1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاریخچه ویندوز مایکروسافت

شروع موضوع توسط minaaa ‏7/11/11 در انجمن سیستم عامل

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : تاریخچه ویندوز مایکروسافت

    Windows NET Server 2003

    خانواده Windows .NET Server 2003 Windows .NET Server 2003، آخرین نسخه های تولید شده در رابطه با محصولات ویندوز شرکت ماکروسافت، بوده و نسخه بعدی خانواده Windows 2000، می باشند. تمام نسخه های Windows .NET Server 2003، شامل گزینه های رابط کاربرWindows XP و یا themes نیستند. این بدین علت است که themes نیازمند منابع اضافه ای است و برای یک سرویس دهنده مناسب بنظر نمی رسد، منابع را صرف انجام چنین عملیاتی آنهم در رابطه با بخش رابط کاربر بر روی سرویس دهنده نماید. بنابراین زمانیکه سیستم را با استفاده از ویندوز 2003، برای اولین مرتبه راه اندازی می نمائید، از اینترفیس آن تعجب نکنید. (اینترفیس ویندوز 2000 را در مقابل اینترفیس جدید XP مشاهده، خواهید کرد).
    خانواده Windows .NET Sever 2003 دارای چهار نسخه متفاوت است:


    • Windows .NET Server 2003 ،Web Edition، یک نسخه مناسب، سریع و ارزان! برای پلات فرم مبتنی بر سرویس دهنده وب است.
    • Windows .NET Server 2003 ،Standard Edition، که معادل Windows 2000 Server است.
    • Windows .NET Server 2003 ،Enterprise Edition. که معادل Windows 2000 AdvancedSever است.
    • Windows .NET Server 2003 ،Datacenter Edition. که معادل Windows 2000Datacenter Server است
     
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : تاریخچه ویندوز مایکروسافت

    Windows Vista

    ویندوز ویستا ویژگی های دیداری فوق العاده ای مانند پنجره های نیمه شفاف و ابزارهای قدرتمندتر جهت جستجوی فایلها دارد ولی تا به حال در مورد بهبود امنیت در ویستا و توانایی آن در ارتباط بهتر با وسایل دستی قابل حمل، خبری داده نشده است. مایکروسافت از آغاز کار بر روی این سیستم عامل وعده داده بود که شالوده آن را بر سه ستون استوار خواهد کرد. یک موتور گرافیکی به نام Avalon، یک فن آوری جدید به نام indigo که توانایی ارتباط برنامه های کامپیوتری و وسایل مختلف را به هم می دهد و یک سیستم ذخیره سازی دیتا که قابلیت جستجوی بهنر را ممکن می سازد به نام winFS. ولی در مقام عمل مایکروسافت از زمان بندی خود عقب افتاد و تصمیم گرفت از ویژگی winFS چشم بپوشد و این سیستم را به صورت یک برنامه الحاقی adds-on بعد از انتشار ویستا عرضه کند. پس از 3 ستون ویندوز بعدی، هنوز 2ستون پا بر جا هستند.
    پوسته جدید ویندوز به نام Aero تقریباً تنها نشانه موتور گرافیکی Avalon بود که کارشناسان pcworld در نسخه قبل از بتا با کد 5048 مشاهده کردند. در این پوسته دکمه ها،فریم های پنجره ها، نوارهای عنوان و آیکونها به اشکال متحرک، سه بعدی و گاه نیمه شفاف مبدل می شوند. در واقع Aero به رابط گرافیکی interface ویندوز حیات می بخشد.
    با این که مایکروسافت از winFS صرف نظر کرده روی نحوه ارائه فایلها با فرمت NFTS کار کرده و شرایطی را فراهم کرده است که فایل ها بر حسب مولف، مدل دوربین(در مورد عکسها)، ژانر و عنوان آلبوم (در مورد فایلهای موسیقی) مرتب شوند. امکان ساخت لیستهای مجازی از فایلها هم فراهم شده است. با این ویژگی می توان برای مثال همه عکسها و یا فایلهای ورد را بصورت یکحا مشاهده کرد، صرف نظر از این که در کجا save شده باشند.
    ویژگی دیگر این ویندوز ارتباط بهتر با تلفن های هوشمند، دوربین ها و پخش کننده های صوتی و همچنین بهبود بخشیدن انتقال و هم زمان سازی synchronization فایلهاست. در نسخه ای که تیم pcworld مشاهده کرد، خبری از مرورگر اینترنتی 7 نبود. البته مایکروسافت وعده داده نسخه بتای این نرم افزار را همراه ویستا عرضه کند. با وجود این که مایکروسافت برای بالا بردن ضریب ایمنی، ویژگیهایی مانند مانیتورینگ داده های خارج سیستم (سرویس پک 2 فقط داده های داخل سیستم را مانیتور می کند.)، محافظت علیه برنامه های مخرب malware و امکان ایجاد اکانت کاربری محدود شده را به ابزارهای امنیتی قبلی اضافه کرده، ولی در مجموع ابزارهای امنیتی ویستا همانند ویندوز xp مجهز به سرویس پک 2 است. موتور گرافیکی Avalon در سیستم های مجهز به کارتهای گرافیکی به روز شده امکان می دهد که پنجره هایی چرخان، با بافت پشت زمینه و یا محو شونده ببینید. به علاوه می توانید منوها، نوارهای عنوان و سایر اجزا را به صورت نیمه شفاف مشاهده کنید. اما در مورد این که حداقل امکانات سخت افزاری برای نصب و به کارگیری ویندوز ویستا چیست، تا به حال اظهار نظر رسمی صورت نگرفته است و مایکروسافت صرفاً RAM 512 و CPU سریع تر از آنچه در سیستم عاملهای قدیمی به کار گرفته می شد، را توصیه کرده است. گویا ویستا هم به صورت 64 بیتی و هم به صورت 32 بیتی منتشر خواهد شد. اما ویژگی دیگری که به تازگی به ویندوز ویستا اضافه شده meeting space است که یک سیستم اشتراک فایل به صورت peer to peer است و محیط مجازیی فراهم می آورد که کاربران را قادر می سازد روی فایلها و دیتاهای به اشتراک گذاشته شده کار کنند.
    [​IMG]
    Windows Vista released in 2007 ​
     
