1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

شروع موضوع توسط omidbenoit ‏19/5/11 در انجمن اخبار و معرفی

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/11
    ارسال ها:
    1,108
    تشکر شده:
    1,033
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    محصل بودم


    بازی فوق العاده زیبای Sid Meiers Civilization V
    تمدن 5

    این بازی از پیچیدگی خاصی بر خوردار است
    (از شمشیر شروع میکنید و به صلاح های پیشرفته میرسید )
    جالبی بازی به نظر من اینجاست که هویت بازی هایی مثل جنگ های صلیبی رو و هدایت همه نیرو ها بر عهده خودتان است باید منابع داشته باشید تا بتوانید مثلا سرباز بسازید و جالب تر این که مثلا از قرن یک شروع میکنید و سلاح اولیه شما شمشیر است و با اختراعات خود کم کمک رشد کرده و در قرن های بعد به صلاح های جالبی مثل هواپیما دست پیدا میکنید (همچین هم فکر نکنید بازیه ساده ای است )

    به شخصه از این سبک بازی ها خوشم میاد نمونه همای مشابه زیادی مثل این بازی وارد بازار شده است مثه جنگ های صلیبی و غیره

    هر کسی این بازی رو کرده بیاد و اطلاعات خودش در مورد این بازی قرار بده تا بقیه هم ازش استفاده کنن درضمن چون این سبک از بازی ها پیچیدگی خاصی رو دارند بهتر هست ساده وروان توضیح بدین

    اگر شما هم فکر میکنید این بازی خسته کننده هست پست سوم رو مشاهده کنید

    اطلاعاتی در مورد بازی

    در بازی Civilization V هجده قوم و ملت مختلف وجود دارد , آمریکا, عرب, آزتک, چین, مصر, انگلیس, فرانسه, آلمان, یونان, هند, ایروکویس ها (آمریکایی های قبل از کشف قاره آمریکا که در آن ساکن بودن) ژاپن, عثمانیان, ایران, روم, روسیه, سیام ها (اسم قدیم تایلند), سونگانها (که در غرب آفریقا سکونت داشتند) . هر کدام از این ملت ها دو تکنولوژی جایگزین منحصر بفرد خود را دارند به عنوان مثال , در عصر آهن , ژاپنی ها سامورایی داشتند و جایگزین شمشیر زن معمولی میشود که بیشتر قوم ها شمشیر زن معمولی داشتن اما سامورایی ها گروه های منحصر بفرد ژاپن هستند و در آن عصر از آنها استفاده میکردند و همینطور سایر قوم و نژاد های گوناگون نیز به همین شکل تکنولوژی ها و سازه های منحصر بفرد خود را خواهند داشت که باز هم به عنوان مثال خیلی از اقوام سربازخانه ای که میسازند barracks نام دارد و شکل استانداردی دارد اما برای روسیه آن سربازخانه Krepost نام دارد و با شکلی متفاوت و البته تکنولوژی متفاوت.

    [​IMG]


    و البته هر ملیتی فرمانروای خودش را دارد, کسانی مثل جرج واشنگتن از آمریکا, هارون الرشید از عربستان, Montezuma از آزتاک, ملکه ووو زتیان از چین که تنها ملکه زن چین بود, رامسیس دوم از مصر, ملکه الیزابت از انگلستان که در سال در سال ۱۹۵۲ به این سمت رسید, ناپلئون بناپارد از فرانسه, بیسمارک از آلمان, اسکندر از یونان, گاندی از هندوستان, هیاواثا از رئیسان قبیله ای در آمریکا, نوبوناگا از ژاپن, سلیمان از عثمانی, داریوش اول از ایران, سزار از روم, کاترین دوم از روسیه, رام خام هائنگ از تایلند و آسکیا از سونگانهای آفریقا. هر کدام از فرمانروایان به سختی روی آنها کار شده که شبیه به واقعیات باشن و هر کدام یک ویژگی مخصوص خودشان را دارند که به زیبایی هر چه تمام تر در بازی از آنها استفاده شده, به عنوان مثال امپراطور چین اغلب فرماندهان قدرتمندی نسبت به باقی اقوام تربیت میکنه یا در تحقیقات و فرماندهی ارتشی گزینه مناسبی هست.
    Civilization V فقط این نیست که شما بهترین فرمانروا را انتخاب کنید و و با یکسری تکنولوژی که بدست می آورید دنیا را فتح کنید و ابر قدرت شوید, یکی از امکانات جدید به بازی اضافه شده سیاست اجتماعی هست که در واقع غیر از شاخه های تکنولوژی که در طول سری بازی بوده این حالت به عنوان دومین شاخه تکنولوژی به بازی اضافه شده است که بر خلاف شاخه تکنولوژی با امتیازات بدست آمده تکنولوژی پیشرفت نخواهد کرد بلکه با امتیازات تمدنی شما و اینکه در چه حالت تمدنی به سر میبرید میتوانید آنها را ارتقاع دهید, در مجموع ۱۰ شاخه سیاست اجتماعی در بازی هست به این شرح: اول سُنت (که تمرکز بیشتر روی ساخت شهر را شامل میشود) دوم آزادی (که بهترین انتخاب برای گشایش سرزمین هست) سوم افتخار (در این حالت ارتش و ادوات نظامی پیشرفت سریع تری خواهند داشت) چهارم تقوا (خوشحالی مردم و پیشرفت تمدنی را شامل میشود) پنجم پشتیبانی (که باعث تقویت روابط با شهرهای دیگر میشود) ششم دستور ( باعث کاهش فساد و مدیریت بهتر امپراطوری های پهناور میشود) هفتم حکومت مستقل (باعث ارزان تر و مطیع تر شدن افراد میشود) هشتم استقلال (که باعث پیوستن اغلیت ها و کسانی که به تمدن علاقه مندن به شما میشود) نهم فلسفه عقل گرایی (باعث پیشرفت سریع تر در تکنولوژی میگردد) و دهم تجارت (که امتیازات ویژه ای برای داد و ستد ها دربر خواهد داشت). هر کدام از این ۱۰ نوع سیاست خیلی کار آمد و پرقدرت هستند در طول بازی و البته برخی از آنها خیلی خیلی گران قیمت است به دست آوردنشان و این قسمت بازی نیز جزو مهمترین و البته مهمترین بخش بازی هست که در شماره های قبل شاهد آن نبوده ایم. به عنوان مثال ناپلئون یکی از ویژگی هایش در این بازی بدست آوردن سریع تر امتیازات تمدنی هست در هر شهری که او پیدا میکند و این ویژگی او بخاطر زودتر رسیدن به تمدن در این راه و پیروزی تمدنی بازی بیشتر به کارش می آید و در مقابل سایر اقوام میتواند رشد سریع تری داشته باشد, البته به این شکل بازی به پایان نخواهد رسید , در بازی انواع مختلف راه ها برای پیروزی هستند که میتوانید یکی را انتخاب کنید که به این شرح هستند: مسابقه فضایی (اولین کشوری که بتواند پا به خارج از جو زمین بگذارد دراین حالت پیروز هست) پیروزی دیپلماسی (تبدیل شدن به کشور اول سازمان ملل) پیروزی امتیازی (در این حالت هر قوم و کشوری بیشترین امتیاز را تا پایان سال ۲۰۵۰ کسب کند پیروز هست) و پیروزی سلطه (همان تصرف یا نابودی سایر پایتختها توسط یک قدرت) و البته با وسعت پایان ناپذیر شماره پنج بازی یکی دیگر از راه های پیروزی بدست آوردن تسلط روی %۷۵ تمام سرزمین ها هست.

