1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاریخ نگارتاپ فروم

شروع موضوع توسط para3to ‏11/7/11 در انجمن دیدنی و شنیدنی

  1. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم تاریخ - 29 بهمن [TABLE="class: contentpaneopenshort"]
    [TR]
    [TD] - تقویم تاریخ 29بهمن
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]



    1921م:واحدهاي تيپ قزاق هجدهم فوریه1921 (29 بهمن 1299 )، به قصد تصرف تهران و كودتا به سوي پايتخت به حركت درآمدند. تيپ قزاق که آموزش نظامي روسي داشت در آن وقت در قزوين مستقر بود. اين نيرو به فرماندهي رضاخان میرپنج (سرتیپ و بعدا رضاشاه پهلوی) پنج روز بعد تهران را متصرف و دولت را تغيير و سيدضياء طباطبايي يزدي را نخست وزير كرد. قرائنی در دست است که نشان می دهد اين كودتا به اشاره و حمايت دولت انگلستان انجام شد که پس از سوسیالیست شدن روسیه و خروج مسکو از رقابت های استعماری، براي ايران و کل آسياي غربي و جنوبي نقشه هاي تازه اي در سر داشت. ولی، رضاشاه از اواسط دهه 1930 متمایل به سران آلمان و ایتالیا شد زیرا که هر سه رهبر افکار ناسیونالیستی و وجوه مشترک متعدد داشتند. رضاشاه شیفته هدفهای موسولینی به احیاء امپراتوری روم باستان شده بود و با کمک او برای ایران یک نیروی دریایی بوجود آورد و با این نیرو انگلیسی ها از چند پایگاه خود در خلیج فارس ازجمله «باسعیدو» بیرون راند. رضاشاه با هدف بازآوردن دست کم بخشی از سرزمین های ازدست رفته، محرمانه با هیتلر به توافق رسیده بود و اگر خیانت چند نفر در آگست 1941 نبود، ارتش ایران از جنوب و ارتش آلمان از شمال، قفقازرا تصرف کرده بودند. رضاشاه نقشه پس گرفتن نقاط از دست رفته خراسان بزرگتر را هم در سر داشت. از آنجاکه رضاشاه ازمیان مردم برخاسته و از هیچ آغاز کرده بود دردها و دشواری ها را درک می کرد. وی احساسات نیرومند ناسیونالیستی ایرانیان را می دانست و در ملاقات با ناسیونالیست معروف آلمانی ـ دکتر شاخت این مطلب را با او درمیان نهاده بود و دکتر شاخت پس از جنگ جهانی دوم و در بازجویی هایی که از او بعمل آمد آن را بطور کامل بیان داشته بود.

    [​IMG]



    1955م:18 فوريه 1955يك پيمان نظامي و دفاع مشترك ميان تركيه و عراق به امضاء رسيد كه بعدا انگلستان، پاكستان و ايران هم به آن پيوستند. پس از حذف سلطنت از عراق در سال 1958 و خروج عراق از آن پيمان، اين اتحاديه نظامي به سازمان پيمان مركزي «سنتو» تغيير نام داد. سازمان پيمان مركزي در راستاي استراتژي دولت آمريكا مبني بر ايجاد حلقه اي از اتحاديه هاي نظامي وابسته به غرب پيرامون شوروي و چين (و اصطلاحا: كانتينمنت) به وجود آمده بود. با همين هدف، در جنوب شرقي آسيا نيز «سيتو» كه ظاهرا يك اتحاديه دفاع مشترك بود به وجود آمده بود و پيش از همه آنها؛ ناتو ـ كه با وجود فروپاشي بلوك شرق و شوروي (و برخلاف تعهد دو جانبه) نه تنها باقي مانده است بلكه در حال گسترش است؟!. در آن زمان، پاکستان با عضویت در سنتو و سیتو و ترکیه در سنتو و ناتو حلقه های متصله این زجیر بودند.
    چندي است که ولاديمير پوتين - مرد نيرومند روسيه فدراتيو تلويحا از طرح پنهاني «كانتينمنت» تازه غرب انتقاد و اشاره به انتقامگيري مي كند. در دوران حکومت جورج دبليو بوش هم برخي از سياسيون واشنگتن سخن از گسترش ناتو تا عراق و افغانستان و آن سوي اين دو كشور به ميان آورده بودند و .... مورخان معارضه تازه غرب با روسيه را که هنوز (جز مشاهده دو نمونه اش در اوکراين و گرجستان و نيز مقدمات استقرار شبکه ضد موشکي آمريکا در لهستان و جمهوري چک) علني نشده است از زماني مي دانند که کوزوو با کمک غرب از صربستان جدا شد.
    18 فوريه 1959 و در چهارمين سالروز تاسیس پیمان بغداد نيكيتا خروشچف رهبر وقت شوروي شاه را با اشاره به عضويت ايران در پيمانهاي نظامي غرب و متحد شدن با آمريكا بر ضد شوروي، شديدا مورد حمله و نكوهش قرارداد و گفت كه شاه، ايران را به صورت ابزاري در دست آمريكا قرار داده و اين كشور را به پايگاه آمريكا مبدل ساخته كه شوروي نمي تواند در قبال چنين وضعيتي بي اعتنا بماند. وي ضمن انتقاد از شاه، مفاد قرارداد سال 1921 ايران و روسيه را به وي ياد آور شد و گفت كه از بيم همين قرارداد، انگلستان در طول سالهاي ملي شدن نفت ايران نتوانست دست به حمله نظامي بزند و مناطق نفتخيز ايران را تصرف كند. در پي اين انتقاد، جنگ راديويي دوكشور شدت يافت.
    [​IMG]

    1349ش:هفته آخر بهمن ماه 1349 (فوریه 1971) گزارشهای روزانه رویداد سیاهکل (گیلان) جای اخبار جنگ ویتنام را که در اوج شدت بود در رسانه های گوشه و کنار جهان گرفته بود. رویداد سیاهکل 19 بهمن آن سال با حمله چند فرد مسلح به پاسگاه ژاندارمری محل آغاز شده بود. این پاسگاه قبلا یک مرد مسلح را در جنگلهای منطقه دستگیر و در پاسگاه بازداشت کرده بود و حمله 19 بهمن به پاسگاه برای رهانیدن او بود. درحمله به پاسگاه، یک ژاندارم و یک غیر نظامی کشته و بقیه افراد پاسگاه مجبور به فرار، و مهاجمان همدست بازداشت شده خودرا آزاد و با سلاحهای موجود در پاسگاه از آنجا خارج و در جنگل پنهان شده بودند. بررسی های بعدی حکایت از تشکیل یک گروه چریکی به سبک «چه گوارا» و با هدف مبارزه با رژیم داشت. روز بعد از حمله به پاسگاه، چند واحد ژاندارم به محل اعزام و جنگلهای سیاهکل محاصره و در طول یک هفته یک رشته زد و خورد صورت گرفت که ضمن آن هفت مامور کشته، شماری زخمی و چند چریک دستگیر شده بودند.
    رادیو تهران 29 بهمن به نقل از اعلامیه مشترک ژاندارمری و ساواک، شمار چریکهارا بیش از سی تن و عده دستگیر شدگان را 13 و مقتولان آنان را دو تن گزارش کرد و گفت که تلاش برای دستگیری بقیه ادامه دارد و عکس چند نفر از آنان که شناخته شده اند تکثیر و در نقاط مختلف شهر قرارداده خواهد شد تا مردم مخفیگاه آنان را به ماموران نشان دهند.
    اسامی ماموران مقتول در زد و خوردهای سیاهکل به این شرح اعلام شده بود: ستوان تقی مهدی نژاد مظفری، استوار نریمان عبادی، استوار اسماعیل رحمت پور، گروهبان نصیری، گروهبان اسماعیل روشن و دو تن دیگر. دستگیرشدگان سیاهکل بعدا محاکمه و چند تن از آنان اعدام شدند.
    در جریان تعقیب بقیه اعضای این گروه چریکی بود که در چند نقطه تهران چند خانه محاصره و زدوخورد روی داد. یک صحنه شدید این زدوخوردها پنجم خرداد 1350 در کوی نیروی هوایی (دوشان تپه) صورت گرفت که ضمن آن پرویز پویان کشته شد. افراد گروه نیز بیکار ننشسته بودند یک بار نگهبان کلانتری قلهک را کشتند و باردیگر سپهبد ضیاء فرسیو رئیس وقت دستگاه قضایی ارتش را. فرسیو از خانه اش در قلهک رهسپار محل کار بود که مورد حمله قرارگرفت. در لحظه تیراندازی، پسر فرسیو در اتومبیل بود که او هم مجروح شده بود. فرسیو در سر راه به اداره، فرزندش را به مدرسه می رسانید. عملیات چریکی و از این قبیل در تهران و حومه تا آستانه انقلاب به صورت پراکنده ادامه داشت. چریکها که عمدتا کمونیست و چپگرا بودند در موارد متعدد مستشاران آمریکایی را هدف قرارداده، کشته و یا مجروح ساخته بودند. شاه یک دسته از آنان را مارکسیست اسلامی خطاب می کرد.
    [​IMG]