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : تاریخچه ویندوز مایکروسافت

    Windows 7

    آخرین ورژن از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است که از سرعت و عملکرد بالاتری نسبت به سیستم عامل ویستا برخوردار است.
    [​IMG]Windows 7 ​
     
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    مرور خاطرات بيست و پنج ساله ؛ تاريخچه ويندوز

    [h=2][/h]
    شركت مايكروسافت در روزهاي كاري دهه ۱۹۷۰، در عمل فقط چند كارمند تايپيست در اختيار داشت. اگر به كپي گرفتن از يك مطلب نياز پيدا مي‌شد، آنها از يك دستگاه تكثير استنسيل يا چند كاغذ كاربن استفاده مي‌كردند.


    ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱: مايكروسافت بوت مي‌شود!

    افراد كمي در آن دوران كلمه ميكروكامپيوتر يا ريزرايانه به گوششان خورده بود، اما دو جوان كه عشق رايانه آنها را شيفته خود كرده بود، يعني بيل گيتس و پل آلن، به وضوح مي‌ديدند كه به مقصد آينده، بايد از جاده رايانه‌هاي شخصي رسيد.

    در سال ۱۹۷۵، گيتس و آلن، شركتي با نام مايكروسافت را شكل دادند. مايكروسافت همانند بسياري از شركت‌هاي ديگري كه تازه كار خود را آغاز نموده بودند، يك شركت كوچك به حساب مي‌آمد، اما افق چشم‌اندازي بسيار وسيع براي خود ترسيم كرده بود؛ يعني در هر خانه و بر روي هر ميز، يك رايانه. در طي سال‌هاي بعد، اين شركت تحولي بزرگ در سبك زندگي كاري ما پديد آورد.

    طلوع سيستم عامل داس

    در ماه ژوئن ۱۹۸۰، گيتس و آلن، همكلاسي سابق خود در دانشگاه هارواد، استيو بالمر را به خدمت گرفتند تا در اداره شركت به آنها كمك كند. ماه بعد، شركت آي.بي.ام از مايكروسافت در زمينه پروژه‌اي با نام رمزي «شطرنج» درخواست همكاري نمود. در واكنش به اين تقاضا، تمركز مايكروسافت معطوف به يك سيستم عامل جديد مي‌شود؛ يعني نرم‌افزاري كه بر سخت‌افزار رايانه مديريت كند و در عين حال به عنوان پلي ارتباطي ميان سخت‌افزار و برنامه‌هاي نرم‌افزاري رايانه – مثلاً برنامه واژه‌پرداز - به كار گرفته شود. اين سيستم عامل، بستري به شمار مي‌رفت كه بر روي آن، برنامه‌هاي رايانه‌اي اجرا مي‌شدند. آنها نام "MS-DOS" را براي اين سيستم عامل انتخاب كردند.

