1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش جاوا اسکرپت

شروع موضوع توسط af3hin ‏16/9/11 در انجمن JS

  1. Sert oğul

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/10
    ارسال ها:
    17,634
    تشکر شده:
    6,359
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    IOG
    پاسخ : آموزش جاوا اسکرپت

    [TABLE]
    [TR]
    [TD]رویداد onMouseover
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="colspan: 3"] وقت اون رسیده که نوشتن اولین اسکرپت خود را شروع کنید. این یکی راحته چون مجبور نیستیم درگیر اضافه کردن تگهای SCRIPT شویم. این اسکرپت کوچک به دلخواه شما وقتی نشانگر ماوستان روی یک لینک قرار می گیرد متنی را در نوار وضعیت مرورگرتان می نویسد. به مثال نگاه کنید:


    onMouseover="window.status='« آموزش جاوا اسکرپت »';return true">
    ماوس خود را روی این لینک قرار دهید!!!

    شما هم امتحان کنید و ببینید چگونه کار می کند. نشانگر ماوس خود را روی لینک زیر قرار دهید ولی کلیک نکنید (اگر کلیک کنید، چون در کد بالا آدرس لینک، آدرس همین صفحه است پس از کلیک کردن دوباره همین صفحه باز می شود). حالا پایین پنجره مرورگر خود به نوار وضعیت نگاه کنید باید این جمله را بینید: « آموزش جاوا اسکرپت »
    ماوس خود را روی این لینک قرار دهید!!!

    بسیار خوب، این چیزی است که با فرمان onMouseover اتفاق می افتد:

    1. " "=onMouseover
      این شکل فرمان onMouseover است. مرورگر انتظار فرمان دیگری بین دو علامت دابل کوت ( " ) را دارد.
    2. '« آموزش جاوا اسکرپت »'=window.status
      این فرمان به مرورگر میگوید که جمله ای را در نوار وضعیت بنویسد. شما می توانید جمله بین دو علامت ( ' ) را با آنچه که می خواهید در نوار وضعیت به نمایش در آید جابجا کنید.
    3. return true
      عبارت را تأیید کرده و مرورگر آن را نمایش می دهد.
    دلیل استفاده از علامت سینگل کوت ( ' ) در فرمان window.status این است که window.status خود قسمتی از فرمان onMouseover است که از ( " ) استفاده کرده است. اگر دوباره از علامت دابل کوت ( " ) استفاده کرده بودیم ممکن بود مرورگر در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهد گیج می شد. چون ممکن بود علامت دابل کوت دوم را به منزله پایان فرمان onMouseovr تلقی کند و فرمان جدیدی را با window.status شروع کند: onMouseover=""window.statuse
    مشکلی که ممکن است در اینجا به وجود آید پاک نشدن متنی است که می خواستید در نوار وضعیت نمایش داده شود. دو راه برای از بین بردن این مشکل وجود دارد. یکی استفاده از فرمان onMouseout است، و دیگری فرا خواندن تابعی که متن را پس ار مدتی پاک می کند. راه دوم نیازمند استفاده از توابع و اسکرپت تگها است. در اینجا آسانترین راه را به شما نشان می دهم: استفاده از فرمان onMouseout :

    onMouseover="window.status='متن خود را اینجا قرار دهید'; return true"
    onMouseout="window.status=' '; return true">
    لینک خود را اینجا قرار دهید

    این فرمان متن نوار وضعیت را وقتی که نشانگر ماوس روی آن نیست ناپدید می کند. مانند زیر:
    لینک خود را اینجا قرار دهید
    در حقیقت ما همان کار قبل را تکرار کردیم ولی به جای متن از فضای خالی در فرمان window.status استفاده کردیم.
    این اسکرپت جالب و مفید است و می تواند به بازدید کنندگان صفحه شما کمک کند تا بهتر بدانند لینک آنها را به چه صفحه ای می برد. و می توانند توضیحات شما را در مورد لینک ببینند.