    2009م:پنج سال پس از انتشار فرضیه سوسیالیسم قرن 21، نتیجه رفراندم 15 فوریه 2009 ونزوئلا راه را برای پیاده کردن آن باز کرده است و به همین سبب بوده است که بسیاری از تفسیرنگاران این رفراندم را نوعی انقلاب آرام (بدون تخریب و خونریزی) تلقی کرده اند. فرضیه هوگو چاوس ـ سوسياليسم قرن 21 ـ نخستین فرضیه سیاسی است که کار اجرای آن از دهه یکم قرن 21 آغاز شده است.
    چاوس که از دیرزمان درصدد یافتن راهی ـ بزعم او، تامین وسیله خوشبختی بشر ـ بود با توجه به تجربه حاصل از نظام هاي سوسياليستي در قرن 20 و با ایجاد تغییرات متناسب با شرایط قرن 21 در آن فرضيه ها، و مخلوط ساختن این نظرات با عقايد سيمون بوليوار ـ قهرمان ملي آمريکاي لاتين ـ فرضیه سوسياليسم قرن 21 را اعلام داشت که داراي چهار ستون اصلي است:
    1 ـ توزيع عادلانه درآمد، رفاه و فرصت ها.
    2 - دمکراسي خلق.
    3 - استقلال اقتصادي و خودکفا بودن یک جامعه از این لحاظ.
    4 - بازگشت به انسانيت و پايان هرگونه فساد.
    برخي از انديشمندان سوسياليسم چاوس را نوعي سوسياليسم ملي (لاتینو ـ هیسپانیک) خوانده اند زيرا که در اين فرضيه، او در موارد متعدد از بوليوار نام برده است. به باور اين انديشمندان، چون در اين فرضيه اشاره به ديکتاتوري پرولتاريا نشده مي توان آن را "دمکراسي سوسياليسم" هم عنوان گذارد. در آمريکاي لاتين، مردم منطقه خودرا اعضاي يک ملت واحد مي دانند.
    اندیشمندانی که فرضیه چاوس (سوسیالیسم قرن 21) را تفسیر کرده اند گفته اند که شکست سوسیالیسم شوروی عمدتا به خاطر فساد گسترده اداری و آلودگی مقامات و تظاهر آنها به ایدئولوژی حاکم و ضعف در آدمسازی (آموزش و پرورش و ژورناليسم) به دلیل کمبود معلم و روزنامه نگار دلسوز و ماهر درکار خود بود که چاوس قطع فساد را یکی از اصول اصلی سوسیالیسم قرن 21 [پایان دادن به هرگونه فساد و بازگشت به انسانیت] قرارداده است. با بکاررفتن عبارت "بازگشت به انسانيت"، سوسياليسم چاوس به معنويات هم توجه کرده حال آنکه فرضيه هاي سوسياليستي قديميتر عمدتا بر ماديات و برابري اقتصادي تاکيد داشت.
    موضوع تازه ديگر در اين فرضيه، قطع فساد است. چاوس گويد: تا فساد اداری و کمبود معلم و روزنامه نگار واقعی وجود داشته باشد سوسیالیسم پیاده نخواهد شد و این [قطع فساد]، عنصری است که مارکس و لنین به آن توجه آنچنانی نکرده بودند. موضوع ديگر، خودکفا بودن در اقتصاد است یعنی اینکه لازم نباشدبرای تامین مایحتاج داخلی و رفع نیاز روزمره زیر بار دیگران بروند و مجبورباشند به ساز آنها برقصند که عملی مغایر استقلال و حاکمیت ملی است. چاوس با توجه به شکست مسکو که برخلاف چین، حکومت سوسياليستي آن پس از مرگ لنين "انگیزه" و "میهندوستی" را تضعیف کرد، توزیع برابر فرصت ها را بر توزیع عادلانه درآمد و رفاه (تامین مساوات) افزوده و تاکید بر ملی بودن (لاتینو بودن) فرضیه خود کرده لذا هدف صادرکردن آن را ندارد؛ اگر نتیجه کار رضایتبخش باشد دیگران به صورت داوطلبانه اقتباس کنند، نه کور ـ کورانه. چاوس دمکراسی خلق (رفراندم و نوعی ساویت) را جانشین دمکراسی سبک غرب کرده است و بمانند بسیاری دیگر از اهل تفکر می گوید با آنچه را که درانتخابات برخي از کشورها ديده ایم؛ روش غربی ها دیگر دمکراسی نیست و نمایشنامه ای است که بازیگرانش قبلا با محاسبات اصحاب منافع انتخاب شده اند و در نتیجه بمراتب بدترند از حکومت های موروثی سابق. مثالی که می زند: انتخاب جورج دبلیو بوش در سال 2000 یک نمونه از تئاتر دمکراسی به روش غرب بود. فرضیه چاوس در بطن خود ضدیت با سلطه دارد زیرا که تا قطع کامل ریشه سلطه و چنین تفکری، پیاده کردن هرگونه مسلک که با منافع دولت سلطه گر منافات داشته باشد دشوار خواهد بود و در نیمه راه از اصول خود منحرف خواهد شد که نمونه های متعدد آن در نیمه دوم قرن بیستم تجربه شدند و ....
    در پی تایید پیشنهادهای چاوس در رفراندم 15 فوریه 2009 وي خطاب به ونزوئلایی ها گفت: آنانکه در رفراندم رای «بله» دادند، این «بله» را به سوسیالیسم گفتند و فرضیه او ـ «سوسیالیسم قرن 21» را تایید کردند و به وی ماموریت اجرای آن را دادند. او افزود که رفع محدودیت دوره اي ریاست جمهوری و مقامات انتخابی دیگر را (که قبلا دو دوره متوالی بود) تنها برای پیاده کردن سوسیالیسم قرن 21 درخواست کرده بود و آنچه را که خواسته بود دریافت کرد. او از مردم خواسته بود که امکان ادامه خدمت بدهند تا به نگرانی، اندوه و نابرابری ها پایان دهد. او گفت : من در این دنیا جز شادی انسان چیز دیگری را نمی خواهم و شما با «بله» گفتن در رفراندم 15 فوريه 2009 "ماموریت تامین شادی و نيکبختي" به من دادید.
    [​IMG]

    1600م:17 فوريه سال 1600 ميلادي در شهر رم، «جيوردانو برنو» فيلسوف ايتاليائي پس از يك محاكمه طولاني، از سوي كليساي كاتوليك به اعدام محكوم و سوزانده شد. وي كه از رواقيون بود «افلاتونيسم نوين» را تبليغ مي كرد. اتهام او ترويج عقايد مذهبي غير قابل قبول و كفر بود كه چون توبه نكرد محكوم شد. اورا به تيري بستند و در ملاء عام آتش زدند.


    1564م:ميكلانژ (ميكلانجلو) تصوير نگار، پيكر ساز، معمار و شاعر ايتاليايي 18 فوريه 1564 در شهر رم ديده از جهان فرو بست. وي در سال 1475 ميلادي به دنيا آمده بود. آثار هنري ميكلانژ تماما و از اشعار او سيصد شعر تا به امروز باقي مانده است.
    [​IMG]


    1884م:پليس روسيه 18 فوريه 1884 سال دستور يافت كه نسخه هاي كتاب تازه تولستوي نويسنده شهير آن كشور را جمع آوري كند . اين كتاب « آن چه را كه من باور دارم » عنوان داشت و محتواي آن انتقاد از اوضاع آن زمان روسيه بود و دولت وقت گمان مي كرد كه مطالعه كتاب اتباع ناراضي را به عصيان خواهد كشاند.
    1654م:ژان لوئی بالزاک نویسنده فرانسوی که شیوه ساده نگاری را عمومی ساخت که اینک جهانی شده است هجدهم فوریه سال 1654 و در در 69 سالگی درگذشت. تا زمان بالزاک، نویسندگان در پیچیده نویسی و بکار بردن واژه های سخت و نامانوس و ... با هم کوس رقابت می گذاشتند و به همین سبب مخاطبان تالیفاتشان کم و طبقه تحصیلکرده بود. خواندن و درک مفاهیم کتاب ها به قدری دشوار بود که برای هر کتاب، کلاس درس تشکیل می دادند و خواندن یک کتاب از آن دست یک امتیاز تحصیلی بود. بالزاک که مطالب خودرا تحت عنوان «نامه ها» می نوشت زبان مردم کوچه و بازار را بکار می برد و عینا به همان صورت محاوره، که الگو شده است و مدرسان روزنامه نگاری اصطلاحی دارند به این مضمون که خبر و مطلب ژورنالیستیک باید به سبک بالزاک یعنی روان و ساده و بدون تکلّف نوشته شود. بالزاک در عین حال از موسسان آکادمی فرانسه بوده است.
    [​IMG]
    2004م:پروفسور رامون گارسيا Celso-Ramon Garcia كاشف قرص ضد آبستني در 82 سالگي در فوريه 2004 بر اثر حمله قلبي در گذشت. دكتر گارسيا در دهه 1950 ماده اي ساخت كه هربار مصرف آن، تا 24 ساعت از ترشح هرمون محرك باروري تخمك جلوگيري مي كرد . سپس دكتر گرگوري پنكاس Pincus و دكتر جان راك Rock اين ماده را به صورت قرص ( خوردني ) درآوردند و ترتيب مصرف آن را در روزهايي از ماه نوشتند كه در سال 1960 به تاييد «اف دي ا - FDA» رسيد و به بازار آمد. پروفسور گارسيا استاد دانشگاه پنسيلوانيا بود.
    [​IMG]


    1545م:18 فوريه سالروز فوت «مارتين لوتر» كشيش آلماني و بانی پروتستانیسم است كه در سال 1546 در 63 سالگي درگذشت . وي بسياري از تشريفات كليساي كاتوليك را زائد اعلام داشت و با اصلاحات خود پيروان فراوان يافت به گونه ای که پروتستان مذهبان (پیروان آموزشهای لوتر و کالون فرانسوی) در چند کشور و ازجمله در ایالات متحده اکثریت دارند. يكي از اصلاحات لوتر آزادكردن ازدواج كشيش ها و منع بخشودن گناهان افراد از سوي كليساها پس از اعتراف و احيانا با پرداخت پول و اعانه بود. لوتر می گفت که منع ازدواج یک مرد [کشیش] و نیز نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد عملی مغایر منطق، آزادی [حق انسان] و نظم طبیعت است. مگر می شود دو نفر (زن و شوهر)را که نمی خواهند باهم باشند مجبور به ادامه زندگی مشترک کرد، این اجبار نوعی مجازات بسیار شدید، بدون ارتکاب جرم است و همچنین چرا باید به یک مرد که کشیش شده است تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد اکیدا گفت که با غرائز طبیعی اش دریک جنگ دائمی باشد و ازدواج نکند. غریزه زناشویی ودیعه خداوند است.
    [​IMG]


    1861م:18فوريه 1861 «كاوور»، مردي كه همه تلاش و مهارت هاي خود را در راه تامين وحدت وطن خود ايتاليا بكار انداخته بود «ويتوريو امانوئله» پادشاه پيه مونته و ساردينيا را به عنوان پادشاه همه ايتاليا معرفي كرد و اعلام داشت كه نظام سلطنتي در شرايط موجود بيش از جمهوري ضامن بقاء وحدت ايتاليا خواهد بود كه 14 قرن از يكپارچگي برخوردار نبود. به اين ترتيب در اين روز احياء وحدت و يکپارچکي ايتاليا تکميل شد.
    جمهوري خواهان از جمله گاريبالدي امر تعيين رئيس كشور را به پارلمان محول كردند كه پارلمان در نيمه مارس (يك ماه بعد) راي به پادشاهي امانوئله بر همه ايتاليا داد مشروط بر اين كه نظام حکومتی پارلمانی و اختیارات در دست نخست وزير باشد. نظام پادشاهي ايتاليا تا بعد از جنگ جهاني دوم ادامه داشت و با انجام یک رفراندم به جمهوري تغيير يافت.
    ایتالیا پس از 14 قرن تجزیه و قطعه قطعه بودن به همت یک روزنامه نگار (کاوور) و یک چریک (گاریبالدی) وحدت و یکپارچگی خود را به دست آورد و «تاریخ» آن را مرهون قلم کاوور و تفنگ گاریبالدی می داند. تجزیه امپراتوری روم و قطعه ـ قطعه شدن شبه جزیره ایتالیا نتیجه سلطه گری و ظلم طولانی امپراتوری روم به اروپاییان بود که این روزها برخی تفسیرنگاران شجاع آن را به دولت واشنگتن یادآور می شوند. تجزیه ایتالیا سبب شده بود که هر قدرت اروپایی بر گوشه ای از آن تسلط داشته باشد و این تجربه پس از فروپاشی شوروی مورد توجه قرار گرفته و تلاش دولت های صاحب قدرت، بر تجزیه کشورها و فدراسیون ها است و از یوگوسلاوی آغاز کرده و چنین نقشه هایی را برای عراق و افغانستان و ... از نظر دور نداشته اند زیرا که رخنه و تسلط بر دولت های کوچکتر آسانتر است.
    [​IMG]
    1970م:ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا كه با تظاهرات بدون وقفه مخالفان آمريكايي ادامه جنگ ويتنام و نيز هزينه هاي سنگين اين جنگ و بن بست نبرد رو به رو شده بود 18 فوريه 1970 اعلام داشت كه از اين پس هنگامي آمريكا به يك متحد خود كه در معرض تهاجم و خطر است كمك خواهد كرد كه اين متحد خود نيز قادر به اقدام باشد. به عبارت ديگر كمك كردن به دولتي كه خود نتواند براي باقي ماندن كاري انجام دهد بيهوده است. نيكسون اعلام كرد كه كمكهاي آمريكا از آن پس غير مستقيم خواهد بود و سرباز آمريكايي مگر در شرايط خاص اعزام نخواهد شد. اين اعلاميه به «دكترين نيكسون» معروف شده است. برخي از مورخان آمريكايي نوشته اند كه جيمي كارتر در فوريه 1979 در پاسخ شاه كه از اسوان مصر خواستار كمك شده بود، همين دكترين نيكسون را به او يادآور شده بود. مرور زمان نشان داده است كه دولتهاي حزب دمكرات آمريكا بيش از جمهوريخواهان و به ويژه جورج دبليو بوش دكترين نيكسون را رعايت كرده اند.


