1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نام گذاری گونه جدید ماهی ها به افتخار علی دایی

شروع موضوع توسط m naizar ‏15/11/21 در انجمن آبزیان

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,334
    تشکر شده:
    99,342
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    نام گذاری گونه جدید ماهی ها به افتخار علی دایی
    [​IMG]
    اخیرا محققان ایرانی به همراه تیم تحقیقاتی دیگری از آلمان، گونه جدیدی از ماهی های خلیج فارس را کشف کردند که برای احترام به تلاش های علی دایی در فوتبال ایران، به اسم او نامگذاری شد. این تیم تحقیقاتی در هشت سال گذشته روی ماهی های خانواده «سیسورید» (Sisorid) حوضه آبریز دجله و فرات در ایران، ترکیه، سوریه و عراق مطالعات گسترده ای انجام دادند و اخیرا پنج گونه جدید معرفی کردند.


    دکتر «موسوی ثابت»، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان، دکتر «ایگدری»، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه تهران، دکتر «وطن دوست»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد بابل و دکتر «فرایهوف»، ماهی شناس موزه تاریخ طبیعی برلین این تحقیقات را با هم انجام دادند و در مقاله ای که در سایت TreatmentBank منتشر شد، این پنج گونه جدید را معرفی کردند.

    [​IMG]
    گونه ماهی جدیدی که به اسم علی دایی نامگذاری شده است، به طور معمول در رودخانه های غربی و جنوب غربی ایران و در رودخانه سیمره که از سرشاخه های مهم رود کرخه است، زندگی می کند. به دلیل فعالیت های انسان دوستانه علی دایی بعد از زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه، به افتخار او به نام علمی Glyptothorax alidaeii یا «گربه ماهی علی دایی» نامگذاری شد.



    این مطالعه در مجله معتبر جانورشناسی Zootaxa منتشر شد. محققان اعلام کردند که نامگذاری جانوران و گونه های جدید کشف شده برای احترام به تلاش های افراد کاملا مرسوم است. به طوری که بعضی از ماهی های بومی به نام فردوسی، حافظ، امیرکبیر، محیط بان «سعید پرهام» و بسیاری دیگر نامیده شده اند. البته باید گفت که قبلا هم گونه های جدید دیگری به اسم ورزشکاران نامگذاری شده اند و اولین باری نیست که این اتفاق می افتد.

    دیجیآتو
     
    traffic و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.