1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تولید زیردریایی‌ موشک انداز و شناور هوشمند

شروع موضوع توسط para3to ‏28/4/13 در انجمن وسایل دریایی

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری 3 دانشگاه دیگر در قالب اجرای طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به طراحی و ساخت 8 نوع سامانه زیر سطحی کردند که زیر سطحی‌های موشک انداز و شناورهای کابل گذار و بدون سرنشین هوشمند جزیی از این سامانه‌ها هستند.
    دکتر محمد علی بدری- مدیر طرح کلان ملی بومی سازی فناوری‌های کلیدی زیر سطحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این پروژه بر بومی سازی فناوری‌های زیر سطحی تاکید دارد، گفت: با اجرای این پروژه کلان ساخت 8 سامانه زیر سطحی حاصل خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه این پروژه از زیر سحطحی‌های حفاظتی و دفاعی تا تفریحی را شامل می‌شود، اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر نقشه راه 10 ساله تدوین شده است.

    بدری دستیابی به 550 فناوری مورد نیاز برای زیر سطحی‌ها را از اهداف این پروژه دانست و ادامه داد: برای دستیابی به اهداف، فناوری‌های مورد نظر را به دسته بندی‌های قرمز، زرد و سبز تقسیم و بر اساس آن اقدام به شناسایی پتانسل‌های کشور کردیم.

    وی فناوری‌های قرمز را از جمله فناوری‌هایی دانست که در داخل کشور تولید خواهد شد و خاطر نشان کرد: با تعیین اولویت‌ها سعی می‌شود تا این فناوری‌ها در داخل کشور کسب و به سمت تولید جهت دهی کنیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه از طریق پتانسیل‌های موجود در کشور سایر فناوری‌های زرد و سبز به هر تعداد که مقدور باشد نیز تولید خواهد شد، یادآور شد: بر اساس یک پروژه محوری بیش از 2 هزار و 500 مرکز تحقیقاتی فعال در این حوزه‌ها شناسایی شد که با توانمندی‌های این مراکز می‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

    جزئیات 8 سامانه زیر سطحی

    بدری با ابراز امیدواری از اینکه با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به برخی از سامانه‌های زیر سطحی پیدا خواهیم کرد، اضافه کرد: این سامانه‌ها شامل مواردی چون زیر دریایی‌های موشک انداز، زیر دریایی های عمق بالا، تفریحی و توریستی، سامانه های AUV (زیر دریایی‌های بدون سرنشین هوشمند) و شناورهای کابل گذار است.

    مدیر طرح کلان بومی سازی فناوری‌های کلیدی زیر سطحی، یادآور شد: علاوه بر این بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در چند سال آینده به 200 فناوری در حوزه زیر سطحی‌ها دست می‌یابیم.

    توانمندیهای کشور در حوزه ساخت زیر سطحی

    وی به توانمندی‌های کشور در حوزه طراحی و ساخت زیر سطحی‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، حدود 40 درصد فناوری‌های زیر سطحی در کشور قابل دستیابی است و تنها باید این توانمندی‌ها شناسایی و در کنار هم چیده شود و با یک مدیریت راهبردی از آن استفاده شود.

    بدری ادامه داد: باقی فناوری‌ها در کشور وجود دارد ولی نیاز به سخت افزار و نرم افزار دارد تا اقدام به کسب این فناوری‌ها شود.

    میزان پیشرفت پروژه زیر سطحی‌ها

    مدیر طرح کلان فناوری‌های کلیدی در حوزه زیر سطحی با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه خاطر نشان کرد: پس از تدوین نقشه راه اقدام به سپردن برخی از فناوری‌های سطح قرمز به متقاضیان داریم.

    وی همچنین از تعریف فناوری‌های سطح دوم خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر اقدام به شناسایی مجریانی برای اجرای این سطح از فناوری‌های زیر سطحی داریم.
    دانشگاههای همکار پروژه زیر سطحی

    مدیر طرح کلان ملی بومی سازی فناوری‌های کلیدی زیر سطحی دانشگاه صنعتی اصفهان را مجری این طرح کلان دانست و ادامه داد: در این پروژه دانشگاه های هرمزگان، مالک اشتر و صنعتی نوشیروان بابل به عنوان دانشگاه‌های همکار همکاری دارند.

    وی در عین حال یادآور شد: برای اجرای این طرح در حال بررسی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های سایر دانشگاه‌ها در این طرح کلان ملی هستیم.

    بدری خاطر نشان کرد: مدت زمان اجرای این پروژه 10 سال تعیین شده است.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.