1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چند دلیل مهم برای انجام تست غربالگری سرطان سینه

شروع موضوع توسط NadyA ‏11/7/18 در انجمن مقالات پزشکی

  1. سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان‌ها در میان زنان ایران است. بیماری خاموشی که معمولا بدون علائم است و یا علائم دیررس دارد. غربالگری سرطان سینه راهی برای تشخیص زود هنگام و درمان موفق این بیماری است. بنابر‌این ما از دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان، درباره اهمیت انجام تست غربالگری سرطان پرسیدیم.
    علائم سرطان سینه را بشناسید
    1- سرطان سینه معمولا بدون علامت است. اما علائم دیر‌رس مانند لمس کردن توده، عدم تقارن دو سینه که قبلا مشاهده نشده و به تازگی ظاهر شده‌اند، تغییر رنگ‌ها یا زخم‌هایی که به درمان معمولی جواب نمی‌دهند، کشیده شدن سینه‌ها به سمت داخل منطقه‌ای از سینه یا نوک آن و همچنین علامت‌های عفونت سینه که به درمان معمولی جواب نمی‌دهند، می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به سرطان باشند.
    2- اگر خانم‌ها ترشحات خونی را در سینه‌های‌شان مشاهده کردند باید فورا به متخصص مراجعه کنند.
    3- از عوامل ابتلا به سرطان می‌توان به افزایش سن، سابقه‌ی خانوادگی، رژیم غذایی با میزان چربی بالا، مصرف الکل و عوامل هورمونی به‌ویژه بعد از یائسگی اشاره کرد. بر همین اساس دکتر زارع‌پور درباره تست غربالگری به نکات زیر اشاره کرد.
    چرا باید غربالگری سرطان سینه انجام دهید؟
    1- همه‌ خانم‌ها باید هر ماه، در یک روز مشخص بعد از عادت ماهیانه، سینه‌های خود را هم از نظر ظاهر و هم از نظر داشتن توده، بررسی کنند.
    2- هر چه سن خانم‌ها در اولین بارداری کمتر باشد به‌ویژه خانم‌های کمتر از 30 سال، بهتر می‌توان از سرطان سینه پیشگیری کرد.
    3- هر‌چه سن خانم‌ها در اولین بارداری یا آخرین بارداری‌شان بالاتر باشد، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می‌یابد.
    آیا امکان ابتلا به سرطان سینه در بارداری وجود دارد؟
    1- امکان ابتلا به سرطان سینه در بارداری وجود دارد بنابر‌این خانم‌ها قبل از اقدام برای بارداری باید از این نظر بررسی شوند.
    2- خانم‌هایی که سابقه‌ی سرطان سینه دارند و قصد دارند باردار شوند،‌ باید حتما طبق نظر پزشک و اجازه‌ی او برای بارداری اقدام کنند.

    [​IMG]

    خانم‌ها می‌توانند خودشان توده را تشخیص دهند؟
    خانم‌ها خود می‌توانند با معاینه‌ی سینه‌‌شان وجود توده‌ها را احساس کنند اما اگر در سنین پایین توسط پزشک سونوگرافی معاینه شوند و در سنین بالا ماموگرافی انجام دهند، در صورتی که توده‌های سرطانی داشته باشند، به موقع تشخیص داده می‌شوند. همچنین در صورت لزوم و تشخیص پزشک، در برخی موارد آزمایش ام.آر.آی هم انجام می‌شود.
    غربالگری سرطان سینه هر چند سال باید انجام شود؟
    1-اگر سرطان سینه به درستی غربالگری شود، حتی دو سال قبل از پیدایش توده قابل تشخیص است. تست غربالگری از ٣٩ تا ٤٠ سالگی آغاز می‌شود و سپس هر سال تکرار می‌شود.
    2- در موارد پرخطر یا داشتن سابقه این نوع سرطان در خانواده، این غربالگری باید زود‌تر انجام شود و قبل از بازه‌ی سنی 39 تا 40 سالگی هم، خانم‌ها باید سالانه از نظر ابتلا به سرطان سینه معاینه شوند.
    3- معاینه‌ی خانم‌ها با فاصله‌های 2 تا 3 سال در تشخیص و پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است. برای تشخیص خوش‌خیم بودن یا بدخیم بودن توده هم، هر‌گونه توده‌ی مشکوک باید بررسی شود تا نوع توده‌ی خوش‌خیم از بدخیم مشخص شود.
    4- در افرادی که ریسک ابتلا به سرطان در آنها زیاد است، شروع غربالگری 5 تا 10 سال زودتر از سن مورد نظر و با فواصل کمتری صورت می‌گیرد.
    درمان سرطان سینه
    دکتر زارع‌پور با بیان این‌که درمان سرطان سینه معمولا جراحی است، درباره‌ی روش‌درمان این بیماری توضیح می‌دهد:« هر‌چه درمان زودتر انجام شود پیشرفت و گسترش بیماری کمتر خواهد بود. همچنین از رادیوتراپی و شیمی‌درمانی به عنوان درمان کمکی استفاده می‌شود. برای درمان سرطان سینه، خانم‌ها معمولا حدود 5 سال دارو مصرف می‌کنند ضمن این‌که همچنان باید تحت نظر پزشک بمانند. بنابرا‌ین بعد از پایان درمان هم باید هم تحت نظر جراح و هم انکولوژیست قرار داشته باشند هم از نظر ابتلا به بیماری و عوارض دارو‌هایی که می‌خورند بررسی شوند».
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏29/11/20
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    در ماموگرافی، پستان‌ها میان دو سطح فشار داده می‌شود تا بافت پستان به درستی برای عکس برداری آماده شود. پس از عکس برداری از پستان که عموما کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می‌شود پزشک متخصص به بررسی وجود توده‌های سرطانی در تصویر می‌گردد. ماموگرافی می‌تواند برای اهدافی نظیر غربالگری و یا اهداف تشخیصی برای زنان تجویز شود.

