1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مامبو چیست ؟

شروع موضوع توسط minaaa ‏26/10/11 در انجمن Joomla

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    مامبو مشکل بزرگ ساخت و اجرای یک وب سایت قوی را آسان می‌کند. دلیل اینکه خیلی ها از آن استفاده می‌کنند همین است. اما اگر شما تا حالا از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده نکرده‌اید ممکن است در ابتدا فکر کنید خیلی کارهای ساده در این سیستم مشکل تر شده است.
    این سلسله موضوعات برای کسانی است که برای اولین بار مایلند از یک سیستم مدیریت محتوا بطور جدی استفاده کنند کاملا ضروری است.

    اگر شما برای اولین بار است که با یک (CMS) برخورد می‌کنید این مقاله بسیار برای شما مفید است. ما تمام جزئیات را برای شما توضیح نخواهیم داد. در این مورد باید وقت بیشتری برای تمرین و جستجو صرف نمایید. چیزی که ما به شما خواهیم گفت این است که برای استفاده بهینه از مامبو چطور به سایتتان فکر کنید و آنرا برای طراحی با مامبو آماده کنید و چطور از سوال :" من میخواهم ..." به جواب " متشکر انجام دادم .." برسید.
    مترجم : (من بیش از دو ماه است که با کنترل پانل (Control Panel) و بخش مدیریت (Administrator) مداوم کار می کنم ولی حالا با پیدا کردن و ترجمه این مقاله تازه دارم می‌فهمم که چه کاری دارم می‌کنم. برای قدردانی از زحمات دست اندرکارن سایت مامبولرن و جلوگیری از سردرگمی تازه واردین این مقاله را به عنوان مبنایی برای همه تازه واردین آماده می‌کنم تا بعد از خواندن و درک مطالب این آموزش سوالات با سطح بالاتری را در انجمن رفع اشکال مامبولرن مطرح کنند.

    اگر شما لینک اخبار (newsfeed) ، فورم نظرخواهی و یا بلاگ در سایت خود لازم دارید مامبو عالیست! ولی باید برای یادگیری آن وقت صرف کنید. یادتان باشد مشکلترین قسمت یادگیری شروع کار است. با هیچ راهنما و مقاله آموزشی نمی‌توانید خیلی سریع و بی نقص قسمتهای مختلف سایتتان را برپا کنید. باید کمی در ابتدا وقت صرف کنید و به تمرین بپردازید.

    چگونه به واقعیت یک سیستم مدیریت محتوا فکر کنید تا توقعات بجا و نابجا از آن را خودتان تشخیص داده و درک کنید
    بیشتر وقتی صحبت از وب سایت می‌شود به یاد تعدادی صفحات وب و لینک‌های بین آنها می افتیم. در این نوع وب سایت هر صفحه وب دارای مطالب ثابتی (Static) است که بعد از تنظیم دیگر تغییر نمی‌کنند، مگر طراح سایت آنرا تغییر و دوباره بارگذاری کند. در این حالت شما در مورد سایتتان به شکل یک ساختار درختی فکر می‌کنید: صفحه اول که دارای یک منو است و به تعدادی صفحات دیگر لینک شده است و در هر یک از این صفحات لینکهایی به صفحات دیگر و ... .

    مامبو بشکل دیگری سایت را سازمان دهی می‌کند چون هر چیز در سایتتان دیده می‌شود متغییر و غیر ثابت (Dynamic) است.این صفحات بر اساس اطلاعات وارد شده توسط مشاهده کنندگان سایت ، لینک‌های اخبار، یا مطالب اضافه شده توسط اعضای سایت تغییر می‌کند بدون اینکه طراح سایت در این تغییرات دخالت داشته باشد. این مطالب متغییر درست در لحظه‌ای که مشاهده کننده صفحه را باز یا آنرا رفرش (Refresh) می‌کند ایجاد یا بروز می‌شوند.

    در مامبو این بی معنی است که بپرسیم در یک صفحه خاص چه مطالبی وجود دارد ، تا هنگامی که صفحه در سایت دیده شود. شما صفحه ای برای تنظیم و طراحی نخواهید داشت. پس لازم است نوعی دیگر به قضیه نگاه کنید.

    هر صفحه از سایت مامبوی شما حاوی بلوک‌های متفاوتی از مطالب است که هر یک از بلوک‌ها یک Position نامیده می‌شود. شما صفحه آرایی صفحات را با یک قالب (Template) انجام می‌دهید نه تک تک و بطور ثابت.

    تمام تنظیمات مثل محل بلوک‌ها ، فونت‌ها ، رنگ‌ها و پس زمینه‌ها در این Template انجام می‌شود. سپس ماژول‌ها را در بلوک‌ها قرار می‌دهید. دست آخر مطالب را اضافه می‌کنید و آنها را در اصل به یکی از اجزاء صفحه که معمولا منوها هستند نسبت می‌دهید.
     