    1568: امپراتوري مقدس كه تحت رهبري فائقه پاپ بود آمادگي خود را براي پرداخت پول به امپراتور عثماني و خريدن صلح اعلام كرد . قرارداد مربوط براي مدت هشت سال امضاء شد.
    1673: مولير نمايشنامه نويس شهير فرانسه در 51 سالگي در گذشت.
    1834: « انسان » نخستين نشريه چپگرا ي آمريكا ست كه از اين روز در نيويورك انتشار يافت.
    1915: آلمان با واحدهاي زير دريايي خود محاصره انگلستان را آغاز كرد.
    1932: دولت ژاپن « منچوري » را منطقه اي جدا از چين اعلام داشت.
    1942: نيروهاي ژاپني جزيره بالي در اندونزي را از دست هلندي ها خارج كردند.
    1954: نشست بين المللي كارشناسان سرودهاي ملي در وين سرود « اي ايران » را از نظر محتوا و آهنگ، بسيار ميهني و مهيج اعلام داشت.
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  2. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    [TABLE]
    [TR]
    [TD="class: h6"]مهمترين رويدادهاي ايران و جهان در طول تاريخ در اين روز 19 فوريه ايران
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] روزي که ژنرال رضاخان پهلوي فرمانده كل نيروهاي مسلح ايران شد[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]ژنرال رضاخان پهلوي[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    چهار روز پس از تصويب مجلس شوراي ملي، ژنرال رضاخان پهلوي رسما خودرا فرمانده كل نيروهاي مسلح ايران اعلام داشت. مجلس شورا در جلسه 26 بهمن ماه 1303 (15 فوريه 1925) خود برغم مخالفت هواداران سلطان احمد شاه قاجار، فرماندهي كل قوا (نيروهاي دفاعيه و تامينيه) را از شاه وقت سلب كرد و به ژنرال رضاخان داد. در آن زمان رضاخان پهلوي رئيس الوزراء و وزيرجنگ بود.
    در مصوبه پارلمان اضافه شده بود كه بدون راي مجلس اين سمت از ژنرال رضا خان سلب نمي تواند بشود.
    هواداران احمد شاه که با اين مصوبه، بوي خطر را استشمام کرده بودند بعدا تلاش بسيار كردند كه سلطان احمدشاه را از اروپا به وطن بازگردانند كه موفق نشدند.​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] اعدام مردي كه مخالفان سياسي رضاشاه را در زندان با آمپول هوا مي كشت[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]سرپاس مختاري[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    راي دادگاه جنايي تهران سي ام بهمن 1322 (19 فوريه 1944) درباره متهمان به قتل زندانيان سياسي با تزريق آمپول هوا و وسائل ديگر صادر شد. اين وقايع زندان، پيش از شهريور 1320 (اشغال نظامي ايران) و تغيير رئيس کشور روي داده بود. طبق حكم دادگاه جنايي تهران، پزشك احمدي (پزشك زندان) به اعدام و سرپاس[سرتیپ پلیس] مختاري كه در زمان ارتكاب اين قتلها رئيس شهرباني [پلیس کل کشور] بود به ده سال زندان محكوم شده بود. بقيه متهمان به شش سال زندان تا حبس ابد محكوم شده بودند. فرخي يزدي روزنامه نگار و سردار اسعد بختياري (جعفرقلي خان) دوتن از اين مقتولان زندان بودند. پزشك احمدي پس از اشغال نظامي ايران توسط نيروهاي انگلستان و شوروي، به عراق گريخته و در بغداد پنهان شده بود كه بعدا دستگير و به ايران مسترد گرديده بود.
    جعفرقلي خان سردار اسعد در كابينه هاي متعدد وزير بود و هنگام بازداشت و انتقال به زندان قصر هم وزيرجنگ بود كه ناگهان و بدون مقدمه، به اراده رضاشاه دستگير شده بود. وي به همراه رضاشاه به مازندران رفته بود كه دربابل اورا دستگير كرده بودند. وي كه از مشروطه خواهان بنام بود توسط سرهنگ سياسي رئيس آگاهي پليس (تأمينات) به تهران منتقل و تحويل زندان قصر شده بود. تقريبا همزمان، به دستور رضاشاه عده اي از سران ايلهاي بختياري، بوير احمد و چهارلنگ نيز دستگير شده بودند كه دهم فروردين 1313 به حكم دادگاه نظامي اعدام شدند. گفته شده است كه در همين روز و در زندان قصر، سردار اسعد (معروف به سردار بهادر) با تزريق آمپول هوا توسط پزشك احمدي كشته شده بود. جعفرقلي خان كه هنگام مرگ 55 ساله بود پسر عليقلي خان بختياري بود. عليقلي خان بود كه با سواران خود از اصفهان به تهران آمده و با كمك مجاهدان گيلان و مازندران و افراد يپرم خان پايتخت را تصرف و محمدعلي شاه قاجار را كه راه استبداد درپيش گرفته بود بركنار كردند. درپي درگذشت عليقلي خان، لقب «سردار اسعد» به جعفرقلي خان داده شده بود. جعفرقلي خان كه مدتي هم استاندار كرمان بود در آغاز پادشاهي رضاشاه از دوستان نزديك او بود.
    سرهنگ نيرومند يكي ديگر از متهمان پرونده قتلهاي مخالفان سياسي دولت وقت به حبس ابد محكوم شده بود. دادگاه جنايي تهران سرهنگ راسخ را هم كه از ماجرا آگاه بود و به قوه قضايي خبر نداده بود تا عدالت اجرا شود به جرم اختفاي جرم به شش سال زندان محكوم ساخت.


    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]Farrokhi Yazdi
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]





    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"](Jaafargholi Bakhtiari (Srdar As’ad)
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h6, width: 595"] در قلمرو دانش[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] اختراع و ثبت گرامافون[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD] [​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]اديسون[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    توماس اديسون دراين روز از سال 1878 اختراع خود گرامافون (فنوگرافPhonograph) را به ثبت داد. اديسون كه در ميشيگان آمريكا به دنيا آمده بود و هلندي تبار بود درجواني در كار تلگراف مشغول بود. وي اختراعات متعدد ديگر دارد ازجمله ساخت لامپ برق. واژه فنوگراف از دو ريشه يوناني به معناي «صدانگار» ساخته شده است. انگليسي ها عمدتا به جاي فنوگراف از واژه گرامافون Gramophone براي ناميدن اين دستگاه كه در ايران «جعبه ساز» گفته مي شد و صفحه صدا (موسيقي) پخش مي كرد استفاده مي كنند. گرامافون (Record player) تا دهه 1980 به مدت 110 سال مورد استفاده بود.


    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]گرامافون اختراع اديسون
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] نخستين ايستگاه فضايي جهان[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]Mir
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]



    دانشمندان فضايي شوروي 19 فوريه سال 1986 ايستگاه فضايي «مير» را به فضا فرستادند. اين نخستين ايستگاه فضايي براي اقامت طولاني فضانوردان بود كه بشر به مدار زمين فرستاد. ايستگاه مير [Mir مير به معناي صلح] تا مارس 2001 به مدت 15 سال در مدار زمين بود و در اين مدت فضانوردان متعدد در آن اقامت كرده بودند. اين فضانوردان به نوبت با موشك به ايستگاه فرستاده مي شدند.​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h6, width: 595"] ساير ملل[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] آلبينوس قرباني جنگ داخلي روميان ـ سه وروس عازم جنگ با ايران[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD] [​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]تصوير البينوس بر سكه اش[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    درپي قتل ماركوس ژوليانوس امپراتور روم در يکم ژوئن سال 193 ميلادي، سه ژنرال ارشد اين كشور و هرکدام جداگانه، به خواست افسران و افراد خود اعلام كردند كه امپراتور تازه هستند. سپتيموس سه وروس درايلريا (يوگوسلاوي )، نيجر در شرق مديترانه و كلوديوس آلبينوس در بريتانيا. سه وروس پس از وارد آوردن شكست نظامي به نيجر عازم گل (فرانسه امروز) شد تا آلبينوس فرمانده ارتش غرب (مستقر در بريتانيا، آلمان و گل) را از ميان بردارد. جنگ دو ژنرال رومي 19 فوريه سال 197 ميلادي در «ليون» فرانسه روي داد، سه وروس پيروز شد و آلبينوس براي اين كه دستگير و تحقير نشود خود را كشت. سه وروس پس از اين پيروزي و تاييد مقام او در سناي روم عازم جنگ با ايران شد به اين سبب كه در جريان مبارزه او با نيجر، به نيجر كمك كرده بود.​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] روزي كه نبرد پرتلفات «گاليپولي» آغاز شد - 337 هزار کشته[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD] [​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]تنگه داردانل و گاليپولي[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    تعرض نظامي به گاليپولي (داردانل ـ چاناکاله سواشلری) كه 337 هزار تلفات داشت 19 فوريه سال 1915 (دومين سال جنگ جهاني اول) آغاز شد و 11 ماه طول كشيد [تا نهم ژانویه 1916]. در نبرد گاليپولي كه هدف از آن تصرف استانبول پايتخت وقت عثماني و تنگه هاي بسفور و داردانل و گشودن درياي سياه بود، نيروهاي انگلستان و فرانسه و متحدان آنها بسختي شكست خوردند. در نبرد گاليپولي 16 لشكر انگليسي ـ فرانسوي با 15 لشكر عثماني مي جنگيدند. حمله با آتش 16 ناو سنگين آغاز شده بود كه همه آنها آسيب ديدند و از صحنه خارج شدند. آلماني ها كه چنين حمله اي را پيش بيني كرده بودند قبلا بهترين توپهاي خودرا در اختيار عثماني قرارداده بودند. در نبرد گالیپولی بخشی از نيروهاي انگليسي از استراليا، نيوزيلند و هند بودند. نبرد گاليپولي باعث تقويت ناسيوناليسم ميان نيروهاي مدافع شد و مصطفي كمال (اتاتورك) از همين نبرد درسهايي آموخت كه مانع اضمحلال وطنش شد و جمهوري تركيه پاگرفت. عثماني در جريان جنگ جهاني اول متحد آلمان بود كه سرانجام از ميان رفت و مستملکات عربی آن دولت، جز سوریه و لبنان که از آن فرانسه شد به دست انگلستان افتاد و از آنها چند کشور ایجاد کرد و به مرزبندی پرداخت که مسئله ساز شده اند.چهار عكس زير چگونگي نبرد گاليپولي (چاناكاله ساواش لري) را روشن مي سازد:


    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]سربازان عثماني در سنگر و آماده دفاع
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]





    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]سربازان انگليسي در حال حمله
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]





    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]يك صحنه از نبرد
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]





