1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش ایندیزاین درس اول - آغاز کار با برنامه InDesign بخش اول

شروع موضوع توسط minaaa ‏24/1/11 در انجمن A.Indesign

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    آ
    [​IMG]


    آشنایی با فضای کار (Work Area) ، (Tools) و (Palettes) در نرم افزار Adobe
    InDesign


    فضای کار (Work Area)


    [highlight=#f0f0f0]
    [​IMG]
    [/highlight]
    فضای کار نرم افزار Adobe InDesign

    اجازه دهید نگاهی به فضای کار در نرم افزار Adobe InDesign بیاندازیم. شما یک Menu Bar در بالای صفحه، ابزارها و پالت ها را در اختیار دارید. پالت ها پنجره های کوچکی هستند که کاربردهای تعریف شده ی خاصی دارند، برای مثال پالت های color , paragraph , page را می توانید مشاهده کنید به طور پیش فرض یک پالت مخصوص در زیر Menu Bar قرار دارد که Control Palette نام دارد. این پالت بسته به اینکه شما در حال استفاده از چه ابزاری هستید، یا هنگامی که در حال کار کردن با آیتم های مختلف هستید، تغییر می کند. یعنی پارامتر های موجود در روی این پالت با تغییر ابزار و موضوع کار تغییر می کند.


    نوار منو (Menu Bar)
    [highlight=#f0f0f0]
    [​IMG]
    [/highlight]




     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    دسترسی به کاربرد های InDesign از طریق Menu Bar

    شما می توانید از طریق Menu Bar همه فرمان های کاربردی InDesign را در اختیار داشته باشید. البته هر اندازه که به مهارت و تجربه شما در زمینه استفاده این نرم افزار اضافه شود و حرفه ای تر شوید، تمایل شما به یادگیری کلیدهای میانبر نیز افزایش می یابد تا کمتر با ماوس به دنبال فرمان مورد نظر خود بگردید. در اینجا قصد نداریم راجع به کلید های میانبر صحبت کنیم زیرا آن ها انواع مختلفی دارند. اما اگر شما یک کاربر Quark باشید، می توانید به جای استفاده از کلیدهای میانبر InDesign، میانبرهای Quark XPress را بکار ببرید. حالا که تا اینجا توضیح دادیم به شما خواهم گفت چگونه این کار را انجام دهید: ابتدا به مسیر Edit > Keyboard Shortcuts بروید و در زیر Set گزینه Shortcuts for QuarkXPress را انتخاب کنید شما هم می توانید میانبر های دلخواه خود را بسازید.
    برای باز کردن یک سند جدید، به مسیر File > New > Document بروید و هنگامی که پنجره آن باز شد ابعاد و اندازه های مورد نظرتان را وارد و در انتها کلید OK را بزنید.[highlight=#f0f0f0]
    [​IMG]
    [/highlight]​
    [/highlight]

    شما می توانید همه اندازه ها را در control palette پیدا کنید.


    به طور پیش فرض control palette در بالای صفحه قرار گرفته است. در صورت تمایل می توانید آن را بکشید، در فضای طراحی نگه دارید یا آن را در پایین صفحه قرار دهید. محتویات پالت مطابق به نوع ابزار و نوع کاری که انجام می دهید تغییر می کند.
    اندازه های هر آیتم در این پالت قرار دارد. برای نشان دادن این توضیح، من یک جعبه سیاه رنگ در وسط صفحه رسم و آن را انتخاب می کنم.
    X و Y مختصات جعبه مورد نظر در روی صفحه هستند. دانستن مقادیر برای تعیین کردن موقعیت بسیار اهمیت دارد.
    - روی مربع نه نقطه به صورت مربع های کوچک وجود دارد. در این مثال مربع میانی روی قسمت سیاه رنگ که در مرکز مربع واقع است قرار دارد.
    - روی سایر مربع ها کلیک کنید و ببینید چه اتفاقی برای X و Y می افتد، آن ها تغییر می کنند چون شما به InDesign گفته اید از یک نقطه مرجع متفاوت استفاده کند. وقتی مربع میانی انتخاب شده است، این به شما مختصات نقطه میانی جعبه سیاه را نشان می دهد. هنگامی که شما روی سایر مربع های کوچک کلیک می کنید، مانند مربعی که در گوشه سمت چپ قرار دارد، InDesign به شما مختصات گوشه سمت چپ را نشان می دهد.
    H و W، طول و عرض یک آیتم را نشان می دهند.
    - آیکون زنجیر باعث می شود مقیاس ها به یک نسبت به شکل اعمال شوند.
    - یک آیکون زنجیر باز شده بدین معناست که اگر شما مقدار متفاوتی برای W یا H وارد کنید، پارامتر دیگر تغییری نخواهد کرد زیرا گزینه "constrain proportions" فعال نیست.
    همچنین، شما می توانید سایز هر آیتم موجود در روی صفحه را با تایپ کردن درصد های مختلف در دو پارامتر بعدی تغییر دهید.

