این علوم پاسخ به این گونه سؤالها نیست. در حالی که اینگونه سؤالها برای انسان کنجکاو مطرح است و نمیتوان به انسان دستور داد که درباره این مسائل فکر نکند. بلکه دانش خاصی لازم است که عهدهدار و پاسخگوی سؤالهایی درباره هستی، موجودات و حقیقت انسان باشد و فلسفه همین دانش خاص است. رشته فلسفه نیز یک رشته آموزشی است که کلیه پرسشهای بنیادی انسان را نسبت به مسائل وجود، هستی، جهان پیرامون انسان و حقیقت انسان بررسی میکند. پرسشهایی که زمانی به ارزشهای دینی و معنوی برمیگردد که همان فلسفه دینی است و زمانی مربوط به ارزشهای اخلاقی و مبانی ارزشهای اخلاقی است که به عنوان فلسفه اخلاق آن را میشناسیم و گاه مبانی نظام حکومتی را در برمیگیرد که همان فلسفه سیاسی است و گاهی نیز شامل مبانی هنر و زیباشناسی و موضوعاتی از این دست میشود. البته در دوره کارشناسی رشته فلسفه، دانشجویان بیشتر شناخت مفصلی درباره تاریخ فلسفه غرب به دست میآورند؛ یعنی سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه یونان تا زمان حاضر و تا حدودی نیز سیر تاریخی فلسفه اسلامی را مطالعه و بررسی میکنند.گفتنی است که در کشور ما فلسفه اسلامی و فلسفه غرب به عنوان دو گرایش تحصیلی متفاوت ارائه شده است؛ یعنی رشته فلسفه در معنای عام آن به فلسفه غرب میپردازد و رشته الهیات گرایش فلسفه اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی را مورد بررسی قرار میدهد. سیستم آموزشی نیز دراین دو رشته تا حدودی تفاوت دارد؛ چون سیستم آموزش فلسفه غرب در کشور ما بیشتر براساس سیر تاریخی است اما سیستم آموزش فلسفه اسلامی براساس مکاتب فلسفی مثل فلسفه مشّاء، اشراق یا ملاصدرا میباشد. هر چند که دانشجویان هر یک از این دو رشته مطالعات محدودی نیز در زمینه فلسفه دیگر دارند؛ یعنی دانشجویان فلسفه غرب واحدهایی را در زمینه فلسفه اسلامی و دانشجویان فلسفه اسلامی واحدهایی را در زمینه فلسفه غرب میگذرانند. تواناییهای لازم : یکی از راههای موفقیت در فلسفه، آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضی است. در واقع ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به طرف فلسفه است. علاقهمندی به فلسفه نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت در این رشته است. آشنایی کامل به زبان انگلیسی برای دانشجویان فلسفه غرب و آشنایی به زبان عربی برای دانشجویان فلسفه اسلامی ضروری است. موقعیت شغلی در ایران : رشته فلسفه اهمیت بنیادی در ارتقاء سطح فکری جامعه دارد چرا که هرجامعه نیازمند افرادی است که اهل تفکر و نقادی باشند و مسائل فرهنگی را فهمیده و مبانی فرهنگی را تشخیص دهند و رشته فلسفه وظیفه پرورش چنین متفکرانی را برعهده دارد. اما متأسفانه این رشته با همه اهمیتش در جامعه ما بسیار مظلوم واقع شده و مورد بیتوجهی و بیمهری دستاندرکاران نظام قرار گرفته است تا جایی که فارغالتحصیلان آن حتی موفق به استخدام در آموزش و پرورش ـ که متعارفترین زمینه کاری برای یک لیسانس فلسفه است ـ نمیشوند. فارغالتحصیل فلسفه از نظر شغلی یا باید به عنوان استاد و معلم فلسفه به تدریس فلسفه بپردازد یا در مراکز پژوهشی مثل دایره المعارفها و پژوهشگاه علومانسانی فعالیت کند که البته در چنین مراکزی بیشتر فارغالتحصیلان فوقلیسانس و دکترای فلسفه فعالیت دارند و یک لیسانس فلسفه در صورتی که فعال و علاقهمند باشد، میتواند به عنوان دستیار پژوهشگر در بعضی از این مراکز مشغول به کار گردد. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس اصلی و تخصصی: منطق قدیم، منطق جدید، منتخب متون کلامی و فلسفی، تاریخفلسفهاسلامی، علم کلام، فلسفه اسلامی، فلسفه اخلاق در تفکر غربی، اخلاق در تفکر اسلامی، عرفان نظری، تاریخ فلسفه یونان، تاریخ فلسفه قرون وسطی تا رنسانس، تاریخ فلسفه از "بیکن" تا "هیوم"، تاریخ فلسفه از "کانت" تا نیمه دوم قرن نوزدهم، تاریخ فلسفه جدید و معاصر، فلسفه معاصر و مکاتب جدید قرن بیستم، متون فلسفی به زبان خارجی، متون فلسفی به زبان عربی ، متافیزیک در غرب، فلسفه علوم. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته مطالعات ارتباطي وفناوري اطلاعات دیباچه:جهان در آستانه تحولی ژرف و در کار پا نهادن به عصری تازه است و نقش محوری وسایل ارتباط جمعی در این تحوّل مداوم و روز افزون انکار ناپذیر است. برقراری ارتباط با عامه مردم و گردآوری و تدوین اطلاعات درست و انتقال صحیح این اطلاعات به مردم از مهمترین وظایف وسایل ارتباط جمعی است. اما بدون تردید در دنیای پرهیاهو و پر رمز و راز کنونی، دنیایی که در آن، در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات هر روز شاهد تحولی جدید هستیم؛ تأمین نیازهای اطلاعاتی مخاطبان وسایل ارتباط جمعی ـ به ویژه رسانههای جدید ـ بدون آن که گردانندگان این وسایل علم و تجربه کافی و مناسب داشته باشند، غیر ممکن است. رشته مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات بنا بر همین ضرورت ایجاد شده است. در این دوره با استفاده از دروس گوناگون علوم انسانی از جمله : ادبیات، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم اقتصادی، دانشجویان اطلاعات لازم را برای حضور فعال در جامعه جهانی اطلاعاتی و کار با رسانههای جدید به دست میآورند و در نهایت میتوانند حوزههای مختلف ارتباطی به ویژه فناوریهای نوین را بخوبی بشناسند. تواناییهای لازم : با توجه به ماهیت میان رشتهای مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته باید به مباحث بسیاری از جمله علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق، علوم اقتصادی، ادبیات و کامپیوتر علاقهمند باشد و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. همچنین باید همچون یک روزنامهنگار از ذوق نویسندگی، کنجکاوی، صبر و حوصله زیاد برخوردار باشد. موقعیت شغلی در ایران : امروزه فناوریهای ارتباطی در روابط اجتماعی داخلی و بینالمللی نقش روز افزون و بسیار مهمی دارد در این میان فارغالتحصیلان مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات به دلیل آشنایی با مخاطب و علایق آن، ترکیب مخاطبان، فنون نشر، فرآیند تولید وب، فناوریهای جدید چاپ الکترونی و چگونگی استفاده از نرمافزارهای رایانهای نشر میتوانند در رسانههای الکترونی مشغول به کار شوند. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس پایه : مبانی جامعهشناسی، کاربرد رایانه در علوم ارتباطات، اصول علم اقتصاد، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی، اقتصاد ایران، روانشناسی اجتماعی، اصول علم سیاست، کلیات حقوقی، حقوق اساسی، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، اصول روابط و سازمانهای بینالمللی، نظریههای جامعهشناسی، اصول سازمان و مدیریت، اندیشههای سیاسی در قرن بیستم. دروس اصلی : مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بینالمللی، ارتباطات سیاسی، مبانی ارتباطات انسانی، تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریههای ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحهآرایی در مطبوعات، تکنولوژیهای ارتباطی، مبانی جامعه اطلاعاتی، افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی، مبانی ارتباطات و توسعه، حقوق ارتباط جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات دروس تخصصی : مبانی مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تاریخ ارتباطات در ایران، اصول اقتصاد در ارتباطات، سازمانهای بینالمللی ارتباطات، اصول مدیریت ارتباطات، مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطی، شناخت مخاطبان، اصول نشر و آموزش الکترونی، سنجش افکار عمومی، آشنایی با روشهای کیفی پژوهشهای ارتباطی، مطالعات موردی، زبان تخصصی، فرهنگ و فناوری ارتباطات، نظریه جامعه اطلاعاتی منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته مطالعات خانواده دیباچه: خانواده از دیدگاه اسلام، بنیادیترین واحد اجتماع و منبع اصلی انتقال ارزشها و سنتهای اجتماعی و مذهبی است. از همین رو مطالعه همه جانبه این واحد اجتماعی در ابعاد مذهبی، روانی، تربیتی و اجتماعی و حقوقی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ مطالعهای که بر مبنای تفکر اسلامی و به شکل منظم و سیستماتیک انجام گرفته باشد و ساخت و کارکرد خانواده را در ابعاد وسیع فرهنگ اسلامی بررسی نماید. رشته مطالعات خانواده بر پایه همین نیاز تدوین شده است. در واقع فارغالتحصیلان این رشته تلاش میکنند با بررسیهای دقیق، جوابگوی نیازها و مشکلات جامعه در خصوص خانواده باشند. تواناییهای لازم : دانشجوی مطالعات خانواده باید با فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی, پیوند عمیقی داشته باشد. همچنین لازم است که از دو ویژگی مهم خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن بهرهمند باشد و بتواند با شخصیت متعادل خود بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کند. موقعیت