    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]انتقال اجساد پس از درگيري
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] حمله هوایی ژاپن به استرالیا با 250 بمب افکن ـ دليل حمله و نگاهی به استقرار انگلیسی ها در استرالیا[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595"] 19 فوريه 1942 دريك حمله نیروی هوايي امپراتوري ژاپن به استراليا، صدها تن در منطقه «داروين» كشته شدند. در اين حمله بيش از 250 بمب افکن ژاپني شركت داشتند. امپراتوري ژاپن با شعار اخراج استعمارگران اروپايي از آسيا، دست به جنگ زده بود و می گفت که خون بومیان بیگناه از زمین استرالیا می جوشد. حملات هوایی امپراتوری ژاپن به استرالیا از 26 ژانویه مصادف با روزی که در سال 1788 نخستین گروه انگلیسی ها در استرالیا مستقر شده بودند آغاز شده بود. در این روز آرثر فیلیپ افسر نیروی دریایی انگلستان نقطه ورود انگلیسی ها به استرالیا را به نام وزیر داخله دولت متبوع «سیدنی ـ اینک بزرگترین شهر استرالیا» اعلام کرد، هفتم فوریه 1788 این سرزمین هفت میلیون و ششصدهزار کیلومتری [کیلومتر مربع] را به نام جورج سوم ملک طلق انگلستان خواند و سپس کشتار میلیونها بومی استرالیا آغاز شد. آرثر فیلیپ با یازده کشتی خود 736 مرد مجرم زندانی و 188 زن مجرم را از انگلستان به استرالیا منتقل کرده بود که در تاریخ، نخستین مهاجران انگلیسی استرالیا بشمار آورده شده اند و قرارگاه آنان «پنال کلنی = مهاجر نشین مجرمان» نوشته شده است. شمار این مجرمان (جانیان) مهاجر تا سال 1792 به سه هزار و 546 مرد و 766 زن رسیده بود. نخستین اروپاییان که به استرالیا رسیده بودند هلندی ها و بعد از آنان فرانسویان بودند. آبل تاسمان هلندی 24 نوامبر 1642 به استرالیا رسید و چون این سرزمین میان اقیانوس هند جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است نام استرالیا (جنوبی) برآن نهاد. انگلیسی ها خواستند این نام را به «ویلز جنوبی نو» تغییر دهند که موفق نشدند. [نام تاسمان بر یک جزیره بزرگ استرالیا باقی مانده است]. جمعیت استرالیا که هنوز پادشاه انگلستان بر آن ریاست دارد در آغاز سال 2011، اندکی بیش 22 میلیون و 500 هزار اعلام شده است. پس از 220 سال، در فوريه 2008 دولت استراليا به خاطر كشتار و آزار بوميان اين سرزمين و تصاحب اراضي و املاكشان از آنان عذرخواهي كرد! که یک سند قضایی بشمار می رود (عذر اثبات کننده گناه).
    امپراتوری ژاپن 15 فوریه 1942 با همان شعار اخراج غرب از شرق، سنگاپور ـ مستعمره انگلستان در جنوب شرقی آسیا ـ را درپی یک نبرد هفت روزه تصرف کرد و 80 هزار نظامی انگلیسی ـ استرالیایی و فرمانده آنان «ژنرال آرثر پرسیوال» تسلیم ژنرال ژاپنی ـ تومویوکی یاماشیتا ـ شدند. این بزرگترین رقم تسلیم نظامی در تاریخ انگلستان بوده است. به علاوه، این ژنرال ژاپنی ضمن تصرف مناطقی که امروز فدراسیون مالزیا را تشکیل می دهند، پنجاه هزار انگلیسی دیگررا اسیر کرده بود. کمپانی هند شرقی انگلستان سنگاپوررا که اینک عمدتا چینی نشین است در سال 1819 از سلطان حسین شاه پادشاه وقت مالایا اجاره کرده بود تا در آنجا یک مرکز تجاری و رفت و آمد کشتی ها ایجاد کند که بعدا مالک آن شده و شماری از هندیان را به آنجا کوچ داده بود. امپراتوری ژاپن در 25 دسامبر 1941 هنگ کنگ را از دست انگلیسی ها خارج ساخته بود. بمباران اتمی آگوست 1945 امپراتوری ژاپن را مجبور به تسلیم کرد، نه جنگ متعارفی که در آن پیروز بود. از اظهار نظرهای مورخان و مفسران چنین برمی آید که انتقال قدرت از غرب به شرق از دهه یکم قرن 21 و نیز طلوع قدرت «اوراسیا» مهاجرنشین های اروپایی مشرق زمین را نگران آینده خود کرده است.[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] فرستادن ژاپنی های آمریکایی به اردوگاهها![/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595"] 19 فوريه 1942 و کمتر از سه ماه پس از ورود آمریکا به جنگ با امپراتوري ژاپن، روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا با امضاي دستورالعمل [بخشنامه] شماره 9066 دستورداد كه ژاپني های مقیم و اتباع نچرالایزد ژاپنی تبار آمريكا و حتي ژاپنی هایی که در خاك آمريكا متولد شده بودند به كمپ های دوردست فرستاده و درآنجا نگهداري شوند. دراجراي اين بخشنامه، ژاپني هاي آمريكايي اموال و كسب و كار خودرا اجبارا رها ساختند كه از دستشان رفت. دولت آمريكا احتمال می داد كه اين ژاپني ها به كشور نياكانشان وفادار مانده باشند و به مساعي نظامي ژاپن كمك كنند. طبق اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ايالات متحده آمريكا، كساني كه دراين كشور متولد مي شوند تبعه بومي آمريكا بشمار مي آيند. [تبعه بومی را نمی شود از وطن اخراج کرد ولی دادگاه می تواند در مواردی از تبعه نچرالایزد ـ کسی که در کشور دیگر متولد شده و بعد تغییر تابعیت داده باشد ـ سلب تابعیت و اخراج ـ دیپورت ـ کند]. اقدام روزولت ناقض قانون اساسي آمریکا بود كه بازرسي، دستگيري و بازداشت بدون حكم قاضي دادگاه را اكيدا منع كرده است و اتهام با دلایل آن، پس از تفهیم به متهم و تعیین وکیل مدافع باید به قاضی داده شود تا بتواند با بازرسی و دستگیری و بازداشت [پیش از محاکمه با حضور هیات منصفه] موافقت کند. نیم قرن پس از اعزام غیر قانونی ژاپنی ها به کمپ ها، دولت آمریکا از آنان عذرخواهی کرد و غرامت داد.
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] اعلام استقلال يكجانبه كوزوو، دهن كجي غرب به پوتين و روسيه، دسته بندي تازه[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"] [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD] [​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]پوتين و دهن کجي غرب[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    تقسيم دوباره قدرت ها به دو دسته و معارضه جهاني آنها كه ناشي از برهم خوردن توازن نيروها درجهان و زياده خواهي هاي غرب بود و از مارس 2003 آغاز شده و به صورت پنهان ادامه داشت از 17 فوريه 2008، با اعلام يكجانبه استقلال كوزووي دو ميليون و دويست هزار نفري ده هزار كيلومتر مربعي توسط پارلمان محلي آن و حمايت دولت آمريكا و پاره اي از دولتهاي عضو اتحاديه اروپا از اين كار علني شد. اصحاب نظر همان روز گفته بودند که با علنی شدن معارصه، بازشدن فصل تازه اي در تاريخ قطعي بنظر مي آيد. آمريكا، انگلستان، فرانسه و آلمان در دومين روز اعلام استقلال، كشور كوزوو را برسميت شناختند. در واکنش به این عمل، چند دولت ديگر از جمله روسيه، چين و صربستان گفته بودند كه اين كار نقض میثاق های جهاني است و نمي شود پيش از تصويب سازمان ملل به چنين اقدامي مبادرت ورزيد. دولت صربستان به حال اعتراض سفيران خود را از آن كشورها احضار و تهديد كرده بود كه به اين كار در مورد دولتهايي كه كوزوو را برسميت بشناسند ادامه خواهد داد.
    اصحاب نظر گفته بودند ملخّص اين اعتراض هاي مشابه هم همان است كه چهاردهم فوريه پوتين بيان كرد و گفت كه برسميت شناختن كوزوو پيش از تصويب استقلال آن در سازمان ملل درست تكرار اقدام اشغال نظامي عراق در سال 2003 است كه بدون مجوز شوراي امنيت كه پاسدار قوانين و ميثاقهاي جهاني و صلح و آرامش بين المللي است آن كشور را مورد حمله نظامي قرارداد و به اين روز انداخت.
    جورج دبليو بوش رئيس جمهور وقت آمريكا كه در سفر آفريقابود بدون توجه به اين واكنش به راه خود ادامه داده و گفته بود كه ما شريك و دوست كوزوو هستيم، ما تنها در سال گذشته 334 ميليون دلار به كوزوو كمك كرديم، نظاميان ما در آنجا هستند و بازهم به كمكهايمان ادامه خواهيم داد. طبق قطعنامه 1244 شوراي امنيت، چند سال است كه نيروهاي ناتو و ازجمله آمريكا در كوزوو (كوسووو) مستقر هستند.
    دولت روسيه بدون درنگ اعلام يكجانبه استقلال كوزوو را محكوم كرد و اعلام داشت كه به حمايت ديرين خود از همنژادان صرب ادامه خواهد داد و مايل به تجزيه صربستان نيست. پوتين قبلا گفته بود كه استقلال يكجانبه كوزوو كه از سال 1996 از هدفهاي سياسي غرب بوده و جنگ سه ساله يوگوسلاوي (1996 تا ژوئن 1999) و سپس استقرار ناتو در آنجا به همين دليل صورت گرفته بود اگر تحقق يابد مآلا «باسك ديگري» پديد خواهد آمد (اشاره به منطقه اي از اسپانيا كه در آنجا دو دستگي وجود دارد). چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل كه يك تاريخدان است 17 فوريه 2008 و اندكي پس از اعلام يكجانبه استقلال كوزوو شوراي امنيت را به تشكيل جلسه فوق العاده فراخوانده و تاكيد كرده بود كه استقلال يكجانبه كوزوو و تجزيه باز هم بيشتر سرزمين صربها، خدمت به صلح نيست.
    پاره اي از مفسران رسانه ها، اعلام استقلال كوزوو را يك دهن كجي ديگر غرب به پوتين و روسيه تلقي كرده و گفته بودند روسيه كه اينك مشكل پولي ندارد در اروپاي شرقي و ميان اعضاي سابق اتحاد شوروي داراي ستون پنجم است كه اين عوامل مي توانند وضعيت را ناآرام كنند. اين معارضه را پيش از اين دو حريف، كوزوويايي ها و آلبانيايي ها علني كردند. آنان در هفدهم فوريه 2008 در هرجا كه بودند از بروكسل، برلين، مقدونيه و تيرانا تا پريشتينا پرچم هاي آمريكا را به دست گرفتند و اجتماع كردند و بر در و ديوار شعار تشكر از آمريكا نوشتند. با اينكه كوزوو خود داراي پرچم است، در آن روز دركنار پرچم آمريكا، همه جا پرچم آلباني بلند بود.
    اصحاب نظر در آمريكاكه مشكلات روز اين كشور را درك مي كنند، يكشنبه شب (17 فوريه) با مصاحبه و تفسير تلاش كردند كه راه را براي سازش با مسكو به صورتي باز كنند. اين اصحاب نظر ضمن اشاره به تاريخجه كوزوو از دوران روميان، بيزانس و عثماني تاكنون، جنگهاي پرتلفات صربها با عثمانيان و كشته شدن يك سلطان عثماني در اين راه، دو جنگ بالكان در دهه دوم قرن 20 و اينكه روسيه از تلفات سنگين نهراسيد و به خاطر صربستان وارد جنگ جهاني اول شد، ايجاد كنفدراسيون يوگوسلاوي (پادشاهي) پس از اين جنگ، فشار استالين در كنفرانس يالتا به ادامه حيات اين كنفدراسيون پس از جنگ جهاني دوم (كه شالوده آن از سال 1943 توسط تيتو به عنوان جمهوري سوسياليستي نهاده شده بود) و بالاخره اعزام ناو موشك انداز به آدرياتيك از سوي يلتسين در 1999 (با اينكه روسيه در آن زمان در نهايت ضعف بود) به حمايت از صربها كه با آمريكا و ناتو درگير نبرد برسر كوزوو بودند تلويحا اشاره كردند كه به مصلحت آمريكا نيست در حالي كه در عراق و افغانستان درگير است، متحدش پاكستان آرام نيست و اقتصادش ضعيف است معارضه را شدت دهد. به باور اين اصحاب نظر، گسترش ناتو غرب را آسيب پذيرتر مي كند. كشورهاي اصلي اتحاديه اروپا ديرزماني است كه دچار كمبود نيروي كار شده اند (به سبب كاهش جمعيت و كم شدن نسبت نوزاد به مرگ و مير) و بنابراين خواهان توسعه اين اتحاديه هستند تا به جاي واردات نيروي كار از قاره هاي ديگر، از نيروي کار اروپاي شرقي و جنوبي استفاده كنند. آنان متوجه مشكلات تضاد فرهنگي در جامعه آمريكا شده اند كه ناشي از مهاجرت بسيار از همه قاره هاست.
    هفدهم فوريه 2008 نيكوليچ رهبر ناسيوناليست هاي صربستان كه در انتخابات اخير اين كشور آراء فراواني به دست آورد و نزديك بود كه پيروز شود از صربها خواست كه برضد غرب و استقلال يكجانبه كوزوو كه يك ايالت صربستان بوده است بپاخيزند. وي گفت كه قول نمي دهد روزي صربها در قبال عمل آلبانيايي هاي كوزوو به خشونت متوسل نشوند. وي اين تحولات را فتنه غرب خواند و گفت كه ديگر (درقرن 21) اين بازيهاي غرب براي ماندن و چاپيدن جهان به جايي نمي رسد و نتيجه معكوس خواهد داشت.
    عکس هاي خبري که در نخستين روز اعلام استقلال يکجانبه کوزوو در رسانه ها انتشار يافته و مويد ابرازنظرها است جمع آوري، ادغام و در زير آورده شده اند تا به عنوان سند در تاريخ باقي بمانند:


