1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بهره‌برداری از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی در خرداد ماه

شروع موضوع توسط para3to ‏6/4/13 در انجمن وسایل دریایی

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی از بهره‌برداری از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما ساخت متخصصان ایرانی در خرداد ماه سال 92 خبر داد.

    دکتر وحید چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص آخرین وضعیت طرح کلان ملی فناوری «تهیه و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما» گفت: این پروژه تا کنون 60 درصد پیشرفت کار داشته و مشکل فعلی تامین اعتبارات باقی مانده این طرح کلان ملی فناوری است تا برخی قطعات سفارش داده شده به موقع تحویل شود. از سوی دیگر ساخت برخی قطعات شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما مانند شفت، پروانه و سکان زمان‌بر است که وعده داده‌اند اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه وارد ایران شود.

    وی افزود: امیدواریم اعتبارات مورد نیاز باقیمانده که حدود پنج میلیارد تومان است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول تامین آن را داده است در اختیار مجریان قرار داده شود تا قطعات باقیمانده خریداری شده و یا هزینه قطعات سفارش داده شده پرداخت شود.

    چگینی با بیان اینکه بدنه شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما آماده شده است، تصریح کرد: هم اکنون وسائل و لوازم داخلی شناور در حالی کارگذاری است که از جمله آنها می‌توان به سیستم برقی ژنراتور اضطراری شیرآلات و تجهیزات ناوبری اشاره کرد.

    وی تصریح کرد: موتور شناور قبلا خریداری شده و هم اکنون کار گذاشته شده است.

    رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبارات لازم امیدواریم که تا پایان خرداد ماه شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما به آب انداخته شود.

    وی با تاکید بر این که این طرح کلان، گلوگاه را گذرانده است گفت: در این طرح چنانچه برخی قطعات مانند موتور، شفت، پروانه و سکان تهیه نمی‌شد کل پروژه تا مدت‌ها متوقف می‌شد که خوشبختانه در حال حاضر این قطعات یا وارد ایران شده و یا در حال ورود به کشور است بنابراین این طرح کلان ملی فناوری دیر یا زود حتما به سرانجام می‌رسد و اگر تاخیری در تحقق آن پیش بیاید، پروژه نیمه تمام و ناقص نخواهد ماند.

    چگینی تاکید کرد: با توجه به تحریم‌های شدید و مشکلات اعتباری ماه‌های گذشته طرح کلان ملی فناوری ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما اگر در خرداد ماه به بهره‌برداری نرسد، در سال 92 پروژه به اتمام خواهد رسید.

    وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث نشد که کیفیت پروژه مانند ابعاد و کارآیی شناور کاهش یابد اما منجر به طراحی، ساخت و تکمیل پروژه توسط متخصصان ایرانی‌ها شد و مشاوران خارجی در ابتدای راه به تبعیت از تحریم‌ها از پروژه خارج شدند.

    چگینی با بیان اینکه با بهره‌برداری از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایران، در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بزرگترین شناور تحقیقاتی در اختیار کشورمان خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین شناور منطقه به طول 43 متر در اختیار قطر است اما شناور تحقیقاتی ایران حدود 50 متر است که امکان ورود به اقیانوس را دارد و از نظر توانایی مقابله با امواج سهمگین دریا برتری مناسبی نسبت به شناورهای فعلی منطقه داراست.

    به گزارش ایسنا، قرارداد طرح کلان ملی فناوری «تهیه و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما» در آذر ماه سال 88 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت موسسه ملی اقیانوس شناسی منعقد شده بود.