1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

خانه داری، لذت بخش است

شروع موضوع توسط Zarirr ‏19/10/11 در انجمن دکوراسیون داخلی

  1. کاربر فوق حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/10
    ارسال ها:
    3,600
    تشکر شده:
    940
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    دانشجو
    قسمت مهمی از هر روز، معمولا در آشپزخانه به تهیه و برنامه‌ریزی برای تعیین نوع غذا می‌گذرد. اگر این‌ فعالیت روزانه با بی‌دقتی و از سر بی‌حوصلگی انجام شود، ممکن است تاثیر منفی بر سلامت غذا داشته و خستگی جسمی درپی داشته باشد. با کمی دقت و صرف زمان مناسب برای انجام این کار می‌توان به نتیجه‌ای دلخواه رسید.مخصوصا در این روزها که اصولا افراد خانواده دور هم جمع هستند و مادر خانواده می تواند با تهیه ی غذاهای مطبوع البته با برنامه ریزی که خود او هم خیلی خسته نشود ،خاطرات زیبایی از با هم بود در کنار سفره را برای اعضای خانواده رقم بزند.[HR][/HR][h=2]برای اینکه در هنگام آشپزی سر درگم نشوید به این نکات توجه کنید:
    [/h]1- ابتدا نگاهی کلی به کابینت‌ها و جایی که موادغذایی را نگه‌ می‌دارید، بیندازید. از موادی که باید تهیه شود یک فهرست تهیه کنید و با یک‌بار رفتن به فروشگاه همه آنچه را می‌خواهید تهیه کنید.
    2- اگر از قبل بدانید چه غذایی را می‌خواهید درست کنید، وقت کمتری را در آشپزخانه صرف خواهید کرد. پس غذاهایی را که دوست‌ دارید و می‌دانید مصرفش برای شما مفید‌تر است، برای مدت یک ‌هفته روی کاغذ فهرست کنید و سعی کنید طبق برنامه‌ای که دارید، غذاهای روزانه‌تان را تهیه و آماده کنید.
    [​IMG]
    3- اگر قد بلندی دارید از کابینت‌های بالایی آشپزخانه و نزدیک به گاز و یخچال برای نگهداری مواد مورد نظر استفاده کنید. اگر قد متوسط یا کوتاهی دارید بهتر است از کابینت‌های ردیف پایین بهره بگیرید. در این صورت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان غذای مورد نیازتان را تهیه کنید.
    4- ‌سبزیجات و مواد لازم برای آشپزی را می‌توانید خرد شده و آماده در فریزر نگهداری کنید تا بتوانید غذا را سریع آماده کنید.
    5- زمانی که کل اعضای خانواده حضور دارند یا میهمانی دارید، بهتر است از همه ظرف‌های آشپزخانه استفاده نکنید و هر ظرفی که هنگام آشپزی کثیف شد را همان موقع بشویید، در این‌ صورت هنگامی که میهمانی به پایان می‌رسد، با انبوهی از ظرف‌های کثیف مواجه نمی‌شوید.
    توجه نكردن به وضعیت صحیح بدن هنگام كار و انجام حركات تكراری در طولانی مدت موجب آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشكلات اسكلتی می‌شود. و از همه مهم تر باعث می شود ،خانم خانه با روحیه ای کسل و تنی خسته ظاهر شود​