    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
  2. Sert oğul

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/10
    ارسال ها:
    17,634
    تشکر شده:
    6,359
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    IOG
    پاسخ : آموزش جاوا اسکرپت

    [TABLE]
    [TR]
    [TD]آموزش کار با تاریخچه مرورگر با استفاده از جاوا اسکرپت
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="colspan: 3"] مرورگر ها به صورت پیش فرض آدرس و حتی خود صفحاتی را که کاربر مشاهده می کند ذخیره می کنند. این آدرسها به ترتیبی که کاربر آنها را مشاهده کرده است در تاریخچه (history) مرورگر ثبت می شوند و دکمه های Back و Forward پنجره مرورگر بر اساس این تاریخچه کار می کنند. با استفاده از جاوا اسکرپت می توانیم به این تاریخچه دسترسی داشته باشیم و با کمک آن مسیر کاربران را هدایت کنیم.

    ما برای کار با تاریخچه مرورگر در اینجا از دکمه های HTML استفاده می کنیم که با کمک رویداد onclick در هنگام کلیک کردن روی این دکمه ها دستورات مورد نظر ما اجرا خواهند شد. در اینجا می توانید کد HTML مربوط به ساخت این دکمه ها را مشاهده کنید (البته مقدار مربوط به شناسه onclick مربوط به دستورات جاوا اسکرپت است که بعداً وارد خواهد شد) :
    <input type="button" value="متن روی دکمه" onclick="">
    دستورات مختلفی برای کار با تاریخچه مرورگر وجود دارد که همه آنها از شیء history استفاده می کنند. در ادامه می توانید تعدادی از این دستورات را که با بیشتر مرورگرها کار می کنند مشاهده کنید
    [HR][/HR] [h=3]history.back()[/h] از این فرمان می توانید جهت هدایت کاربران به صفحه ای که قبل از صفحه کنونی در پنجره مرورگر مشاهد کرده اند استفاده کنید. این دستور دقیقاً مانند دکمه Back در پنجره مرورگر عمل می کند و در صورتی که صفحه کنونی اولین صفحه ای باشد که از زمان باز شدن پنجره نمایش داده شده باشد این دستور کاربردی ندارد.
    در اینجا می توانید کئ مورد استفاده در مثال بالا را مشاهده کنید :
    <input type="button" value="برای بازگشت به صفحه قبل اینجا را کلیک کنید" onclick="history.back()">
    [HR][/HR] [h=3]history.forward()[/h] در صورتی که بازدید کننده قبلاً از دکمه Back در مرورگر خود استفاده کرده باشد یا با استفاده از دستور
    ()history.back به صفحه قبلی باز گشته باشد می توانیم از دستور ()history.forward برای هدایت بازدید کننده به صفحه ای که پس از صفحه کنونی باز کرده است استفاده کنیم. این دستور کاربردی مشابه دکمه Forward در پنجره مرورگر دارد و کاربرد آن عکس کاربرد ()history.back است.
    دکمه زیر با استفاده از دستور ()history.forward شما را به صفحه ای که برای مثال مربوط به بازگشت به صفحه قبلی مشاهده کرده اید هدایت می کند :
    می توانید کد استفاده شده در ساخت دکمه بالا را در اینجا مشاهده کنید :
    <input type="button" value="نمایش صفحه بعدی" onclick="history.forward()">
    [HR][/HR] [h=3]history.go()[/h] با استفاده از دستورهای ()history.back و ()history.forward فقط امکان این وجود دارد که کاربران را یک صفحه به عقب یا جلو هدایت کنیم. اگر بخواهیم بازدید کننده را به چندین صفحه عقب یا جلو هدایت کنیم باید از دستور ()history.go استفاده کنیم.
    [HR][/HR] [h=5]1- استفاده از مقداری مثبت برای ()history.go[/h] اگر برای دستور ()history.go از مقداری مثبت استفاده شود کاربر به همان تعداد صفحه در تاریخچه مرورگر به جلو هدایت می شود. به کد زیر توجه کنید :
    <input type="button" value="متن روی دکمه" onclick="history.go(3)">
    کد بالا دکمه ای را می سازد که کلیک کردن بر روی آن همان کاری را انجام می دهد که سه بار فشار دادن دکمه Forward در پنجره مرورگر انجام می دهد.
    در صورتی که دستور به صورت (1)history.go نوشته شود مانند دستور ()history.forward عمل می کند.
    [HR][/HR] [h=5]2- استفاده از مقدار صفر برای ()history.go[/h] در صورتی که این دستور به صورت (0)history.go نوشته شود باعث باز بارگذاری مجدد همان صفحه خواهد شد. برای مثال به کد زیر و دکمه ساخته شده با آن توجه کنید :
    <input type="button" value="بارگذاری مجدد صفحه" onclick="history.go(0)">
    این هم دکمه ساخته شده :
    [HR][/HR] [h=5]3- استفاده از مقادیر منفی برای ()history.go[/h] اگر بخواهیم کاربر را چند صفحه در تاریخچه مرورگر به عقب هدایت کنیم می توانیم برای دستور ()history.go از مقادیر منفی استفاده کنیم. برای مثال به کد زیر توجه کنید :
    <input type="button" value="متن روی دکمه" onclick="history.go(-3)">
    این کد دکمه ای را می سازد که وقتی کاربر آنرا کلیک کند به سومین صفحه ای که قبل از صفحه کنونی در پنجره مرورگر بازدید کرده است هداین می شود. کاربرد این دکمه در اینجا مشابه سه بار فشار دادن دکمه Back در پنجره مرورگر است.
    [HR][/HR] [h=3]history.length[/h] با استفاده از دستور history.lentgh می توانید تعداد صفحاتی را که در تاریخچه مرورگر وجود دارد پیدا کنید. یعنی با استفاده از این دستور می توانیم به تعداد صفحاتی که از زمان باز شدن پنجره مرورگر در آن نمایش داده شده است پی ببریم. برای مثال می توانید با کلیک کردن بر روی لینک زیر تعداد صفحات ذخیره شده در تایریخچه پنجره مرورگر خود را پیدا کنید :
    نمایش تعداد صفحات موجود در تاریخچه مرورگر
    در اینجا می توانید کد مورد استفاده در ساخت لینک بالا را مشاهده کنید :
    <a href="javascript:alert(history.length)">
    نمایش تعداد صفحات موجود در تاریخچه مرورگر
    </a>