    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]









    رديف بالا از راست به چپ: رقص دركوزوو درخيابان با پرچم آمريكا لحظه اي پس از اعلام استقلال يكجانبه اين سرزمين (مناره يك مسجد در فاصله دور در عكس ديده مي شود) ـ گروهي از مردم كوزوو درحالي كه پرچمهاي آمريكا را به دست دارند تابلوي «تولد كشور كوزوو» را بلند كرده اند.
    رديف مياني از راست به چپ: يك مهاجر كوزوويايي و كودكش در شهر برلين، با حركت دادن پرچم آمريكا از اعلام استقلال كوزوو ابراز خرسندي مي كنند ـ يك آلبانيايي در شهر تيرانا پايتخت آلباني پرچم آمريكا را برسر گرفته و ابراز پيروزي مي كند زيرا كه بيشتر ساكنان كوزوو آلباني تبار هستند.
    رديف پايين از راست به چپ: بر ديوار يك خيابان در شهر تيرانا (كشور آلباني) با نصب پرچم آمريكا، از اين دولت به خاطر اعلام استقلال كوزوو تشكر كرده اند ـ در پايتخت مقدونيه دو مرد آلبانيايي تبار مقدوني پرچمهاي آمريكا و جمهوري آلباني را به دست گرفته اند تا شادي خود را نشان دهند (به پيش بيني اهل نظر، استقلال كوزوو باعث ايجاد ناآرامي در مقدونيه كه يك اقليت آلبانيايي دارد خواهد شد) ​




    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]




    رديف بالا از راست به چپ: نمايندگان بلژيك، فرانسه، آلمان، انگلستان و آمريكا در سازمان ملل آمادگي خود را دردفاع از اعلام استقلال كوزوو در جلسه فوق العاده شوراي امنيت اعلام مي دارند و و حدت خود را در قبال اين مسئله نشان مي دهند كه روسيه به آن اعتراض كرده است (درگوشه تصوير، عكس «ويتالي چوركين» نماينده تاريخدان روسيه در سازمان ملل كه بر زبان انگليسي تسلط كامل دارد الصاق شده است) ـ پليس صربستان در پي حمله صربها به ساختمان سفارت آمريكا در بلگراد، جمعيت را ضمن يك درگيري شديد پراكنده ساخت و به محافظت از آن پرداخت. در عكس، يك صرب مجروح كه به سفارت حمله كرده بود بركف خيابان ديده مي شود.
    رديف پايين از راست به چپ: Hashem Thaciنخست وزير و Fatmir Sejdiuرئيس جمهور كوزوو پرچم رسمي اين سرزمين را به دست گرفته اند ـ صربها در حمله به ساختمان سفارت آمريكا در بلگراد مواد شعله زا نيز بكار بردند. در عكس، يك گوشه از ساختمان در ميان دود ديده مي شود (درگوشه تصوير، عكس نيكوليچ رهبر ناسيوناليست هاي صرب كه تهديد به مقاومت كرده است الصاق شده است)
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2, width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h4, width: 595"] به شیوه القاعده، مدیر یک شرکت آمریکایی نرم افزار هواپیمای خودرا بر ساختمان سازمان مالیات بردرآمد این کشور کوبید و ...[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 595, align: right"]
    جمعه هجدهم فوریه 2010 مدیر 53 ساله یک شرکت مهندسی سافت ور Software Engineering که از درگیری با سازمان مالیات بردرآمد آمریکا (آی. آر. اس IRS) خسته و مانده شده بود هواپیمای یک موتوره شخصی خودرا بر ساختمان هفت طبقه محل استقرار شعبه آن سازمان در شهر آستین ـ حاکم نشین ایالت تکزاس کوبید، که در این رویداد قسمتی از ساختمان ویران شد، خودش و یک کارمند سازمان مالیات بردرآمد کشته و دست کم 13 نفر نیز مجروح شدند. این رویداد، به باور اصحاب نظر چند مسأله اساسی آمریکارا عیان ساخته است. این فرد اندرو جورف ستک Andrew Joseph Stack (اندی ستک) نام داشت و دارای زن و یک دختر 11 بود. زن او در دانشگاه تکزاس شعبه آستین تدریس می کند و به طور خصوصی نیز آموزش پیانو می دهد.


    [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]3 تصوير مختلف از Andy Stack
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]


    اندی ستک پیش از آنکه به فرودگاه کوچک محل پارک هواپیمای خود برود یک نامه 3 هزار و 200 کلمه ای نوشت، چندبار آن را ادیت کرد و در وبسایت کمپانی قرارداد، سپس خانه دو طبقه اش را با مواد قابل اشتعال به آتش کشید. زن و دختر 11 ساله او قبلا به یک هتل رفته بودند و اطاق گرفته بودند. اندی ستک Andy Stack در نامه مفصل خود جزئیات درگیری اش با سازمان مالیات بردرآمد آمریکارا تشریح، به چند مساله اساسی جامعه آمریکا اشاره و سپس قصد خودرا مطرح ساخته است. بررسی کامپیوتر او تعداد دفعات ادیت کردن نامه را در طول دو روز نشان می دهد. نامه پس از آخرین ادیت ساعت 9 و 15 دقیقه بامداد جمعه در وبسایت شرکت قرار گرفته است. اف. بی . آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) مصلحت در آن دیده تا وبسایت شرکت «اندی ستک» از جریان خارج شود و از «هاست Host» وبسایت خواسته است که چنین کاری را انجام دهد.
    این مهندس سافت ور پس از بلند شدن از فرودگاه، هواپیمارا با سرعت تمام به سوی ساختمان سازمان مالیات بردرآمد شعبه آستین هدایت کرد و آن را به ساختمان کوبید. هواپیما از نوع «پایپر چروکی» به محلی از ساختمان که میان طبقه دوم و طبقه سوم واقع شده است برخورد کرد و هر دو طبقه را ویران ساخت ولی از آنجا که سقف طبقه دوم در این محل قرارگرفته و استحکام بیشتری داشت، هواپیما نتوانست با شکسته شدن پنجره ها وارد ساختمان شود که اگر شده بود تلفات بسیار سنگین بود زیرا که در آن لحظه بیش از دویست نفر در ساختمان سرگرم کار بودند.
    پس از برخورد هواپیما با ساختمان که تولید صدا و دود و لرزش کرد، به تصور حمله تروریستیها و تجدید رویدادهای 11 سپتامبر 2001، دو جت اف ـ 16 نیروی هوایی آمریکا به پرواز آمدند تا مانع برخورد هواپیمای احتمالی دیگر شوند.
    «اندی ستک» قبلا در کالیفرنیا (منطقه ساکرامنتو) فعالیت داشت و شرکت سافت ور تاسیس کرده بود. وی به دلیل نداشتن درآمد کافی در سال 1994 به موقع فرم های مالیات بردرآمد خودرا تنظیم و پر نکرده و ارسال نداشته بود و سازمان مالیات بردرآمد اورا به خاطر این تعلل به پرداخت ده هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرده بود و درگیری میان طرفین از همان زمان آغاز شده بود. چون «اندی» به تصمیم سازمان مالیات بردرآمد تسلیم نشده بود این سازمان از اداره مربوط خواسته بود که از فعالیت شرکت او در کالیفرنیا جلوگیری کند. این شرکت به صورت مشاور و کانسالتنت Consultant فعالیت داشت. اندی پس از اینکه شرکت را در معرض بسته شدن دید در سال 2004 فعالیت خودرا از کالیفرنیا به آستین تکزاس انتقال داد و در اینجا بک خانه بزرگ خریداری کرد و مشغول کارشد. وی در اینجا علاوه برکار کامپیوتر در ساعات فراغت با یک ارکستر موسیقی همکاری داشت و آکوردوئون می نواخت. او از دوران دبیرستان در کار موسیقی فعالیت داشت و گاهی هم آواز می خواند.
    درگیری «اندی» با سازمان مالیات بردرآمد در آستین نیز ادامه یافت و این سازمان برای وصول طلب حتی روی پس انداز بازنشستگی او دست گذارده بود. وی مشکل خودرا با دوستانش در میان گذارده و از دوبل ستاندارد و رفتار دوگانه ادارات دولتی آمریکا نالیده بود که از کمپانی های بزرگ حمایت می کنند و پول و انواع کمک می دهند (بیل اوت می کنند) ولی شرکت های کوچک و افراد را تحت فشار قرار می دهند. سیستم مالیات گیری آمریکا را نادرست خوانده و به فرنس بودن Fairness (بی نظر و عادلانه بودن) سازمانهای دولتی تردید و به خسته کردن مراجعین و خردکردن اعصاب اشاره کرده است. از محتوای نامه و قراردادن آن در وب سایت چنین برمی آید که خواسته است خواننده نامه متوجه مشکلات اداری کشور و اینکه چرا او دست به این کار زد آگاه شود.
    اندی در نامه خود که بسیاری از وبلاگها آن را به طور کامل نقل کرده اند مشکلات را از کمک دولت به کمپانی های بزرگ تا اصحاب منافع و نفوذ برخی گروهها برشمرده و در پایان نامه دو سه جمله آورده است که قصد اورا به انتقام و خودکشی نشان می دهد. مضمون این جملات از این قراراست: خوب، آی. آر. اس (سازمان مالیات بر درآمد)، بدن له شده من [یعنی پس از برخورد هواپیما با ساختمان] دراختیار شماخواهد بود، آن را بگیرید [به جای پولی که می خواهید] و آسوده بخوابید!.
    دوستان، آشنایان و همسایگان اندی ستک به روزنامه نگاران گفته اند که او مردی آرام و مهربان بود.
    برخی از اصحاب نظر ضمن تفسیر این رویداد گفته اند که مسئله آمریکا تنها القاعده نیست که هواپیما بر ساختمان می کوبد، مسائل داخلی باید کشف و سریعا برطرف شوند.


    [TABLE="align: center"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]ساختمان سازمان ماليات بردرآمد آمريکا در شهر آستين پس از برخورد هواپيما
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h2"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="width: 595"][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: h6, width: 595"] برخي ديگر از رويدادهاي 19 فوريه[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1473:
    [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"]Copernicus
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

    نيكلائوس كوپرنيكوسNicolaus Copernicus (كوپرنيك) رياضي دان و فضاشناس لهستاني و صاحب فرضيه «هليو سنتريك پلنتري» در اين روز به دنيا آمد و 70 سال عمر كرد. وي صاحب فرضيه هاي تازه اي در فضاشناسي است. كوپرنيك همانند ساير دانشمندان قرون وسطي در رشته هاي ديگر علوم از جمله پزشگي هم تبحر داشت. کوپرنيک که بيست و چهارم ماه مي 1543 به دنيا آمده بود يکي از دانشمنداني است که ثابت كرد زمين از سيارات منظومه شمسي است و اين سيّارات در مداري به گرد خورشيد مي چرخند و در عين يك گردش هم به دور خود دارند. در مورد زمين، گردش به دور خورشيد فصول را به وجود مي آورد و به دور خود، شبانه روز را. ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی این استدلال را پنج قرن پیش از کوپرنيک و با تفصیل بیشتری ارائه داده بود.
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1674: جنگ سوم انگلستان و هلند با امضاي پيمان صلح وست مينستر Westminster پايان يافت و دولت هلند منطقه نيوآمستردام در آمريكاي شمالي را به انگلستان واگذار كرد كه اين دولت آن را به نيويورك تغيير نام داد. قبلا نيروهاي انگليسي اين منطقه را كه يك مهاجرنشين هلندي بود تصرف كرده بودند. ​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1833:
    [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