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    چطور سایت خود را سازماندهی کنید در این نسخه از مامبو شما مجبورید مطالبتان را به سه سطح تقسیم کنید، نه بیشتر و نه کمتر.این سه سطح عبارتند از : بخش (Section) - مجموعه (Category) - مطالب و یا محتواها (Contents). بخش ها (Sections) ظرفهای بزرگی هستند. آنها مجموعه‌ها را در خود نگه می‌دارند. مجموعه‌ها (Categories) ظرفهای کوچکتری هستند که حاوی مطالب (Contents) هستند. چیز مهمی که باید درک شود این است که شما نمی‌توانید مطالبی در سایت داشته باشید مگر اینکه حتما برای آنها بخش و مجموعه‌ها داشته باشید که این مطالب را در خود حفظ کنند.

    یک سیستم بایگانی را تصور کنید : بخشها مثل کمدها هستند. مجموعه‌ها مثل کشوها هستند و مطالب همان مدارک روی کاغذ هستند. اگر همه مدارک را در گوشهای بریزیم استفاده از آنها محال است. کشوها بدون کمد روی هم چیده شوند باز بهتر از حالت قبل است ولی هنوز براحتی قابل استفاده نیستند. اگر آنها را بدون کشو در کمد بگذاریم هم فکر خوبی نیست. پس برای ایجاد نظم در سایت باید مدارک (محتوا و یاContents) را در کشوها (مجموعه‌ها یا Categories) و داخل کمدها (بخش یا Sections) قرار دهیم.

    موضوع جذاب دیگر در مورد بخشها و گروه‌ها این است که می‌توانیم قالب‌های متفاوتی را به هر یک نسبت دهیم. در این حالت هر چیز در بخش مثلا "اخبار" ظاهر شود می‌تواند به جای 1 ستونی ، 2 ستونی باشد و قسمتهای "ورود به سایت" و "نظرخواهی" را بعنوان مثال نداشته باشد. در این حالت اگر یکی از اعضا خبر جدیدی وارد کند ظاهر آن شبیه بقیه اخبار سایت است ولی اصلا شبیه عناوین بخش محصولات (مثلا!) نیست.

    توجه : بعد از همه این حرفها که باید بخش و مجموعه‌ داشته باشیم راهی وجود دارد تا مطالبی ایجاد کرد که فاقد بخش و گروه باشد، به نام مطالب ثابت (Static Contents). نه به آن معنا که ثابت و نقطه مقابل متغیر بلکه فقط به این معنی که فاقد بخش و گروه است. ولی یادتان باشد اگر چنین مطلبی ایجاد کنید نمی‌توانید مطالب جدید که شبیه آن باشد بصورت دینامیک ایجاد کنید.

    پس درباره نظام سایتتان فکر کنید و مشخص کنید آیا می‌خواهید قسمتهای مختلف سایت ظاهر متفاوتی داشته باشند؟ سپس سایت خود را بر اساس سیستم بخش و مجموعه‌ پایه ریزی کنید.
     
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    طراحی ظاهر سایت

    قالبها (Templates) ظاهر سایت و یا قسمتهای مختلف آنرا می‌سازند. اگر به قسمت قالب (قالب‌های کاربری) در بخش مدیریت (Administration) سایت خود بروید (Site -> Template Manager -> Site Templates) لیستی از قالب‌های نصب شده را خواهید دید. یکی از آنها را انتخاب کنید، نه بروی نام قالب بلکه دکمه رادیویی سمت راست آن و سپس آیکون پیشفرض "ِDefault" در toolbar بالای صفحه را کلیک نمایید، سپس سایتتان را باز کنید و ببینید چه طور ظاهر آن عوض شده است.

    اگر در لیست فقط یک نام دیدید می‌توانید قالب‌های جدید را با کمک آیکون جدید همین Toolbar نصب کنید. برای این کار اول قالب (ها) را از سایت دریافت کنید و با کمک دکمه Browse در قسمت نصب قالب جدید آن(ها) را انتخاب و دکمه Upload and Install را فشار دهید.
     
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    یک قالب چیست؟
    قالبها
    یک سری فایل هستند که ظاهر سایت را مشخص می‌کنند. فایل اصلی یک قالب که در
    یک فولدر به نام همان قالب در کنار فایل‌های دیگری مجتمع شده اند فایل
    index.php است که حاوی کدهای html و برای چیدمان عناصر سایت مثل جداول ،
    لوگوی سایت ، موقعیت ماژول و ... دارای کدهای php برای عناصر انعطاف پذیر
    (Dynamic) می‌باشد.

    فایل دیگر و بسیار مهم قالب ، فایل Style Sheet
    یا جدول مشخصات ظاهری قالب که پسوند آن css است فونتها ، رنگها و قابهای
    عناصر سایت را در خود دارد.