    منظور از مامو گرافی تشخیصی چیست؟
    از این روش برای تشخیص وجود یک ناحیه مشکوک در پستان، درد در ناحیه پستان و مواردی از این دست استفاده می‌شود. این روش شامل عکس برداری اضافی از ماموگرافی است.

    منظور از ماموگرافی غربالگری چیست؟
    ماموگرافی غربالگری برای تشخیص وجود تغییرات در زنانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به تازگی دچار علائم و نا هنجاری‌هایی در ناحیه پستان خود شده‌اند. هدف نهایی از این روش ماموگرافی آن است که قبل از آن که ماموگرافی تشخیصی انجام شود، بتوان سرطان را تشخیص داد.

    چه زنانی نیاز به ماموگرافی سینه دارند؟
    ماموگرافی همان طور که گفته شد یک روش تشخیصی برای سرطان پستان در زنانی است که هیچگونه علائم و نشانه‌ای از سرطان ندارند. به همین منظور پزشکان این روش تشخیصی را برای اکثر زنان به ویژه زنانی که بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند توصیه می‌کنند. این آزمایش همچنین امکان دارد برای زمانی که دچار علائم سرطان پستان هستند مناسب باشد. در حالت کلی انجام این آزمایش برای افرادی که دچار علائم زیر می‌شوند تجویز می‌شود.

    • درد در ناحیه پستان
    • فرورفتگی نوک سینه
    • احساس درد خفیف و سنگینی در ناحیه سینه
    • هرگونه تغییر در اندازه، حجم و شکل سینه
    • به وجود آمدن توده متورم در سینه
    • وجود عده در سینه
    • وجود برآمدگی در زیر بغل
    • خارش و جوش در سینه یا نوک پستان
    • وجود ترشحات از نوک سینه
    در صورتی که علائم و نشانه‌های بالا در شما به وجود آمده باشد، نیاز است که برای انجام معاینات و آزمایش ماموگرافی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

    ماموگرافی چه فوایدی دارد؟
    ماموگرافی دارای فواید مختلفی است که در ادامه به بررسی چند نمونه از فواید ماموگرافی خواهیم پرداخت.

    تشخیص بهتر سرطان
    به دلیل آن که ماموگرافی یک روش مناسب و جدید برای تشخیص توده‌های سرطانی است، استفاده کردن از این روش برای وجود یا عدم وجود غده سرطانی در سینه می‌تواند مناسب باشد. این روش همچنین با میزان دقت بالا باعث خواهد شد که سرطان در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شود. تشخیص سرطان در مراحل اولیه باعث خواهد شد که روند درمانی بهتر و اصولی‌تر انجام شود.
    ماموگرافی چیست و ماموگرافی چگونه انجام میشود؟

    تشخیص رشد غیر طبیعی بافت مجاری شیری
    این روش تشخیصی همچنین روش مناسبی برای تشخیص رشد غیر طبیعی بافت مجاری شیری خواهد بود. رشد غیر طبیعی بافت درون مجاری شیری باعث به وجود آمدن سرطان داخل مجاری خواهد شد. جالب است بدانید که ماموگرافی تنها روش تشخیصی برای این نوع از سرطان است. در صورتی که این نوع از سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی می‌توان به درمان آن پرداخت و درمان آسانی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

    عدم باقی ماندن اشعه در بدن بیمار
    پس از انجام ماموگرافی که فیلم ماموگرافی در انتهای همین مطلب موجود است، هیچگونه اشعه‌ای در بدن فرد باقی نخواهد ماند.