    حداقل سیستم مورد نیاز:

    Operating System: Windows XP SP3/ Windows Vista SP2/ Windows 7
    Processor: Dual Core CPU
    Memory: 2GB RAM
    Hard Disk Space: 8 GB Free
    DVD-ROM Drive: Required for disc-based installation
    Video: 256 MB ATI HD2600 XT or better, 256 MB nVidia 7900 GS or better, or Core i3 or better integrated graphics
    Sound: DirectX 9.0c-compatible sound card
    DirectX: DirectX version 9.0c

    سیستم پیشنهادی:

    Operating System: Windows Vista SP2/ Windows 7
    Processor: 1.8 GHz Quad Core CPU
    Memory: 4 GB RAM
    Hard Disk Space: 8 GB Free
    DVD-ROM Drive: Required for disc-based installation
    Video: 512 MB ATI 4800 series or better, 512 MB nVidia 9800 series or better
    Sound: DirectX 9.0c-compatible sound card
    DirectX: DirectX version 11

    توضیحاتی در مورد بازی Civilization V:
    شرکت تولید کننده: Firaxis Games
    شرکت ناشر: ۲K Games
    زبان: English
    پلتفرم: PC
    ژانر: استراتژیک

    تصاویری از محیط بازی: (روی تصاویر کلیک کنید)


    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    دانلود پارت ۱: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۲: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۳: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۴: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۵: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۶: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۷: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۸: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۹: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۰: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۱: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۲: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۳: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۴: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۵: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۶: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link
    دانلود پارت ۱۷: Rapidshare ....... Mediafire ....... Direct Link

    حالا بعد از خرید و یا دانلود بازی میریم سر اموزش
     
    Mobinmusa و وضعیت سفید از این پست تشکر کرده اند.
  2. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/11
    ارسال ها:
    1,108
    تشکر شده:
    1,033
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    محصل بودم
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    سلام.
    در اين جا نقد بازي Civilization V را مشاهده مي کنيد. اميدوارم که خوشتان بيايد. در ضمن ممکن است من بعدا نقد هاي ديگري هم از اين بازي بنويسم ، همين طور شما در اين جا مي توانيد به بحث در مورد اين بازي و موضوعات مرتبط با اين بازي هم بپردازيد. در ضمن دليل خود را به خاطر انتخابتان در نظرسنجي دوم بنويسيد.(به جز بازي نکرده ام) دليل خودم به دليل ذکر شده در نقد ، صداگذاري را نقطه ضعف اين بازي مي دانم.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    نام بازي: Sid Meier's Civilization V
    سازنده: Firaxis Games
    ناشر: 2K Games
    رده بندي esrb: +10
    نقد بازي:
    داستان (تاريخ را بسازيد.):
    در بازي تمدن 5 داستان به آن معنا وجود ندارد و شما در نقش تمدني که انتخاب کرده ايد ظاهر شده و در تاريخ به پيش مي رويد و تاريخ را مي سازيد و شهر هاي مختلف را فتح مي کنيد و... و زياد نمي شود درباره ي داستان بازي حرف زد چون شما تاريخ را مي سازيد البته مود هايي هم وجود دارند که احتمالا در آن ها داستان معناي بيش تري پيدا مي کند.
    گرافيک:
    گرافيک بازي واقعا خوب است و بسيار زيباست ، همين طور يک نسخه هم مخصوص کساني که DX11 دارند وجود دارد.(و من اين نسخه را بازي نکرده ام و نسخه DX9 را نقد مي کنم.) در اين نسخه از بازي گرافيک واقعا بهتر از نسخه هاي قبل شده و همه چيز بسيار چشم نوازتر است و همين طور به جزييات واقعا توجه شده مثلا شما به امواج دريا ها توجه کنيد و... در اين نسخه سيستم خانه هاي بازي کمي تغيير کرده و تبديل به شش ضلعي شده و به همين دليل مرز ها واقعا طبيعي هستند همين طور يک حالت در بازي هم هست که همه چيز به حالت دوبعدي و خانه ها به شکل شش ضلعي کامل و محسوس مي شوند و در اين حالت هر چيزي يک نماد مخصوص دارد و اين حالت هم بسيار زيباست. نکته ي ديگر اين است که وقتي که داريد يک عمارت wonder مي سازيد آن عمارت به صورت نيمه تمام و در حال ساخت بر روي نقشه نمايان مي شود که نشان دهنده ي اين است که چه قدر به جزييات توجه شده است در اين نسخه هم وقتي عمارتي(wonder) ساخته مي شود آن را به شما نمايش مي دهد ،البته اين قسمت در اين نسخه با نسخه ي پيش فرق دارد و در نسخه ي پيش (تمدن 4) نشان مي داد که چگونه ساختمان ساخته مي شود ولي در اين نسخه يک نقاشي از آن نمايش مي دهد و من به شخصه از اين کار ناراحتم. همين طور در اين نسخه وقتي عمارتي ساخته شود سخني از بزرگان هم مي گويد. (جمله آخر به گرافيک مربوط نيست)
    موسيقي و صداگذاري‌:
    موسيقي بازي واقعا عالي است ، هر تمدن موسيقي هاي مخصوص خودش را دارد ، يکي از موسيقي هاي مخصوص ايران ، موسيقي "مرغ سحر" است که واقعا زيباست به علاوه موسيقي هاي مناطقي که از نظر فرهنگي با تمدن شما نزديک هستند هم پخش مي شود و به طور کلي موسيقي عالي است ولي صداگذاري ، صداگذاري به طور کلي خوب است و شخصيت ها اکثرا با زبان تمدن خود صحبت مي کنند ولي استثناتي هم هستند!: مثلا تمدن مصر به غير از هر بار صحنه ي اولي که با او مذاکرات را شروع مي کنيد در بقيه صحنه ها عربي حرف مي زند و اين در حالي است که پادشاه آن رامسس دوم است که در زمان او مصريان عربي حرف نمي زدند ، مورد ديگر اين است که هارون الرشيد (پادشاه عربستان در بازي) در اولين باري که با او مواجه مي شويد در حرف هايي که مي زند مي گويد "آيم (I'm) هارون الرشيد" و اين معني اش مي شود "من هارون الرشيدم" اما آيا هارون الرشيد بايد به جاي اين که به عربي بگويد "اَنَاَ هارون الرشيد" بايد به انگليسي بگويد"آيم (I'm) هارون الرشيد" آن هم در حالي که بقيه ي کلمات را به زبان عربي مي گويد!!!؟ و يا بدتر از همه اين که داريوش عربي حرف بزند و در اولين باري که او را مي بينيد به عربي نام کامل (!) بگويد "شلام العه" که يعني "سلام العيکم" و بعد هم بگويد "اَنَاَ داريهوش"(به حرف ه داريوش دقت کنيد!) که يعني "من داريوشم" ولي متاسفانه اين را به عربي ميگويد ولي با لهجه ي غير عربي. متاسفانه صدا گذاري بازي پر از گاف است ولي اين گاف ها باعث نمي شود که در بازي دچار مشکلي شويد و لذت نبريد فقط سطح بازي را پايين مي آورند و باعث مي شوند هر کس که متوجه اين گاف ها شود به بازي بخندد.