    به یک نمودار تصویری از چگونگی تقسیم
    بندی که فایل index.php در سایت ایجاد میکند توجه کنید: [​IMG]
    "header.jpg" جایگاه لوگوی
    شماست. "body" بلوکی است که مطالب سایت را درخود جای می‌دهد. بلوک‌های
    پرتغالی رنگ در نمودار فوق positionها و یا موقعیت ماژول هستند که شما
    می‌توانید در آنها ماژول‌ها را قرار دهید ، به هر تعداد که بخواهید و
    ماژول‌های گذاشته شده می‌توانند انتشار (Published) یا عدم انتشار
    (Unpublished) داشته باشند. مثلا در top Position یک ماژول جستجو و یک
    ماژول تاریخ خواهیم داشت. در right Position یک ماژول منو و یک ماژول ثبت
    نام در سایت. وقتی شما یک قالب طراحی می‌کنید فقط تعیین می‌کنید یک موقعیت
    ماژول در کدام Position قرارداده شود که این کار را با یک خط ساده php
    انجام می‌دهید، مثل این:
    PHP:
    <?php mosLoadModules('left'); ?></pre>
     
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    h2 style="text-align: justify;" mce_style="text-align: justify;">لیست
    مشخصات یا Style Sheet قالب شما یک Style Sheet نیز دارد که فونتها ، رنگها ، قابها و ... عناصر صفحه را کنترل میکند. در این جا توضیحاتی در مورد نامگذاری قراردادی متغیرهای این فایل که به نام style.css در شاخه قالب دیده میشود آورده شده است:

    مترجم: سری به قسمت قالبهای سایت خودتان بزنید و option botton کنار آنرا کلیک کنید و سپس از Toolbar بر روی گزینه Edit CSS کلیک کنید . خیلی از این تگها (Tag) که در زیر آورده شده را خواهید دید. میتوانید آنها را تغییر دهید ولی قبل از تسلط کامل خیلی مراقب باشید. یک تغییر اضافه کل ظاهر سایت را بهم میزند.
     
  6. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟
    تنظیمات
    سراسری و فراگیر body – تگی که مشخصات ظاهری قسمت مطالب (صورتی وسط در نمودار بالا) را کنترل میکند مثل رنگ پس زمینه نام و اندازه و کلفتی فونت و ...
    div – فرمت پیش فرض برای همه مرزبندی های قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    hr – فرمت پیشفرض برای همه خطوط افقی در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    p – فرمت پیشفرض برای تمام پاراگرافها در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    td - فرمت پیشفرض برای تمام جداول اطلاعاتی در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    tr – فرمت پیشفرض برای تمام رکوردهای جداول در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    ul – فرمت پیشفرض برای تمام لیستهای نامنظم قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
    a:link – فرمت پیشفرض ظاهر لینکها. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد.
    a:visited – فرمت پیشفرض برای لینکهای دیده شده. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد.
    a:hover – فرمت پیشفرض برای وقتی که موس روی لینک حرکت میکند. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد
     
  7. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    کنترل صفحات (منوها و ...) a.mainlevel:link – فرمت سطح اول تمام منوها را کنترل میکند.
    a.mainlevel:visited – فرمت منوهای دیده شده در سطح اول را کنترل میکند.
    a.mainlevel:hover – فرمت منوهای سطح اول در هنگام حرکت موس روی آنها را کنترل میکند.
    a.sublevel:link – فرمت تمام منوهای سطوح زیرسطح اول را کنترل میکند
    a.sublevel:visited – فرمت منوهای دیده شده در سطح دوم به بعد را کنترل میکند.
    a.sublevel:hover – فرمت منوهای سطح دوم به بعد در هنگام حرکت موس روی آنها را کنترل میکند.
    pagenav – برای نمایش فرمت این تگ است << Start < Prev Next > End >>
    a.pagenav:link - برای نمایش حالت لینک این تگ است << Start < Prev Next > End >>
    a.pagenav:visited - برای نمایش حالت لینک صفحات دیده شده این تگ است << Start < Prev Next > End >>
    a.pagenav:hover - برای نمایش حالت لینک وقتی که موس روی آن میرود << Start < Prev Next > End >>
    a.readon:link - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب..... " در صفحه محتوای شماست
    a.readon:visited - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب....." در صفحه محتوای شماست وقتی که قبلا آنرا دیده اید
    a.readon:hover - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب...." وقتی با موس روی آن میروید.
     
  8. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    تنظیمات
    ماژول table.moduletable – استایل عمومی برای همه ماژولها
    table.moduletable th - استایل عمومی برای سرصفحه همه ماژولها
    table.moduletable td - استایل عمومی برای قسمتهای درج اطلاعات همه ماژول
     
  9. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    تنظیمات
    صفحه مطالب ها
    a.category:link -
    a.category:hover -
    a.category:visited -
    .componentheading - Title of the component being used to display the content.
    .contentheading - Title of the content, article, etc. being displayed.
    .contentpane - Table that holds all non-article information (components, category lists, contact forms, etc).
    .contentpaneopen - Table that holds the actual text for an article.
    a.contentpagetitle:hover -
    a.contentpagetitle:link -
    a.contentpagetitle:visited -​
     
  10. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    استیل لیست بخشها sectiontableheader
    .sectiontableentry1
    .sectiontableentry2