1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

علت تاخیر شما در آپدیت از VB به VB.net

شروع موضوع توسط hector2141 ‏10/9/12 در انجمن VB

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    [​IMG]
    آیا برنامه نویس VB یا VC++ یا ASP هستید ؟ پس چرا بسوی دات نت نمیرین ؟ احتمالا یکی ازدلایل زیر هست که شما رو از رفتن بسوی تکنولوژیِ جدید بازداشته :
    ترس از یاد گیری یک زبان کاملا متفاوت
    مشکلات انطباق برنامه های نوشته شده در VB6 با VB.ne
    نداشتن تجربه در زبان جدید
    نبود ابزار های مورد نیاز بصورت قبل در زبان جدید
    نداشتن وقت مطالعه و یادگیری Syntax جدید
    ....


    در این مقاله ما با معرفی دات نت و ویژگی ها و قدرت آن و شباهت های بسیاری که در سینتکس و منطق آن با Visual Studio وجود دارد شما را به یادگیری زبان جدید دعوت میکنیم .
    اول از همه اینکه شعار تکنولوژی دات نت اینه :keep it simple یعنی سادگی را حفظ کن . تمام وجود دات نت بر اساس سادگی کار برنامه نویس طراحی شده تا مبادا برنامه نویسای محترم احساس ملال کنند ! و از گردونه برنامه نویسای مایکروسافتی بیرون بروند و به جمع برنامه نویسای زبان های رقیب مایکروسافت بپیوندند .
    از اسم دات نت نترسید . کماکان همه چیز مثل ویژوال استودیو است .فرم های پروژه و افزودن فرم و ماژول، کنترل های تولبار ، طرز اجرای interpret ، ایجاد کلاس و ...
    عملگر ها هنوز هم در VB.net به همان صورت+ - * / And , OR , Xor , هستند و روش استفاده هم مانند قبل . البته عملگر های جدیدی هم اضافه شده که از آنها لذت خواهید برد .
    روش تعریف نوع داده ها و اشیاء و آرایه ها بصورت قبل است مانند :

    Dim x as integer
    Dim cnn as new connection
    Dim mycube ( , ,) as integer
    Dim cal as new collectio​
    در بخش شیی گرایی و وراثت، دات نت خیلی پیشرفت کرده است . در VB6 چیز زیادی برای وراثت وجود نداشت و اصولا نیمه شیی گرا بود . اما این موضوع در دات نت بصورت کامل پشتیبانی میشود . مثلا وقتی برنامه شما 20 فرم تقریبا یکسان داره که در هر کدام فقط یک دکمه آن با بقیه متفاوته لازم نیست شما 20 فرم بسازید . بلکه یکی میسازین و بقیه رو از روی اون شبیه سازی میکنید و کمی تغییر میدین . این موضوع وقت شما را خیلی حفظ میکنه ( اسم شیی گرایی خیلی بزرگه . اما آنقدر ساده است که خودتان هم تعجب خواهید کرد .اگه ازش میترسین اصلا ازش استفاده نکنین ، غیر از راحت تر شدن برنامه نویسی چیزی رو از دست نمیدین ).
    در دات نت رویدادها مانند گذشته است و تقریبا فرقی نکرده در ظاهر . پس اینم چیزی برای ترسیدن نداره
    در طراحی رابط کاربر نیز غیر از راحتی چیزی به آن افزوده نشده که برای شما ناشناخته باشد . مثلا یادتان هست که برای مرتب کردن tabindex در VB6 چه مشکلاتی بود ؟ در دات نت یک ابزار مخصوص این کار طراحی شده که کارتان را خیلی را حت میکنید. چند ابزار روی فرم بچینید و سپس به منوی view بروید و TabOrder را بزنید . حالا بترتیب روی کنترل ها کلیک کنید تا Tabindexآنها بر اساس کلیک شما مرتب شود. از این راحت تر ؟ نکنه میخواهید دیگه یه کلیک هم نکنین
    در زمینه Error Handling کار ساده تر شده و بجای اینکه از on error goto استفاده کنید از یک سینتکس ساده تر بصورت زیر استفاده میکنید . همانطور که میبینید کد اصلی در قسمت زیر try و کد هنگام ایجاد ایراد در زیر catch نوشته میشود ، بهمین سادگی .
    Try
    Your main code
    Catch ex as system.exception
    Code for error time
    End t​
    در زمینه ADO کار چندان تفاوتی نکرده است جز راحت تر شدن . طرز تعریف کانکشن و دیتا ست و ... تقریبا یکسان است : ​
    Dim cmd1 As NEW oledb.oledbConnection
    Cmd1.connectionstring= "provider=Microsoft.jet.oledb.4.0; datasource=c:mydatabase.mdb"
    خوب . پس برای ورود به دنیای دات نت شما مثل کسی هستید که تافل داره و میخواد وارد لندن بشه . ممکنه کمی لهجه انگیلسی غلیظ نداشته باشید ، اما میتونید براحتی با همه صحبت کنید . پس وارد این دنیای جدید بشید و بقول برنامه نویسا بگین : Hello World .