    Elie Ducommun مردي که براي تلاش جهت تحقق ايده هايش دستمزد نگرفت و چشمداشت نداشت در اين روز در سال 1833 در ژنو (سويس) به دنيا آمد. وي که يک معلم و در عين حال روزنامه نگار بود با کمک همفکرانش در سال 1867 نخستين انجمن کاملا مستقل (غير دولتي) صلح و آزادي را تاسيس کرد و مدتي نيز مدير دفتر بين المللي صلح بود. با اين خدمات بود که «الي» در سال 1902 برنده جايزه صلح نوبل شد. او که هفتم دسامبر 1906 در برنBern درگذشت از اين ايده خود که تلاش در راه به ثمر رساندن عقيده و نظر لذت بخش است و نبايد به خاطر آن انتظار مزد داشت بکرّات دفاع کرده بود. به باور او، تلاش در راه ايده و انديشه باعث نشاط و شادي و تقويت حافظه و دور سازي افسردگي از خود مي شود. «الي» گفته است که براي حفظ صلح بايد جنگ طلبان را افشاء و دست آنان را باز کرد و اين کار از دست روزنامه نگار و تاريخنگار برمي آيد. بسياري از دولتمردان سود و ترقي خودرا در برافروختن آتش جنگ مي دانند. اين شمار ـ آن زمان که در اوج قدرت هستند نمي توانند عذاب وجدان در اواخر عمر را پيش بيني کنند و تأمل کنند.
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1927: چينيان به اشغال نظامي شانگهاي از سوي انگلستان اعتراض كردند و در اين شهر دست به اعتصاب عمومي و تظاهرات زدند. ​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1861: الكساندر دوم تزار وقت روسيه در اين روز فروش (واگذاري) كشاورزان با زمين مزروعي (سِرفدم - نوعي بردگي) را هنگام معامله مزرعه لغو كرد. ​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1959: دولت انگلستان موافقت كرد به جزيره قبرس مستعمره اش استقلال دهد. اين استقلال از 16 اوت 1960 عملي شد. قبرسي ها براي كسب اين استقلال مبارزات خونين كرده بودند. رهبر اصلي آنان در اين مبارزات اسقف ماكاريوس بود. ماكاريوس پس از تحقق استقلال، به رياست جمهوري قبرس انتخاب شد. ​
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: body, width: 550"]
    1997:
    [TABLE="align: left"]
    [TR]
    [TD][​IMG][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD="class: caption"][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

    دنگ شيائو پينگ Deng Xiaoping که پس از مرگ مائو تسه دونگ، چين را به نوعي کاپيتاليسم (اصطلاحا نظام بازار آزاد) بازگردانيد پس از 92 سال و چند ماه زندگي کردن درگذشت. وي در دهه 1920 در فرانسه به صف کمونيستها! پيوسته بود و پس از بالاآمدن از نردبان حزب کمونيست چين، به قالب خود بازگشت و راه تجديد نظر طلبي درپيش گرفت. دنگ در جريان انقلاب فرهنگي چين دو بار برکنار (اصطلاحا؛ پاکسازي) شد ولي پس از درگذشت مائو اورا به مقام بازگردانيدند و در طول 14 سال رهبري او (از 1978 تا 1992) چين دوباره کاپيتاليستي و طبقاتي شد و هرآنچه که مائو بافته بود پنبه شد. براي مثال: خبرگزاري چين عکس نيمه عريان بازيگر فيلم، زيباترين زنان، زنان مدل و عکس مريلين مونرو با دامن بالازده در وبسايت خود قرار مي دهد و مخابره مي کند و مجله فوربس فهرست بلند بالايي از ميليونرهاي چيني ـ چيني که مائو حتي آرايش آنچناني موي سر را ممنوع کرده بود تا انسانها متفاوت از هم نباشند ـ به دست مي دهد و ....
    [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]



     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    2 اسفند 1390 خورشیدی برابر با 28 ربيع الاول 1433 هجری و 21 فوريه 2012 میلادی

    رحلت ایت الله ملا حبیيب اللَّه كاشاني" (1300 ش)

    [​IMG]
    • عمليات كوچك والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش)
    [​IMG]
    • درگذشت "مُجْدُالعُلي بوستان" محقق و روزنامه‏نگار ايراني (1363 ش)
    [​IMG]
    • درگذشت "عبدالرحمن شرفكندي" اديب و محقق كُرد (1369 ش)
    [​IMG]
    • شهادت "سيدمحمدعلي رحيمي" مسؤول خانه فرهنگ ايران در پاكستان (1375 ش)
    رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
    28 ربيع الاول 1433​
    [​IMG]
    • شكست ايرانيان از مسلمانان و انقراض سلسله ‏ي ساسانيان در زمان خليفه سوم (31 ق)
    [​IMG] • تصرف شهر بغداد توسط شاه عباس صفوي و شكست امپراتوري عثماني(1033 ق) ​

    رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
    21 فوريه 2012​
    [​IMG]
    • تولد "لويي سن سيمون" نويسنده فرانسوي (1675م)
    [​IMG]
    • درگذشت "باروخ اسپينوزا" فيلسوف معروف هلندي (1677م)
    [​IMG]
    • مرگ "آنتوان ساسي" بزرگ‏ترين خاورشناس فرانسوي (1838م)
    [​IMG]
    • مرگ "نيكلاي گوگول" نويسنده معروف روسي (1852م)
    [​IMG]
    • تولد "ويستان هيو آدِن" پايه‏گذار ادبيات جديد انگلستان (1907م)
    [​IMG]
    • آغاز عمليات سي‏صد روزه "وُردَن" در جريان جنگ جهاني اول (1916م)
    [​IMG]
    • مرگ "فردريك بانتينگ" پزشك كانادايي و كاشف انسولين (1941م) (ر.ك: 4 نوامبر)
    [​IMG] • همه‏پرسي مردم مصر و سوريه براي تشكيل "جمهوري متحده عرب" (1958م) ​
    [​IMG]
    • شهادت "مالكوم ايكس" رهبر مسلمانان سياه‏پوست امريكا (1965م)
    [​IMG]
    • روز بين‏المللي زبان مادري (2000م)
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 7 اسفند ماه ) [HR][/HR] ۷ اسفند - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۴۳ روز گذشته و به پایان آن ۲۲ روز (در سال عادی) یا ۲۳ روز (در سال کبیسه) مانده است.


    رویدادها


    * ۱۳۶۳ - تأسیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

    زادروزها

    * ۱۳۱۸ - بهمن رجبی، نوازنده تنبک و مولف موسیقی ایرانی.

    مرگها

    * ۱۳۳۴ - علی اکبر دهخدا، (۱۲۵۷ - ۱۳۳۴) نویسنده و پژوهشگر ایرانی.
    * ۱۳۵۲ - حسین تهرانی، (۱۲۹۰ - ۱۳۵۲) نوازنده تنبک ایرانی.
    * ۱۳۷۱ - هاشم آملی، (۱۲۷۸ - ۱۳۷۱) مرجع تقلید ایرانی.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  5. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم ایران و جهان ( 9 اسفند ماه ) [HR][/HR] ۹ اسفند - از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۳۴۵ روز گذشته و به پایان آن ۲۰ روز (در سال عادی) یا ۲۱ روز (در سال کبیسه) مانده است.

    رویدادها


    * ۱۳۳۱ ‐ توطئه کشتن محمد مصدق نخستوزیر ایران

    مرگها

    * ۱۳۰۸ ‐ احمدشاه قاجار، آخرین شاه سلسله قاجار (زاده ۱۲۷۶)
    * ۱۳۸۹ - مهری ودادیان، بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی.

    مناسبتهای ایران

    * روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  6. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    روز شمار قربانيان ترور به دست منافقين/19 اسفند​
    ترور 8 ايراني بي گناه در 19 اسفند ماه​
    گروهک تروريستي منافقين طي اعمال جنايتکارانه خود هيچ برگي از تقويم انقلاب اسلامي را از کشتار و خونريزي خالي نگذاشته است.
    باشگاه خبرنگاران ،8 نفر از مردم بي گناه ايران در روز 19 اسفند ماه طي سال هاي 1358 تا 1378 توسط گروهک تروريستي منافقين در ايران ترور شدند، اسامي شهدا به شرح زير است:

    محبت قزلي، تاريخ تولد: 5/4/1332، تاريخ شهادت: 19/12/1358، محل ترور: كردستان، گروه ترور كننده: دموكراتنور محمد عبدالهي، تاريخ تولد: 2/9/1337، تاريخ شهادت: 19/12/1369، محل ترور: ايرانشهر، گروه ترور كننده: اشرارجعفر سپهري، تاريخ تولد: 9/2/1314، تاريخ شهادت: 19/12/1361، محل ترور: اهواز- پادگان نزاجا، گروه ترور كننده:گروهك تروريستي منافقينمحمود احمد نيا، تاريخ تولد: 1/1/1315، تاريخ شهادت: 19/12/1358، محل ترور: بانه، گروه ترور كننده: كومولهعيسي شاه ولي پر، تاريخ تولد: 1318، تاريخ شهادت: 19/12/1373، محل ترور: ويرانشهر، گروه ترور كننده: اشراركريم بخش شاه ولي پر، تاريخ تولد: 9/4/1328، تاريخ شهادت: 19/12/1371، محل ترور: ايرانشهر، گروه ترور كننده: اشراررحمان رحماني ، تاريخ تولد: 1/1/1306، تاريخ شهادت: 19/12/1361، محل ترور: پيرانشهر، گروه ترور كننده: گروهك تروريستي منافقينحميد تام، تاريخ شهادت: 19/12/1378، گروه ترور كننده: اشرار.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  7. کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    39,254
    تشکر شده:
    47,237
    امتیاز دستاورد:
    170
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    تقویم تاریخ 22 اسفند [TABLE="class: contentpaneopenshort"]
    [TR]
    [TD] اخبار - تقویم تاریخ
    [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]


    1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت. 1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.
    [​IMG]
    1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .
    [​IMG]
    1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.
    [​IMG]
    1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.
    [​IMG]
    1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.
    1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.
    [​IMG]
    1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .

    12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.
    1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.
    1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
    1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.
    1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.
    1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.
    1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.
    1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.
    1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.
    1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند. [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  8. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/12
    ارسال ها:
    12,082
    تشکر شده:
    28,151
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    پاسخ : تاریخ نگارتاپ فروم

    [h=2] تقویم تاریخ -13شهریور
    [/h]

    363م:چهارم سپتامبر سال 363 ميلادي، 69 روز پس از مرگ ژوليان امپراتور روم كه با 14 لژيون (لشكر رومي) به جنگ شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساساني ايران شتافته بود، جانشين او "ژوويان" با صرفنظر كردن از متصرفات روم در آسياي صغير و غرب فرات موافقت شاپور را به صلح به دست آورد تا بتواند باقيمانده لژيونرها را زنده به كشورشان بازگرداند. ژوليان براي تصرف تيسفون از فرات گذشته بود.

    يكي از شرايط صلح اين بود كه ژوويان در عقب نشيني به ساحل مديترانه به هر شهر كه برسد بايد به دست خود پرچم ايران را بر فراز شهر به اهتزاز درآورد، و او به اين تعهد عمل كرد.
    ژوليان 26 ژوئن سال 363 در جريان عقب نشيني از برابر ارتش توانمند ايرانيان زخمي شده بود و اواخر همان شب از همين جراحت در گذشته بود. واحدهاي ارتش ايران دست از تعقيب لژيونرها رومي برنداشتند و همين امر ژوويان را كه پس از مرگ ژوليان، از سوي ژنرالهاي رومي موقتا تا تصويب سناي روم جانشين ژوليان شده بود مجبور به دادن پيشنهاد صلح به شاپور دوم كرد. با اين پيروزي درخشان، ايران بار ديگر بر روم برتري يافت.
    پس از بازگشت ژوويان به "رم"، با اين كه سنا بر امپراتور شدن او صحه گذارد نتوانست از سرزنش رومي ها خود را رهايي دهد و در چند مورد بر ضد او كه باعث تحقير روم شده بود شورش شد و بالاخره همين وضعيت سبب شد كه يك سال پس از امضاي قرارداد صلح با شاپور دوم، از فرط غصه دق كند . پس از مرگ ژوويان، سناي روم ژنرال والنتيان را به امپراتوري برگزيد.