    گيم پلي:
    گيم پلي اين بازي همانند نسخه هاي قبلي واقعا عالي و بي نقص است ، شما در ابتدا اگر بخواهدي بازي معمولي را شروع کنيد (نه مود را) يا بازي را به صورت سريع شروع مي کنيد و بازي به صورت تنظيماتي که از پيش در صفحه مخصوصي شده شروع مي شود يا اين که شما وارد اين صفحه مي شويد و مواردي مانند تمدن خود ، نوع نقشه ، اندازه ي نقشه ، درجه سختي بازي و... را تنظيم مي کنيد که البته اگر وارد صفحهي تنظيمات پيشرفته شويد مي توانيد موارد ديگري از جمله تعداد کشور هاي مستقل و... را تنظيم کنيد. يکي از نکات مثبت سري بازي هاي تمدن (من نسخه ي 4 و 5 ا بازي کردم و از ديگر نسخه ها مطلع نيستم.) وجود درجه سختي هاي زياد است که باعث مي شود شما با توجه به آشنايي تان با بازي و موارد ديگر يکي از درجه هاي سختي را انتخاب کنيد و اين باعث مي شود تا کاربران تازه کار بتوانند به راحتي بازي کنند و به همين دليل اين يکي از نکات مثبت بازي است.
    يکي ديگر از تغييرات بازي اضافه کردن کشور هاي مشتقل است که بسته به تنظيمات شما و ... تعدادشان متفاوت است. اين کشور ها با اين کشور هاي قدرتمندي نيستند ولي در روند بازي بسيار تاثير گذارند مثلا اگر با بعضي از آن ها (با همه ي شان) متحد شويد آن ها به شما unit مي دهند يا ميتوانيد از منابعي که در کشر آن ها است استفاده کنيد و يا ... اما يکي از مهم ترين مزاياي متحد شدن با آن ها اين است که اگر سازمان ملل ساخته شود بعد از هر تعداد دوره مشخصي راي گيري برگزار مي شود که در آن هر تمدني (تمدن هاي بزرگ نه کشور (تمدن) هاي مستقل) که بيش ترين راي را بياورد به صورت ديپلماتيک برنده مي شود و اگر شما با آن ها متحد باشيد آن ها به شما راي مي دهند و اگر شما بيش ترين راي را بياوريد ، يک پيروزي ديپلماتيک بدست مي آوريد.
    يکي ديگر از تغييرات اين نسخه تغيير بعضي از رهبران بازي و حذف بعضي از تمدن ها (و در نتيجه حذف رهبران آن ها) و اضافه کردن بعضي از تمدن ها (و در نتيجه اضافه کردن رهبران آن ها) است. از رهبراني که تغيير کرده مي توان به رهبر کشور عربستان اشاره کرد که از صلاح الدين به هارون الرشيد اشاره کرد و همين طور به رهبر کشور ژاپن اشاره کرد که از (شوگان) توکوگاوا به اُدا نوبوناگا تغيير کرده است. از مهم ترين تمدن هايي که حذف شده اند مي توان به اسپانيا اشاره کرد و تمدن هايي هم که اضافه شده اند تمدن سونگهاي (به فرماندهي آسکيا) و تمدن سيام (اسم فرماندهش را دقيق نخوانده ام در هر حال اسمش طولاني است.) است.
    يکي ديگر از نکات بازي که در بخش گرافيک هم به آن اشاره کردم تغيير خانه هاي بازي از مربع به شش ضلعي است و اين باعث شده که حرکت ها به هر سمتي زيبا تر شوند.
    يکي ديگر از تغييرات اين بازي اين است که ديگر نمي توانيد بيش از يک واحد در يک خانه داشته باشيد (هواپيما ها ، بمب ها و کارگران شامل اين موضوع نمي شوند.) و اين مورد به نظر من بازي را جذاب تر مي کند (هر چند بعضي مواقع بعضي باگ ها اين قانون را به غير از حالت استثنا نقص مي کنند و در حالي که آرم يک واحد در يک خانه نشان داده مي شود دو واحد در يک خانه هستند.) و نکته ي ديگر اين است که شهر ها صاحب نوار سلامتي (جان ، لود) شده اند و اين باعث مي شود که هر شهري که نيروي نظامي نداشت را نتوان به راحتي تصرف کرد و نکته ي استثنا در مورد اين که در هر خانه فقط يک واحد نظامي مي تواند باشد اين است که وقتي شما بخواهيد به يک شهر حمله کنيد و تصرف شهر حتمي باشد مي توانيد موقع حمله روي يک واحد نظامي در يک خانه قرار بگيريد که بعد از تصرف شهر نيروي شما وارد شهر مي شود و روي واحد مورد نظر قرار نمي گيرد.
    نکته ي ديگر در مورد گيم پلي اين است که نيرو هاي تيرانداز مي توانند خانه هاي دورتر از يک خانه را هم هدف بگيرند که اين مورد به واقعي تر شدن جنگ در بازي تمدن 5 کمک کرده است.
    يک ديگر از تغييرات بازي هم اين است که شهر ها هم مي توانند نيرو هاي دشمني که در تيررس آن ها است را هدف قرار بدهند و اين هم يکي از تغييرات خوب بازي است.
    يکي ديگر از مواردي که به بازي اضافه شده مشاوران هستند که در زمينه هاي مختلف به شما پيشنهاد هاي خوبي مي دهند. (به زبان انگليسي ، که اگر اين قسممت متن هايش توسط شرکت دارينوس دوبله شود بازي را مي توان بسيار بهتر جلو برد.)
    يکي ديگر از چيزهايي که به بازي اضافه شده بخش "سي يا ست هاي اجتماعي" است که در آن شما سي يا ست هاي مختلف را انتخاب مي کنيد و اين کار بوسيله ي فرهنگ انجام مي شود (در اين شماره فرهنگ علاوه بر گسترش مرز ها امکان انتخاب سي يا ست هاي جتماعي را هم به شما ميدهد.) و شما بايد ابتدا (بعد از بدست آوردن امکان انتخاب) يکي از سي يا ست ها را انتخاب کنيد ، سپس در امکان انتخاب بعدي مي توانيد يکي از زير شاخه هاي سي يا ستي که انتخاب کرده بوديد را انتخاب کنيد ، يا سي يا ست ديگري را انتخاب کنيد و به همين منوال پيش برويد ، براي کامل شدن هر سي يا ست شما بايد بعد از انتخاب آن ، در امکان انتخاب هاي بعدي بايد زير شاخه هاي آن سياست را کامل کنيد. بعد از کامل کردن 5 سي يا ست مي توانيد يک پروژه به نام پروژه ي آرمان شهر (UTOPIA) را انجام دهيد و اگر اين پروژه را انجام دهيد يک پيروزي فرهنگي بدست خواهيد آورد ،‌ در ضمن سي يا ست هاي اجتماعي هر کدام براي شما فايده هاي مشخصي دارند و به همين دليل شما با توجه تمدن تان و هدفتان و... آن ها را انتخاب مي کنيد.
    يکي از پيشرفت هايي که اين نسخه کرده ساده کردن رابط کاربري است و خيلي از گزينه هايي که قبلا بود به آن صورت وجود ندارند ولي اکثر آن ها هنوز هم هستند اما اين گونه نيست که هر کدام در صفحه يک گزينه ي مخصوص داشته باشند و در يک گزينه (آيکون) جمع شده اند که وقتي روي آن کليک مي کنيد چند قسمت مختلف را مي نويسد که بسته به اين که چه کاري را مي خواستيد بکنيد با چه چيزي را مي خواستيد بدانيد ، مي توانيد آن ها را انتخاب کنيد. (مثلا يکي از اين قسمت ها که نامش به صورت نوشته مي آيد پيشرفت هر تمدن در هر يک از پيروزي ها است.)
    همين طور اين بازي خود يکي دايرة المعارف دارد که همه ي ساختمان هاي بازي روش بازي و ... را به خوبي شرح مي دهد و يک راهنماي کامل براي بازي است و حتي اطلاعات عمومي را هم افزايش مي دهد.(که اگر اين قسمت هم توسط شرکت دارينوس متن اين دايرة المعلرف فارسي شود (و متن هاي ديگر بازي) واقعا اين بازي زيبا مي شود و هر کسي به راحتي اين بازي را ياد مي گيرد.)
    به طور کلي مي توان گفت گيم پلي بازي تمدن 5 عالي و کم نقص است.
    و در آخر اين بازي يکي از بهترين بازي هاي استراتژي دوره اي است که ارزش امتحان کردن را دارد و مهم ترين نکته ي منفي آن صداگذاري اشتباه بعضي از راهبران تمدن ها است که خيلي باعث نمي شوند لذت بازي کم شود ولي در هر حال ايرادند.
    نمره ي من به اين بازي : 9.5 از 10
    نمره هاي بازي در سايت gamespot (گيم اسپات):
    GameSpot Score (نمره ي سايت گيم اسپات): 9.0 از 10
    Critic Score (نمره ي منتقدان): 9.0 از 10
    User Score (نمره ي اعضا): 8.1 از 10

