1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

فرق html با htm چیست؟

شروع موضوع توسط hector2141 ‏12/9/12 در انجمن Web

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    اگر کمی در زمینه طراحی صفحات وب کار کرده باشید، مطمئناً به فرمت‌های htm و html برخورده‌اید.
    مثلاً اگر بخواهید یک صفحه که در FrotePage یا Expression Web و ... طراحی کرده‌اید را ذخیره کنید، می‌توانید به یکی از این دو فرمت ذخیره کنید.
    اما سؤال اینجاست که فرق این دو فرمت در چیست؟
    باید در جواب، فقط یک کلمه بگویم: هیچی!
    بله، این دو فرمت هیچ تفاوتی با هم ندارند جز در تعداد حروفشان!
    [​IMG]
    ویکی‌پدیا HTM را یک فرمت فایلی برای زبان HTML می‌داند. اما این روزها هر دو فرمت، یک فرمت برای زبان HTML به حساب می‌آیند.
    در حقیقت، در زمانی که سیستم عامل DOS و سیستم-فایل‌ FAT عمومی‌تر بود، به دلیل محدودیت در تعداد حروفِ فرمت یک فایل، زبان HTML نمی‌توانست فرمت html. داشته باشد و مجبور شد یک فرمت سه کاراکتری، یعنی htm. معرفی کند، اما با ورود ویندوز که حتی فرمت‌هایی با 8 کاراکتر هم یافت می‌شوند، دیگر این محدودیت حف شود و زبان HTML با فرمت html. ارائه شد.
    ویکی‌پدیا در ابن باره می‌گوید:
    The most common filename extension for files containing HTML is .html. A common abbreviation of this is .htm; it originates from older operating systems and file systems, such as the DOS versions from the 80s and early 90s and FAT, which limit file extensions to three letters.
    ناگفته نماند که برخی سرورها در گذشته یکی از این دو فرمت را به عنوان فرمتِ صفحه پیش‌فرض درخواست می‌کردند. یعنی به شما اعلام می‌شد که مثلاً صفحه اول سایتتان باید نام و فرمتی به صورت index.htm داشته باشد یا یک سرور index.html را اعلام می‌کرد.
    اما این روزها ترتیبی قائل می‌شوند به این صورت که اگر فایلی با نام و فرمت index.htm و در کنار آن فایلی با نام و فرمت index.html وجود داشته باشد، سرور، فایل index.htm را نمایش می‌دهد. اما اگر یکی از این‌ها وجود داشته باشد، فرمت برایش مهم نیست، آن را نمایش می‌دهد.
    در ضمن در سرورهای لینوکس اگر فایلی با نام و فرمت index.php وجود داشته باشد و در کنار آن فایلی با نام و فرمت index.htm یا index.html باشد، index.php در اولویت آخر خواهد بود، یعنی با وارد کردن آدرس آن پوشه یا سایت، index.php نمایش داده نمی‌شود.
    همینطور برای سرورهای ویندوز، index.asp و index.aspx یا default.asp و default.aspx نسبت به htm و html اولویت کمتری دارند.


    آفتابگردان
     
    Homa92 و Information96 از این پست تشکر کرده اند.