    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
  3. Sert oğul

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/10
    ارسال ها:
    17,634
    تشکر شده:
    6,359
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    IOG
    پاسخ : آموزش جاوا اسکرپت

    [TABLE]
    [TR]
    [TD]درخواست اطلاعات از کاربر
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="colspan: 3"] بیایید فرض کنیم می خواهیم نام فردی را قبل از ورود به صفحه بپرسیم و سپس نام آنها را در صفحه برای خودشان نمایش دهیم. این کار را با استفاده از جاوااسکرپت می توان انجام داد. فرمانی که برای این کار استفاده می شود به این صورت است:

    prompt('سؤال شما', ' ');
    این فرمان یک پنجره را قبل از باز شدن صفحه نمایش می دهد که سؤال شما در آن پرسیده می شود و بیننده می تواند جواب خود را در کادری که برای او در نظر گرفته شده بنویسد. دو سینگل کوت بعدی جواب پیش فرض شما برای سؤال است. اگر شما چیزی بین این دو سینگل کوت ننویسید، بیننده با یک لیست خالی، آماده برای نوشتن مواجه می شود. این پیغام قبل از بارگذاری صفحه نمایش داده می شود پس شما می توانید پاسخ بیننده را در صفحه نمایش دهید.
    حالا به سراغ اسکرپتی که این کار را انجام می دهد می رویم. توجه داشته باشید که دستورات prompt و if/else در بخش HEAD صفحه وارد می شوند ولی نام کاربر در بخش BODY صفحه مشاهده می شود.
    <html dir="rtl" >
    <head>
    <script language="javascript">
    <!--
    var yourname=prompt('لطفاً نام خود را وارد کنید', '');
    if ( (yourname=='') || (yourname==null) )
    {
    yourname="ناشناس";
    }
    //-->
    </script>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript">
    <!--
    document.write("<center><h1>سلام " +yourname+ " ،به سایت ما خوش آمدید <\/h1><\/center>");
    //-->
    </script>
    </body>
    </html>

    اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که متغیر yourname مقداری را که کاربر برای آن وارد می کند به خود می گیرد. پس مقدار متغیر yourname معادل استرینگی است که نام کاربر را می سازد.
    دستور if/else نام « ناشناس » را در صورتی که کاربر نامی را وارد نکند به عنوان مقدار متغیر yourname قرار می دهد. این دستور چک می کند که اگر نامی وارد نشود (null) و یا اگر فضای خالی وارد شود، مقدار « ناشناس » را به متغیر yourname می دهد.
    در بخش body متن دوباره از تگ script استفاده می کنیم تا کدهای جاوا اسکرپت از بقیه متن html متمایز شود. در این قسمت ما از یک فرمان جدید یعنی ;(" ")document.write استفاده کرده ایم. این همان چیزی است که به متغیر yourname اجازه نوشته شدن در صفحه html را می دهد. ما در این پیغام دو استرینگ را به علاوه متغیر yourname در صفحه می نویسیم. متغیر yourname در این فرمان بین دو دابل کوت قرار نمی گیرد چون یک مقدار است نه یک استرینگ، (البته مقدار متغیر yourname یک استرینگ است). به دلیل اینکه متغیر yourname یک استرینگ نیست ما از دو علامت بعلاوه در ابتدا و انتهای آن استفاده می کنیم. این سری نوشته ها مرورگر را وادار می کند ابتدا یک استرینگ سپس مقدار متغیر و سپس استرینگ دوم را بنویسد. چون ما در حال نوشتن یک کد جاوا اسکرپت هستیم برای اینکه بتوانیم متنی را در صفحه بنویسیم نمی توانیم مانند نوشتن متن در html عمل کنیم، و باید متن مورد نظر را بین دابل کوت و در قالب استرینگ در صفحه بنویسیم.
    شاید متوجه شده باشید تگهای پایانی h1 و center به گونه ای متفاوت با قبل نوشته شده اند ( <h1/\> ). این تفاوت بدین دلیل است که اسلش در جاوا اسکرپت به معنای تقسیم است و برای جلوگیری از اشتباه شدن آن با علامت تقسیم از یک بک اسلش قبل از آن استفاده می کنیم. در نتیجه استفاده از یک بک اسلش ( \ ) و بلافاصله بعد از آن یک اسلش ( / )

    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
  4. Sert oğul

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/10
    ارسال ها:
    17,634
    تشکر شده:
    6,359
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    IOG
    پاسخ : آموزش جاوا اسکرپت

    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD="class: header, colspan: 3"][/TD]
    [/TR]
    [TR="class: page"]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [TABLE]
    [TR]
    [TD]تنظیم خاصیت float برای عناصر HTML از طریق جاوا اسکرپت
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="colspan: 3"] امروز با در خواست یکی از بازدید کنندگان در مورد خاصیت float و جاوا اسکرپت صحبت میکنیم. احتمالاً با خاصیت float در CSS آشنایی دارید. این خاصیت به ویژه وقتی مورد استفاده قرار میگیرد که طراح قصد داشته باشد بدون استفاده از جدولها چهارچوب صفحه را طراحی کند.
    این خاصیت باعث میشود تا یک بلوک HTML بسته به مقداری که به این ویژگی داده میشود تا حد امکان در سمت چپ یا راست المنت والد آن نمایش داده شود، به طوری که سایر المنتها و متن موجود در المنت والد در اطراف بلوک مورد نظر قرار گیرند. توضیح بیشتر در مورد این خاصیت مربوط به بخش آموزش CSS هست بنابراین به همین مقدار توضیح بسنده میکنیم.

    برای اختصاص دادن یک ویژگی CSS به المنتهای HTML از شیء style استفاده می شود. اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که float از کلمات کلیدی رزرو شده در جاوا اسکرپت است. به همین دلیل نمیتوانیم از متد style.float برای این منظور استفاده کنیم.
    برای جلوگیری از تداخل بین float مورد استفاده در CSS و کلمه کلیدی float در جاوا اسکرپت به منظور اختصاص این ویژگی به المنتهای HTML از متد cssFloat استفاده میکنیم. برای درک بهتر میتوانید به مثال زیر در دو حالت قبل و بعد از اختصاص این ویژگی با به المنت توجه کنید:
    <div style="border:1px #666 dashed; width:50%; margin:10px auto">
    <div style="width:100px; height:100px; background: #fc0;">بلوک مورد نظر قبل از اختصاص ویژگی</div>
    <p>این متن قبل از اختصاص ویژگی به المنت در زیر بلوک نمایش داده میشود</p>
    </div>
    قبل از اختصاص ویژگی float:
    بلوک مورد نظر قبل از اختصاص ویژگی
    این متن قبل از اختصاص ویژگی به المنت در زیر بلوک نمایش داده میشود