    هیچگونه اثر نامناسبی در بدن بیمار به جا نمی‌ماند

    در این روش تشخیصی به دلیل آن که جزو روش‌های کم خطر است، هیچگونه عارضه‌ای پس از این آزمایش در بدن فرد باقی نخواهد ماند.

    روشی مناسب برای تشخیص انواع سرطان
    از روش ماموگرافی می‌توان برای تشخیص انواع سرطان پستان استفاده کرد. سرطان‌های پستانی که می‌توان به وسیله این روش تشخیص داد، شامل موارد زیر می‌شود.

    • Invaseive ductal carcinoma
    • Invasive carninoma lobular
    ماموگرافی چه خطرات و محدودیت‌هایی به همراه دارد؟
    هر روش درمانی و تشخیصی در کنار داشتن مزیت‌های مختلف می‌تواند در برخی از موارد خطراتی به همراه داشته باشد. از آنجایی که در فرآیند ماموگرافی بیمار در معرض تابش میزان دوز کم قرار می‌گیرد ممکن از خطراتی را برای بیمار داشته باشد. هر چند که فواید این روش تشخیصی بسیار بیشتر از خطرات آن خواهد بود. در ادامه به برخی از خطرات و محدودیت‌های آن خواهیم پرداخت.

    اقدامات لازم برای انجام ماموگرافی
    برای انجام ماموگرافی نیاز است که مراحلی را پشت سر بگذارید، این مراحل از انتخاب محل آغاز می‌شود تا مرحله انجام ماموگرافی که مرحله پایانی خواهد بود.

    انتخاب مرکز معتبر و مناسب

    اولین قدم برای انجام آزمایش مامو گرافی آن است که یک مرکز ماموگرافی سینه مناسب انتخاب کنید. در این مرحله نیاز است که به درستی از وجود دستگاه ماموگرافی استاندارد با خبر شوید. وجود داشتن گواهی نامه سازمان غذا و دارو می‌تواند مهر تاییدی بر عملکرد درست آن مجموعه باشد.

    بهترین زمان برای انجام ماموگرافی سینه

    عموما پزشکان بهترین زمان برای انجام آزمایش ماموگرافی را یک الی دو هفته بعد از یائسگی می‌دانند. به دلیل حساس بودن سینه‌ها در هفته قبل و در زمان یائسگی، انجام دادن این آزمایش در این دوره می‌تواند باعث تشخیص نامناسب در فرد شود.

    عدم استفاده از دئودورانت

    نیاز است که در زمان حاضر شدن در مطب استفاده کردن از خوشبو کننده‌ها، ضد تعریق‌ها، دئودورانت و مواردی از این دست خودداری کنید. وجود این ذرات در زیر بغل و همچنین روی سینه می‌تواند باعث عدم تشخیص مناسب سرطان شود و روند تشخیصی را با مشکل رو به رو کند.

    استفاده از ضد درد

    می‌توانید برای کاستن از درد ماموگرافی از داروهای بدون نیاز به نسخه ضد درد یک الی دو ساعت قبل از انجام آزمایش مامو گرافی اقدام کنید. این کار باعث خواهد شد که درد ناشی شده از ماموگرافی به میزان زیادی کاهش یابد.

    همراه داشتن عکس‌های گذشته

    گاهی اوقات نیاز است که برای تشخیص بهتر به وجود آمدن توده در سینه، تصاویر جدید مامو گرافی با تصاویر گذشته به درستی بررسی شوند. این کار باعث خواهد شد که وجود توده در پستان به درستی تشخیص داده شود.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏29/11/20
  3. کاربر مفید ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏17/2/18
    ارسال ها:
    544
    تشکر شده:
    3,752
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    استاد همه پرفسورای دنیا
    هر چی بی خیال تر کمتر مریض بشوتر
    استرس دشمن سلامتیه
    بی خیال باش هیچیت نمیشه