با برگزاری آخرین امتحان نهایی، سال تحصیلی کرونایی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ به پایان رسید. سال تحصیلی عجیب و غریب ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با برگزاری آخرین امتحان دانشآموزان پایه دوازدهم متوسطه روز گذشته به نقطه پایان رسید. سالی که پر بود از استثناها، اولینها و تجربههای تازه و دست اول. سالی که شروعش در اوج کرونا بود و پایانش هم با اپیدمی کرونا عجین شد. ۹ ماه تحصیلی که اکثریت دانشآموزان در شهرهای بزرگ حتی یک روز هم به مدرسه نرفتند و در شهرهای کوچک و روستاها هم اگر کلاسی برگزار شد با استرس و اضطراب بالای ناشی از افزایش بیماری همراه بود. سالی که در آن همه کلیشهها از مدرسه، دانشآموز، معلم و کلاس درس برای نخستین بار در تاریخ صد و اندی ساله آموزشوپرورش شکسته و قالبهای نو و جدیدی در فضای آموزشی کشور ترسیم شد. اینترنت بهجای مدرسه مهمترین ویژگی سال تحصیلی که روز گذشته به پایان رسید، جایگزینی بلامنازع اینترنت بهجای فضای فیزیکی مدرسه بود. دانشآموزان و والدین آنها، معلمان و مدیران وزارتخانه در جبری که کرونا باعث و بانی آن بود، تن به تغییر موقعیت داده و از ساختار و تعاریف رسمی و همیشگی مدرسه خارج شدند و فضای جدیدی را برای تدریس و تحصیل تجربه کردند. اینترنت که پیش از این از سوی مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش تهدیدی برای امنیت روانی و اخلاقی دانشآموزان به شمار میرفت، در عرض چند هفته بهسرعت تبدیل به بستر اصلی آموزش عمومی کشور شد و مدیران ارشد وزارتخانه برای نخستین بار در تاریخ آموزشوپرورش تن به ایجاد یک سامانه سراسری برای آموزش از راه دور و مجازی دادند. سامانه شاد که از ابتدای راهاندازی، حرف و حدیثهای زیادی درباره آن بود و منتقدان جدی در بدنه کارشناسی کشور داشت، توانست به مرور جایگزین تمام اپلیکیشنهای غیررسمی آموزشی شود و راه خودش را در بدنه مدارس باز کند؛ سامانهای که حالا بهگفته مدیران وزارتخانه، نزدیک به ۱۲ میلیون دانشآموز از سراسر کشور عضو آن هستند و از بزرگترین سامانههای آموزش مجازی ایران به شمار میآید. علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در اینباره گفت: بیاغراق نیست اگر بگویم که یکی از بزرگترین محصولات و دستاوردهای دوران کرونا در جمهوری اسلامی ایران، ورود آموزشوپرورش به فضای مجازی بود. این بیماری باعث شد وزارتخانه تحت اجبار به سمت این فضا برود و زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری خود را جهت ورود ۱۵ میلیون معلم و دانشآموز بهروز و کارآمد کند. او افزود: قبول دارم که پیش از این در سطح بالای وزارتخانه تلاش زیادی میشد که دانشآموزان از موبایل و سایر ابزارهای هوشمند دوری کنند ولی کرونا این ساختار ذهنی را بههم ریخت و باعث شد که آموزشوپرورش برای امتداد فعالیتهای خود وارد این فضا شود که باید آن را به فال نیک گرفت. طبق آمار رسمی وزارت آموزشوپرورش، ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ مدیر، ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ دانشآموز و ۷۰۶ هزار و ۳۴۲ معلم عضو شبکه شاد هستند و در این فضا سال تحصیلی را دنبال کردند. منبع همشهری