    کد مربوط به اعمال ویژگی با استفاده از جاوا اسکرپت:
    <div style="border:1px #666 dashed; width:50%; margin:10px auto">

    <div id="my-block-2" style="width:100px; height:100px; background: #fc0;">بلوک مورد نظر قبل از اختصاص ویژگی</div>
    <p>این متن قبل از اختصاص ویژگی به المنت در زیر بلوک نمایش داده میشود</p> <br clear="all">
    </div>

    <script type="text/javascript"> document.getElementById("my-block-2").style.cssFloat = "right"; </script>
    و در انتها این چیزی هست که در مرورگر نمایش داده خواهد شد:
    بلوک مورد نظر پس از اختصاص ویژگی
    این متن پس از اختصاص ویژگی به المنت در کنار بلوک نمایش داده میشود


    مقادیر زیر را میتوان برای متد cssFloat به کار برد:
    noen :این مقدار پیش فرض متد هست و تأثیر float را بر روی المنت خنثی میکند.right :این مقدار باعث می شود تا بلوک مورد نظر تا حد امکان در سمن راست المنت والد خود قرار گیرد.left :این مقدار باعث میشود تا بلوک مورد نظر تا حد امکان در فضای سمت چپ المنت والد خود قرار گیرد.
    در پایان این مقاله باید به این نکته اشاره کنم که مقادیر متد cssFloat از نوع رشته ای (String) هستند پس باید در کد جاوا اسکرپت در کوتیشن نوشته شوند.

    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
  5. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    [​IMG]
    در اولین روزهای تاسیس مجمع جهانی وب (World Wide Web) دستورات HTML بسیار ساده و آسان بود, بطوریکه فراگیری فرامین مورد نیاز بیشتر از چند روز طول نمیکشید ولی هنگامی که Web, شروع به پیشرفت نمود, طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید .
    سپس از آنجاییکه صفحات وب, بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند , طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند, در نتیجه استفاده از دستورات HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت.