    وقتي اولين رايانه شخصي آي.بي.ام با سيستم عامل داس در ۱۹۸۱ عرضه شد، در حقيقت يك زبان كاملاً جديد به مردم معرفي شد. كاربران، با تايپ "C:" انواع مختلفي از دستورات اسرارآميز را اجرا مي‌كردند و رفته رفته، كار با اين دستورات به بخشي از كارهاي روزمره آنها تبديل شد و كاراكتر (\) يا همان بك اسلش، جاي خود را در زبان آنها باز كرد. سيستم عامل داس، كارايي خود را نشان داد اما فهم آن براي بسياري از مردم دشوار بود. بايد راه بهتري براي ساختن يك سيستم عامل پيدا مي‌شد. كلمه MS-DOS مخفف Microsoft Disk Operating System يا سيستم اجرايي ديسك است.

    ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵: معرفي ويندوز ۱.۰

    در طي اين سال‌ها مايكروسافت بر روي نخستين نسخه سيستم عامل جديد خود كار مي‌كرد. اسم رمز اين سيستم عامل جديد «مدير ميانجي» بود و به عنوان نام نهايي هم انتخاب شده بود، اما سرانجام، نام ويندوز براي آن انتخاب شد، زيرا اين نام به بهترين شكل، پنجره‌هاي محاسباتي كه ويژگي اساسي اين سيستم عامل را تشكيل مي‌دهند توصيف مي‌نمود. نام ويندوز در سال ۱۹۸۳ براي اولين بار به طور رسمي اعلان شد، اما مدتي طول كشيد تا اين سيستم عامل، به شكل مطلوبي كه مايكروسافت در آن دوران به آن چشم داشت برسد و به شكل نهايي و تجاري عرضه شود و اصطلاحاً در مرحله vaporware يا پيش نهايي قرار داشت.

    در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۵، يعني دو سال بعد از اولين باري كه مايكروسافت نام ويندوز را بر سر زبان‌ها انداخت، اين سيستم عامل با نام رسمي ويندوز ۱.۰ به بازار عرضه شد. در آن زمان، كاربران مي‌توانستند علاوه بر وارد كردن دستورات داس، از يك موشواره براي اشاره و كليك بر روي گزينه‌هاي مختلف روي صفحه‌هاي پنجره مانند يا همان "window"ها استفاده كنند.

    بيل گيتس در توصيف اولين نسخه اين سيستم عامل گفت: «اين سيستم عامل، نرم‌افزاري منحصر به فرد براي كاربران رايانه است...» در اين سيستم عامل، گزينه‌هايي مانند منوهاي بازشونده، نوارهاي غلتان، آيكون‌ها، و جعبه‌هاي گفت‌وگو كه كار با برنامه‌ها و يادگيري آنها را بسيار ساده مي‌كرد وجود داشت. كاربران قادر بودند بدون اينكه هر يك از برنامه‌ها را متوقف يا راه‌اندازي مجدد كنند هر كدام از آنها را انتخاب و با آن كار كنند.

    ويندوز ۱.۰ با چند برنامه جانبي به بازار عرضه شد كه مي‌توان به برنامه‌هاي مديريت فايل‌هاي داس، Paint ، Windows Writer، Notepad، ماشين حساب، و نيز ساعت، پرونده كارتي، و يك تقويم اشاره كرد كه به كاربران كمك مي‌كرد فعاليت‌هاي روزانه خود را مديريت كنند.

    البته بايد در اين برنامه‌ها به يك بازي با عنوان Reversi هم اشاره كنيم. فلاپي ديسك‌ها و داده‌هايي در حجم كيلوبايت را كه به خاطر داريد؟ ويندوز ۱.۰ براي اجراي خود به حداقل ۲۵۶ كيلوبايت فضا، دو درايور فلاپي ديسك دوطرفه، و يك كارت تطبيق دهنده گرافيكي نياز داشت. البته مايكروسافت وجود يك ديسك سخت و يك حافظه ۵۱۲ كيلوبايتي براي اجراي هم‌زمان چند برنامه و استفاده از داس نسخه ۳ و بالاتر را هم پيشنهاد مي‌داد.


    ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲: ويندوز ۲.۰ و ۲.۱۱ – پنجره‌هاي بيشتر، سرعت بالاتر

    در ۹ دسامبر ۱۹۸۷، مايكروسافت ويندوز ۲.۰ را كه داراي آيكون‌هاي دسكتاپ و حافظه ارتقاء يافته بود را روانه بازار كرد. كاربران با قابليت پشتيباني از گرافيك بهتر مي‌توانستند از چند پنجره با همپوشاني آنها استفاده كنند، چيدمان صفحه نمايش را كنترل كنند و با استفاده از كليدهاي ميانبر در صفحه كليد به كارهاي خود سرعت بيشتري دهند. به علاوه در اين نسخه از ويندوز، كنترل پنل معروف، خود را نشان مي‌دهد. با معرفي اين سيستم عامل، تعدادي از سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، اولين برنامه‌هاي تحت ويندوز خود را نوشتند و به بازار ارائه دادند.

    ويندوز ۲.۰ بر اساس پردازنده اينتل ۲۸۶ طراحي شده بود. وقتي پردازنده اينتل ۳۸۶ عرضه شد، ويندوز مبتني بر اين نوع پردازنده به سرعت در پي آن عرضه شد تا از مزاياي قابليت‌هاي حافظه ارتقاء يافته آن بهره‌مند شود. نسخه‌هاي بعدي ويندوز قدم به قدم بر سازگاري بيشتر با رايانه‌هاي شخصي، سرعت و پايايي خود مي‌افزودند.

    در ۱۹۸۸، مايكروسافت از نظر فروش، به بزرگترين شركت نرم‌افزاري رايانه‌هاي شخصي جهان تبديل مي‌شود و رايانه‌هاي شخصي به مرور به بخشي از زندگي روزمره كارمندان اداري تبديل مي‌شوند.

    ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴: ويندوز ۳.۰ – ويندوز NT، ارتقاء گرافيك

    در ۲۲ مي ۱۹۹۰، مايكروسافت عرضه ويندوز ۳.۰ را اعلام مي‌كند و پس از آن در سال ۱۹۹۲، ويندوز ۳.۱ نيز به بازار عرضه مي‌شود. بدين ترتيب اين دو نسخه از ويندوز همراه با يكديگر پس از دو سال از عرضه اوليه خود به فروشي ۱۰ ميليوني مي‌رسند و تا آن زمان نام خود را به عنوان پركاربردترين نسخه از اين سيستم عامل ثبت مي‌كنند. بزرگي اين موفقيت به قدري است كه مايكروسافت را بر مي‌انگيزد در طرح‌هاي پيشين خود تجديد نظر كند. وجود حافظه مجازي، موجب ارتقاء گرافيك مي‌شود.

    در ۱۹۹۰، ويندوز بيشترين شباهت ظاهري را به نسخه‌هاي بعد از خود پيدا مي‌كند. ويندوز در آن زمان، برتري قابل ملاحظه خود را در زمينه كارايي، گرافيك ارتقاء يافته به ۱۶ رنگ، و آيكون‌هاي جذاب‌تر نشان داد. موج جديدي از رايانه‌هاي مبتني بر پردازنده‌هاي ۳۸۶ به رواج ويندوز ۳.۰ كمك نمود.

    با تكيه بر توانايي اين نوع از پردازنده‌ها و پشتيباني كامل ويندوز ۳.۰ از آنها، برنامه‌ها به شكل قابل توجهي سريع‌تر اجرا مي‌شدند. قابليت‌هاي مديريت برنامه‌ها، مديريت فايل‌ها، و مديريت چاپ، در ويندوز ۳.۰ ارائه شدند. نرم‌افزار ويندوز از طريق چند فلاپي ديسك كه در جعبه‌هاي نسبتاً بزرگ و دستورالعملي پيچيده عرضه مي‌شدند نصب مي‌گرديد. عموميت ويندوز ۳.۰ با عرضه بسته توسعه نرم‌افزار (SDK) به رشد خود شتاب بيشتري داد.

    اين بسته به توسعه دهندگان نرم‌افزار كمك مي‌نمود به جاي تمركز بر روي درايورهاي قطعات و ابزار سخت‌افزاري، بر روي نوشتن برنامه‌ها تمركز بيشتري داشته باشند. ويندوز به گونه‌اي فزاينده در محيط‌هاي اداري و خانگي به كار گرفته مي‌شد و بازي‌هايي مثل Solitaire، Hearts و Minesweeper بر محبوبيت آن مي‌افزود.