    اميدوارم از نقد و تاپيک خوشتان بيايد.
     
    وضعیت سفید از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/11
    ارسال ها:
    1,108
    تشکر شده:
    1,033
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    محصل بودم
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    سلام.
    در اين جا توضيحات تمدن ها (نام ، فرمانده ، نيروي ويژه ، ساختمان ويژه (اگر ساخمان ويژه داشته باشد) و توانايي ويژه) را مشاهده مي کنيد. اميدوارم که خوشتان بيايد. پیشرفت در نوع لحجه و زبان رو هم میشه بهش اضافه کرد
    ----------------
    تمدن ها و توضيحات آن ها: (به ترتيب حروف الفباي انگليسي) ولی ایران اول


    1- ایران (پرشیا)

    [​IMG]

    فرمانده: داريوش اول ملقب به داريوش کبير
    نيروي ويژه: گارد جاويدان جايگزين: نيزه دار
    ساختمان ويژه: دادگاه ساتراپي جايگزين: بانک
    توانايي ويژه: ميراث هخامنشي
    دوران طلايي 50% طولاني ترند و در دوران طلايي نيروها 1+ واحد توانايي حرکت بيش تر و 10%+ نيروي نبرد (رزم) بيش تر بدست مي آورند.


    پارس های در جنوب ایران کنونی حکومت خود را آغاز کردند. آنان در زمان داریوش پیشرفت بسیاری کردند و مناطق بسیار را تصرف کردند. ایران یکی از پرفرهنگ ترین تمدن های آن زمان بود که در سالیان بعد توسط اسکندر مقدونی فتح شد.

    دوستان توجه کنن زبان داریوش کبیر عربی نیست بلکه چون نمی دونستن زبان اون موقع چی بوده یه جوری زبان باستانی گزاشتن که یکم شبیه عربی هست فقط می دونستن که اون موقع از زبان آرامی برای ارتباط بین بخش های مختلف امپراطوری استفاده می شده برای همین از این زبان استفاده شده


    2- ایالات متحده آمریکا

    [​IMG]

    رهبر : جورج واشنگتون
    توانایی ویژه : Manifest Destiny
    نيروي ويژه: هواپيماي ب17 (B17) جايگزين: هواپيماي بمباران گر
    نیروی ویژه : Minutemen
    زبان انگلیسی

    ایالات متحده آمریکا ، واقع در آمریکای شمالی ، در قرن 18 کشف شد. پس از مدتی اروپاییان دست به استعمار این قاره زدند. در اوایل قرن 19 آمریکا با رهبری جورج واشنگتون انقلاب کردند و اروپاییان را از کشور خود بیرون زدند. بعد از آن آمریکا به قدرت اول جهان تبدیل شد و در قرون 19 ، 20 و 21 از نظر قدرت سیاسی ، نظامی و فرهنگی در صدر کشور های دیگر قرار گرفت.

    تمامي واحد هاي زميني 1+ واحد ديد بيش تري دارند و 25% هزينه ي خريد هر خانه (منظور خانه هاي شش ضلعي بازي است نه خانه به معني house)(کاشي)(tile) پايين مي آيد.

    3- عربستان

    [​IMG]
    فرمانده: هارون الرشيد
    نيروي ويژه: تيرانداز شتر سوار جايگزين: شواليه
    ساختمان ويژه: بازار جايگرين: فروشگاه (مارکت)
    توانايي ويژه: کاروان تجاري
    1+ طلاي بيش تر بابت راه تجاري بدست مي آيد و کميت ذخاير نفت دو برابر مي شود.
    زبان عربی
    هارون لرشید خلیفه مسلمانان بود که در زمان او عباسیان بسیار پیشرفت کردند. در زمان او خاندان ایرانی به نام برمکیان کشور را اداره می کردند و این بزرگ ترین علت پیشرفت آنان بود. در زمان هارو الرشید اسپانیا ، شمال آفریقا ، خاورمیانه ، آناتولی ، بالکان و ایران فتح شد و رومی ها نیز زیر فرمان او کار های خود را انجام می دادند.


    4- آزتک ها

    [​IMG]
    فرمانده: مونتِزوما
    نيروي ويژه: جگوار جايگزين: جنگجو
    ساختمان ويژه: باغ هاي شناور جايگزين: آسياب آبي
    توانايي ويژه:قربانيان اسير
    در ازاي کشتن دشمنان فرهنگ بدست مي آيد.


    آزتک ها گروه خورشید پرست در آمریکای جنوبی در قرون 15 و 16 بودند. آن ها بسیار خونریز و سریع بودند . امپراطوری آنان سراسر آمریکای جنوبی را فتح کرد اما سرانجام توسط اروپاییان نابود شدند. اما هنوز هم عده ای از اجداد آن ها در معابد پنهان خورشید پرستی می کنند و مانند قبل امپراطوری خود را در این معابد انجام می دهند!


    5- چین

    [​IMG]
    فرمانده: وو زتيان
    نيروي ويژه: چو - کو - نو جايگزين: کمان صليبي داران
    ساختمان ويژه: کاغذ سازي جايگزين: کتابخانه
    توانايي ويژه: هنر جنگ
    تاثير گذاري و افزايش درجه سربازان توسط ژنرال هاي بزرگ بيش تر مي شود.
    زبان چینی باستان
    چین از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشر می باشد و بیش از 6000 سال قدمت دارد. چینیان را می توان در زمانی قدرت شرق دور نامید. چینی ها نیز دارای فرهنگ بسیار قوی هستند.


    6- مصر

    [​IMG]

    فرمانده: رامسس دوم
    نيروي ويژه: ارابه ي جنگي جايگزين: کماندار ارابه سوار
    ساختمان ويژه: مقبره ي بوريال جايگزين: معبد
    توانايي ويژه: سازندگان بناي يادبود (مقبره)
    در هنگام ساخت عجايب 20% توانايي ساخت و ساز بيش تر بدست مي آوريد. (هر بنا باري ساخت به ميزان مشخصي توانايي ساخت و ساز نياز دارد و مثلا اگر بنايي که به 120 توانايي ساخت و ساز نياز دارد در شهري با توانايي ساخت و ساز 40 ساخته شود، بعد از 3 دوره ساخته مي شود. (120 تقسيم بر 4 مساوي 3) و براي مثال توانايي ويژه مصر اگر عجايبي با 120 توانايي ساخت و ساز در شهري با توانايي ساخت و ساز 100 ساخته شود در 1 دوره ساخته مي شود.(120=20% + 100 و 120 تقسيم بر 120 مساوي 1)

    مصر را می توان قدیمی ترین تمدن روی زمین نامید. مصری ها دفعات بسیار زیر حکومت دیگر تمدن ها بوده اند و می توان گفت اوج قدرت خود را در زمان رامسس دوم داشته اند.


    7-انگلستان

    [​IMG]

    انگلستان
    فرمانده: اليزابت
    نيروي ويژه: کمان بلند داران جايگرين: کمان صليبي داران
    نيروي ويژه: کشتي خطوط مقدم جايگزين: فريگيت
    توانايي ويژه: مجموعه ي بي نظير خورشيد
    2+ حرکت اضافي براي تمامي واحد هاي دريايي

    انگلستان واقع بر بریتانیا کبیر ، قدرت مند ترین کشور اروپا محسوب میشد. انگلستان با سیستم امپریالیستی توانست ثروت بسیاری به دست آورد و قدرتمند و قوی شود.


    8- فرانسه

    [​IMG]
    فرانسه
    فرمانده: ناپلئون بناپارت
    نيروي ويژه: لژيون خارجي جايگزين: پياده نظام (نيرو هايي با سلاح گرم در دوره ي صنعتي)
    نيروي ويژه: تفنگ دار فرانسوي (ماسکتر) جايگزين: تفنگ دار
    توانايي ويژه: Ancien regime
    قبل از کشف "قدرت بخار (Steam power)" هر شهر در هر دوره 2+ فرهنگ اضافي دريافت مي کند.

    فرانسه با ناپلئون معروف است. ناپلئون یک امپراطور بزرگ بود که برای اولین بار توانست فرانسه را از انگلستان قوی تر سازد. ناپلئون قلمرو فرانسه را تا روسیه پیش برد ولی بر اثر سرما نیروهای زیادی از دست داد و شکست خورد. در حال حاضر فرانسه یکی از مراکز اصلی هنر است.


    9- آلمان

    [​IMG]

    فرمانده: اتو (و، اُ خوانده شود) وان بيسمارک
    نيروي ويژه: Landsknecht جايگزين: تبر زين دار
    نيروي ويژه: (تانک) پانزر جايگزين: تانک
    توانايي ويژه: خشم تايتونيکي
    بمحض نابودي يک واحد بربر که در اردوگاهشان باشد، 50% شانس بيش تري بدست مي آوريد که 25 طلا بدست آوريد و آن خانه (tile) به شما ملحق شود.

    آلمان نیز از کشور های مهم و قدرتمند غرب جهان محسوب می شود. بیسمارک رهبر آلمانیان با انقلاب توانست آلمان را خوداتکا کند و کشور های اتریش و... را بیرون کند. بیسمارک دوباره نام پروسیه را به آلمان عوض کرد.


    10- یونان

    [​IMG]

    فرمانده: اسکندر مقدوني (الکساندر)
    نيروي ويژه: companion cavalry جايگزين: اسب سوار
    نيروي ويژه: hoplite جايگزين: نيزه دار
    توانايي ويژه: اتحاديه ي مربوط به يونان
    تاثير شما بر دولت-شهر ها به اندازه ي نصف زمان عادي کم مي شود و براي تمدن هاي ديگر به اندازه ي دو برابر زمان عادي کم مي شود.