    مفهوم JavaScript
    JavaScript دقیقا یک زبان برنامه نویسی میباشد که به وسیله آن میتوان بین کاربر و سایت ارتباط برقرار نمود. توجه داشته باشید که استفاده از JavaScript در صفحات Web نیازی به نوشتن اسکریپتها نداشته و میتوانید اسکریپتهای موجود در شبکه اینترنت را کپی و در مکان مورد نظر با ایجاد تغییرات مورد نیاز استفاده کنید, اما در صورتیکه یک برنامه نویس باشید با استفاده از این سایت خواهید توانست اسکریپتهای مورد نظرتان را بنویسید .
    قابلیت JavaScript
    به وسیله جاوا اسکریپت میتوان قابلیتهای بیشماری از قبیل ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت به صفحه Web اضافه نمود. مثلا سایتهایی را مشاهده نمودید که با قرار گرفتن نشانگر موس بر روی دکمه مورد نظر بصورتی متفاوت (برجسته , تغییر محتویات درون دکمه) نمایش داده میشود, این عمل توسط JavaScript انجام شده و به این تکنیک rollover گفته میشود .
    به وسیله rollover میتوان حالتی ایجاد نمود تا اطلاعات وارد شده توسط کاربر درون فرمها بطور صحیح باشند و در نتیجه در زمان و هزینه مربوط بتوان صرفه جویی نمود. میتوان محاسبات لازم و مورد نیاز عددی را بدین وسیله در دستگاه کاربر و بدون نیاز به هیچ گونه فرایندی در serverها انجام داد تفاوت بین برنامهای server-side و client-side بدین گونه است که در برنامه server-side برنامه توسط CGI در خود serverها اجرا میشود مانند: برنامه ASP ولی در برنامه های client-side برنامه در دستگاه کاربر اجرا خواهد شد .
    از دیگر فرمت ها و قابلیتهای JavaScript میتوان, صفحات HTML را بر اساس عمل کاریر نمایش داد. فرض کنید که یک سایت آژانس مسافرتی را باز کرده و مقصد خود را هاوایی انتخاب کنید, بوسیله اسکریپت میتوان آخرین اطلاعات مسافرتی مورد نیاز برای هاوایی را در صفحه ای جدید مشاهده نمایید .
    به وسیله این برنامه میتوان بر browser کنترل انجام داد و پنجره های جدیدی را باز نمود, جعبه های پیغام را به کاربر اعلام نمود و بر روی قسمت status bar پنجره browser پیغام مخصوصی را نمایش داد .
    همچنین بخاطر وجود قابلیتهای ویژه ای که در این نوع برنامه نویسی وجود دارد میتوان ساعت, تقویم و هر برنامه زمانی دیگری نیز تهیه کرد .
    JavaScript یک برنامه Java نیست :
    برخلاف شباهت اسمی موجود برنامه Java و JavaScript, هیچگونه شباهتی بین این دو برنامه وجود ندارد Java یک زبان برنامه نویسی بسیار کامل پیشرفته ای است که توسط شرکت sun microsystem تهیه شده و با استفاده از آن که نسل بعدی برنامه های c و ++c میباشد, میتوان تمامی برنامه مورد نیاز را نوشته و در ضمن قطعات الکترونیکی استفاده کننده را نیز کنترل نمود. از خاصیتهای دیگر Java اجرای برنامه نوشته شده توسط آن در تمامی مکانها با هرگونه سیستم عامل از قبیل Windows ، Unix و Mac OS X میباشد .
    اساس Java در برنامه های client-side برای ایجاد appletها میباشد , این برنامه های کوچک توسط شبکه اینترنت دریافت شده و درون خود browserها اجرا میشوند بطوریکه بعلت وجود قابلیت همه گیر Java این برنامه در تمامی browser هایی که قابلیت اجرای Java را دارند، کار میکنند .
     
  6. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,323
    تشکر شده:
    2,698
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    [​IMG]
    مفسر زبان جاوااسكريپت، همان مرورگرهاي وب هستند و هيچ‌ نرم‌افزار جداگانه‌اي براي تفسير كدهاي آن نياز نيست. هنگامي كه زباني بدون هيچ نرم‌افزار خاص و محيط برنامه‌نويسي عرضه مي‌شود با اين مساله روبه‌رو خواهيم بود كه آن زبان نه محيط برنامه‌نويسي خاصي دارد و نه براي آن از طرف شركت طراح اشكال‌ياب يا اشكال‌زدايي عرضه شده است.
    به واقع چنين است و شركت netscape ، طراح اوليه اين زبان، هيچ ويراستار يا IDE مخصوص اين زبان ارائه نكرده است، اما اين زبان با اين محبوبيت و اين قدرت و توانايي به حال خود رها نشده است. مسلما برنامه‌نويسي با اين زبان در ويراستارهاي معمولي بسيار مشكل و برنامه‌نويسي بدون وجود يك اشكال‌ياب، اجراكننده و تست‌كننده كاري خسته‌كننده خواهد بود. در اين راستا اشخاص و شركت‌هاي متعددي دست به طراحي يك IDE توانمند براي اين زبان محبوب زده‌اند.