    برای اینکه با نحوه کارکرد سایر گزینه ها در Control Palette آشنا شوید، فقط ماوس را روی آیکون های پالت حرکت دهید و منتظر بمانید، بعد از چند لحظه نام آن ظاهر خواهد شد، سپس مقادیری را تایپ کنید و ببینید چه تغییری در جعبه مورد نظر رخ می دهد، بنابراین شما می توانید بفهمید که این آیکون چه کاربردی دارد. Control Palette همچنین به شما اجازه می دهد stroke و رنگ stroke مربوط به جعبه سیاه را تغییر دهید.
    همانطور که قبلا ذکر شد، تغییرات پالت به کاری که شما انجام می دهید نیز بستگی دارد. مهم ترین تغییرات زمانی است که شما از ابزار Type استفاده می کنید، اما زمانی راجع به آن توضیح می دهم که می خواهیم در مورد چگونگی اداره کردن و عملکرد ابزار تایپ صحبت کنیم. برخی از مواردی که شما در Control Palette مشاهده می کنید، می توانید در پالت های دیگر نیز ببینید. این فقط راهی است که گزینه ها و تنظیمات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد تا کارهای مشابه را انجام دهید.
    روی یک خط کناری، اگر شما روی یک موضوع یا هر شی که روی صفحه قرار دارد کلیک راست کنید، منوی دیگری نیز باز خواهد شد، که یک منوی contextual است و منویی است که مطابق با چیزی که شما روی آن کلیک می کنید تغییر می کند، که البته کمی شبیه Control Palette می باشد. گزینه ها و تنظیماتی که شما در این منو در اختیار دارید با گزینه هایی که در Control Palette بودند متفاوت است.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    آموزش ایندیزاین درس اول - آغاز کار با برنامه ایندیزاین بخش دوم ، Adobe InDesign Work
    [​IMG]


    آشنایی با فضای کار (Work Area)، ابزار (Tools) و پالت ها (Palettes) در نرم افزار
    ایندیزاینAdobe InDesign



    پالت های دیگر


    اگر به تصویر Work Area نگاه کنید، متوجه یک پالت معلق و یک پالت که در سمت راست صفحه قرار دارد و همچنین تعدادی تب که در بالای پالت و در سمت راست است، می شوید. این ها پالت های دیگر InDesign هستند، اما آنها فعلا در حالت غیر فعال به سر می برند.
    شما می توانید یک پالت شناور و معلق را نیز از کار بیندازید، اگر روی نام پالت کلیک کنید، آن پالت نیمه فعال می شود. اگر در قسمت بالای پالت کلیک کنید، پالت به طور کامل غیر فعال می شود و فقط یک تب با نام پالت ها به شما نشان داده می شود. پالت را می توان با هم در یک گروه یا groupe قرار داد. برای انجام این کار کافیست یک پالت را به قسمت بالای پالت دیگر drag کنید، پس از آن، نرم افزار InDesign آنها را با هم groupe می کند.
    در نرم افزار InDesign همه پالت ها در زیر پنجره منو قرار دارند. پالت های مربوط به تایپ نیز در زیر منوی Type قرار دارند.
    در زیر لیستی شامل چندین پالت و نیز محل قرار گیری آنها را در Menu Bar خواهید دید. من فقط آنهایی را در لیست قرار داده ام که شما به عنوان کاربر تازه وارد به نرم افزار Adobe InDesign دوست دارید از آنها استفاده کنید.


    [​IMG]
    هر پالت منوی باشونده ی مخصوص به خود را دارد

    شما می توانید دو پالت دیگر را در زیر منوی Type و منوی Window مشاهده کنید:
    Character

    Paragraph



    پالت هایی که در زیر مشاهده می کنید فقط در زیر منوی Window قرار دارند:
    Align

    Colour

    Control: (همان Control Palette که قبلا راجع به آن توضیح داده شد)
    Gradient

    Info

    Layers

    Links

    Navigator

    Flattener (Window > Output Preview)
    Separations (Window > Output Preview)

    Pages

    Stroke

    Swatches

    Tools: (بعدا در این درس در مورد آن توضیح داده می شود)
    Transform

    Transparency

    Character Styles (Window > Type & Tables)
    Paragraph Styles (Window > Type & Tables)
    Table (Window > Type & Tables)
    Text Wrap

    همچنین ما یک پالت Library نیز داریم: که می توانید با رفتن به آدرس File > New > Library آن را پیدا کنید.