    [​IMG]

    10‎63م:طغرل سلجوقي که با غلبه برغزنويان، ايران خاوري و سپس همه ايران و نيز بغداد را تصرف و تا سوريه و گوشه هايي از آناتولي پيش رفته بود چهارم سپتامبر 1063 ميلادي در «ري» درگذشت و چون فرزند نداشت آلپ ارسلان (به معناي شير شرزه) برادرزاده اش (پس از يك درگيري خانوادگي) برجاي او نشست. طغرل (طعرل بيگ) در آخرين سال عمر خود (72 سالگي) «سيده» دختر خليفه اسمي بغداد را به عقد نكاح خود درآورده و به ري منتقل كرده بود تا در اينجا عروسي كند كه درگذشت.
    طغرل كه قبلا اتحاديه اي از ترکمانان مهاجر به فرارود را تشکيل داده بود پس از درگذشت محمود غزنوي و احساس ضعف در پسرش مسعود، تعرض خود را آغاز کرده بود. طغرل كه تعرض عمومي خودرا از سال 1034 ميلادي آغاز كرده بود تا سال 1037 همه خراسان (خراسان بزرگ) را متصرف شده بود. طغرل پس از پيروزي سال 1038 در دندانقان (ميان سرخس و مرو) بر سلطان مسعود غزنوي به نيشابور رفته و در باغ «شادياخ» پادشاهي خود را اعلام داشته بود. تصرف ساير ايالت هاي ايران از جمله آذربايجان توسط طغرل 18 سال طول كشيد. وي با تصرف ايران به حكومت دودمانهاي ايراني ازجمله بوئيان كه بغداد را هم تحت كنترل داشتند پايان داد.

    1339م:13 شهريور سال 1339 هجري (چهارم سپتامبر 1960 ميلادي) براي نخستين بار پس از كودتاي 28 امرداد، هواداران و پيروان راه دكتر مصدق و به دعوت قبلي آنان ـ بسياري از مردم تهران اجتماع برزگي را در ميدان جلاليه (محل پارك لاله امروز كه در آن زمان زميني باز و عمدتا براي سواركاري، آموزش رانندگي و برگزاري نمايشگاه و سيريك بكار مي رفت) برپا داشته بودند كه طبق گزارش كلانتري 19 پليس تهران و پاسگاه ژاندارمري اميرآباد، نزديک به دويست هزار تن در آن شركت كرده بودند.
    در اين اجتماع سخنرانان خواستار رعايت آزادي ها مندرج در قانون اساسي، حقوق بشر مطابق اعلاميه بين المللي مربوط، برقراري دمکراسي، آزادي زندانيان سياسي و بازگشت آنان (بدون سلب حقوق) به زندگي عادي و فعاليتهاي حرفه اي مربوط شدند. ولي، همينكه ناطقان زبان به انتقاد از شاه گشودند و مردم به دادن شعار بر ضد شاه و حاميان خارجي او پرداختند پليس مداخله كرد و به ميتينگ که برنامه هاي آن ادامه داشت پايان داد و مردم را پراکنده ساخت. دولت بعدا براي دفاع از عمل خود مدعي شد كه اجتماع كنندگان در نظر داشتند به قزل قلعه كه فاصله اي زياد از ميدان جلاليه نداشت حمله برند و با تخريب آن، زندانيان سياسي را آزاد كنند!.
    هشت روز پيش از برپايي اين اجتماع دويست هزار نفري که در طول هفت سال پيش از آن سابقه نداشت، دکتر منوچهر اقبال در پي انتقادهاي متعدد از انتخاباتي که برگزار کرده بود از سمت نخست وزيري کناره گيري کرده، و جعفر شريف امامي نخست وزير شده بود. شريف امامي که همچنان با اعتراض مردم به انتخابات رو به رو بود از کساني که انتخاب شده بودند خواست تا استعفا کنند و راه براي تجديد انتخابات باز کنند. در آن زمان، همين انتقاد علني از تقلب در انتخابات و بحران ناشي از آن، به جبهه ملي امکان داده بود که بار ديگر وارد ميدان شود و مردم را به تشکيل اجتماع در جلاليه دعوت کند.

    [​IMG]


    196‍1م:شاید همگان ندانند که یک اشتباه تایپی باعث تشدید جنگ سرد (جنگ رسانه ای ـ جنگ الفاظ) مصر و ایران شد که از سپتامبر 1961 (شهريور 1340) تا سپتامبر 1970 (درگذشت جمال عبدالناصر در 1349) ادامه داشت. تيرگي روابط مصر با ايران از چند سال پيش از آن، و زماني آغاز شده بود كه شاه اعلام كرده بود كه برسميت شناخته شدن اسرائيل از سوي ايران تازگي ندارد و ما از همان آغاز اسرائيل را شناخته بوديم. قضیه از این قرار است: مصر و سوريه قبلا با هم يكي شده و جمهوري متحد عرب را تشكيل داده بودند كه بعدا يمن هم به آنها پيوسته بود. سوری ها در سپتامبر 1961 وحدت خود با مصر را که از فوریه 1958 تحقق یافته بود لغو کردند و دولت اردن تقريبا بلافاصله استقلال جمهوري سوريه را به رسميت شناخت. خبرگزاري پارس (ايرنا ـ که تا تابستان سال 1350 اخبار خود را مستقيما و بلاواسطه از راديوي دولتی سراسري پخش مي كرد) اين خبر را از آژانسهاي خبري گرفته و پس اديت سردبیر، آن را براي ارسال به راديو جهت پخش به تايپيست مي دهد تا تايپ كند. تايپيست تازه کار که همان هفته استخدام شده بود کلمه "اردن" از دستخط سردبیر را "ايران" مي خواند و "ايران" تايپ مي کند و مصحّح مسئول مقابله متن با تايپ هم متوجه اين اشتباه تايپي نمي شود، زيرا كه خبر دير واصل شده بود و به ساعت پخش اخبار فوری و کوتاه 4 بعداز ظهر چيزي باقي نمانده بود. خبر به همان صورت از راديو ايران پخش مي شود و مانیتورینگ رادیو قاهره آن را ضبط و بی درنگ به عبدالناصر منعکس می کند. دولت مصر اندکي بعد بدون اين که منتظر دريافت گزارش رسمي و اظهار نظر تهران شود سريعا و شديدا نسبت به عمل ایران (که چنین عملی صورت نگرفته بود) واکنش نشان مي دهد و دولت ايران (که قصد شناسايي جمهوري سوريه را در روزهاي بعد داشت)، با توجه به حمله شديد راديو مصر و ناسزاگویی به شخص شاه، در برابر امر انجام شده قرار مي گيرد و به جاي اعلام واقعيت (اشاره به اشتباه تايپي)، در برسميت شناختن سوريه تعجيل و روز بعد تصميم خود را اعلام مي دارد و جنگ رسانه اي دو کشور وارد مرحله شديد خود مي شود و ادامه می یابد که بخشی از تاریخ خاور میانه است.

    [​IMG]

    1346م:در اين روز در سال 1346 (سپتامبر 1967) شهرداري تهران به دلايل بسيار از جمله زيان دهي، از خير شركت واحد اتوبوسراني گذشت و از دولت خواست كه آن را تحويل بگيرد. افزايش بهاي بليت باعث تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران شده بود و دولت آن را لغو كرده بود. اتوبوسراني تهران تا سال 1336 توسط شركتهاي غيردولتي
    23 گانه اداره مي شد كه اين خطوط از نخستين روز سال 1337 يكي پس از ديگري دولتي شدند. نخستين رئيس شركت واحد اتوبوسراني تهران ژنرال علوي مقدم رئيس وقت شهرباني بود.
    شركتهاي غير دولتي اتوبوسراني تهران تلاش بسيار كردند كه دولتي نشوند، ولي موفق نشدند مخصوصا كه اقساط اتوبوسهاي مرسدس بنزي را كه دولت وارد كرده بود و در اختيار آنها گذارده بود پرداخت نكرده بودند و براي افزايش بهاي بليت كه يك ريال بود دستاويزي به عنوان "ادامه خط" و "خط فرعي" اختراع كرده بودند و به اين بهانه از مسافر نيم ريال (ده شاهي) بيشتر مي گرفتند.
    دولت قرار بود كه به جاي اموال شركتهاي خصوصي اتوبوسراني، به آنها از سهام شركت واحد بدهد كه بالاخره اين وعده عملي نشد. مديران شركتهاي غير دولتي سابق دولت را متهم مي كردند كه به منظورهاي سياسي دست به ملي كردن شركتهاي آنها زده است و مي خواهد به اين ترتيب كنترل رفت و آمد در شهر را به دست داشته باشد و از اعتصابات آينده جلوگيري كند. بعضي از صاحبان اين شركتها به دليل كمك به كودتاي 28 مرداد حتي انتظار اين كار را از دولت نداشتند و تا آخرين لحظه آن را باور نمي كردند.

    1989م:ژرژ سيمنون Georges Simenon نويسنده فرانسوي كه 220 داستان نوشت چهارم سپتامبر سال 1989 در گذشت. داستانهاي او كه به 51 زبان ترجمه شده اند تا سال 2000 تيراژي برابر 500 ميليون نسخه داشتند و به همين لحاظ است كه برخي وي را داستان نگار اول قرن 20 مي خوانند. هشتاد و چهار داستان او زمينه پليسي داشته اند. وي كه در بلژيك به دنيا آمده و 86 عمر كرده بود پس از پيدايش ضبط صوت پرتابل، هميشه يكي از آنها را حتي در اطاق خواب باخود داشت تا سوژه ها و ماجراهايي را كه دفعتا به خاطرش مي رسيد ضبط كند تا فراموشش نشوند. سيمنون مي گويد كه نبايد مقيد بود كه يك داستان بيش از 150 صفحه چاپي باشد، با هر اندازه بايد آن را به دست چاپ سپرد، ولي هر داستان بايد درسي بياموزد كه راهنماي مردم قرار گيرد و گرنه نوشتن آن كاري عبث است. وي بلند نويسي را از كارهاي نويسندگان آمريكايي دانسته است كه مي خواهند بزرگي كار خود را از حجم كتاب نشان دهند و ناشر نيز بر همين پايه بهاي فروش را تعيين مي كند. حجم مطلب دليل خوبي محتوا نيست و مردم معاصر وقت زياد براي خواندن لفاظي نويسنده را ندارند.

    [​IMG]


    1908م:امروز زادروز «ريچارد رايت» نويسنده تواناي سياهپوست آمريكايي است كه در چهارم سپتامبر 1908 به دنيا آمد و 52 سال عمر كرد. وي يك كمونيست بود و با يك بانوي كمونيست هم ازدواج كرده بود و 12 سال آخر عمرش را در فرانسه گذراند. رايت كار نويسندگي را از روزنامه نگاري آغاز كرده بود. مدتها نويسنده و سردبير «ديلي وركر» و «نيو مسسز New Masses» نشريات حزب كمونيست آمريكا بود و مجله «تلاش تازه» را تاسيس كرد.
    نخستين داستان او «خرافات» عنوان داشت. داستانهاي ديگر رايت كه به جنبش حقوق مدني سياهپوستان آمريكا يي كمك بسيار كرد عبارتند از: «فرزندان عمو تام»، «پسرك بومي»، «خارج از گودها»، «روز تعطيل»، «رؤياي طولاني»، «هشت مرد» و ....
    ژان پل سارتر و ساير فلاسفه «رايت» را ستوده و گفته اند كه داستانهاي او كمك بزرگي به روشن ساختن مردم كرده و يك دنيا فلسفه اند .