    یونان قدیم را می توان از قوی ترین تمدن ها در اروپا در زمان قدیم شناخت. یونان تولدی به بزرگترین هنرمندان ، فیلسوف ها ، دانشمندان ، تاریخ نویسان ، نویسندگان و جنگجویان داد.


    11-هند

    [​IMG]

    فرمانده: ماهاتما گاندي
    نيروي ويژه: فيل جنگي جايگزين: کماندار ارابه سوار
    ساختمان ويژه: mughal fort جايگزين: قلعه
    توانايي ويژه: رشد جمعيت
    نارضايتي حاصل از تعداد شهرها دو برابر و نارضايتي حاصل از تعداد شهروندان نصف مي شود.*
    * در اين بازي منظور از 1 واحد شهروند، يک نفر شهروند نيست. (توضيح اين موضوع کمي سخت است ، پيشنهاد مي کنم بازي را انجام دهيد تا متوجه شويد.)

    جمهوری هند دومین کشور از نظر جمعیت در دنیاست. هند از قدیمی ترین تمدن های جهان محسوب می شود . بزرگترین مرد هند ماهاتما گاندی است ، که او نیز با انقلاب و ایده ها و افکار بسیار بزرگ و قدرتمند خود توانست هند را قدرت مند سازد.


    12- ایرکویز

    [​IMG]
    قبايل ايروکيوس (ايروکي)
    فرمانده: هياواتا (هياواتها)
    نيروي ويژه: جنگجوي موهاوک (و در مو، آُ خوانده شود) جايگزين: شمشيرزن
    ساختمان ويژه: خانه ي دراز جايگزين: کارگاه
    توانايي ويژه: مسير جنگي بزرگ
    در هنگام عبور نيرو ها از forest و جنگل در سرزمين دوست مانند اين است که از راه عبور کنند. اين خانه ها(tile) مي توانند براي راه اندازي مسير تجاري استفاده شوند.*
    *در اين بازي forest نمونه ي کوچک تر جنگل است. (چون هر دو يک معني را مي دهند ذکر کردم)

    یکی از عجیب ترین تمدن های آمریکا. جمعیت این افراد هرگز ار 20000 نفر بیشتر نمی شده. آنان حتی زبان برای نوشتن نداشتند ، هیچ صنعتی نداشتند ، ولی توانستند با کمان و شمشیر سالیان سال در برابر توپ و تفنگ اروپاییان ایستادگی کنند.


    13-ژاپن

    [​IMG]

    فرمانده: اُدا نوبوناگا (و در نو، اُ خوانده شود)
    نيروي ويژه: سامورايي جايگزين: شمشير بلند دار
    نيروي ويژه: هواپيماي صفر (Zero)(زيرو) جايگزين: جنگنده
    توانايي ويژه: بوشيدو
    نيرو ها در حين جنگ قوت کاملي دارند مگر آن که صدمه ببينند.(اگر صدمه ببينند ديگر قوت کاملي ندارند)

    ژاپن واقع در شرق دور ، معروف به سامورایی هایش است. ژاپن یک کشور در روی سنگ های آتش فشانی است به همین علت هر روز در آن جا زلزله می آید. ژاپنی ها به همین سبب دارای ساختمان های بسیار قدرت مند هستند که در برابر جنگ ها و زلزله ها بسیار مقاوم می باشند.


    14-عثمانی ها

    [​IMG]

    فرمانده: سليمان
    نيروي ويژه: جانيثاري جايگزين: تفنگ دار
    نيروي ويژه: سيپاهي جايگزين: نيزه دار سواره
    توانايي ويژه: کِشتي بربري (Barbary corsairs)
    50% شانس بيش تري براي ملحق شدن يک واحد دريايي بربري به شما و بدست آوردن 25 طلا داريد.


    ترکان مسلمان عثمانی در ترکیه کنونی در اوایل قرن 13 امپراطوری خود را آغاز کردند. آنان در زمان سلیمان بسیار پیشرفت کردند و سرانجام توسط ناپلئون از بین رفتند. ولی مجسمه ها و تابلو های بسیار از آنان در ترکیه کنونی باقی مانده است.



    15-روم

    [​IMG]

    فرمانده: آگوستوس سزار
    نيروي ويژه: باليستا جايگزين: منجنيق معمولي (اوليه)
    نيروي ويژه: لژيون جايگزين: شمشيرزن
    توانايي ويژه: شکوه روم
    25% توانايي ساخت و ساز بيش تر بخاطر بناهايي که در پايتخت هستند.

    روم را می توان بزرگ ترین کشور سیاسی و نظامی اروپا در قرون وسطی نامید. این کشور 6 قرن باقی ماند و امپراطوری کرد. آگوستوس سزار بزرگترین رهبر و قهرمان رومیان محسوب میشد.


    16- روسیه

    [​IMG]

    فرمانده: کاترين
    نيروي ويژه: Cossack جايگزين: سواره نظام تفنگدار (Cavalry)
    ساختمان ويژه: کِرِپوست (krepost) جايگزين: سربازخانه
    توانايي ويژه: ثروت سيبري
    منابع استراتژيک 1+ توانايي ساخت و ساز به شما مي دهند و اسب، آهن و اورانيوم با کميت دو برابر آماده مي شوند.*
    *در اين بازي سه نوع منبع داريم: منابع اضافي (Bonus)، منابع استراتژيک (Strategic) و منابع لوکس (Luxury) که منابع استراتژيک شامل: "آلومينيوم، زغال سنگ، اسب، آهن، نفت و اورانيوم" مي شود.

    روسیه یکی از خارقالعاده ترین کشور های جهان محسوب میشود. قسمتی از آن در آسیا است و قسمتی از آن در اروپا ، ثروت مند و سرشار از منابع طبیعی و مردمی با فرهنگ. تا بحال توسط گوث ها ، هان ها ، فرانسه و آلمان تجاوز شده ، ولی هرگز فتح نشده است و از اول تاریخ نامش همان روسیه مانده است. امپراطوری ، کمونیستی ، دیکتاتوری و دموکراسی ، این ها همه در کمتر از 100 سال حاکم روسیه بوده اند. این دلایل روسیه را قدرتمند ساخته و توانسته آن را قدرت شرق جهان سازد.


    17-سایام

    [​IMG]

    فرمانده: رامکامهااِنگ (رامخامهااِنگ)
    نيروي ويژه: فيل نارِسوآني (اهل نارسوآن) جايگزين: شواليه
    ساختمان ويژه: وات (Wat) جايگزين: دانشگاه
    توانايي ويژه: پدر حکومت فرزندان (کودکان) (Father governs children)
    غذا و فرهنگي که از کشور هاي مستقل (دولت-شهر) بدست مي آيد 50% افزايش پيدا مي کند.

    این تمدن یکی از تمدن های کوچک آسیا بوده که در مالزی و تایلند کنونی حکومت می کردند. رامخامهائنگ بزرگترین و تنها رهبر معروف این تمدن بوده است.


    18- سانگای

    [​IMG]

    رهبر: آسکيا
    نيروي ويژه: سواره نظام ماندِکالو (مَندِکالو) جايگزين: شواليه
    ساختمان ويژه: مسجد هرمي شکل گِلي جايگزين: معبد
    توانايي ويژه: جنگ سالار رودخانه
    از تصرف و نابودي اردوگاه بربريان و غارت و نابودي شهر ها طلاي سه برابر بدست مي آيد. نيرو هايي که در کِشتي (نيرو هاي خشکي اي که به دريا رفته اند) هستند مي توانند از خودشان دفاع کنند.*
    *در اين بازي نيرو ها بدون نياز به واحد دريايي مي توانند وارد دريا شوند ولي در دريا قابليت دفاع از خود را ندارند ولي اگر تمدن سونگهاي باشيد توانايي دفاع دارند.


    سانگای امپراطوری بزرگی در غرب آفریقا در قرون 15 الی 16 بود. این تمدن در شهر گاوِِو زیر نظر مالی به وجود آمد ولی پس از مدتی با انقلاب استقلال خود را از مالی گرفت و حتی تبدیل به بزرگترین امپراطوری تاریخ آفریقا شد.
     
    وضعیت سفید از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/11
    ارسال ها:
    1,108
    تشکر شده:
    1,033
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    محصل بودم
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    مسلما اگر شما خودتان را از طرفداران pc بدانید با سری بازی های civ نیز اشنایی دارید...
    سری بازی که اولین شماره ان در سال 1990 میلادی عرضه شد و از همان موقع جای خود را در دل عاشقان بازی های استراتژِی پیدا کرد.