    هر یک از پالت ها منوی خاص خود را دارد. اگر شما روی فلشی که در تصویر نشان داده شده کلیک کنید، منوهای آنها ظاهر خواهند شد و شما قادرید هر کدام از گزینه ها را انتخاب کنید.


    پالت ابزار
    (Tools)
    [​IMG] می توانید ابزارهای پنهان را از منوی ابزار انتخاب کنید

    شما از این پالت خیلی زیاد استفاده خواهید کرد. اگر مکان نمای ماوس را در بالای هر یک از این ابزارها ببرید، نام آن ابزار ظاهر خواهد شد.
    اگر از نرم افزارهای فتوشاپ یا Illustrator استفاده کنید، با فلش های کوچکی در گوشه پایین بعضی از آیکن ها در پالت ابزار آشنا خواهید شد. اگر روی آنها کلیک کنید و برای چند لحظه کلید ماوس را نگه دارید، منوی کوچکی ظاهر خواهد شد که تعدادی از ابزارهای پنهان شده را به شما نشان می دهد. این منوی کوچک flyout نام دا


    [/B]
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    Tools Palette Swatches

    [/FONT]
    شما می توانید تنظیمات رنگ خود را با استفاده از دو مربع فوق و با کلیک روی آن و باز شدن پنجره انتخاب رنگ انجام دهید.
    حالا به قسمت پایین تر پالت ابزار نگاه کنید. این ها swatche هستند- شما می توانید از طریق آنها، رنگ ها را مطابق با آیتم ها تنظیم کنید. شما می توانید رنگ fill و رنگ stroke را ببینید. فلش کوچکی که در قسمت بالای سمت راست قرار دارد به شما اجازه تغییر دادن دو رنگ مذکور را می دهد. اگر شما روی قسمت fill کار کرده اید، حالا با کلیک کردن روی قسمت stroke یا با فشاد دادن کلید X (مطمئن شوید متن انتخاب نشده باشد) می توانید روی آن کار کنید. این همچنین می تواند بالعکس هم کار کند- یعنی اگر شما در حال کار کردن روی قسمت stroke بودید و حالا می خواهید روی رنگ fill کار کنید، روی آیکن آن کلیک کرده و یا کلید X را فشار دهید. با کلیک کردن روی آیکن کوچکی که در قسمت پایین سمت چپ قرار دارد و یا با فشار دادن کلید D (باز هم مطمئن شوید هیچ متنی انتخاب نشده باشد) می توانید swatch را به حالت پیش فرض برگردانید.

    درست در زیر دو آیکن بزرگ تر یا swatche ها، شما دو آیکن کوچکتر می بینید. یکی از آنها یک مربع و دیگری T را نشان می دهد. اگر آیکن مربع را انتخاب کرده اید، بعد از آن رنگ ها به اشکال و موضوعات اعمال می شود و اگر آیکن T را انتخاب کردید، رنگ ها به متن ها اعمال می شود. چون type درون جعبه ها قرار دارد، شما می توانیدرنگ را به هر دو یعنی type و جعبه و یا فقط به یکی از آنها اعمال کنید.

    در زیر این دو آیکن سه آیکن دیگر نیز قرار دارد. آیکن اول به شما این امکان را می دهد که فقط یک رنگ به موضوع اعمال کنید، آیکن دوم اجازه می دهد گرادیانت بکار ببرید و آیکن سوم اجازه اعمال هیچ رنگی را نمی دهد، برای مثال اگر شما قبلا رنگ هایی را به موضوع اضافه کرده باشید و پس از آن روی این آیکن کلیک کنید، خواهید دید که رنگ از بین می رود.
    پایین ترین آیکن هایی که در پالت ابزار قرار دارند به شما اجازه می دهند سند خود را به چندین روش مشاهده کنید، که هم اکنون روی حالت Normal View قرار دارد.


    شرحی بر منوی Contextual

    منوی Contextual وقتی نمایان می شود که شما روی اشیا کلیک راست کنید و بسته به اینکه شما چه شی را انتخاب و در کجای محیط طراحی کلیک راست نموده اید تغییر می کند. به دلیل اینکه تنظیماتی را به شما نشان می دهند که در رابطه با کاری است که شما در حال انجام آن هستید، از آن جهت بسیار مفید و موثرند، برای مثال گزینه Drop Shadow، هنگامی که شما روی یک شکل یا تصویر کلیک کنید، این گزینه می تواند وقت شما را تاحد زیادی حفظ کند تا اینکه بخواهید از راه دیگری به این گزینه دست پیدا کنید.

     
    یک شخص از این تشکر کرد.