    اما اصولا حضور خانم ها در آشپزخانه فقط به طبخ غذا محدود نمی شود بلکه شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، شستن ظرف‌ها، نگهداری غذا در یخچال و كابینت موجب می‌شود خیلی از خانم‌های خانه‌دار زمان زیادی از روز را در آشپزخانه بگذرانند. كار با وسایلی كه به شكل نامناسبی طراحی شده‌اند، توجه نكردن به وضعیت صحیح بدن هنگام كار و انجام حركات تكراری در طولانی مدت موجب آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشكلات اسكلتی می‌شود. و از همه مهم تر باعث می شود ،خانم خانه با روحیه ای کسل و تنی خسته ظاهر شود. با كمی دقت هنگام كار در آشپزخانه، می‌توان از این عوارض پیشگیری كرد.
    [​IMG]
    1- یكی از عوامل ایجاد خستگی انجام حركات تكراری است. بسیاری از كارها مانند رنده كردن و خرد كردن سبزی‌ها با حركات تكراری همراه است. از انجام حركات تكراری پرهیز كنید. به جای انجام كارها به روش سنتی و دستی، می‌توانید از این وسایل كه برای راحتی شما طراحی شده، استفاده كنید.
    2- از وسایل و ظروفی كه برای راحتی بیشتر طراحی شده‌اند، استفاده كنید؛ ماهی‌تابه‌های دردار كه طبخ غذا در آنها نیاز به ایستادن طولانی‌مدت كنار اجاق گاز و برگرداندن غذا ندارد، نمونه‌ای از این لوازم هستند.
    3- برای نگهداری نمك و ادویه‌هایی كه برای آشپزی مرتب به آنها نیاز دارید، از ظروفی استفاده كنید كه به راحتی می‌چرخند و درب آنها برای باز و بسته شدن نیازی به پیچاندن و چرخاندن ندارد.
    4- روغن را در ظرفی كوچك‌ و سبك‌تر كه برداشتن و گذاشتن آن آسان باشد بریزید. آبلیمو و آبغوره و سركه را هم در ظروفی كه سبك بوده و استفاده از آنها آسان است، بریزید.
    5- مایع ظرفشویی را روی دیوار و در ارتفاع مناسبی كنار شیر سینك نصب كنید. با این كار دیگر لازم نیست هنگام شستن ظروف مایع ظرفشویی را هر بار برداشته و دوباره سر جایش بگذارید.
    6- یك ساعت زنگ‌دار در آشپزخانه قرار دهید و برای اعلام زمان پخت غذا از آن استفاده كنید تا مجبور نشوید در حین پخت چند بار به غذا سر بزنید.
    [​IMG]
    7- از لیوان‌های دسته‌دار، قاشق‌های سبك و خوش دست، بشقاب‌های سبك و چاقوهای تیز و خوش دست كه كار با آنها راحت‌تر است، استفاده كنید.
    8- در یك زمان حجم زیادی از كار انجام ندهید و كارها را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید.
    9- نقص‌ها را به موقع برطرف كنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. درب كابینت‌ها را روغن كاری كنید تا راحت‌تر باز و بسته شوند. واشر شیر ظر‌فشویی را به موقع تعویض كنید تا موقع باز و بسته كردن شیر، به مفاصل دست فشار وارد نشوید.
    10- صندلی‌ای كه راحت قابل حمل باشد، در آشپزخانه قرار دهید تا هر وقت خواستید بنشینید از آن استفاده كنید. چهارپایه كوچكی نیز در آشپزخانه داشته باشید تا زمان‌هایی كه ایستاده كار می‌كنید یكی از پاهایتان را روی آن بگذارید.
    11- ارتفاع كار در آشپزخانه باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد. اگر بلندتر یا كوتاه‌تر از میانگین هستید، ارتفاع سطح كار را در حد راحتی خودتان تغییر دهید.
    12- هنگام كار به وضعیت بدنتان توجه داشته باشید و پشت و شانه‌ها را خم نكنید. همیشه با پشت صاف، شانه‌های رو به عقب و زانوهای كمی خمیده كار كنید.
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏9/11/21
    ارسال ها:
    10
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    بله اگر همه قسمت های خونه باب میلمون باشه نگاه کردن بهش بهمون انگیزه میده و مطمنا خانه داری لذت بخش تر از قبل میشه:-)
     
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/12/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    خدا قوت، مطلب خوبی بود
    به نظر من خانه داری برخلاف چیزی که در ذهن ها جا افتاده، یکی از سخت ترین شغل های دنیاست. یکی از مهم ترین وظایف خانم های خانه دار مرتب کردن و چیدمان اصولی وسایل منزل بخصوص وسایل دکوری است. وسایلی که با انتخاب درست اونها (داشتن هارمونی و همخوانی با یکدیگر) تا وقتی در کنار هم قرار میگیرن جلوه زیبایی به فضای داخلی و دکور منزل بدن و همه اعضای خانواده از حضور در منزل حس خوبی رو تجربه کنن. وسایلی مانند ساعت کنارسالنی، گرامافون ایستاده و رومیزی، انواع تابلو دکوراتیو و تزیینی و غیره که برای بررسی قیمت و مشخصات اونها کافیه تو اینترنت جستجو کنید تا کلی اطلاعات درموردشون بدست بیاری.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏10/4/22