    در تبليغات اين نسخه از ويندوز از اين جمله استفاده شده بود: «اكنون شما مي‌توانيد با قدرت شگفت‌انگيز ويندوز ۳.۰ كارهاي خودتان را به راحتي انجام دهيد.» ويندوز ۳.۱۱ كه براي گروه‌هاي كاري مناسب بود، قابليت گروه كاري نظير به نظير و پشتيباني از شبكه دامنه را به همراه داشت و در همين زمان، رايانه‌هاي شخصي براي اولين بار به عنوان بخشي از پديده نوظهور كلاينت/سرور تبديل شدند.

    ويندوز NT

    هنگامي كه در ۲۷ جولاي ۱۹۹۳، ويندوز NT براي اولين بار روانه بازار شد، مايكروسافت گامي بسيار مهم و اساسي برداشت؛ يعني كامل كردن پروژه‌اي كه در اواخر دهه ۱۹۸۰ براي ساختن يك سيستم عامل پيشرفته جديد بدون در اختيار داشتن هيچ نوع امكانات شروع شده بود. بيل گيتس در هنگام عرضه اين نسخه از ويندوز اظهار داشت: «ويندوز NT چيزي نيست جز يك تغيير اساسي در شيوه‌اي كه شركت‌ها ملزومات محاسباتي خود را براي كسب و كارشان به كار مي‌گيرند.»

    ويندوز NT بر خلاف ويندوز ۳.۱، يك سيستم عامل ۳۲ بيتي است كه در اصل، يك خط‌مشي راهبردي تجاري به شمار مي‌رود كه از مهندسي پيشرفته و برنامه‌هاي علمي پشتيباني مي‌كند.

    ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱: ويندوز ۹۵ – رايانه‌هاي شخصي بالغ مي‌شوند

    در ۲۴ اوت ۱۹۹۵، مايكروسافت ويندوز ۹۵ را به بازار عرضه مي‌كند و با گسترده‌ترين توزيع اين نسخه از ويندوز تا آن زمان، ركورد فروش ۷ ميليوني را در پنج هفته اول بر جاي مي‌گذارد. آگهي‌هاي تبليغاتي تلويزيوني، گروه موسيقي رولينگ استون را به تصوير مي‌كشيدند كه ترانه "Start Me Up" را بر روي تصاويري از دكمه استارت ويندوز مي‌خواندند. يكي از مقالات معروف مطبوعاتي آن زمان درباره ويندوز ۹۵ با اين عبارت ساده آغاز مي‌شد: «ويندوز اينجاست.»

    در آن مقطع زماني، فكس مودم‌ها، اينترنت، ايميل، و بازي‌هاي خير‌ه كننده چند رسانه‌اي

    دوران طفوليت خود را مي‌گذراندند. ويندوز از اينترنت، شبكه dial-up، و قابليت جديدي به نام Plug and Play كه نصب و راه‌اندازي سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را بسيار ساده مي‌كرد پشتيباني مي‌نمود. اين سيستم عامل ۳۲ بيتي، امكانات چند رسانه‌اي پيشرفته، ويژگي‌هاي قدرتمندتر محاسباتي، و قابليت شبكه داخلي را نيز به كاربران ارايه مي‌داد.

    ويندوز ۹۵، براي اولين بار از دكمه‌هاي كمينه، بيشينه و بستن براي هر پنجره و نيز از امكانات منوي آغاز، و نوار وظيفه استفاده مي‌كرد. در زمان عرضه ويندوز ۹۵، نسخه‌هاي پيشين ويندوز و سيستم عامل داس بر روي حدود ۸۰ درصد رايانه‌هاي شخصي جهان نصب شده بودند و ويندوز ۹۵ براي به روز كردن آنها خريداري مي‌شد. براي راه‌اندازي ويندوز ۹۵، به رايانه‌اي با پردازنده ۳۸۶ يا بالاتر و حداقل ۴ مگابايت رم نياز بود كه البته مايكروسافت پردازنده ۴۸۶ و رم ۸ مگابايت را پيشنهاد مي‌داد. نسخه‌هاي ارتقاء يافته هم براي فلاپي ديسك‌ها و هم براي سي دي رام‌ها به دوازده زبان مختلف موجود بود.