شغلی در ایران : فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس اصلی: قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیبشناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعهشناسی مفاهیم اساسی،مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیتشناسی. دروس تخصصی : متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینههای حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعهشناسی خانواده، جامعهشناسی روستایی، جامعهشناسی تاریخی خانواده، آمار و احتمال، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، زبان تخصصی، آسیبشناسی اجتماعی، حقوق مدنی، کارورزی . منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته كارداني باستان شناسي دیباچه: هدف دوره کاردانی باستانشناسی، تربیت افرادی است که دانش و تجربه لازم را برای مشارکت در مطالعات، پژوهشها و کاوشهای باستانشناسی به عنوان کمک کارشناسان و عضو هیأت اجرایی داشته باشند. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس پایه: کارگاه طراحی پایه، آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن، ترسیم فنی، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن، نقشهبرداری، تاریخ عمومی ایران، هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگهای همجوار. دروس اصلی وتخصصی: آشنایی با باستانشناسی و آثار تاریخی پیش از اسلام ایران، سفال دوره پیش از اسلام ایران، هنر و تمدن اسلامی، خطوط باستانی ایران، آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی ایران، سفال دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی، کارآموزی شناسایی و بررسی باستانشناسی، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستانشناس، آشنایی با باستانشناسی و آثار تاریخی دوره اسلامی ایران، مهر و سکه، کارآموزی کاوش باستانشناسی دوره پیش از اسلام ، کارآموزی کاوش باستانشناسی دوره اسلامی. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته كارداني مردم شناسي دیباچه: مطالعه، حفظ و نگهداری از میراثهای فرهنگی تنها به صورت آثار ، اشیاء ، بناها و بافتهای تاریخی جسمی و مادی بدون توجه به ضرورت مطالعه و حفاظت از صورتهای رفتاری و غیرمادی کامل نیست. در واقع ارزشهای به یادگار مانده از گذشتگان، امروزه در قالب زندگی جاری و روزمره به صورت اعتقاد و اندیشه، رفتار و کردار، آداب و رسوم و زبان و گفتار نمود دارد.دوره کاردانی مردمشناسی یکی از دورههای آموزش عالی است که هدف آن، تربیت متخصصانی است که بر روی جمعیتها و گروههای انسانی مطالعه و پژوهش کنند و بتوانند به کارشناسان ذیربط (مردمشناس، جامعه شناس و ...) در امر پژوهشهای مردمشناسی و یافتن ارزشها و نقاط ضعف و قوت جوامع یاری برسانند. فارغالتحصیلان این دوره قادر خواهند بود در مراکز و سازمانها و ارگانهای پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی ذیربط و نیز موزههای مردمشناسی به صورت کمککارشناس پژوهشی یا اداره کننده بخشهایی از واحدها فعالیت نمایند. درسهای این رشته در طول تحصیل: دروس پایه: کارگاه طراحی پایه، ترسیم فنی، آشنایی با مردمشناسی و روانشناسی و روشهای آن، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن، تاریخ عمومی ایران، تمثیلشناسی. دروس اصلی: روش پژوهش و شئونات مردمشناسی هنر و تمدن اسلامی، آوانگاری، آشنایی با بررسیهای مردمشناسی در ایران، مردمشناسی و ارتباط آن با سایر علوم، مردمشناسی در آیینه متون، انسان و بوم، آشنایی با گویشهای رایج در ایران،آشنایی با جمعیتهای انسانی و مطالعات مردمشناسی، آشنایی با منابع و مآخذ مردمشناسی، روش گردآوری گویشها، کارآموزی مردمنگاری، کارآموزی مردمشناسی. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته موزه داري دیباچه: جمعآوری و نگهداری آثار و اشیا در مجموعهها و موزهها سابقه دیرینه دارند. لیکن نگرش صحیح امروزی به موزه جایگاه آن را از محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی برای گذران مطلوب اوقات فراغت با رهآوردهای علمی و تربیتی سوق داده است.در این نگرش موزه، مؤسسهای علمی فرهنگی است که تأمل و اندیشه و پژوهش مستقیم بر روی آثار گوناگون - از آثار طبیعی آفرینش و خلقت گرفته تا دستاوردهای فرهنگ و تمدن و هنر انسان - را میسر میسازد و متخصصان و بازدیدکنندگان عمومی را با هنر و اندیشه، صنعت و پیشه و امور اجتماعی و اقتصادی و شئون گوناگون زندگی دیروز و امروز آشنا و مأنوس میسازد.