    [​IMG]

    1833م:از همان نخستين روز انتشار روزنامه «نيويورك سان ديلي» در چهارم سپتامبر سال 1833 كه نخستين روزنامه يوميه بشمار مي رود حرفه اي به نام «روزنامه فروشي» به وجود آمد و نخستين روزنامه فروش به نام بارني فلاهرتيBarney Flaherty
    به ابتكار خودش از اين چهار راه به آن چهار راه و از اين رستوران به آن رستوران مي دويد و با صداي بلند تيتر اول روزنامه را جار مي زد تا مردم جلب شوند و بخرند و از همين روز واژه «نيوزبويNewsboy » مصطلح و "بارني" با آن خطاب شد كه تا به امروز موزعين جرايد را با همين عنوان خطاب مي كنند.
    فروش روزنامه سپس علاوه برچهار راهها، در كيوسيك هاي ثابت و متحرك (نيوز ستند) فروخته مي شد كه به تدريج صندوقهاي خودكار و توزيع خانه به خانه (هوم دليوري) جاي آن را گرفته است. در كسب و كار روزنامه داري، برخلاف تصور تحريريه و آگهي ها حرف نهايي را نمي زنند، اين توزيع خوب و كارآمد است كه يك روزنامه را موفق مي سازد.زيرا، وقتي كه روزنامه توزيع خوب داشته باشد، همه مي خواهند در آن مطرح شوند و هركس مي كوشد كه آگهي اش در آن چاپ شود. علت پايين بودن تيراژ روزنامه ها در كشورهاي معروف به جهان سوم؛ نارسايي توزيع و نبودن توزيع خانه به خانه جرايد روزانه است. اديشن اينترنتي (آنلاين) روزنامه ها كه از نيمه دهه 1990 باب شده تنها بر اهميت روزنامه افزوده است و كمكي به درآمد آن نمي كند. روزنامه اي كه اديشن اينترنتي خوب داشته باشد مورد توجه مقامات و شخصيت هاست كه مي خواهند خود و افكارشان در آن مطرح شود، گرچه اخيرا براي اديشن آنلاين روزنامه ها هم به طور جداگانه آگهي گرفته مي شود ولي اين قبيل آگهي ها از ميزان آگهي هاي چاپي آنها مي کاهد.

    1781م:چهارم سپتامبر سالروز استقرار 44 مهاجر اسپانيايي زبان در دره "دود" در جوار يك دهكده سرخپوستي در جنوب كاليفرنيا در سال 1781 است كه نامش را (El Pueblo de Nuesta... Los Angeles) گذاردند که پس از ضميمه شدن کاليفرنيا به قلمرو دولت واشنگتن "لس آنجلس" ناميده شده است كه اينك دومين شهر پرجمعيت آمريكاست و صدها هزار ايراني را در خود جاي داده، به گونه اي كه به "تهران جلس" شهرت يافته است. ايرانيان اين شهر براي خود داراي رسانه هاي متعدد به زبان فارسي هستند و تابلوهاي فروشگاه هاي آنان بيشتر دو زبانه است و در اداره امور شهر مشاركت دمكراتيك دارند.

    1918م:سوم سپتامبر سال 1918 چند واحد نظامي آمريكا براي كمك به سركوب دولت نوپاي بلشويكي روسيه، در بندر "آرخانگل" مستقر شدند و ده ماه در آنجا بودند. فرمانده نيروهاي سرخ كه مانع پيشروي آنان به داخل روسيه شده بود يك كارگر معدن زغال سنگ بود. در جريان جنگ داخلي روسيه كه پس از انقلاب بلشويكي اكتبر 1917 رويداد چند واحد نظامي آمريكا نيز باهدف كمك به ضد انقلابيون روسيه در بندر ولادي وستوك (سيبري) استقرار يافته بودند و تا سال 1920 در آنجا بودند.
    ولاديمير پوتين رئيس دولت و رهبر حزب حاكم روسيه 90 سال بعد و در همان روز (سوم سپتامبر) با اشاره به افزايش كشتي هاي نظامي آمريكا در درياي سياه گفت كه قطعا به اين عمل پاسخ داده خواهد شد. وي گفت: اين سئوال از ذهن من دور نمي شود كه كشتي هاي نظامي آمريكا در آبهاي گرجستان چه مي كنند و چرا به اينجا آمده اند. كمك انساندوستانه را كه با كشتي موشكدار نمي رسانند ـ آن هم كشتي مجهز به تازه ترين موشكها. شمار كشتي هاي نظامي بيگانه در درياي سياه، طبق قراردادهاي بين المللي ناظر برتنگه هاي تركيه محدود است.


    [​IMG]

    2004م:مارتين توريحوس Martin Torrijos رئيس جمهور 41 ساله كشور 105 ساله و 3 ميليون و سيصد هزار نفري پاناما يکم سپتامبر 2004 كار خود را آغاز كرد. وي فرزند ژنرال عمر تريحوس ديكتاتور اسبق پاناما است كه در يك سانحه هوايي اسرارآميز كشته شد.
    به نظر تحليلگران كه در آن زمان در رسانه ها انتشار يافته بود؛ دليل انتخاب مارتين، برغم شهرت ديكتاتوري پدرش از اين قرار بوده است: بدي اقتصاد پاناما كه ايجاب مي كرد يك اقتصاددان زمام امور را به دست گيرد و او تحصيلات و تجربه اقتصادي دارد. گسترش شكاف ميان غني و فقير در پاناما و بالا رفتن آمار بيكاري و تبعيض در اين كشور، كه تمايل عمومي را به تامين عدالت اجتماعي ـ اقتصادي زياد كرده بود و مارتين يك سوسيال دمكرات است. دشمني رئيس جمهوري سابق با كوبا، طبقه كارگر پاناما را كه علاقه به فيدل كاسترو دارد خشمگين كرده بود كه مارتين چپگرا همانند پدرش از موافقان دوستي پاناما و كوباست. به علاوه، مارتين از هواداران تعريض آبراه پاناماست كه مليون و ناسيوناليستهاي پانامايي را راضي مي كند. هر سال 14 هزار كشتي از اين آبراه 94 ساله (ميان دو اقيانوس اطلس و آرام) استفاده مي كنند و هزينه تعريض آن هشت ميليارد دلار برآورد شده است كه مارتين تريحوس قول به حمايت از تعريض داده بود. عمر تريحوس پدر مارتين بود كه ضمن انعقاد قرارداد با كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا به كنترل آمريكا بر آبراه پاناما در پايان قرن 20 خاتمه داد. با وجود اين، هنوز دولت آمريكا در پاناما يك پايگاه نظامي بزرگ دارد. در زمان عمر تريحوس، شاه ايران كه از سلطنت خلع شده بود براي چند ماه به صورت آواره در پاناما اقامت كرده بود و از اين سرزمين بود كه به مصر رفت و درآنجا درگذشت.

    [​IMG]

    2004م:Sheikh Youssef Al- Qaradawi روحانی اسلامي مصري مقيم قطر گفته است: اين يك تكليف شرعي براي هر مسلمان است كه با آمريكاييان ـ نظامي و يا غير نظامي ـ در عراق جنگ و مبارزه كند. اين روحاني كه قبلا موضع ملايمي داشت و از همزيستي پيروان اديان سخن مي گفت اين مطلب را 31 اوت 2004 در قاهره و در سنديكاي روزنامه نگاران مصري بيان کرده بود. مدير دفتر اين روحاني گفته است كه بيانات او به منزله فتواست.
    به گزارش مطبوعات وقت، اين روحاني حمله نظامي آمريكاييان به عراق را تعرض به يك سرزمين مسلمان نشين ( و به منزله تعرض به همه مسلمانان) اعلام داشته بود.
    خبرگزاري انگلستان دراين باره نوشته است: اين روحاني مصري در عين حال يكي از 93 مقام اسلامي است كه در اوت 2004 از مسلمانان سراسر جهان خواسته بود كه به مبارزان عراقي كمك كنند.


    476: رومولوس آگوستوس آخرين امپراتور بخش غربي روم (روم غرب) برکنار شد.
    1553: کورنليادا نوماتالشينو Corneliada Nomatalcino کشيش کاتوليک که يهودي شده بود به حکم يک محکمه مذهبي به مرگ محکوم و آتش زده شد.
    1886: آخرين جنگ بزرگ دولت واشنگتن با سرخپوستان (بوميان آمريکا) طايفه آپاچي به رياست Geronimo پايان يافت. (تفصيل رويداد در سايت پنجم سپتامبر)
    1888: دوربين عکاسي که با فيلم نواري (حلقه فيلم) کار کند توسط موسسه جورج ايستمن ساخته شد.
    1924: ميان روسيه شوروي و آلمان قراردادي مبني برفروش نفت ازجانب روسيه به آلمان امضاشد.
    1933: يک هواپيما به رکورد پرواز هرساعت 300 مايل (480 کيلو متر) رسيد.
    1937: به دستور هيتلر همه باشگاههاي روتاري (Rotary Clubs ) در آلمان بسته شدند.
    1951: نخستين برنامه خبري تلويزيوني مستقيم (اصطلاحا: زنده) پخش شد. اين گزارش خبري از نشست مربوط به امضاي قرارداد صلح با ژاپن تهيه شده بود که در شهر سانفرانسيسکو برپا شده بود. گزارش، مستقيما در سراسر ايالات متحده پخش شده بود.
    1962: سازمان جهاني عمران که يک آژانس دولتي آمريکاست از سوي اين دولت تاسيس شد.
    1974: جورج بوش (پدر) با سمت "سفير آمريکا در چين" به اين کشور فرستاده شد. وي نخستين سفير آمريکا در جمهوري توده اي چين بوده است.
    1979: کردهايي که برضد جمهوري اسلامي شورش کرده بودند از مهاباد بيرون رانده شدند.

    1982: نيروي هوايي عراق (در جريان جنگ عراق و ايران) دو کشتي نفتکش را در آبهاي جزيره خارک هدف حمله قراداد.




    منبع: بیتوته
     
    Anoosh، وضعیت سفید، Seyed و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. مدیر بخش سرگرمی عضو کادر مدیریت ❂مدیر انجمن❂ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/21
    ارسال ها:
    487
    تشکر شده:
    7,195
    امتیاز دستاورد:
    127
    جنسیت:
    زن
    تقویم ۲۱ دی

    در ۲۱ دی ماه این سالها چه گذشت؟


    ¤ سیاسی

    ۱۳۵۸ - تبریز - درگیری بین طرفداران سید محمدکاظم شریعتمداری

    ۱۳۹۳ - تهران - علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق خود در جلسه علنی مجلس، حصر میرحسین موسوی و همسرش را بدون حکم قضایی، بر خلاف قانون اساسی دانست. در میان نطق وی، جمعی از نمایندگان سعی کردند با شعار «مرگ بر فتنه گر» و پایین کشیدن او از جایگاه، نطقش را خاتمه دهند.

    ١٣٩٨ - آغاز اعتراضات سراسری در پی تأیید رسمی نقش سپاه پاسداران در پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در دی ماه ٩٨

    ¤زادروزها

    ۱۲۹۸ - ریچارد فرای، استاد ایران‌شناسی.
    ۱۳۲۴ - مرحوم فتحعلی اویسی، بازیگر ایرانی.
    ۱۳۳۶ - آزیتا حاجیان، بازیگر ایرانی.
    ۱۳۶۰ - محمد نصرتی، بازیکن فوتبال ایرانی.
    ۱۳۴۷ - افشین یداللهی ، ترانه سرا و روانشناس

    ¤ سینما

    ۱۳۶۹ - شروع نمایش فیلم بدون دخترم هرگز به کارگردانی برایان گیلبرت در سینماهای آمریکا.

    ¤فوت ها

    ۱۳۹۰ - شهادت مصطفی احمدی روشن، دانشمند فیزیک هسته‌ای ایران
    ۱۳۹۰ - شهادت رضا قشقایی، کارمند سازمان انرژی اتمی ایران
    ۱۳۳۶ - دادشاه، مبارز بلوچ در زمان محمدرضا شاه پهلوی
     
    f@rid69 از این پست تشکر کرده است.
  10. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏30/11/21
    ارسال ها:
    64
    تشکر شده:
    193
    امتیاز دستاورد:
    33
      • ۲۲ فروردین وفات حضرت خدیجه (س) (3 سال قبل از هجرت)
      • 23 فروردین روز جهانی گل