    حتما میدانید که یکی از ویژگی های اصلی این سری بازی اعتیاد اور بودن ان است به طوری که خیلی ها به صورت افراطی ساعت های متوالی رو با تمدنشان در بازی به سر میبردن و از زندگی واقعی جا میماندند!
    ============

    begining
    و اما به خود بازی بپردازیم...


    مثل همیشه در ابتدا شما باید به عنوان رهبر تمدن انتخابی و در نقش یکی از رهبران واقعی ان تمدن نوع بازی خود را انتخاب کنید,تعداد تمدن های دیگر,بزرگی یا کوچکی نقشه,تعداد city state ها و ... همه به سلیقه خودتان بستگی دارد.
    مثل همیشه برای انتخاب نقشه میتونید بعضی از سناریو های از پیش تعیین شده مثل زمین واقعی و یا نقشه های اتفاقی با ویژگی های اتفاقی رو انتخاب کنید.

    در انتخاب تمدن مورد نظر خود دقت زیادی کنید چون هر تمدن یک ویژگی خاص دارد که بسته به شیوه بازی شما به دردتان میخورد...
    مثلا قوم فارس بدرد اکثر بازیکنانی میخورد که بیشتر از جنگ به فکر پیشرفت علمی و اقتصادی هستند زیرا ویژگی خاص ان ها این است که دوران طلایی دوبرابر دیگر تمدن ها است و ویژگی هایی نظیر حرکت بیشتر برای هر واحد نیز در دوران طلایی نصیبتان میشد.
    جدای از این هر تمدن دارای یک ساختمان و یک واحد جنگی مخصوص به خود نیز میباشد که اگر بخواهیم باز هم قوم فارس رو مثال بزنیم:
    ساختمان مخصوص ان ها satrap court است که ساخت ان باعث افزایش در امد و همچنین شادی مردم میشد.

    و واحد نظامی مخصوص پارس ها immortal است که یک واحد نیزه دار محسوب میشد.


    شما بازی را با یک شهر ساز و یک جنگجو اغاز میکنید...

    مثل همیشه ابتدا شهر خود را میسازید و برای ان به میل خود اسمی برمیگزینید.
    بعد میتوانید مشخص کنید که شهر چه چیزی تولید کند...
    تربیت کردن هر واحد و یا ساختن هر ساختمان به مقدار خاصی پول و چند نوبت نیاز دارد.بسته به انتخاب کردن هدف تولیدی هر شهر به مقداری مشخص در هر نوبت از طلای شما کم خواهد شد و البته با بردن نشانگر موس بر روی علامت طلا در بالای صفحه اطلاعاتی از اینکه طلا های شما در چه زمینه ای دارند خرج میشوند به دست می اورید.
    همچنین میتوانید مشخص کنید که شهر شما بر روی چه چیزی تمرکز کند!طلا,ساخت و ساز,علم و ...که البته هنگامی که یک شهر را تازه ساخته اید به علت کمبود جمعیت و بهره برداری نشدن از منابع اطراف شهر زیاد فرقی نمیکند که تمرکز شهر بیشتر بر روی چه چیزی باشد,ولی در اینده باید با دقت وقت زیادی رو بر روی این قسمت بگذارید چون تمرکز نادرست ممکن است بهای سنگینی چون امدن قحطی در ان شهر یا از دست دادن مقدار زیادی طلا در هر دور را به بار بیاورد!

    همچنین میتوانید با خرج مقداری طلا از سرزمین های بی صاحب اطرافتان بهره مند شوید.

    البته این بخش مانند بسته الحاقی colonization برای civ IV عمیق نیست ولی باز هم به نسبت خودش خوب و بی نقص کار شده.

    بعد از ساختن شهر شما باید با تنها جنگجویی که دارید به گشت و گذار و همچنین اشنایی با تمدن های دیگر بپردازید...
    البته در ابتدای بازی مقدار زیادی از غارت گران و وحشی ها وجود دارند که البته بیشتر از اینکه مضر باشند برای شما مفید هستند چون معمولا قدرت از نظامی پایین تری نسبت به شما برخوردارند و واحد های شما به راحتی با کشتن ان ها xp به دست میاورند و با از بین بردن مقر ان ها صاحب مقداری طلا نیز میشوید.
    ============

    city state

    یکی از مهمترین عناصر اضافه شده به بازی که در همان ابتدای بازی با ان اشنا میشوید وجود city state ها است...این تمدن های کوچک همیشه دارای یک شهر بزرگ و قوی از نظر دفاعی هستند و منابع بسیاری را نیز دارند اما هیچ گاه از نظر مرضی رشد نمیکنند و فقط درون مرض های خود را رونق میدهند...
    شما میتوانید با ان ها روابطی نیز داشته باشید.
    معمولا همیشه بین چند city state جنگ هست و شما میتوانید با کمک کردن به یکی از انها حسن نیت خود نشان دهید که در صورت داشتن روابط حسنه با ان ها به مقدار زیادی سود خواهید کرد زیرا میتوانید از منابع ان ها استفاده کنید و در موقع جنگ نیز یک کمک برای شما به حساب می ایند.(البته نباید خیلی هم روشون حساب بازی کنید!)

    کمک نظامی تنها راه خوب شدن با انها نیست و شما میتوانید با هدیه دادن مقداری طلا و یا یک یا چند واحد نیز روابط خود با انها را گشترش دهید...
    خواسته های ان ها نیز همیشه خواسته های نظامی نیست و گاهی درخواست افراد متخصص یا احداث راه از کشور شما به پایتخت خود را نیز میکنند.

    لبته این شهر های کوچک خلق و خویی متفتوت از یکدیگر نیز دارند به طوری که بعضی ها را بافرهنگ,بعضی را جنگجو و بعضی ها را اهل تجارت میشناسید.

    معمولا جنگ و تصرف کردن تنها دو یا سه تا از این شهر ها نتایج خوبی بدنبال دارد اما فقط دو یا سه تا!
    زیرا در صورتی که شما مکررا به این city state ها لشگر کشی و جنگ کنید بقیه city state ها که خود را در خطر میبینند با هم بر علیه شما متحد میشدن و تا اخر بازی شما نمیتوانید با انها صلح کنید.(جنگ ابدی)

    موضوع دیگر این است که تنها شما قادر نیستید با اینشهر ها روابط داشته باشید و تمدن های دیگر نیز با ان ها روابطی دارند و ممکن استه شهری که شما با ان در جنگ هستید با یکی دیگر از تمدن ها دوست باشد و مسلما این جنگ بر روی روابط 30یاسی شما با ان تمدن تاثیر منفی خواهد گذاشت.
    ==========

    منابع

    موضوع مهم بعدی که بررسی میکنیم منابع لوکس هستند:
    به صورت کلی منابع لوکس منابعی هستن که اگر در داخل مرز شما وجود داشته باشند شما میتوانید از انها بهره برداری کنید که هم باعث خوشحالی مردم میشود(اسون ترین راه در ابتدای بازی برای خوشحال نگه داشتن میدم.)و هم در چرخه تجارت شما با دیگر تمدن ها قرار میگیرند که شکا میتوانید با استفاده از ان ها پول خوبی بدست بیاورید.
    ولی باید حواستان را نیز جمع کنید زیرا بعضی منابع فقط یکی را در مرز خود دارید و با فروختن امتیاز ان از میزان خوشحالی مردم نیز کم میشد تا تمام شدن موعد قرارداد.

    پس سعی کنید که معمولا از منابعی که به مقدار زیاد در اختیار دارید به صورت تجاری استفاده کنید.

    در کنار این منابع, منابعی دیگر نیز مانند اسب و اهن و...نیز وجود دارند که میتوانید از ان ها به عنوان "منابع استراتژی یا مهم" بهره برداری کنید...

    ارزش ان ها معمولا کمتر از منابع لوکس است مخصوصا از نظر تجاری و بیشتر بدرد ساخت وساز میخورند.
    مثلا اگر شما در مرز خود دارای "منبع مهم"ذغال سنگ نباشید نمیتوانید در شهر های خود کارخانه تاسیس کنید.
    البته تمام منابع مهم در ابتدای بازی قابل استفاده نیستند و باید ابتدا تکنولوژی استفاده از ان ها را بدست اورید و بعد انها را در محیط بازی خواهید دید...منابعی چون نفت و اورانیوم از این قبیل منابع هستند.