    سوار بر موج اينترنت

    در اوايل دهه ۱۹۹۰، زمزمه‌هاي پديده اينترنت به عنوان شبكه همه شبكه‌ها كه قدرت ارتباط همه رايانه‌هاي جهان را به يكديگر دارد، در بين علاقه‌مندان به دنياي فناوري مي‌پيچيد. در ۱۹۹۵، بيل گيتس يادداشتي با عنوان «موج فزاينده اينترنت» به چاپ مي‌رساند و از اينترنت به عنوان «مهمترين تحول بعد از پديداري رايانه‌هاي شخصي» ياد مي‌كند. مايكروسافت در تابستان ۱۹۹۵، اولين نسخه مرورگر Internet Explorer و در ۱۹۹۶ برنامه معروف شبيه‌ساز پرواز را براي ويندوز ۹۵ عرضه مي‌كند.

    ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰: ويندوز ۹۸، ويندوز ۲۰۰۰، ويندوز Me و ويندوز ۹۸

    اين نسخه از ويندوز كه در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۸ عرضه شد، اولين نسخه از اين سيستم عامل است كه به طور اختصاصي براي مصرف كنندگان طراحي شده بود. وجود رايانه‌هاي شخصي، در خانه‌ها، ادارات و كافي‌نت‌ها كاملاً عادي شده بود و مايكروسافت در توصيف آن از عبارت «كار بهتر، تفريح بهتر» استفاده مي‌نمود. با استفاده از ويندوز ۹۸، جست‌وجوي اطلاعات بر روي رايانه و اينترنت ساده‌تر مي‌شد. امكانات ارتقاء يافته در اين نسخه از ويندوز شامل باز كردن و بستن سريع‌تر برنامه‌ها، و پشتيباني از خواندن ديسك‌هاي DVD و وسايل مجهز به USB بود.

    امكان جالب ديگر، نوار Quick Launch بود كه كاربر با استفاده از آن مي‌توانست بدون فراخواني برنامه‌ها از منوي استارت يا دسكتاپ، به آن برنامه‌ها به شكل سريع دستيابي پيدا كند. ويندوز ۹۸ آخرين ويندوزي بود كه بر پايه داس نوشته شده بود.

    ويندوز Me

    اين ويندوز كه براي استفاده كاربران خانگي طراحي شده بود، در مقايسه با نسخه‌هاي قبلي ويندوز، امكانات بسيار متنوعي براي اجراي موسيقي، فيلم، و استفاده از قابليت‌هاي شبكه‌هاي خانگي به كاربران مي‌داد. امكان System Restore براي اولين بار در اين نسخه ارايه شد كه كاربر با استفاده از آن مي‌توانست تنظيمات نرم‌افزاري رايانه خود را به تاريخ مشخصي در گذشته برگرداند.

    Windows Movie Maker برنامه‌اي بود كه ابزاري را در اختيار كاربر قرار مي‌داد تا با استفاده از آنها به ويرايش، ذخيره و اشتراك ويدئوهاي خانگي بپردازد. برنامه Windows Media Player ۷ نيز امكان جست‌وجو، مديريت و پخش فايل‌هاي چندرسانه‌اي را در اختيار كاربر قرار مي‌داد.

    به لحاظ فني، ويندوز Me، آخرين سيستم عامل مايكروسافت بود كه بر اساس كد ويندوز ۹۵ نوشته شده بود. مايكروسافت اعلام كرد كه تمامي سيستم عامل‌هايي كه بعدها ارايه خواهد داد بر اساس كرنل ويندوز NT و ويندوز ۲۰۰۰ خواهد بود.

    ويندوز ۲۰۰۰

    اين نسخه از ويندوز، تنها نسخه به روز شده ويندوز NT Workstation ۴.۰ نبود؛ بلكه به عنوان جايگزيني براي ويندوزهاي ۹۵، ۹۸، و NT Workstation ۴.۰ بر روي تمامي رايانه‌هاي شخصي و لپ‌تاپ‌هاي اداري به شمار مي‌رفت.


    اين ويندوز كه بر مبناي كد ويندوز NT Workstation ۴.۰ نوشته شده بود، امكانات ارتقاء يافته قابل توجهي را در پايايي، سادگي استفاده، تطابق با اينترنت، و شيوه محاسباتي موبايل از خود نشان داد؛ به علاوه، با پشتيباني از طيف گسترده‌اي از سخت‌افزارهاي جديدي كه با امكان plug and Play سازگار بودند، نصب سخت‌افزارها بسيار ساده‌تر مي‌شد و از امكانات پيشرفته شبكه از جمله تطابق با شبكه بي‌سيم، USB، IEEE ۱۳۹۴، و Infrared برخوردار بود.

    ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵: ويندوز XP - پايدار، كارآمد و سريع

    در ۲۵ اكتبر ۲۰۰۱، ويندوز XP با ظاهري جديد و تأكيد بر كارآمدي و خدمات پشتيباني گسترده‌تر و با پشتيباني از ۲۵ زبان زنده دنيا روانه بازار شد. اين نسخه از ويندوز كه از ۴۵ ميليون خط كد تشكيل شده است، از پايداري و سرعت بالايي برخوردار بود، به يكي از پرفروش‌ترين محصولات اين شركت در سال‌هاي پس از عرضه آن تبديل شد. كار با منوي استارت، نوار وظيفه، و كنترل پنل بسيار ساده‌تر شده بود.

    آگاهي‌هاي لازم درباره خطرات ويروس‌هاي رايانه‌اي و هكرها بيشتر و بيشتر به كاربران داده مي‌شد و آنها مي‌توانستند افزونه‌هاي امنيتي را از طريق اينترنت بارگذاري كنند. كاربران رفته رفته با خطرات پيوست‌هاي ايميل‌هاي مشكوك و ويروس‌ها بيشتر آشنا مي‌شدند و مايكروسافت بيشتر از هر موقع ديگر بر پشتيباني نرم‌افزاري و امنيتي تأكيد مي‌كرد.


    نسخه خانگي ويندوز XP، طراحي جذابتر و ساده تري داشت كه دسترسي به امكانات رايج‌تر ويندوز را براي كاربران آسان‌تر مي‌كرد و از طرف ديگر، ارتقاء برنامه‌هايي مانند Network Setup Wizard Windows Media Player، Windows Movie Maker و امكانات جالب كار با تصاوير ديجيتالي در آن به چشم مي‌خورد. نسخه حرفه‌اي ويندوز XP، بر اساس معماري ويندوز ۲۰۰۰ استوار بود اما از پايداري، امنيت، و كارآيي بهتري سود مي‌برد.

    ويندوز XP حرفه‌اي با طراحي تازه و جذاب خود از ويژگي‌هايي براي امور تجاري و امكانات پيشرفته‌اي مانند Remote Desktop Networking براي كنترل رايانه از راه دور و نيز سيستم رمزنگاري فايل‌ها، System Restore و ويژگي‌هاي پيشرفته شبكه برخوردار بود. براي كاربراني كه بيشتر از لپ‌تاپ استفاده مي‌كردند نيز امكاناتي مانند پشتيباني از شبكه بي‌سيم ۸۰۲.۱x، Windows Messenger، و Remote Assistance جذابيت بيشتري داشت.

    ويندوز XP در ساليان پس از عرضه آن، نسخه‌هاي متفاوت ديگري هم داشته است از جمله: ويندوز XP به صورت ۶۴ بيتي (۲۰۰۱) كه اولين سيستم عامل مايكروسافت سازگار با پردازنده‌هاي ۶۴ بيتي است و براي كار با حجم بزرگي از حافظه و پروژه‌هايي مثل جلوه‌هاي ويژه ويدئويي، پويانمايي‌هاي سه بعدي، و برنامه‌هاي مهندسي و علمي طراحي شده بود.

    ويندوز XP Media Center (۲۰۰۲) براي امور رايانه‌اي خانگي و سرگرمي‌هاي چند رسانه‌اي به كاربران پيشنهاد مي‌شود. با استفاده از اين ويندوز كاربران مي‌توانند به مرور اينترنت، تماشاي زنده تلويزيون و گوش دادن به موسيقي‌هاي ديجيتال و ديدن فيلم‌هاي DVD بپردازند.

    ويندوز XP نسخه Tablet (۲۰۰۲) براي رايانه‌هاي Tablet (لوح واره‌ها) كاربرد دارد كه كاربران مي‌توانند بر روي صفحه لمسي آنها به سادگي تايپ كنند. در اين نسخه از ويندوز، نرم‌افزار خاصي تعبيه شده كه دست‌خط كاربر را كه با قلم الكترونيك نوشته شده است به طور هوشمند تشخيص مي‌دهد و آن را به فونت‌هاي نوشتاري عادي و قابل ويرايش تبديل مي‌كند.

    ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸: ويندوز Vista - هوشمند در امنيت

    ويندوز ويستا با قوي‌ترين سيستم امنيتي تا آن زمان در سال ۲۰۰۶ روانه بازار شد. كنترل حساب كاربر، از نصب بدافزارها و برنامه‌هاي مخرب جلوگيري مي‌كرد و در نسخه Ultimate اين ويندوز، درايور رمزنگاري BitLocker، كار حفاظت از فايل‌ها و تأمين امنيت سيستم را به شكل بهتري به عهده مي‌گرفت.

    نرم‌افزار Media Player نيز تحولات جديد خود را در اين نسخه از ويندوز به نمايش گذاشت و يك Media Center كاملاً مستقل با ظاهري متفاوت، كاربران را به اجراي فايل‌هاي چند رسانه‌اي ترغيب مي‌نمود.

    مهمترين ويژگي كه در نگاه اول توجه كاربر ويندوز ويستا را جلب مي‌كرد، جذابيت‌هاي بسيار زياد گرافيكي در اين ويندوز بود كه كاملاً آن را از ويندوز XP متمايز مي‌نمود.

    تغيير دكمه استارت، ويژگي‌هاي جديد نوار وظيفه و امكان Aero كه حاشيه بالايي پنجره‌ها را به صورت شفاف نشان مي‌داد ظاهري زيبا به آن داده بود. شيوه جست‌وجو در ميان فايل‌ها نيز تغييرات اساسي كرده بود. اين ويندوز ۳۵ زبان زنده دنيا را در خود جاي داده است.

    ويندوز ويستا در ابتداي عرضه خود با واكنش منفي بسياري از كاربران و كارشناسان مواجه شد.

    شايد بتوان گفت عدم استقبال اوليه كاربران اين بود كه سخت‌افزارهاي موجود رايانه‌هاي كاربران در آن زمان، چندان جوابگوي گرافيك بسيار سنگين اين ويندوز نبود. امنيت بسيار بالا هم گاهي اوقات به جاي اطمينان خاطر دادن به كاربران، بيشتر اعصاب آنها را خرد مي‌كرد زيرا براي هر كاري از آنها اجازه مي‌گرفت و قبل از اجراي هر چيزي اول امنيت آن را چك مي‌كرد. به همين دليل مايكروسافت سريعاً در صدد نسخه جديدي از ويندوز برآمد تا علاوه بر امنيت و ظاهر زيبا، چندان سنگين هم نباشد.

    ۲۰۰۹ تا امروز: ويندوز ۷

    تا اواخر دهه ۲۰۰۰، فناوري‌هاي بي‌سيم جاي خود را در ميان كاربران باز كرده بودند. ويندوز ۷ قبل از عرضه رسمي، توسط ۸ ميليون كاربر متخصص ارزيابي شده بود و سرانجام در اكتبر ۲۰۰۹ به طور رسمي به بازار عرضه شد. در آن زمان، سرعت رشد فروش لپ‌تاپ‌ها از رايانه‌هاي روميزي پيشي گرفته بود و بهره‌مندي از اينترنت بي‌سيم در داخل يا خارج از فضاي منزل و كار نيز از يك تفريح در حال تبديل شدن به يك نياز بود.

    ويندوز ۷ از ويژگي‌هاي بسياري بهره‌مند شده بود كه از جمله مي‌توان به راحتي بيشتر در كار با پنجره‌ها، مديريت بهتر فايل‌ها و فولدرها و منطقي‌تر شدن گزينه‌هاي نوار وظيفه اشاره نمود. ويندوز Touch نيز به كاربران امكان مي‌داد بر روي رايانه‌هاي لمسي به سادگي با انگشتان خود به كار با نرم‌افزارها، تايپ و مرور تصاوير بپردازند.

    تا پيش از پاييز ۲۰۰۷، ويندوز ۷ به فروش ۷ نسخه در ثانيه دست پيدا كرد كه در تاريخ فروش نرم‌افزار در سراسر جهان بي‌سابقه بود. بايد يكي دو سال ديگر صبر كنيم و ببينيم نسل بعدي ويندوز چه امكاناتي خواهد داشت و براي كاربران چه به ارمغان خواهد آورد.
     
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏30/11/11
    ارسال ها:
    15,734
    تشکر شده:
    8,310
    امتیاز دستاورد:
    113