    از جمله دكتر الكس و شركت تحت نظارت ايشان يعني Antechinus نرم‌افزاري به نام javascript Editor ارائه كرده است و دستيار خوبي براي برنامه‌نويسان جاوااسكريپت به شمار مي‌رود و امكانات بسياري را در اختيار آنان قرار مي‌دهد.
    Javascript Editor
    اگر در برنامه‌نويسي جاوااسكريپت تازه كار و يا از با تجربه‌هاي اين زبان هستيد و از جمله افراد حرفه‌‌اي در اين زمينه به شمار مي‌رويد با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانيد به اهداف خود در اين زمينه دست يابيد. اين نرم‌افزار لذت برنامه‌نويسي به اين زبان را براي افراد تازه‌كار زياد كرده و سرعت و دقت افراد حرفه‌اي را به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد داد. با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانيد قابليت‌هاي بسياري را در مدت زمان خيلي كوتاه به سايت خود يا صفحات وب اضافه كنيد تا چهره حرفه‌اي‌تري به آنها بخشيده و بر قابليت‌هاي آن بيفزاييد.
    به طور كلي براي طراحان وب نرم‌افزارهاي قدرتمندي نظير frontpage,Dreamweaver و... وجود دارد كه امكانات بسياري نيز در زمينه برنامه‌‌نويسي جاوا اسكريپت در اختيار آنها قرار مي‌‌دهد. اما براي كساني كه به طور تخصصي‌تر در زمينه جاوااسكريپت فعاليت مي‌كنند و يا از محيط كار خود توقع بيشتري در رابطه با اين زبان دارند، نرم‌‌افزارهاي ياد شده پاسخگو نخواهند بود. با استفاده از نرم‌افزار Javascript Editor شما به امكانات زيادي دسترسي خواهيد داشت كه در نرم‌افزارهاي معمول طراحي وب وجود ندارند.
    امكانات
    اين نرم‌افزار، امكانات زيادي براي نوشتن كدهاي بدون خطا، اجراي برنامه‌، تست و اشكال‌زدايي برنامه را دارد كه سرعت كار شما را در مقايسه با ابزارهايي كه مشابه اين كارها را به صورت تك‌تك انجام مي‌دهد تا 5/3 برابر افزايش مي‌دهد.
    ويراستار اين برنامه به نحو زبان جاوا اسكريپت حساس بوده و لغات كليدي و علامت‌هاي خاص را با رنگ‌هاي متفاوت نمايش مي‌دهد تا بررسي برنامه و نوشتن كدها ساده‌تر صورت گيرد.
    يكي از شاخص‌ترين ويژگي‌هاي يك IDE، داشتن قابليت تكميل كد (Autocomplete)‌ و پيشنهاد كد است كه اين امكان در نرم‌افزار حاضر براي زبان جاوا اسكريپت فراهم آمده است. به اين ترتيب به هنگام نوشتن برنامه، منويي ظاهر مي‌شود كه در هر زمان گزينه‌هاي ممكن را با توجه به حروف ورودي‌ به شما پيشنهاد كرده و ليست مي‌كند و شما مي‌توانيد از بين گزينه‌هاي موجود عبارت مورد نظر خود را انتخاب كرده تا علاوه بر اين‌كه از تايپ ادامه آن جلوگيري شود، امكان هرگونه خطاي گرامري و تايپي نيز گرفته شود و در كنار آن سرعت تكميل برنامه افزايش يابد.
    همچنين گاهي ممكن است شما در خاطر نداشته باشيد كه چه توابعي در نقطه بخصوصي از برنامه مي‌تواند به كار گرفته شود. اين امكان شما را در اين امر نيز ياري خواهد كرد.
    يكي از شاخصه‌هاي اين نرم‌‌‌افزار، اجراي مستقيم كدهاي جاوا اسكريپت بدون استفاده و دخالت مرورگر است. به اين ترتيب اگر قصد تست بخش كوچكي از يك سند متني وب حجيم را داريد مي‌توانيد با انتقال آن بخش به محيط ويراستار برنامه آن را اجرا و مورد آزمايش قرار دهيد. بدين‌ترتيب مي‌توانيد از صحت كاركرد هر بخش از برنامه خود اطمينان حاصل كنيد.
    امكاني به نام Brace matching نيز در اين برنامه وجود دارد كه با استفاده از آن مي‌توانيد در هر لحظه به سرعت حوزه ديد و دامنه تاثير يك تابع يا دستور را مشاهده كنيد. اين امكان مي‌تواند جلوي بسياري از خطاهاي منطقي رايج را بگيرد. در ميان برنامه‌نويسان بسيار رايج است كه در جايي از برنامه قطعه كد يا دستوري اضافه مي‌كنند، به اميد اين كه تاثير آن را در نقطه ديگري از برنامه مشاهده كنند. سپس با كمال تعجب مي‌بينند كه وجود يا عدم وجود آن دستور يا كدها تاثيري در روند اجراي برنامه نداشته است. يكي از دلايل براي اين مساله رعايت نكردن قراردادهاي حوزه ديد و دامنه تاثير است كه با استفاده از امكان Brace matching به برنامه‌نويس در اين زمينه كمك مي‌شود.