    البته شما میتوانید با پیدا کردن جاذبه ای طبیعی نیز به مقدار کمی بر شادی مردم بی افزایید!

    ==============
    culture
    دو بخش از عناصر خیلی مهمی که به بازی اضافه شده اند فرهنگ و اقدامات اجتماعی هستند:
    فرهنگ رو شما میتوانید با ساختن ساختمان هایی خاص یا افراد متخصص بدست بیاورید.
    معمولا بسته به نوع بازیتون در هر نوبت مقداری امتیاز فرهنگ بدست می اورید که با رسیدن به حد معینی اجازه پیدا میکنید یک امتیاز اجتکاعی(social police) رو انتخاب کنید.
    این بخش فوق العاده مهم است و باید با دقت بسیار امتیاز خود را انتخاب کنید زیرا این امتیازات در طولانی مدت تاثیر به سزایی بر بازی خواهند گذاشت.
    این امتیاز ها در گروه های خاصی دسته بتدی شده اند و برای رسیدن به اخرین امتیاز در هر بخش ابتدا باید امتیاز های قبل از ان رابگیرید...مثلا در بخش order بازی رسیدن به امتیاز ک.م.و.ن.ی.س.م ابتدا باید امتیاز های قبل از ان مانند س.و.س.ی.ا.ل.ی.س.م را داشته باشید.

    این امتیاز ها در مواقعی به داد شما میرسند,مثلا موقعی که مردم از شما ناراضی هستند شما با گرفتن یک امتیاز بخصوص اضاع رو از این رو رو میکنید!
    ==========

    تجارت
    موضوع بعدی تجارت است:
    تجارت در این شماره تفاوت هایی با شماره قبل کرده است.دیگر قادر نیستید تکنولوژی و نقشه نیز معامله کنید و تنها قادر به معامله با منابع و شهر های خود هستید...

    البته شما همچنان میتوانید در ازای دادن مقدار زیادی پول و منابع از طرف مقابل درخواست کار های 30یاسی مانند اعلان جنگ به دیگر تمدن ها برای چند دور مشخص را کنید.

    معامله ها معمولا به این صورت هستند که شما پول یا منابعی رو میدهید و پول یا منابعی دریافت میکنید.
    البته اگر از برای مثال اهن به طرف مقابل فروختید این اهن برای 30 نوبت در اختیار طرف مقابل قرار خواهد گرفت...
    شما نیز میتوانید مبلغ مورد نظر را قسطی کنید.یعنی مثلا برای 20 نوبت طرف مقابل در هر نوبت به شما 4 عدد طلا بدهد.

    معمولا قادر هستید که از طرف مقابل به صورت دستوری چیزی رو درخواست کنید که در 90 درصد مواقع نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد!
    پس توصیه میکنم بیشتر به همون تجارت معمولی بپردازید!

    میرسیم به بعضی منابع که از بازی حذف شده اند.

    یکی از مهمترین ان ها مذهب و دین است به طوری که دین های مشخصی در بازی وجود ندارند و مفهوم مذهب خیلی کلی تر شده و در روابط شما با دیگر تمدن ها تاثیری ندارد.

    جاسوس ها نیز از بازی حذف شده اند که فکر میکنم هدف سازنده از این کار ساده تر شدن بازی بزای تازه کار هاست.

    ====================

    war
    میرسیم به موضوع جنگ:
    اینجا باید چند نکته رو در نظر بگیرید:
    1_همیشه چند واحد نظامی در حال تولید داشته باشد زیرا هر گاه که همسایگان شما دیدند ارتش تان کوچک ترین ضعفی دارد به شما حمله میکنند.
    2_هیچ گاه وقتی میزان رضایت مردم از شما کمتر از 6 است شهری را تصرف کنید زیرا هر شهر را که به تصرف در میاورید مقداری از رضایت مردم کم میشود.(به خاطر اضافه شدن جمعیت)و علاوه بر ان اگر کنترل شهر را مستقیما بدست بگیرید میزان بیشاری نارضایتی بوجود می اید.
    3_سعی کنید قبل از جنگ به نحوی از قدرت نظامی طرف مقابل مطلع شوید(بهترین راه مشاور جنگی است که خود بازی در اختیارتان گذاشته)
    4_هر گاه دیدید که کشوری قدرت مند تر از شما به شما پیشنهاد قرارداد open border داد قبول نکنید زیرا به احتمال 75 درصد بعد از اوردن واحد های نظامی به درون مرز شما اعلان جنگ میدهد!
    5_هر گاه از جنگ خسته شدید ولی جریان جنگ به نفع شما بود طوری پیشنهاد صلح بدهید که در ان مقدار زیادی از منابع و شهر های کشور مقابل ماله شما شود.(چه بیرحم![​IMG])
    6_تا حد ممکن سعی کنید همزمان با دو کشور همسایه جنگ نداشته باشید.

    البته گاهی اوقات جنگ گریز ناپذیره مثل مواقعی که همسایه شما بسیار از شما قدرت مند تر باشه یا شما از همسایه تان قدرت مند تر باشد...

    =======================
    مشاوران

    در این بازی شما برای هر بخش یک مشاور نیز دارید که کار های لازم رو به شما یاد اوری میکنند.و بهتر است که به حرف هایشان گوش دهید!
    برای جنگ,اقوام خارجی,علم,و اقتصاد مشاورانی در نظر گرفته شده است.
    =======================
    پیروزی

    در بازی چند راه برای پیروزی وجود دارد که شامل پیروزی علمی , پیروزی نظامی, پیروزی 30یاسی,پیروزی فرهنگی,به اتمام رسیدن وقت.

    برای پیروزی علمی شما باید فضا پیمای ss را به فضا بفرستید که قبل از ان باید به تکنولوژی لازم برسید و در هر شهر با اقدامات لازم قظعات فضاپیما را تولید کنید.
    برای پیروزی نظامی هم که معلوم است...باید دهن تمدن های دیگه رو سرویس کنید!(نفس کش!)
    برای پیروزی 30یاسی هم باید ابتدا سازمان ملل را بسازید و سپس رای های دیگر تمدن ها رو بدست بیاورید.(چون خودم از این راه پیروز نشدم نمیتونم توضیح بیشتری بدم.)
    برای پیروزی فرهنگی هم باید 5 ردیف از social policies را کامل کنید و به یوتوپیا برسید.
    به اتمام رسیدن وقت:اگر بازی تا سال 2050 پی رفت و هیچکس به پیروزی نرسید بازی بر اساس امتیازات بدست امده برنده را اعلام میکند.(البته میتونید بازی رو ادامه بدید)
     
    Reza.wow و وضعیت سفید از این پست تشکر کرده اند.
  5. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏9/4/11
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    19
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    طراحی وب سایت
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    یه سوال! :
    این بازیو من نسخه 4 شو یکم بازی کردم اما داخل بازی درسته استراتژیکه اما ادم هاش مثلا خیلی بزرگن ! مثلا اگه یه ارتش 50 نفری داشته بازی بصورت خلاصه میکنه سه تا !
    یا اصلا خود نقشه رو خیلی کوچک شده نشون میده !
    راهی نداره که زاویشو مثل بازی های چون ژنرال .عصرامپراطوری و قلعه درست کنیم ؟؟؟ چون من بخاطر همین موضوع نتونستم این بازیو انجام بدم !