موزه به عنوان یک مؤسسه علمی ـ فرهنگی، نیازمند کارشناسان علاقهمندی است که با کسب دانش وآگاهیهای علمی، و نگرش صحیح نسبت به موزه و جایگاه اجتماعی و آموزشی آن، بتوانند موزهها را در راه توسعه و رشد فرهنگی، تربیتی و علمی کشور هدایت نمایند.امروزه حدود 100 موزه در کشورمان وجود دارد که آثار، اشیاء، اسناد ومدارک قابل توجهی در زمینههای متنوع باستانشناسی، مردمشناسی، هنرهای سنتی، اسناد و مدارک ، کتب ونسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمینشناسی، گیاهشناسی، پست و مخابرات، جواهرات و سکهها... دارند؛ علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزههای فعلی، ایجاد موزه در زمینههای دیگر، چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است. فارغالتحصیلان دوره کارشناسی موزهداری میتوانند با کسب دانش و مهارتهای نظری و عملی و آشنایی با امور اداری و فنی موزهداری، در موزههای گوناگون عهدهدار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیای موزهای باشند و امور مربوط به موزهداری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهیه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند. درسهای این رشته در طول تحصیل: دروس پایه: تاریخ عمومی ایران، کارگاه عکاسی پایه، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن، کارگاه طراحی پایه، آشنایی با مردمشناسی و روشهای آن، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روشهای آن، عکاسی فنی از اشیاء موزهای، کارگاه طراحی تخصصی. دروس اصلی: موزهداری، آشنایی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، تاریخ و فنشناسی آثار، آسیبشناسی، هنر وتمدن اسلامی، آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی، تاریخچه کتابت، طرح اشیاء در تمدن اسلامی، آشنایی با موزههای ایران و جهان ، خطوط باستانشناسی ایران، کارگاه همانندسازی اشیاء موزهای، تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطههای تاریخی، کارآموزی در موزهها، کارآموزی در کارگاه مرمت اموال فرهنگی، تبدیل محوطهها و بناهای تاریخ به موزه، کارآموزی کاوش باستانشناسی، کامپیوتر و موزه، روش تحقیق آثار و اشیای موزهای، موزهداری و سایر علوم، زبان و متون تخصصی موزهداری، شناخت مواد. دروس تخصصی: انسان،طبیعت،موزه، پژوهش در آثار و اشیای موزهای، کارآموزی در موزههای تخصصی، رساله نهایی. منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )
پاسخ : معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته حفاظت و مرمت آثارتاريخي دیباچه:برای مطالعات تاریخی و باستانشناسی و نیز برای بهکار بستن روشهای مناسب حفاظت و مرمت و نگهداری علمی و فنی آثار و اشیاء متعدد تاریخی و فرهنگی موجود در موزههای کشور ـ آثاری که حاصل کاوشهای باستانشناسی است و نیز آثاری که بهصورت هنرهای وابسته به معماری دربناهای تاریخی وجود دارد و مواد و مصالحی که درساخت و ساز این گونه بناها از آنها استفاده گردیده است ـ باید به پژوهشهای ویژه آزمایشگاهی متکی شد. ضرورت پژوهش و حفظ و احیاء این گونه آثار و اشیاء به صورت علمی و فنی از یک سو و لزوم بالا بردن کیفیت کار مطالعات از سوی دیگر، ایجاد دورههای آموزش عالی در سطوح گوناگون از جمله کاردانی حفاظت درست آثار تاریخی را ایجاب میکند.هدف این رشته تربیت افراد متخصص و دارای کارایی عملی در امر حفاظت و مرمت آثار تاریخی است. متخصصانی که با بهرهگیری ازتجربیات عملی و آگاهیهای علمی و تاریخی و هنری که درطول این دوره کسب میکنند، درجهت مرمت، احیاء، نگهداری و به طور کلی حفاظت علمی آثار تاریخی قدم بر میدارند. فارغالتحصیلان این دوره در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهها و کارگاههای مختلف حفاظت و مرمت مانند کتابخانهها، موزهها و سازمانهای فرهنگی موجود در سراسر کشور فعالیت میکنند. درسهای این رشته در طول تحصیل : دروس پایه: فیزیک، شیمی، ترسیم فنی، تاریخ و مبانی نظری مرمت. دروس اصلی و تخصصی: هنر و تمدن اسلامی، تاریخ و فن شناسی آثار، آشنائی با باستانشناسی و روشهای آن، آشنائی با هنرهای سنتی ایران، آشنائی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، آسیبشناسی آثار، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستانشناسی، آزمایشگاه حفاظت و مرمت منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )