1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نخستین شناور ملی اقیانوس‌شناسی تا پایان سال به آب انداخته می‌شود

شروع موضوع توسط para3to ‏20/6/13 در انجمن وسایل دریایی

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    رییس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه هیاتی با رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی دیدار و از موسسه ملی اقیانوس شناسی بازدید کرد.

    به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این دیدار مهندس قدمی و دکتر وحید چگینی درخصوص همکاری دو جانبه در حوزه‎های تحقیقاتی، آموزشی و استفاده از ظرفیت‎ها و توانمندی‎های موسسه ملی اقیانوس‎شناسی بحث و تبادل نظر کردند.

    در ابتدای این دیدار دکتر چگینی ضمن معرفی موسسه ملی اقیانوس شناسی، اظهار کرد: این موسسه با دارا بودن چهار ایستگاه تحقیقاتی در چابهار، بوشهر، بندرعباس و نوشهر و همچنین امکانات و تجهیزات مدرن و بیش از 30 عضو هیات علمی و متخصص در زمینه اقیانوس شناسی در راستای تحقیقات در حوزه علوم و فنون دریایی، دستاوردهای چشم‎گیری به ارمغان آورده است.

    رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی گفت: از آن‎جاکه اطلاعات هواشناسی ارتباط مستقیمی با مطالعات اقیانوس‎شناسی دارد؛ بنابراین، این موسسه به "پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جو" تغییر نام داده است.

    وی ضمن تشریح ساختار جدید موسسه ملی اقیانوس‎شناسی گفت: با تاسیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان درصدد هستیم با تمام توان فعالیت جمهوری اسلامی ایران را در قطب جنوب گسترش دهیم.

    چگینی درباره نخستین شناور ملی اقیانوس شناسی جمهوری اسلامی ایران گفت: ساخت این شناور که از توانایی ماندگاری در شرایط ناپایدار دریایی برخوردار و به دو آزمایشگاه تر و خشک مجهز است، هم اکنون با 70 درصد پیشرفت فیزیکی دنبال می‌شود که انشاءالله تا پایان سال 1392 در بندرعباس به آب انداخته می‎شود.

    وی اضافه کرد: نصب تجهیزات ژئوفیزیک جهت اکتشاف نفت از دیگر برنامه‎های این موسسه برای تکمیل این شناور تحقیقاتی خواهد بود.

    رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی همچنین گفت: اعزام محققان به عمق بیش از هفت هزار متر در دریا از دیگر برنامه های این موسسه است که تاکنون فقط شش کشور موفق به آن شده‌اند.

    چگینی ساخت نخستین شناور دریایی بومی، تهیه اطلس امواج خلیج فارس دریای عمان و خزر، تهیه اطلس انرژی‎های تجدید‎پذیر و پیش‎بینی امواج خلیج فارس، دریای عمان و خزر برای چهار روز آینده را از مهم‎ترین اقدامات موسسه ملی اقیانوس شناسی برشمرد.

    قدمی رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز اظهار کرد: امروز مطالعات کاربردی از مهم‎ترین نیازهای مدیریت بحران است که حمایت همه جانبه از آن اجتناب ناپذیر است.

    وی گفت: برخی از حوادث طبیعی در دنیا شناخته شده‌اند اما برخی پدیده‎های ناشناخته مانند سونامی‎های چند سال گذشته، مستلزم کسب آگاهی و شناخت بیشتر است که وجود مراکزی مانند موسسه ملی اقیانوس‎شناسی نقش به‎سزایی در این راستا دارد.

    قدمی اضافه کرد: برخورد صحیح با حوادث طبیعی نیازمند پیش‎بینی دقیق آنهاست تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.

    وی تاکید کرد: مساله پیشگیری در امر حوادث طبیعی در کشور مغفول مانده که امیدواریم با توجه بیشتر به مراکز و موسسه‎های تحقیقاتی به زودی شاهد رفع این خلأ باشیم.

    وی به عضویت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای عالی مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: این حضور می‎تواند زمینه بسیاری از فعالیت‎ها و پروژه‎های مشترک میان سازمان مدیریت بحران کشور و موسسه ملی اقیانوس‎شناسی باشد.

    در پایان این دیدار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین مراکز پیش‎بینی و هشدار مخاطرات دریایی و مرکز داده‎های اقیانوسی بازدید و ابراز امیدواری کرد که زمینه بسیاری از فعالیت‎ها و پروژه‎های مشترک میان سازمان مدیریت بحران کشور و موسسه ملی اقیانوس شناسی فراهم شود.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.