    ممكن است شخصي در برنامه‌هاي خود از يك ساختار خاص استفاده كند يا از كدي بكرات بهره‌ گيرد. روشي كه بخواهد اين كار را سرعت بخشد عمل Copy و Paste از كدهاي قبلي است. اما اين كار نيز زمان‌گير است. امكاني در اين برنامه وجود دارد كه شما را قادر مي‌سازد تا الگوها و قالب‌هاي كاري خود را ساخته و در طول كار به سرعت آنها را فراخواني كنيد.
    راهنمايي و آموزش
    اين برنامه به يك راهنماي حساس به متن مجهز است كه به كاربر كمك مي‌كند تا اطلاعات لازم در هر زمان طي برنامه‌نويسي را به سرعت كسب كند. علاوه بر اين ممكن است كد آماده‌اي در دسترس باشد و كاربر مايل باشد از عملكرد آن كد مطلع شده و آگاهي كسب كند يا آن را به دلخواه خود تغيير دهد. هيچ يك از ما كليه توابع موجود در زبان را حفظ نيستيم. مي‌توانيم به محض برخورد با يك تابع يا عبارت ناآشنا مكان‌نما را زير آن عبارت هدايت كرده و كليد F1 را فشار دهيم. با اين كار به طور خودكار عبارت مورد نظر تشخيص داده شده و اطلاعات مربوط به آن نمايش داده مي‌شود. اين امكان به همراه يك آموزش جامع كه به همراه اين برنامه ارائه شده است مي‌تواند مخصوصا براي افراد مبتدي يك نقطه قوت باشد. ضمن آن كه با وجود مثال‌هاي متعدد نه‌تنها آنها را در فراگرفتن زبان پيش مي‌برد، بلكه امكان استفاده مستقيم آنها در برنامه‌ها نيز فراهم مي‌شود.
    امتيازات ديگر
    امكان ويژه‌اي كه بندرت در IDE هاي ديگر مشاهده مي‌شود اجراي مستقيم بخشي از كد است. اين نرم‌افزار علاوه بر اين كه مي‌تواند برنامه را به طور كاملا اجرا كند مي‌تواند تنها آن قسمت از كد را كه شما انتخاب كرده‌ايد اجرا و خروجي آن را نمايش دهد. اين امكان بيشتر زماني به كار مي‌آيد كه مي‌خواهيد از صحت كاركرد يك تابع پس از نوشتن آن و پيش از به كار گرفتن آن در متن برنامه مطمئن شويد.
    براي مشاهده نتيجه كار خود چند روش نمايش پيش‌رو خواهيد داشت.يكي آن كه برنامه را در محيط نرم‌افزار اجرا كنيد. ديگر آن كه آن را در مرورگر پيش‌فرض رايانه خود يا حتي در سرور خارجي در اينترنت مشاهده كنيد. حال كه صحبت به اينجا رسيد خوب است بدانيم كه اين برنامه مجهز به امكان نشر صفحات وب روي اينترنت است و شما مي‌توانيد بلافاصله بعد از ساخت و تست برنامه خود آن را به طور مستقيم از طريق همين برنامه به روي وب‌سايت خود ارسال كنيد.
    با استفاده از اين برنامه بسياري از كارها نيز به طور پيش‌ساخته در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه مي‌توانيد مستقيما و بدون كدنويسي آنها را درون برنامه خود قرار دهيد. از جمله مي‌توانيد به طور بصري، منوي مورد نظر خود را طراحي كنيد. فرم‌هاي پيشرفته را با قابليت بررسي صحت محتويات در صفحات وب خود قرار دهيد. ايميل خود را به بازديدكنندگان نشان داده ولي از ديد Spammer پنهان كنيد. از فناوري Ajax استفاده كرده و به اين وسيله تنها يك بخش از صفحه خود را به روزرساني كنيد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏16/11/21
  7. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/21
    ارسال ها:
    12
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    art
    عالی بود
    کسانی که دنبال یادگیری جاوااسکریپت هستند از فریم ورکهاش غفلت نکنید
    اونها رو هم یاد بگیرید:خسته:::خسته::