    ممنون ...
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  6. Game Developer کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏26/11/10
    ارسال ها:
    23,930
    تشکر شده:
    6,139
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    برنامه نویس بازی های کامپیوتری و موبایل
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    سلام دوست من...
    منم نسخه پنجش ر. بازی کردم ...نه همچین چیزی غیر ممکنه...
    درسته این بازی ها این جور چیزا رو خلاصه میکنند ولی از اونطریف نکات مثبت بیشتری دارند نسبت به بازی هایی مثل زنرال و.... خب هر کس یه سبکی رو بازی میکنه و فکر کنم به سبک زنرال همچین بازی نیومده باشه هنوز....
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  7. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/11
    ارسال ها:
    1,108
    تشکر شده:
    1,033
    امتیاز دستاورد:
    113
    حرفه:
    محصل بودم
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    ************************************************* *

    جهت بردن بازی چند راه وجود دارد:

    پیروزی سلطه جویانه (Domination Victory): گرفتن تمام جهان با نیروهای نظامی و توسل به زور.
    پیروزی دیپلماسی (Diplomatic Victory): متقاعد نمودن سایر تمدن ها از طریق دیپلماسی جهت اذعان به تایید رهبری جهانی شما که مهم ترین ابزار آن در مراحل پایانی سازمان ملل متحد می باشد.
    اتمام زمان (Time Victory): داشتن بیشترین منابع تا سال 2050 در پایتخت خود
    پیروزی علمی (Science Victory): پیشرفت علمی، برد رقابت فضایی برای ساخت یک کشتی فضایی جهت رسیدن به سیاره ای دیگر (Sid Meier's Alpha Centauri)
    پیروزی فرهنگی (Culture Victory): یک راه بخصوص و ساده هم وجود دارد: Utopia Project پروژه اتوپیا، یعنی پروژه مدینه فاضله یا آرمان شهر! ساخت این آرمان شهر با اتخاذ سیاست های اجتماعی و بالانس نمودن آن در 5 شاخه اصلی محقق می شود. نماد Utopia Project در بازی هم همان هرم ناقص و تک چشم معروف است!
    *************************************************

    10 سیاست اجتماعی به شرح زیر است: سنن ملی، آزادی عمل، افتخار، توسعه مذهبی، پشتیبانی، سازمان یافتگی، حکومت مستقل، استقلال، عقل گرایی، تجارت
    به قسمت پائین سمت راست صفحه اگر دقت کنید این آرم را مشاهده می کنید:
    ************************************************** *************

    4 قدرت اصلی در بازی (قدرت نظامی، قدرت دیپلماسی، قدرت علمی، قدرت فرهنگی) - در اینجا هم مجددا هرم ناقص و چشم معروف ماسون ها را به عنوان نماد قدرت فرهنگی می توانید مشاهده نمائید.




    حال برویم سراغ کارگران در این بازی :

    کارگران :

    [​IMG]

    کارگران در این بازی شامل زن و مرد می شوند که با کمک آنان می توانید امپراطوری خود را بسازید. که برای شما جنگل ها را پاک می کنند ، درختان را می برند ، جاده می کشند ، حفر معدن می کنند ، و یا اسخراج طلا و آهن و... می کنند. آن ها با جاده کشیدن می توانند شهر ها را به یکدیگر متصل کنند و معادن برای استخراج منابع طبیعی بسازند. حالا چند قابلیت کارگران را به شما نشون می دم :

    [​IMG]
    [​IMG]
    CAMP :
    به معنای چادر زدن. با این کار صنایع "استفاده از عاج فیل" - " پشم چینی "و "شکار گوزن" گسترش می یابد.


    [​IMG]
    FARM :
    به معنای مزرعه داری. باعث افزایش تولید غذا منطقه. قابل ساخت در زمین های چمن ، دشت ، جلگه ای و صحرا. همچنین چندین تکنولوژی برای افزایش سطح تولید غذا منطقه نیز وجود دارد.

    [​IMG]
    FORT :
    به معنای قلعه و دژ. قدرت دفاعی منطقه را بالا می برد. البته هیچ تاثیری بر روی سربازانی که روی آن منطقه قرار دارند ندارد و فقط باعث آن می شوند که دشمن نتواند آن قسمت را تصرف کند ، مگر این که قلعه را نابود سازند. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی مهندسی (engineering) می باشد.


    [​IMG]
    LUMBER MILL :
    به معنای چوب بری. تنها قابل ساخت در مناطق جنگلی. باعث افزایش سطح تولید چوب می شود.
    ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی مهندسی (engineering) می باشد.


    [​IMG]
    MINE :
    به معنای معدن. برای بهره گیری از ذخایر طبیعی مانند : آهن ، ذغال سنگ ، جواهرات و طلا. باعث افزایش تولیدات منطقه. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی معدن گری (mining) می باشد.

    [​IMG]
    OIL WELL :
    به معنای چاه نفت. قابل تولید نفت. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی زیست شناسی (Biology) می باشد.



    [​IMG]
    PASTURE :
    به معنای چراگاه. نیازمند وجود گله گوسفند ، گاو و یا اسب. سرعت تولید و اندازه این منابع را چند برابر می کند. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی دامپروری (animal husbandry ) می باشد.


    [​IMG]
    PLANTATION:
    به معنای مزرعه بزرگ. تولید منابع موز ، شکر ، ابریشم ، شراب و عطر را بیشتر می کند. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی تقویم (calender) می باشد.

    [​IMG]
    QUARRY :
    به معنای معدن سنگ. تولیدات سنگ مرمر و طلا را دو چندان می کند. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی بنایی (Masonry) می باشد.


    [​IMG]
    TRADE POST :
    به معنای پست بازرگانی. در آمد (طلا) منطقه را گسترش می دهد. قابل ساخت بر روی دشت ، چمن ، جلگه ، بیابان و توندرا. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی تله گذاری (trapping ) می باشد.


    [​IMG]
    ROAD :
    به معنای جاده. سرعت نیروهایی که از روی آن می گذرند بیشتر می شود. با اتصال شهر ها به پایتخت توسط جاده سود زیادی می کنید. همچنین 1 طلا در هر دوره برای تعمیرات از شما کاسته می شود. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی چرخ ها ( wheels ) می باشد.



    [​IMG]
    RAILROAD :
    به معنای راه آهن. سرعت نیرو هایی که از روی آن می گذرند را بسیار زیاد می کند. با اتصال شهر ها به پایتخت توسط راه آهن سود زیادی می کنید. همچنین 1 طلا در هر دوره برای تعمیرات از شما کاسته می شود.ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی راه آهن (RailRoad ) می باشد.




    همچنین کارگران کشتی هم می توانند کارهای مخصوصی انجام دهند:


    [​IMG]
    FISHING :
    به معنای ماهیگیری. برای ارتقاع ماهیگیری ، شکار وال و جمع آوری مروارید. همچنین مقدار درآمد (طلا) منطقه را بیشتر می کند. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی کشتیرانی (sailing) می باشد.


    [​IMG]
    OFFSHORE PLATFORM :
    به معنای سکوی نفت. با ساخت این بنا به نفت دست پیدا می کنید. ساخت این بنا نیازمند تکنولوژی تبرید (Refrigeration) می باشد.

    **********************************************
    اگر سری های قبلی این نسخه رو دنبال کرده باشید ، می فهمید که سیستم جاده سازی عوض شده است. حال شما باید به فکر این باشید که در بهترین جا جاده ها را بکشید تا دشمنانتان نتوانند جلوی تجارت شما را بگیرند. باید جایی بسازید که در سریع ترین وقت بتوانید سربازانتان را جابجا کنید و همچنین تا جایی که می شود صاف باشد تا از خرج اضافه و پول تعمیرات آن کاسته شود.
     
    saeed313 و وضعیت سفید از این پست تشکر کرده اند.
  8. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏9/4/11
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    19
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    طراحی وب سایت
    پاسخ : آموزش از مبتدی تا حرفه ای بازی Sid Meiers Civilization V

    تشکر !
    ولی حیف شد ! بازی فوق العاده ای هست !
    بنظرم باید یه امکانی میزاشتن که حداقل تو جمنگ ها زاویشو بشه کاری کرد که بشه مثل ژنرال !
    بهر حال ممنون ...
     
    DΞlλr®ληη، وضعیت سفید و clement از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏1/11/16
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    سلام
    مطالبتون رو خوندم خیلی خوب و واضح توضیح دادین ممنونم
    یه سوالی که برام پیش اومد این بود که چطور میشه پیشرفت دانش رو سریع کرد؟؟
    مثلا می بینم که من تو عصر مدرنم یهو بقیه ی بازیکنا وارد عصر های بعدی میشن و...
    خب طبیعتا نیرو ها قوی تر بدست میارن و کار آدمو سخن می کنن
    برا پیشرفت سریع تر باید تعداد + علم (اون آبیه گوشه سمت راست) رو با دانشگاهو کتاب خونه و اینا زیاد کرد؟؟؟
     
    وضعیت سفید از این پست تشکر کرده است.
  10. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏28/12/17
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    سلام دوستان ببخشيد يه سوال داشتم ميخواستم بدونم كاربرد research agreement كه مثلا ميتوني به تمدن ها پيشنهاد بدي چيه؟
     
    وضعیت سفید از این پست تشکر کرده است.